اخبار لوازم خانگی

سوءاستفاده واردکنندگان لوازم خانگی از ضعف‌های نظارتی گمرک + نمودار

ال کا ایران : با وجود کاهش سرانه واردات لوازم خانگی در سالیان اخیر، شاهد رشد اجناس خارجی در بازار هستیم. برخی از واردکنندگان با سوءاستفاده از ضعف‌های نظارتی گمرک، اقدام به دور زدن قانون کرده و حجم بالایی از کالا را در قالب کالای ناتمام با تعرفه‌های بسیار

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه علیرغم حجم بالای واردات کالای قاچاق به کشور، برخی از واردکنندگان کالا با استفاده از ضعف‌های نظارتی موجود در گمرک ، اقدام به دور زدن قانون کرده و حجم بالایی از کالاها را در قالب واردات کالاهای ناتمام با تعرفه‌های بسیار ناچیزی وارد میکنند. در این گزارش، سعی شده است بعضی از دلایل واردات بی‌رویه لوازم خانگی به صورت مصداقی و با آمار و اطلاعات بیان شود.

همانطور که در نمودار زیر مشخص است، میزان واردات سرانه یخچال و فریزر در سال ۱۳۷۱، از میزان واردات سرانه آن در سال ۱۳۹۳ بیشتر بوده است.

پس زمینه های واردات بی رویه لوازم خانگی

که این موضوع با توجه به شواهدی که از بازار لوازم خانگی پیدا است، جای تأمل دارد؛ چراکه امروزه با نگاهی به بازار لوازم خانگی، شاهد حجم بالای کالاهایی با نشان تجاری خارجی هستیم. پس پاسخ این سؤال را که چطور با کاهش میزان واردات سرانه لوازم خانگی، شاهد افزایش چشمگیر این محصولات در بازار هستیم، باید در بحث واردات قطعات به صورت منفصل پیدا کرد.

با انجام یک تحلیل مقایسه‌ای بین میزان واردات لوازم منفصل یخچال و فریزر خانگی، میتوان مشاهده کرد که میزان واردات قطعات یخچال و فریزر در سال ،۱۳۹۳ نسبت به سال ،۱۳۷۱ رشد بسیار چشمگیری داشته است.

پس زمینه های واردات بی رویه لوازم خانگی

وجود این تفاوت معنادار در واردات لوازم یخچال و فریزر به شکل قطعات یدکی، دقیقاً پاسخ همان سؤالی است که چرا حتی با کاهش میزان واردات لوازم خانگی، مقدار این لوازم در بازار به شکل تصاعدی رو به افزایش بوده است.

در سالیان اخیر، وارد کنندگان کالا برای فرار از پرداخت تعرفه گمرکی کالای تکمیل شده، آن را به صورت منفصل و در غالبCKD و SKD اظهار می­‌کنند، فلذا به جای ۷۶ درصد در حدود ۵ تا ۶۴ درصد تعرفه گمرکی پرداخت می­‌کنند.

پس زمینه های واردات بی رویه لوازم خانگی

سپس با احداث خطوط مونتاژ ساده و بدون بومی ‌سازی تکنولوژی، اقدام به مونتاژ قطعات منفصله کرده و از این طریق، هم از بومیسازی تکنولوژی که نیازمند سرمایهگذاری کلان است، شانه خالی کرده و هم از پرداخت تعرفه کالای کامل مصون مانده‌­اند. البته برخی دیگر از واردکنندگان، ارزش محموله وارداتی خود را بسیار کمتر از مقدار حقیقی آن بیان می­‌کنند، چراکه کنترل­ اقلام وارداتی به کشور به صورت آزمایش نمونه‌ های تصادفی است و بعد از کنترل یک یا دو نمونه تصادفی، در مورد مابقی محموله وارداتی، دستور ورود یا عدم ورود صادر می­‌شود. از این طریق، مقدار پرداختی کمتری را به گمرک خواهند داشت.

برخی دیگر با ایجاد گردش کار صوری، برای کاهش تعرفههای وارداتی اقدام کردهاند. لذا با ایجاد چند شرکت صوری، اقدام به واردات بخش­‌های مختلف یک کالای اساسی کرده و در نهایت، اقلام به شرکت مادر تحویل داده شده و بعد از مونتاژ، به عنوان محصول نهایی وارد بازار می­‌شود.

بر اساس منویات مقام معظم رهبری، حمایت از تولیدات داخلی و جلوگیری از واردات کالاهایی که مشابه تولید داخل دارند، واجب و برای کشور ما حیاتی است. در این راستا، بسیاری از کارشناسان صنعت لوازم خانگی مدعی هستند که این صنعت از نظر تکنولوژی هیچ کم و کسری نسبت به تکنولوژی برتر دنیا ندارد و حتی در بعضی لحاظ، فناوری‌های کشور ما پیشرفته‌تر هم می‌باشد، و لیکن رقابت نابرابر و خلأهای قانونی که یک مورد مصداقی آن در بالا ذکر شد، قدرت تولید را از تولیدکننده گرفته و تولیدکننده داخلی را حتی به ورطه ورشکستگی می‌کشاند./صدا و سیما/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟