اخبار لوازم خانگی

کارت‌های اعتباری برای ثروتمندان و صاحبان سپرده‌های بانکی ایجاد شده است/ امکان اعتبارسنجی مشتریان فراهم نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: در واقع این کارت‌ها را برای صاحبان سپرده‌های بانکی و سرمایه دارها ایجاد کرده‌اند تا آنها سپرده‌هایشان را از بانک‌ها خارج نکنند، زیرا پس از کاهش نرخ بهره بانکی شاهد موج عظیم خروج پول از بانک‌ها بوده‌ایم.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد حسن اعتضادی در گفت‌و‌گو با فارس با بیان اینکه اگر  کارت‌های اعتباری الزام خرید کالاها و خدمات ایرانی را داشتند خیلی مناسب‌تر بود، ادامه داد: در آن صورت این کارت‌ها می‌توانست باعث رشد اقتصادی،‌کاهش بیکاری و رکود شود ولی حالا برای وارد کنندگان و دست اندرکاران تجاری مفید است.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه طرح رنگی و ظاهری کارت‌های اعتباری خرید کالا و خدمات با طرح کارت‌های سیلور و گلد در کشورهای اروپایی شبیه است، اما ماهیت این دو با یکدیگر متفاوت است، به تشریح تفاوت‌های کارت‌های اعتباری کالا و خدمات در ایران و کارت‌های اعتباری بین المللی پرداخت و گفت:‌ در کشورهای اروپایی اگر شخصی در پرداخت‌ بدهی‌اش کاستی داشته باشد به عنوان بد حساب شناخته می‌شود و  دیگر هیچکدام از بانک‌ها به او خدمات ارائه نمی‌کنند اما واقعا چنین توانایی در سیستم بانکی ایران دیده نمی‌شود زیرا در حال حاضر سیستم اعتبار سنجی منسجم در بانک‌های ما وجود ندارد.

وی ادامه داد: در کشورهای اروپایی وثیقه خیلی سنگین و قابل وصولی از گیرندگان کارت‌های اعتباری گرفته می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر این کارت‌ها الزام خرید کالاها و خدمات ایرانی داشتند خیلی مناسب تر بود، ادامه داد: در آن صورت این کارت‌ها می‌توانست باعث رشد اقتصادی،‌کاهش بیکاری و رکود بشود ولی حالا برای وارد کنندگان و دست اندرکاران تجاری مفید است.

وی با بیان اینکه اگر به دنبال افزایش حجم تقاضا هستیم باید این کارت‌ها را در تمام سطوح جامعه رواج دهیم، تصریح کرد: این کارت‌ها با این رقم مخصوص افراد ثروتمند است و عملا این به درد کارمندان و اقشار کم‌توان‌تر جامعه نمی‌خورد.

اعتضادی ادامه داد:‌ در واقع این کارت‌ها را برای صاحبان سپرده‌های بانکی و سرمایه دار ایجاد کرده‌اند که آنها سپرده‌هایشان را از بانک‌ها خارج نکنند، زیرا پس از کاهش نرخ بهره بانکی شاهد موج عظیم خروج پول از بانک‌ها بوده ایم، بانک‌ها با طرح این کارت‌ها در پی نگه داشتن پول در حساب‌ها هستند.

وی در پایان گفت: این کارت‌ها از این نظر که دیگر احتیاج به حمل پول نیست و هزینه چاپ و نگهداری اسکناس کاهش پیدا می‌کند مناسب است.

نظر شما چیست؟