اخبار لوازم خانگی

با وجود تولید لوازم‌خانگی هنوز از تولید خرطوم و سیم‌جمع‌کن جاروبرقی عاجزیم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با تأثیر تحریم ها بر اقتصاد گفت: تحریمها به شانسی ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عضو اتاق بازرگانی ایران در رابطه با تأثیر تحریم ها بر اقتصاد گفت: تحریمها به شانسی برای مدیران کشور تبدیل شده تا همه مسائل را گردن آن بیندازند و مشکلات را حل نکنند.

محمدحسین برخوردار عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه نوسانات ارزی در ایران از مرز عادی گذشته و حالت سینوسی پیدا کرده و در برخی موارد ورشکستگی هایی را برای کسب و کارها رقم می زند کمااینکه تعداد زیادی از فعالان اقتصادی هم اکنون به خاطر همین موضوع در زندان ها به سر می برند درحالیکه تنها هدفشان اشتغالزایی و جلوگیری از واردات بی رویه کالاها بود.

وی با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر نوسانات شدید نرخ ارزی گفت: نرخ تورم، نرخ بهره ناشی از نقدینگی بالا، بدهی دولت، شاخص قیمت های کالاهای صادراتی در مقابل کالاهای وارداتی، ثبات قیمت ها، خروج و ورود سرمایه ها بر قیمت ارز موثر هستند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به وجود 2 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور خاطرنشان کرد: 80 درصد این نقدینگی در بانکها مانده که 80 درصد آن هم در سپرده های بلند مدت قرار گرفته است.

دولت برای جلوگیری از هجوم این نقدینگی به بازار ارز و مسکن و طلا مجبور به پرداخت بهره بالای بانکی است هرچند بهره های بانکی 20 درصد کمتر از آن چیزی است که در تورم وجود دارد.

برخوردار یادآور شد: در حال حاضر تنها دو دهک جامعه از 60 درصد تولید ناخالص داخلی کشور استفاده می کنند و 40 درصد آن برای هشت دهک باقی مانده است. بنابراین بیشترین فشار این تغییرات ارزی بر هشت دهک و دهک های پایین تر است.

وی در پاسخ به این سوال که کدام ارگان و نهاد نقش اساسی را در تثبیت و کنترل نرخ ارز و قیمتها دارد گفت: میزان متوسط تورم در هر سال حدود 18 درصد است که برای فشار نیامدن به مردم ما به التفاوت تورم خارجی با تورم داخلی روی ارز می گذارند.

برخوردار ادامه داد: دادستانی ها تعدادی از مفسدین را دستگیر می کنند، که کاری پسندیده و ضروری است، اما چرا وقتی دولت ارز هزار تومانی را 3500 تومان می کند و سرمایه مردم و فعالان اقتصادی را به یکباره در بانک به یک سوم کاهش می دهد و مردم را به فلاکت می کشاند کسی از آنها سوال نمی کند؟

عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه مطرح کرد: واقعی کردن قیمت انرژی و در مقابل افزایش حقوق و دستمزد و پویا سازی صنایع به حل مشکلات ارزی کمک زیادی خواهد کرد. چهل سال است که در حال تولید لوازم خانگی و خودرو هستیم اما هنوز از تولید یک خرطوم و سیم جمع کن جارو برقی عاجزیم.

برخوردار همچنین در رابطه با تأثیر تحریم ها بر اقتصاد گفت: این تحریمها به شانسی برای مدیران کشور تبدیل شده تا همه مسائل را گردن آن بیندازند و مشکلات را حل نکنند. مسئولان برای قطع وابستگی نفتی و صادرات محور شدن اقتصاد باید برنامه ریزی و فسادها را جمع کنند.

این کارشناس اقتصادی در پایان مطلب با بیان اینکه بخش خصوصی زندگی خود را به دلیل تلاطمات ارزی از دست داده گفت: متأسفانه عده ای با استفاده از این فضا و فاسد کردن مسئولان دولتی از رانت های اطلاعاتی استفاده می کنند./تسنیم

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟