آموزش

علت تکان خوردن پنکه سقفی چیست؟/ ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علت تکان خوردن پنکه سقفی یکی از موضوعات پر تکراری بوده که کاربران به دنبال ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علت تکان خوردن پنکه سقفی یکی از موضوعات پر تکراری بوده که کاربران به دنبال دلیل و راه حل آن هستند. با گرم شدن هوا استفاده از وسایل سرمایشی افزایش پیدا خواهد کرد و ممکن است هنگام استفاده از آن با مشکلات مختلفی رو به رو شوید گاهی این مشکلات به راحتی قابل حل بوده اما گاهی نیاز است تا افراد مختصص برای تعمیر دستگاه شما اقدام کنند. با ما همراه باشید تا علت لق زدن پنکه سقفی را بررسی کنیم و راه حل آن را بیابیم.

در این متن با موضوعات زیر آشنا خواهید شد:

  • علت صدا پنکه سقفی
  • علت لق زدن پنکه سقفی
  • علت کم شدن سرعت پنکه سقفی
  • علت نچرخیدن پره پنکه
  • علت لرزش پنکه سقفی
  • اجزاء پنکه سقفی
  • علت داغ شدن کلید پنکه سقفی
  • چرا پنکه صدا میده
  • چرا پنکه سقفی باد ندارد

پنکه سقفی یکی از قدیمی ترین وسایل های سرمایشی در خانه است که همچنان در بسیاری از خانه ها مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که پنکه ای سقفی ثابت هستند نسبت به برخی از پنکه های ایستاده قدرت بیشتری دارد هر چند که کاربرد متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند. اجزاء این دستگاه به صورت متوازن روی یکدیگر نصب می شوند و محیط خانه را خنک می کند در صورتی که هر اتفاقی این توازن را بهم بریزد اختلالاتی در عملکرد پنکه سقفی ایجاد خواهد شد. یکی از رایج ترین مسائلی که کاربران این دستگاه با آن مواجه می شوند علت تکان خوردن پنکه سقفی ، علت صدا پنکه سقفی ، علت لق زدن پنکه سقفی ، علت کم شدن سرعت پنکه سقفی و علت نچرخیدن پره پنکه است. موضوع اصلی این مطلب درباره علت تکان خوردن پنکه سقفی بوده اما به طور مختصر به موارد دیگر نیز اشاره خواهیم کرد.

همانطور که گفته شد موضوع اصلی این مطلب علت تکان خوردن پنکه سقفی، علت لق زدن پنکه سقفی و علت لرزش پنکه سقفی بوده اما به علت صدای پنکه سقفی ، علت کم شدن سرعت پنکه سقفی ، چرا پنکه سقفی صدا میده ، چرا پنکه سقفی باد ندارد و همچنین علت نچرخیدن پره پنکه نیز خواهیم پرداخت. قبل از آن بهتر است با اجزاء پنکه سقفی آشنا شوید تا برای عیب یابی پنکه سقفی درک بهتری داشته باشید.

اجزاء پنکه سقفی

علت تکان خوردن پنکه سقفی

چرخانه یا روتور قطعه ای است که پره ها به آن متصل شده اند در واقع این قطعه یکی از مهم ترین اجزاء پنکه سقفی به شمار می آید؛ از طرفی پنکه های سقفی مجهز به دو سیم پیچ اصلی و فرعی بوده که یک میدان مغناطیسی ایجاد می کند. روتور تحت تاثیر این میدان مغناطیسی  قرار می گیرد و می چرخد، این چرخش باعث ایجاد باد در محیط خانه می شود.

جهت ایجاد اختلاف فاز و ایجاد قدرت در این سیم پیچ ها یا به اصطلاح استارت زدن بین دو میدان اصلی و کمکی مغناطیسی از یک خازن سری با سیم پیچ کمکی استفاده می کنند. پس خازن نقش مهمی را در عملکرد پنکه سقفی ایجاد می کنند و اگر مشکلی برای این قطعه پیش بیاید میدان مغناطیسی ایجاد نخواهد شد در نتیجه ممکن است عملکرد پنکه دچار مشکل شود. یکی از روش های عیب یابی پنکه سقفی تست خازن پنکه سقفی است که بهتر است این کار را به دست تعمیر کار ماهر بسپارید. از آنجایی که تعمیرکاران با روش نصب خازن پنکه سقفی و طریقه تعویض خازن پنکه سقفی به خوبی آشنا هستند در صورتی که خازن سوخته باشد می توان به رفع مشکل رسیدگی نمایند.

علت تکان خوردن پنکه سقفی

در روز های مختلف سال نیاز ما به هوای خنک متفاوت است و قطعا در فصل تابستان نیاز ما به کولر گازی، پنکه ، کولر آبی و یا هر وسیله سرمایشی دیگری بیشتر است. اما در هر شرایطی نیاز داریم تا سرعت باد و میزان دما خانه را به کمک این دستگاه ها کنترل کنیم برای ایجاد این شرایط در مسیر فاز موتور از چندین سیم پیچ که به صورت موازی سوار شده اند استفاده می شود. در واقع شما با چرخاندن کلید کنترل سرعت پنکه سقفی یا سلکتور پنکه سقفی  می توانید سرعت مورد نظر را انتخاب نمایید. حال با ما همراه باشید تا در ادامه به شما بگوییم بعد از چرخاندن کلید پنکه سقفی در مدار پنکه سقفی چه اتفاقی میفتد.

زمانی که سلکتور پنکه سقفی را تا انتها می چرخانیم یا به اصطلاح آخرین سرعت آن را انتخاب می کنیم تمامی ولتاژ ورودی ( 220 ولت ) بدون هیچ مانعی از مدار پنکه سقفی عبور کرده و مستقیما وارد موتور می شود در نتیجه پره ها با تمام قدرت خود می چرخند. با کم کردن سرعت به وسیله کلید کنترل سرعت پنکه سقفی مقاومت در مدار افزایش پیدا کرده در نتیجه افت ولتاژ در جریان ورودی به موتور خواهیم داشت. علت داغ شدن کلید پنکه سقفی می توان مربوط به مدار پنکه و یا سیم کشی ها باشد به هر حال برای تعمیر کلید پنکه سقفی بهتر است اگر تخصص ندارید به تنهایی اقدامی انجام ندهید.

از طریق تصاویر زیر می توانید به طور دقیق تر با اجزاء پنکه سقفی آشنا شوید.

علت تکان خوردن پنکه سقفی

علت تکان خوردن پنکه سقفی

علت تکان خوردن پنکه سقفی

علت تکان خوردن پنکه سقفی

چرا پنکه سقفی تکان می خورد

همانطور که گفته شد توازن و هماهنگی در پنکه یکی از مهم ترین ارکان برای عملکرد درست است. یکی از نشانه های بهم خوردن این توازن لرزش بوده به همین دلیل در ادامه به خواهیم گفت که چرا پنکه سقفی تکان می خورد .

  • پروانه های پنکه به یک صفحه و یا واشر متصل هستند در شرایطی که جسم خارجی به آن برخورد کند ممکن است در جای خود تکان بخورد و شل شود. در این شرایط با روشن شدن پنکه شاهد تکان خوردن و لرزش پنکه سقفی هستیم.یکی دیگر از دلایل لرزش پنکه
  • سقفی درست نصب نشدن پره ها به صفحه پنکه است که می تواند صدای بدی را ایجاد کند.
  • از دیگر علت های تکان خوردن پنکه سقفی تراز نبودن صفحه متصل به پروانه ها محسوب می شود.

علت تکان خوردن پنکه سقفی

جهت جلوگیری از بروز این مشکلات باید چند نکته را در نظر داشته باشید و آنها را رعایت نمایید. ما این نکات را برای شما خواهیم گفت تا بتوانید از پنکه خود محافظت نمایید تا نیاز نباشد برای تعمیر پنکه سقفی خود هزینه زیادی را صرف کنید.

  • اولین نکته ای که برای جلوگیری از تکان خوردن پنکه سقفی باید در نظر داشته باشید این است که در هنگام خرید اندازه ای متناسب با متراژ خانه انتخاب کنید. اگر بزرگ تر از حد استاندارد انتخاب نمایید پنکه در زمان چرخش با مشکل مواجه خواهد شد
  • نکته دیگری که باید در نظر گرفت مربوط به نوع ساخت سقف است. سقف های پیش ساخت نمی توانند سنگینی پنکه را نگه دارند و نیروی جاذبه می تواند به راحتی باعث تکان خوردن پنکه شود. این موضوع باعث می شود تا پنکه به زمین بیفتد و یا منجر به خرابی سقف شود.
  • اگر مدت طولانی است که از پنکه سقفی خود استفاده می کنید حتما نگاهی به اجزاء آن بیندازید تا همچنان در جای خود باقی مانده و شل نشده باشند.

تا به اینجا با علت تکان خوردن پنکه سقفی آشنا شدید و می دانید که چه عواملی می تواند باعث لرزش پنکه سقفی شود.ما جهت آشنایی و آموزش بیشتر شما یک ویدیو برای شما تهیه کردیم در این ویدیو می بینید که چگونه لرزش پنکه سقفی را کم کنید.

علت صدای پنکه سقفی / چرا پنکه سقفی صدا میده

علت تکان خوردن پنکه سقفی

علاوه بر علت لرزش پنکه دومین مسئله ای که ذهن کاربران را به خود درگیر کرده است علت صدا پنکه سقفی و اینکه چرا پنکه سقفی صدا میده است. ایجاد صدا از هر لوازم خانگی منجر به نگرانی می شود و ممکن است خبر از یک مشکل در دستگاه بدهد.

همانطور که گفته بودیم ما در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا پنکه سقفی صدا میده.

علت تکان خوردن پنکه سقفی

  • گاهی اوقات ممکن است ما صدایی بم از پنکه به گوشمان برسد. این صدا به احتمال زیاد از طرف موتور پنکه است که خبر از خرابی آن و یا نیم سوز شدن می دهد.
  • یکی دیگر از عات های صدا پنکه سقفی نبودن عایق بندی است. اکثر پنکه ها در سیستم داخلی خود مجهز به یک سیستم عایق جهت جلوگیری از ایجاد صدا بوده که این سیستم در پنکه های ارزان قیمت و بی کیفیت وجود ندارد.
  • خازن استارت پنکه یکی از اجزاء مهم به شمار می آید در صورتی که این قطعه بسوزد احتمال به گوش رسیدن صدا از طرف پنکه وجود دارد
  • روغن کاری پره ها و قطعات چرخشی پنکه سقفی قسمتی از سرویس کردن پنکه است که بسیاری از افراد این کار را انجام نمی دهند در نتیجه صدای عجیب و غریبی ایجاد می شود

علت لق زدن پنکه سقفی

علت تکان خوردن پنکه سقفی

هر جسمی که با سرعت بچرخد لرزش بسیار کمی دارد که در شرایط عادی این لرزش نباید بر روی عملکرد اصلی آن تاثیر بگذارد اما گاهی اوقات لرزش زیاد پنکه ممکن است باعث لق زدن پنکه شود و همچنین سرعت چرخش پنکه را کم کند. ما در این بخش به علت لق زدن پنکه سقفی خواهیم پرداخت اما قبل از آن بهتر است بدانید که یکی از علت های کم شدن سرعت پنکه سقفی همین لرزش است.

  • برخورد جسم خارجی به پنکه می تواند باعث جا به جایی و تغییر فرم پره ها و دیگر اجزاء مربوطه شوند. شدت برخورد این جسم خارجی می تواند بر شل و جا به جا شدن اجزا تاثیر بگذارد پنکه را لق کند.
  • دیگر عواملی که باعث لق شدن پنکه سقفی شود شل شدن پره ها به مرور زمان است البته هنگام نصب پنکه سقفی احتمال این وجود دارد که پره ها به درستی نصب نشده باشند و بعد از روشن شدن دستگاه متوجه لق زدن پنکه شوید.
  • تراز نبودن محل نصب پنکه از دیگر علت های لق زدن و لرزش پنکه سقفی به شمار می آید.

چرا پنکه سقفی باد ندارد / علت نچرخیدن پره پنکه چیست

علت تکان خوردن پنکه سقفی

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چرا پنکه سقفی باد ندارد و علت نچرخیدن پره پنکه چیست، پاسخ سوال شما پیش ماست.

  • گاهی وقت ها از روی حواس پرتی سرعت پنکه را بر روی کم تنظیم می نماییم و یا به درستی کلید را نمی چرخانیم تا پنکه روشن شود به همین خاطر به اشتباه میفتیم و گمان می کنیم که پنکه باد ندارد و یا پره ها نمی چرخند.
  • از آنجایی که پنکه یک وسیله برقی است و با نیروی برق کار می کند ضعیف بودن این نیرو می تواند در عملکرد آن تاثیر بگذارد. به طور مثال در ساعات اوج مصرف احتمال ضعیف شدن برق ورودی به خانه وجود دارد به همین خاطر ممکن است سرعت پنکه کم شود و باد زیادی تولید نکند.
  • اصلی ترین علت نچرخیدن پره پنکه سقفی گرفتگی در پره ها است پس بهتر است قبل از اقدام به هر کاری آنها را بررسی کنید.
  • گرفتگی به وسیله جسم خارجی یکی از رایج ترین علت های نچرخیدن پره پنکه بوده که می توانید با تمیز کردن پنکه آن را رفع نمایید
  • در پاسخ به سوال چرا پنکه سقفی باد ندارد باید بگوییم که اگر در نزدیکی محل نصب پنکه چندین پنجره و یا راه ورودی هوا گرم وجود داشته باشد احتمال اینکه باد پنکه را حس نکنید وجود دارد.

نکته پایانی

به عنوان نکته پایانی باید بدانید که هنگام تعمیر پنکه سقفی خود و یا نصب پنکه سقفی تمامی نکات ایمنی را رعات نمایید و قبل از تعمیر حتما دستگاه را خاموش نمایید و در صورت نیاز برق خانه را قطع نمایید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟