آموزش

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در پاسخ به سوال فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ می توان گفت که این قابلیت به ...

حسین محمدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در پاسخ به سوال فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ می توان گفت که این قابلیت به تلویزیون کمک می کند تا علاوه بر محتوای پخش شبکه‌های تلویزیون (برودکست)، قادر به نمایش محتوای تعاملی مانند اخبار، بازی و… از‌ طریق اینترنت (برودبند) باشد.

در این بخش می خوانید:

  • Hbbtv چیست
  • Hbbtv در ایران
  • آیا تمامی تلویزیون هابه این فناوری دسترسی دارند؟
  • Hbbtv در تلویزیون ال جی
  • Hbbtv در تلویزیون سامسونگ
  • Hbbtv در تلویزیون سونی
  • Hbbtv اسنوا
  • چگونه Hbbtv را در تلویزیون فعال و غیر فعال نمایید
  • برای استفاده از این فناوری حتما باید تلویزیون هیبریدی بخریم؟
بیشتر بخوانید:

آموزش نصب تلویزیون روی دیوار به همراه ویدیو

Hbbtv چیست ؟

Hbbtv چیست ؟  در واقع مخفف Hybrid Broadcast Broadband Tv است که به اختصار HBBTV  نامیده  می شود. قابلیتی است که با استفاده از آن می توانید همزمان با پخش صدا و تصویر از طریق اتصال به اینترنت به محتوای دیگر مانند اخبار، وضعیت آب و هوا، آخرین قیمت ارزهای معتبر جهانی، بازی و … از طریق اتصال به اینترنت ( BROAD BAND ) دسترسی داشته باشید.

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

اگر بخواهیم به طور دقیق تر به سوال فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ یا تلویزیون هیبرید چیست بپردازیم، باید بگوییم تلویزیون‌ هیبرید ییک استاندارد جدید است که با ترکیب قابلیت‌ های پخش برودکست همگانی و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت به دنبال ارائه خدمات بهتر است. به طور مثال در هنگام پخش یک سریال به اطلاعات بیشتری نظیر بیوگرافی  بازیگر مورد علاقه‌ تان دسترسی خواهید داشت.

Hbbtv در ایران

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

برخی از مخاطبان در خصوص دسترسی به Hbbtv در ایران سوالاتی داشتند که بر اساس آخرین بروز رسانی سایت رسمی معاونت توسعه و فناوری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تاریخ دوم مهرماه 1401، این فناوری در 19 کشور جهان در حال حاضر در دسترس می باشد.

Hbbtv در ایران در 60 شهر  و با 10 نوع محتوا در دسترس است و فناوری تلویزیون HBBTV فعلا در شبکه های تماشا HD  و شبکه سپهر که به معرفی فیلم ها و سریال های در حال پخش از شبکه های مختلف سیما می پردازد، فعال است.  همچنین دسترسی به آن در شبکه فراتر از HD  سیما یعنی IRIB UHD HDR  که با وضوح UHD  یا همان 4K در حال پخش است، امکان پذیر است.

جالب است بدانید تنها شبکه فراتر از HD ایران با عمق  10 بیت ( تفکیک یک میلیارد و 24 میلیون رنگ )، فناوری HDR UHD  و صدای  5.1 کاناله ( استریو 6 بانده ) با فناوری نسل دوم دیجیتال DVB-T2 و فرمت ویدئویی H.265 در حال پخش است.  عمر برخی از این فناوری ها کمتر از 5 سال است. البته شبکه ایران کالا هم که به دلیل کمبود مخاطب به تازگی متوقف شد، از این فناوری پشتیبانی می کرد.

چگونه Hbbtv را در تلویزیون فعال و غیر فعال نمایید

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

برای فعال کردن این فناوری بر روی تلویزیون های دارای HBBTV باید در ابتدا کانالی که دارای این قابلیت است را انتخاب کنید. به محض نمایش کانال، در گوشه راست بالای صفحه برای چند لحظه نماد HBBTV  ظاهر می گردد.

دکمه HBBTV روی کنترل را که طبق قرارداد در تمام کنترل های از راه دور مدل های HBBTV وجود دارد، فشار دهید.  سپس لانچر یا نوار انتخاب روی صفحه نمایش تلویزیون ظاهر می گردد.

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

تعداد آیکون های قابل انتخاب ده عدد است. شما می توانید به خلاصه اخبار، قیمت روز ارزهای رایج و سکه تا اطلاعاتی در مورد فیلم سینمایی یا سریال در حال پخش، دسترسی داشته باشید. حتی اطلاعات دقیق تری در مورد سن، ملیت و … هر یک از عوامل سریال و یا بازیگران وجود دارد.

اطلاعات گرافیکی با فونت زیبا و تصاویر رنگی و جامع با قابلیت دسترسی سریع برخلاف فناوری تله تکست یا همان پیام نما در اختیار شما قرار می گیرد و حتما لازم نیست تلوزیون شما از زبان فارسی پشتیبانی کند زیرا اطلاعات بصورت گرافیکی ارائه می گردد.

آیا تمامی تلویزیون ها به این فناوری دسترسی دارند؟

با توجه به اطلاعاتی که تا اینجای مقاله ارائه شد، جواب خیر است. اولا بر دیتایی که از طریق آنتن تلویزیون دریافت می گردد شما نیاز به اینترنت هم دارید پس هیچ تلوزیون غیر هوشمندی این قابلیت را ندارد و فقط برخی از تلویزیون های هوشمند که از سال 2016 میلادی ( 1395 خورشیدی ) تولید شده اند، از این قابلیت برخوردار هستند.

بسیاری از مشتریان در خصوص Hbbtv در تلویزیون ال جی یا Hbbtv در تلویزیون سامسونگ و Hbbtv در تلویزیون سونی سوال داشتند. در میان برند های خارجی پر طرفدار می توان از سونی، فیلیپس، ال جی و سامسونگ نام برد که از فناوری تلویزیون HBBTV استفاده می کنند.

فناوری تلویزیون HBBTV چیست ؟ /آموزش فعال کردن Hbbtv در تلویزیون

در خصوص Hbbtv اسنوا و یا سایر برندهای ساخت داخل می توان گفت برخی از مدل های برندهای شهاب، پارس، دوو، اسنوا، ام جی اس، زلموند، آر تی سی، اچ سی ال  از این فناوری پشتیبانی می کنند البته به مرور سایر تولید کنندگان نیز به سمت عرضه فناوری تلویزیون HBBTV خواهند رفت.

نکته مهم اینکه تا کنون سه نسخه از این فناوری در مدل های ساخت داخل ارائه شده که شامل نسخه قدیمی 1.5، نسخه های جدید تر 2.1 و 2.2 می باشد. در هنگام خرید تلویزیون سعی کنید حتما مدلی را انتخاب کنید که از نسخه 2.1 به بالای این فناوری پشتیبانی نماید تا در سالهای آینده دچار مشکل نشوید.

 برای استفاده از این فناوری حتما باید تلویزیون هیبریدی بخریم؟

حواب خیر است. شما می توانید یک گیرنده دیجیتال که از فناوری HBBTV  پشتیبانی کند، خریداری و با اتصال آن به تلویزیون قدیمی از فناوری تلویزیون HBBTV بهره ببرید.

این دستگاه های هیبریدی معمولا از اندروید پشتیبانی کرده و از آن ها می توان به عنوان اندروید باکس برای استفاده از خدمات سرویس دهندگان نمایش خانگی مانند فیلیمو و نماوا استفاده کرد.

در مشخصات فنی برخی از آنها نوشته شده که با پشتیبانی از فرمت های 4K ارائه می شوند.  باید دقت نمایید که ممکن است قابلیت پخش فیلم های ویدیویی با وضوح بسیار بالای 4K باشد.

شما ترجیحا دستگاهی را انتخاب کنید که قابلیت دریافت شبکه های 4K با قابلیت پشتیبانی از دکودر آنلاین HEVC  و فرمت ویدیویی H.265  را هم داشته باشد.

خوب ممکن است بپرسید تلویزیون ما 4k نیست، همان گونه که در بخش تنطیمات دستگاه های دیجیتال معمولی امکان تنظیم خروجی برای صفحه نمایش های قدیمی با نسبت تصویر 3 به چهار ( تلوزیونهای دارای لامپ تصویر ) وجود دارد، امکان تنظیم وضوح تصویر خروجی با وضوح Full HD  در این گیرنده ها موجود بوده و شما می توانید شبکه های 4K را هم با وضوح full HD  تماشا نمایید.

انتهای پیام/

  

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 13 آذر 1401 در 7:12 ب.ظ

    لطفا برا آیوا x6 هم بگید