رکود 90 درصدی بازار لوازم خانگی
اخبار لوازم خانگی

رکود 90 درصدی بازار لوازم خانگی/تورم‌های غیرقانونی در بازار لوازم خانگی

باتوجه به این که افزایش قیمت بازار لوازم خانگی دست فروشندگان نیست اما مدت هاست که بازار لوازم خانگی درگیر رکود شده و به دلیل افزایش قیمت ها در سطح بازار میزان خرید مردم هم پایین آمده است.

آتنا میراحمدی | 4 هفته قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، لوازم خانگی از جمله مهم ترین بازار‌های مهم مصرفی است. باتوجه به این که افزایش قیمت بازار لوازم خانگی دست فروشندگان نیست اما مدت هاست که بازار لوازم خانگی درگیر رکود شده و به دلیل افزایش قیمت ها در سطح بازار میزان خرید مردم هم پایین آمده، برای همین فقط افرادی که نیاز جدی دارند دست به خرید می زنند ولی اکثر مردم در این شرایط ترجیح می دهند تا از وسایل قبلی خود استفاده کنند.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در خصوص وضعیت بازار داخلی لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی سال هاست به دلیل رشد تورم در بخش تولید و بازار در رکود است و از ابتدای سال جاری بازار در رکود سنگین تری قرار گرفت و باعث گران شدن لوازم خانگی شد و توان خرید مردم برای خرید لوازم خانگی کاهش پیدا کرده است. اما خبری که نه برای بازار و نه صنعت لوازم خانگی خوش است این است که در حالی که اغلب تولیدات برای سال قبل بوده و قیمت ها گران نشده اما برخی مواقع در بخش فروش تعدادی از اقلام به 90 درصد رکود رسیده.

پازوکی ادامه داد: تولیدکنندگان در تلاش هستند تا کالا های جدید را با نرخ بالاتر به بازار عرضه نکنند و قیمت ها را پایین نگه دارند اما باز هم میزان خرید و فروش لوازم خانگی در بازار پایین بوده و تغییری نکرده است. همچنین از آنجایی هم که بازار مناسبی برای صادرات لوازم خانگی وجود ندارد تولیدکنندگان به بازار های داخلی امید دارند.

پازوکی در ادامه گفت: در سال های گذشته شرکت های بزرگ لوازم خانگی داخلی ضعف هایی در بخش خدمات پس از فروش داشتند و شکایت هایی در این مورد ایجاد می شد اما با گذشت زمان و با بهبود کیفیت‌ها و مدیریت نیاز‌های مشتریان، شکایات در این مورد بسیار کاهش یافته و صنعت داخلی لوازم خانگی از نظر کیفیت تولید پیشرفت چشمگیری داشته است. همچنین تولیدکنندگان در تلاش هستند تا در تولیدات خود مصرف کنندگان را راضی نگه دارند اما یکی از مشکلاتی که نه مربوط به تولیدکنندگان و نه فروشندگان می شود، افزایش تورم و کاهش خرید مردم است.

گفته شده برخی از لیست های قیمت لوازم خانگی در فروشگاه های لوازم خانگی در حال دست به دست شدن است که هیچ نام و نشانس ندارد و مهر تایید و رسمی ندارد و طبق آن لیست برخی از فروشندگان در حال تغییر نرخ لوازم خانگی هستند. حتی در سال های گذشته اتفاقاتی از این قبیل افتاده بود و منشاء این که این لیست طور و چگونه در حال دست به دست شدن در بین فروشندگان است مشخص نیست. برخی از صنعتگران ها به دنبال ثابت نگه داشتن بازار لوازم خانگی هستند چون معتقداند افزایش قیمت برای آن ها مضر است.

برخی از فروشندگان به دنبال ثابت نگه داشتن قیمت ها هستند اما با دست به دست شدن آن لیست که منشاء مشخص و قانونی ندارد و بازار هم طبق آن در حال جلو رفتن است بسیار مسائل متناقضی هستند.

افزایش هزینه های تولید و نرخ تمام شده کالا ها تاثیر مستقیمی در قیمت ها دارد. قیمت ها در این چند سال به شدت افزایش یافته و با مشکلاتی از جمله عدم واردات کاهش خرید مواجه شده ایم. همچنین صنعتگران لوازم خانگی در این شرایط بازار با حداقل سود در بازار رقابتی فعالیت می کنند. افزایش قیمت ها نتیجه فرصت طلبی سودجویان است که در التهاب بازار نقش مهمی دارند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 19 خرداد 1403 در 7:22 ب.ظ

    در شرایط فعلی خرید لوازم خانگی کوچک و اشپزخانه از برندهای قدیمی و معروف داخلی بدلیل فراوانی قطعات یدکی و مصرفی نسبت به محصولات قاچاق خارجی مقرون به صرفه تر است زیرا برندهای اروپایی در تولیدات جدید به سرعت تولید و پایین اوردن قیمت تمام شده فکر می کنند و بسیاری از لوازم خانگی قابل تعمیر نیستند زیرا در کشورهای مبدا اصولا تعمیرانها اقتصادی نیست و در دوره گارانتی شرکتها یکدستگاه نو مشابه مدل معیوب یا جایگزین تحویل مشتری می دهند بطور مثال لوازم خانگی پارس خزر و ناسیونال و پاناسونیک و تولیپس که کارخانه های انها بیش از نیم قرن قدمت دارند هنوز قطعات تولیدات نیم قرن قبل خود را به وفور تامین و عمق ساخت داخل برخی از محصولات مانند پنکه را به 100 درصد و بسیاری از محصولات دیگر را به بیش از 90 درصد افزایش داده اند یکی دیگر از محاسن این تولید کنندگان ادامه تولید یک مدل محصول برای یک یا چند دهه است که باعث فروانی ان مدل محصول و اقتصادی بودن تامین قطعه برای ان محصول تا چند دهه بعد از توقف تولید است اما این موضوع در مورد تلوزیون و کلا لوازم صوتی و تصویر برای عمق ساخت کم تولید قطعات داخلی صدق نمیکند