قابلیت رادیولوژی به گوشی های هوشمند اضافه شد
فناوری

قابلیت رادیولوژی به گوشی های هوشمند اضافه شد

محققان تراشه تصویربرداری را ساخته‌اند که با استفاده از تلفن همراه می‌تواند محتویات درون بسته بندی وحتی پشت دیوار را شناسایی کند .

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محققان با الهام از دید اشعه ایکس شخصیت ابرقهرمانی سوپرمن  تراشه تصویربرداری را ساخته‌اند که با استفاده از تلفن همراه می‌تواندمحتویات درون بسته بندی وحتی پشت دیوار را شناسایی کند .

تراشه فشرده که در دستگاه تلفن همراه کار گذاشته شده به منظور ارتقا کیفیت تصویر کاربرد دارد و حاصل همکاری مهندسان دانشگاه تگزاس در دالاس و دانشگاه ملی سئول طراحی و معرفی شده است.

به گفته این تیم، فناوری آن ها موبایل‌ها را قادر می‌کند تا لوله‌کشی و سیم‌کشی پشت دیوارها، ترک‌های موجود روی لوله‌ها یا آنچه را که در یک بسته وجود دارد، را تشخیص دهند. از دیگر کاربردهای این فناوری می توان به استفاده در تشخیص بیماری و درمان  در پزشکی  اشاره کرد.

فناوری تصویربرداری قابل حمل

این تراشه تصویرگر یک آرایه ۱×۳ از پیکسل‌های فرستنده/گیرنده فرکانس بالاست که در طیف ۳۰۰ گیگاهرتز کار می‌کنند.

این دستگاه سیگنال‌هایی را در باند موج میلی‌متری فرکانس‌های الکترومغناطیسی بین امواج مایکروویو و فروسرخ ایجادمی‌کند. این سیگنال‌ها برای چشم انسان نامرئی هستند وضرری برای چشم انسان ندارند.این فناوری شباهت زیادی به امواج مایکروویو دارد که نمونه آن دردستگاه‌های بزرگ و ثابت بررسی مسافران در فرودگاه‌ها یافت می‌شود.

دکتر وویئول چوی، استادیار دانشگاه ملی سئول می‌گوید: ما برای اینکه بتوانیم این تراشه را در تلفن همراه جا بدهیم آن را بدون لنز یا اپتیک طراحی کردیم،  پیکسل‌هایی که با تشخیص سیگنال‌های بازتاب‌شده از یک جسم هدف، تصاویر را

ایجاد می‌کنند، شکل مربعی ۰.۵ میلی‌متری و تقریباً به اندازه یک دانه شن دارند.

وی افزود: همچنین این فناوری به صورتی طراحی شده که در آن حریم خصوصی به مخاطره نیافتد. این فناوری تنها از فاصله نزدیک یک اینچی (۲.۵ سانتیمتری) عمل می کند. برای مثال اگر یک دزد بخواهد محتویات کیف یک فرد را اسکن کند، باید به او خیلی نزدیک باشد که به همین دلیل احتمال لو رفتن دزد زیاد می شود.

اسکن وضوح بالا با موبایل

آزمایش‌های این تیم نشان داد که دو عدد از این تراشه‌ها می‌توانند هدفی را در فاصله حدود یک سانتی‌متری از طریق یک پوشش مقوایی بدون نیاز به لنز  به تصویر بکشند که تصویر خروجی کیفیت و وضوح قابل توجهی دارد.

علاوه بر این، محققان با ترکیب فازهای آرایه فرستنده می‌توانند جداسازی بین جفت‌های فرستنده و گیرنده را تا حدود ۱۰ دسی‌بل بهبود بخشند و به حدود ۷۰ دسی‌بل برسند.

محققان تاکید می‌کنند که این بهبود، تداخل را محدود می‌کند و محدوده توقف را در مقایسه با استفاده از جفت‌های تک پیکسلی با دیوار رسانا افزایش می‌دهد.

این تیم می‌گوید که نسخه بعدی از این تراشه تصویربرداری باید بتواند عکس‌هایی را تا فاصله ۵ اینچی ثبت کند که مشاهده اشیاء کوچک‌تر را آسان‌تر می‌کند.

محققان امیدوارند که پیشرفت آنها در تصویربرداری کوتاه‌بُرد بتواند راه را برای کاربردهای پیشرفته در زمینه‌های مختلف هموار کند. جزئیات این پژوهش در مجله IEEE Transactions on Terahertz Science and Technology منتشر شده است./ایسنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟