راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه
آموزش

راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه

وجود مواد آلاینده در هر مکانی از بیرون تا داخل خانه، می تواند سبب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد شود. از این رو در این مطلب قصد داریم تا درباره ی راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه عنوان کنیم.

نهال وحیدی | 4 روز قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مردم اکثرا تصور می کنند که آلودگی هوا تنها مربوط به فضای باز و بیرون از خانه است، در حالی که ممکن است در برخی مواقع شاهد وجود گرد و خاک و مواد مضر در خانه نیز باشید. به طور کلی وجود مواد آلاینده در هر مکانی از بیرون تا داخل خانه، می تواند سبب بروز مشکلات جدی در سلامت افراد شود. از این رو در این مطلب قصد داریم تا درباره ی راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه عنوان کنیم. همچنین در این مطلب میخوانید که:

  • تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا
  • تصفیه هوای خانه با گلاب
  • برای رفع آلودگی هوا چه بخوریم
  • تصفیه هوای خانه با اب و سرکه
  • تصفیه هوا در طب سنتی
  • ۱۷ راهکار تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا

به طور کلی استفاده از راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه به شما کمک‌ می کند تا به هنگام  آلودگی هوای بیرون، بتوانید هوای خوبی را حداقل درون خانه تنفس کنید. روش هایی که در ادامه مطلب برای تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا عنوان می کنیم، می توانند بسیار مفید و کاربردی باشند مخصوصا برای شهر و استان هایی که آلودگی هوای بیشتری دارند:

نصب هود و هواکش آشپزخانه و حمام

هوای مرطوب در آشپزخانه و یا حمام می توانند سبب رشد باکتری و قارچ در خانه شوند. کپک های قارچی ذرات بسیار کوچکی را حمل می کنند که ممکن است وارد بدن شده و منجر به انواع بیماری ها مانند سرما خوردگی، سرفه های شدید، آلرژی و عفونت و… شود. در نتیجه وجود هواکش و هود می توانند درصد رشد آن ها را به علت کاهش رطوبت، کم کند.

  1. تهویه مناسب

به طور کلی تهویه مناسب جریان آزاد هوا را داخل خانه تضمین می کند و در صورت استفاده از تهویه ضعیف امکان تجمع آلاینده ها نه تنها در خانه بلکه در ماشین یا حتی محل کارتان وجود دارد.

  1. بررسی دودکش

به طور کلی قبل از روشن کردن لوازم گرمایشی مانند شومینه یا بخاری، اطمینان حاصل کنید که راه دودکش باز است زیرا تجمع ذرات گرد و غبار در این راه های مسدود شده می تواند به داخل خانه راه پیدا کرده و سبب بروز بیماری های ریوی و حتی خفگی شود.

  1. عدم استفاده از رایحه های مصنوعی

به طور کلی سعی کنید برای پاکسازی هوا به هیچ عنوان از انواع رایحه های مصنوعی استفاده نکنید. زیرا استفاده از انواع خوشبو کننده های شیمیایی در مکانی که آلودگی هوا وجود دارد، می تواند سبب بروز بیماری شود. رایحه های مصنوعی حاوی فتالات بوده که سبب آسیب به سلامت شما می شود.

  1. اجتناب از استعمال دخانیات در خانه

استعمال هر گونه دخانیات در خانه نه تنها برای سلامت شما مضر است بلکه سلامت اطرافیانتان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و سبب افزایش مواد سمی در خانه می شود.

  1. تمیز کردن و گردگیری

نظافت و گردگیری به شکل کامل و صحیح می تواند بسیار روش موثری در کاهش آلاینده های خانه باشد. به طور کلی بهتر است روزانه اقدام به نظافت و گردگیری کنید و در هنگام این کار حتما از ماسک استفاده کنید.

  1. تهیه پاک کننده های خانگی به جای مواد شیمیایی

سعی کنید از مواد طبیعی در خانه برای پاک کردن و گردگیری استفاده کنید. استفاده از مواد شیمیایی بسیار مضر بوده و می تواند سبب بروز مشکلات ریوی و یا حساسیت های شدید پوستی ، الرژی و… شوند. به طور مثال ترکیب آب با تکه های لیمو تازه و یا ترکیب الکل با تکه های لیمو می تواند یک پاک کننده مناسب برای داخل خانه باشد.

  1. کاهش مصرف خوشبوکننده ها

اکثر خوشبو کننده ها تشکیل شده از ترکیب مواد شیمیایی و مصنوعی هستند حتی اگر رایحه های بسیار دلپذیری داشته باشند. از این رو بهتر است به جای خوشبو کننده های شیمیایی از روغن های اسانس خالص استفاده کنید تا کیفیت هوای داخل خانه را کاهش ندهند.

  1. نگهداری کفش ها در بیرون از خانه

به طور کلی بهتر است برای نگهداری کفش ها مکانی بیرون از خانه و داخل جای مخصوص در نظر بگیرید زیرا در طول روز با کفش ها به مکان های مختلفی رفته و آلودگی های زیادی را به خود جذب می کنیم. در نتیجه نگهداری کفش در داخل خانه سبب پخش شدن ذرات گرد و خاک و انواع آلودگی ها می شود.

  1. استفاده از ردیاب مونوکسید کربن

گاز مونوکسید کربن می تواند به آرامی افراد را دچار خفگی و مرگ کند. این ماده معمولا از احتراق ناقص به علت تهویه هوای نامناسب از شومینه یا بخاری و اجاق گاز تولید می شود. با تهیه از ردیاب این گاز می توانید به کاهش تجمع آن در خانه کمک کنید.

  1. کاهش مصرف مواد شیمیایی خانگی

استفاده از انواع آفت کش ها، پاک کننده ها و شوینده های شیمیایی را به حداقل برسانید. سعی کنید امواعی از این محصولات را انتخاب کنید که دارای برچسب های طبیعی هستند.

  1. آزمایش میزان گاز ها

علاوه بر محیط خانه و یا محل کار، بسیاری از زمان خود را در ماشین می گذرانیم و بهتر است که محیط داخل خودرو نیز دارای یک تهویه و هوای مناسب باشد. در نتیجه انتشار گاز های خودرو را مورد بررسی قرار دهید. این‌ کار شما می تواند سهم کوچکی در کاهش آلودگی هوای شهر های پر تردد باشد.

  1. تعمیر نشتی آب

گفتیم که یکی از عوامل رشد باکتری ها و قارچ و کپک ها می تواند وجود رطوبت باشد در نتیجه با تعمیر نشتی آب خانه می توانید از بروز رطوبت جلوگیری کرده و مانع رشد انواع قارچ و کپک و باکتری های مضر شوید.

  1. جمع آوری زباله ها در مکانی بسته

بهتر است در طول شبانه روز زباله ها را داخل کیسه و درون سطل زباله نگهداری کنید و پس از خالی کردن آن ها سطل را به خوبی بشویید.

  1. استفاده از فیلتر پیشرفته

میلیون ها ذرات کوچک گرد و غبار سبب بروز ذرات دود می شوند. از این رو ممکن است سبب آزادسازی ذرات کربن مونوکسید نیز شوند. بنابر این استفاده از فیلتر های پیشرفته به کاهش آلودگی هوای داخلی کمک زیادی می کند.

  1. استفاده از تصفیه هوای مناسب

دستگاه های تصفیه هوای متفاوتی در بازار وجود دارند که با بررسی آن ها می توانید مناسب ترین نوع را برای خانه تان انتخاب کنید. بهترین دستگاه های تصفیه تا ۹۹ درصد به پاکسازی هوای داخل خانه کمک می کنند.

  1. کاش گیاهان پاک کننده هوا

به طور کلی گیاهان به طرز عحیبی سبب پاکسازی سموم در خانه می شوند. پس به دنبال انواع گیاهانی باشید که سبب پاکسازی هوای داخل خانه و همچنین زیبایی بیشتر خانه شما می‌شوند.

برای رفع آلودگی هوا چه بخوریم؟

تا اینجای مطلب به خوبی با راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه آشنا شدید و دیگر می دانید که تصفیه هوای خانه در زمان آلودگی هوا با چه کار هایی امکان پذیر است. اما علاوه بر آن خوب است بدانیم که برای رفع آلودگی هوا چه بخوریم تا بدن ما در مقابل این نوع سموم پاکسازی شده و تنفس راحت تری داشته باشیم:

  • انواع سبزیجات نظیر انواع کلم ها ، تربچه، شلغم
  • مصرف انواع خوراکی های دارای ویتامین C/B/A/D
  • مصرف مواد غذایی سرشار از امگا ۳ مانند غذا های دریایی
  • ادویه های دارای کورکومین مانند زردچوبه
  • انواع لبنیات طبیعی
  • سیر و پیاز دو آنتی اکسیدان قوی
  • لیموی تازه و دمنوش های حاوی لیمو
  • چای سبز
  • ترکیبات نعنا و خیار
  • آب کرفس، هویج، چغندر، ماچا

معرفی دو ترکیب برای تصفیه هوای خانه

همانطور که به شکل واضحی در این مطلب اشاره کردیم در حالت کلی برای سلامت خود و سایر افراد خانواده بهتر است برای نظافت و یا خوشبو سازی هوای داخل خانه از ماده های مصنوعی و شیمیایی استفاده نکنید. از این رو دو ترکیب فوق العاده برای نظافت و همچنین بوی بهتر محیط می تواند استفاده از این دو ماده یعنی ترکیبات آب و سرکه و آب و گلاب باشد. شما می توانید تصفیه هوای خانه با آب و سرکه را یک روش ضدعفونی کننده عالی در نظر بگیرید و در کنار آن برای رفع بوی سرکه از تصفیه هوای خانه با گلاب به عنوان خوشبو کننده طبیعی استفاده کنید. همچنین ترکیب مقداری لیمو در هر دو ترکیب می تواند علاوه بر پاک کنندگی قوی و طبیعی ، سبب بوی خوشی در فضای خانه نیز شود.

۳ روش تصفیه هوا در طب سنتی

  • استفاده از انواع گیاهان در خانه

شما می توانید با داشتن گیاهانی که به خوبی آلودگی ها و سموم هوا را به خود جذب می کنند به پاکسازی هوای داخل خانه کمک کنید.

  • استفاده از روش شستشوی مجاری تنفسی

یکی از راهکار های مقابله با آلودگی هوا و همچنین تصفیه هوا در طب سنتی شستشوی مجاری تنفسی است که به کمک قرقره کردن آب از بینی به سمت حلق و خروج آن از دهان است. این‌روش یک‌ شستشوی عالی برای پاکسازی قسمت های تنفسی است.

  • استفاده از انواع پادزهر های گیاهی، حیوانی ومعدنی

به طور کلی سموم ها دارای چند دسته هستند که توسط پاد زهر های مختلف گیاهی، حیوانی و یا معدنی درمان می شوند که با توجه به بحث آلودگی هوا می توان استفاده از ترکیبات گردو و شیر، شیر و کره حیوانی و گیاهانی نظیر جینسینگ اشاره کرد. البته قبل از مصرف هر نوع آن ها بهتر است با یک متخصص طب سنتی با توجه به نوع بدنتان مشورت کنید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا  راه هایی برای افزایش کیفیت هوای خانه را به شما بگوییم تا بتوانید در صورت آلوده بودن هوای بیرون دست کم در خانه هوایی سالم را تنفس کنید. امیدواریم ‌این‌ مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟