اخبار لوازم خانگی

حمایت تولیدکنندگان داخلی از رئیس سازمان ملی استاندارد

ال کا ایران :جمعی از تولید کنندگان داخلی از رئیس سازمان ملی استاندارد ایران تقدیر و تشکر کردند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ال کا ایران»، نیره پیروز بخت، رئیس سازمان استاندارد ایران دیروز درباره کشف برخی از تولیدات لوازم خانگی جعلی و غیراستاندارد در نشست خبری خود به رسانه ها توضیح داده بود.

وی دیروز در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی استاندارد مردانه در مقابل جعل و تقلب در عرضه محصولات و کالاها به مردم ایستاد و اقدامات این سازمان در دفاع از حقوق مصرف کنندگان و مردم را تشریح کرد.

پیروزبخت درباره‌ جعل علامت استاندارد و گرید انرژی توسط برخی از تولید‌کنندگان لوازم خانگی گفته بود: در بسیاری از برندها جعل علامت استاندارد داشتیم که این موضوع در اجاق گاز و کولر آبی نیز اتفاق افتاده است.

رئیس سازمان استاندارد در بخش دیگری از سخنان با اشاره به جعل علامت استاندارد و برچسب انرژی توسط شرکت سامسونگ در ایران گفته بود: تخلف در یخچال فریزرهای سامسونگ محرز شده است. یخچال فریزرهای تولیدی این برند که در واحد تولیدی مستقر در کیلومتر 14 جاده مخصوص تولید شده براساس نظر ما غیراستاندارد است، چرا که علامت استاندارد و برچسب مصرف انرژی را از ما دریافت نکرده است.

به گفته پیروزبخت اگر تولیدی براساس استاندارد با کیفیت‌های مورد نظر انجام گیرد، قطعا علامت استاندارد را دریافت می‌کند؛ بنابراین زمانی که یک تولید‌کننده برای دریافت علامت استاندارد مراجعه نکند، یعنی محصولش با مشکل همراه است.

به گفته رئیس سازمان استاندارد، سامسونگ در ایران با جعل علامت استاندارد کالا و الصاق برچسب جعلی انرژی روی کالاهای خود مرتکب تخلف شده و حتی اگر تولیدات این شرکت نیز مشکلی نداشته باشد، با توجه به این‌که بدون علامت استاندارد داخلی اقدام به تولید کرده است، مصداق تخلف است.

او همچنین با اشاره به اینکه ۲۴۰ مورد علامت جعلی استاندارد کشف شده از کشف ۴۱۰ فقره برچسب جعلی مصرف انرژی خبر داد و گفت: این موارد به همراه موارد تخلف دیگر در حدود 1340 مورد اعلام جرم و ارجاع به مراجع قضایی درباره واحد‌های متخلف انجام گرفته و حدود 11 هزار و 340 مورد کالا در یکسال اخیر نیز توقیف شده است.

گفتنی است کارخانه سامسونگ خیبر در کیلومتر ۱۴ جاده کرج به دستور سازمان استاندارد به دلیل جعل برچسب انرژی و علامت استاندارد از حدود ۲ ماه پیش تاکنون پلمب شده است.

این اظهارات او مورد استقبال گروهی از تولید کنندگان داخلی قرار گرفت و با تشکر از موضعگیری شجاعانه پیروزبخت از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت خواستند با ادامه حضور او در این سازمان، موافقت کنند.

این گروه از تولیدکنندگان قبلا نیز در نامه ای به نحوه تولید برخی از کالاها در کشور انتقاد کردند و آنها را به جای ورود تکنولوژی تولید به کشور، تنها تکنولوژی “سرهم بندی شده یا مونتاژ” دانستند.

بر اساس این گزارش در بخشی از این نامه آمده است: “رییس جمهور کشورمان در فرمایشات اخیر خود در باب باز شدن درهای واردات و تجارت با دنیا تاکید و اشاره کرده که واردات باید از کشورهای خارجی بصورت واردات تکنولوژی و فناوری روز دنیا باشد ولی معالاسف می بینیم در عرصه‌ای مانند لوازم خانگی، آنچه شرکت های بیگانه به خصوص شرکتهای کره ای به ایران وارد می‌کنند، بازار کشور را به بازار مکارهایی از اجناس بی کیفیت آسیای شرقی بدل خواهد کرد. واقعیت این است که آنچه شرکت های خارجی به خصوص کره‌ای ها و چینی‌ها به کشور وارد می‌کنند تنها تکنولوژی سرهم کردن قطعاتی است که به صورت منفک و از کانال‌های شبهه‌ناک به داخل سرزمین پهناور ایران، وارد می‌شود.”

این صنعتگران درباره تخلفات سامسونگ نوشته بودند: این شرکت با ترفندهای خاص تبلیغاتی و رسانه ای خط مونتاژ لوازم خانگی شرکتهای کره ای در ایران را به جای خط تولید محصولات ایرانی معرفی می کنند در حالی که تنها در کارخانه های خود قطعات SKDرا در یک خط مونتاژ ساده، به همدیگر متصل میکنند و به بهانه های مختلف مانند فقدان کیفیت، در محصول نهایی خود به هیچ وجه از اقلام و قطعات تولید شده توسط تولید کنندگان داخلی استفاده نمی نماید. مثال بارز آن، در خط مونتاژ ماشین های لباسشویی ساخت کره در ایران، این است که حتی بتن تعادل ماشین لباسشویی را از کشور کره جنوبی به ایران وارد کرده و به هیچ وجه حاضر به پذیرش این قطعه ساده ساخت داخل نشده است. در ده سال پر تحریمهای ناجوانمردانه این شرکت ها هرروز به نحوی از برکه گل آلود تحریم های ظالمانه بر ضد ملت ایران، ماهی گرفت و با دور زدن گمرک ایران وفریب سازمان استاندارد و حتی سازمان صنعت و معدن استان تهران تخلفات بسیاری انجام داد که دود آن مستقیما به چشم مصرف کنندگان داخلی و صنعتگران واقعی می رود.

اکنون این صنعتگران می گویند ایستادگی رئیس موسسه استاندارد در شناسایی جعل و تخلفات سامسونگ قابل تقدیر است و باید از نیره پیروزبخت در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان داخلی تقدیر شود.

نظر شما چیست؟