اخبار لوازم خانگی

کمیته راهبردی ارتقا گرید انرژی بخاری‌های گازسوز تشکیل شد

ال کا ایران : عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی از تشکیل کمیته راهبردی ارتقاء گرید انرژی بخاری‌های گازسوز در وزارت صنعت با حضور شرکت‌های پیشرو در تولید، سازمان استاندارد و سازمان بهینه سازی مصرف انرژی خبر داد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، علیرضا ناصری در یک نشست خبری گفت: اگرچه اکنون راههای زیادی پیش روی اقتصاد ایران قرار گرفته است، اما متاسفانه موضوع اقتصاد مقاومتی تنها به صورت شعارگونه مورد حمایت دولت واقع می‌شود و از طرح‌های تحقیقاتی نوآورانه صنعتگران حمایت جدی نمی‌شود؛ این در حالی است که موضوع اقتصادی مقاومتی به دلیل نبود حمایت کافی، با مقاومت تولیدکنندگان در برابر شرایط موجود مواجه شده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز به عنوان متولی بخش تولید، از طرح‌های نوآورانه تولیدکنندگان صنعتی حمایت نمی‌کند؛ در حالیکه ایجاد خلاقیت در صنایع، نیازمند حمایت دولت و وزارت صنعت است؛ همانطور که در سال ۲۰۰۸ میلادی، برخی کشورها برای رفع رکود در صنایع، مبالغی را برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی به صنایع تزریق کردند؛ حال آنکه در ایران هم باید این گونه عمل شود.

وی تصریح کرد: پژوهشگران ایرانی چندان مورد حمایت وزارت صنعت نیستند، این در حالی است که دولت کانادا ۴۶۰ هزار دلار برای مدت سه سال به یک محقق ایرانی پرداخت کرد تا تحقیقات بنیادین در زمینه فناوری ترموالکتریک را انجام دهد؛ حال نتیجه این تحقیقات را به ایران آورده شده و بعد از ۲.۵ سال، اولین نمونه بخاری ترموالکتریک دنیا در کشور طراحی و تولید شده است.

ناصری با اشاره به تفاهمنامه امضا شده بین وزرای صنعت و نفت، گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که بین وزرای صنعت، معدن و تجارت و نفت به امضا رسیده، قرار بود ۲۰ میلیون دستگاه بخاری با تکنولوژی و راندمان بالا جایگزین بخاری‌های فرسوده فعلی شوند تا صرفه‌جویی انرژی صورت گیرد؛ این در حالی است که این تعداد بخاری، صرفه‌جویی ۵۰۰ میلیون مترمکعبی در مصرف گاز را به همراه دارد و به گفته وزیر صنعت، معادل تولید ۲ فاز پارس جنوبی است که البته تعداد این بخاری‌ها از ۲۰ میلیون دستگاه به ۲ میلیون دستگاه تا سال ۹۶ تقلیل پیدا کرده است.

وی از شکل‌گیری کمیته راهبردی ارتقاء گرید انرژی بخاری‌های گازسوز در وزارت صنعت با حضور چهار شرکت پیشرو در تولید بخاری، کارشناسان سازمان استاندارد، وزارت صنعت و سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی خبرداد و گفت: در این کمیته، طرح ممنوعیت تولید بخاری با گرید انرژی پایین‌تر از D از ابتدای سال ۹۴ تدوین شد که البته به دلیل برخی موانع موجود در تولید، این مدت دوباره تمدید شده است.

ناصری ادامه داد: در راستای بهینه‌سازی مصرف سوخت بخاری‌های گازسوز، بحث اعطای کمک‌های فنی، اعتباری به صنایع از سوی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت مطرح و قرار است طبق بند «ق» قانون بودجه، مبلغی بابت صرفه‌جویی به تولیدکنندگان پرداخت شود ولی تاکنون هیچ راهکار مشخصی ارائه نشده است.

عضو انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین در خصوص ضرورت توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی،  گفت: با توجه به شرایط موجود در اقتصاد کشور و عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان، در حال حاضر تولیدکنندگان در حال مقاومت هستند از سوی دیگر، به دلیل نبود نظارت، بخاری و کولر آبی تولید ایران با کیفیت پایین به بازارهای عراق صادر شد که باعث بدبینی مصرف‌کنندگان نسبت به تمام تولیدات ایرانی شده است.

 

وی همچنین از برنامه اصلاح فرمول محاسبه توان الکتریکی در تعیین رده مصرف انرژی بخاری‌های گازسوز در کشور خبر داد و گفت: رده انرژی یخچال‌های تولید داخل نیز اخیراً اصلاح شده به طوری که به تولیدکنندگان داخلی تخفیف داده‌اند و گرید انرژی آنها را با رده انرژی مصرفی کالاهای وارداتی همسان‌سازی کرده‌اند. این در شرایطی است که تاکنون مصرف انرژی یخچال‌های تولید داخل در دمای ۲۲ درجه اندازه‌گیری می‌شود و این آزمون در مورد کالاهای وارداتی در دمای ۲۵ درجه صورت می‌گرفته است که در حال حاضر آزمون های داخلی اصلاح شده است.

ناصری همچنین بر ضرورت بهبود مصرف انرژی در بخاری‌های تولید داخل تاکید و خاطرنشان کرد: انرژی مصرفی در بخاری‌های فعلی تحت استاندارد حدود ۶ هزار کیلو کالری است که در بخاری ترموالکتریک به ۳۷۰۰ کیلو کالری رسیده است و انرژی گرمایشی ایجاد شده برای جابه‌جایی گرما و شعله‌نما به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟