اخبار لوازم خانگی

۵۰ درصد رکود فعلی ناشی از بی تدبیری سازمان امور مالیاتی است/ مردم با خیال راحت خرید کنند

ال کا ایران : روزهای خوب بازار لوازم خانگی از راه رسید به گونه ای که دیگر مانند چند سال پیش نه فروشنده پشیمان داریم نه خریدار و نه حتی تولید کننده، وبا توجه به رقابتی شدن بازاردیگر فروشندگان در این بازار مانند چند سال قبل دست دست نمی کنند و اقدام به خالی

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، روزهای خوب بازار لوازم خانگی از راه رسید به گونه ای که دیگر مانند چند سال پیش نه فروشنده پشیمان داریم نه خریدار و نه حتی تولید کننده، وبا توجه به رقابتی شدن بازاردیگر فروشندگان در این بازار مانند چند سال قبل دست دست نمی کنند و اقدام به خالی کردن انبارهای خود کرده اند و مردم هم دیگر خانه خود را انبار لوازم خانگی نمی دانند.دیگر دوران تحریم تمام شده و قرار است با برداشتن محدودیت ها هم شاهد رقابت بیشتر کالاهای ایرانی با مشابه خارجی باشیم. اینکه این روزها در بازار لوازم خانگی چه می گذرد را از محمد طحان پور رییس اتحادیه لوازم خانگی خواستیم تشریح کند.

طحان پور می گوید  در راستای کاهش ورود کالای قاچاق پیشنهادی تنظیم کردیم که در صورت تصویب تعهد خواهیم کرد ظرف دو سال بتوانیم ورود کالای قاچاق به کشور را نصف کنیم.گفت و گوی خبرنگار ایران اکونا با طحان پور را در زیر می خوانید:

 

گفته می شود بازار لوازم خانگی در شرایط رکود به سر می برد؟ این رکود ناشی از چه عواملی است؟

 

*رکود اقتصادی کشور نشات گرفته از بی برنامگی دولت قبل بود و اینکه تولیدکنندگان قبل از پیش بینی بازار هدف اقدام به سرمایه گذاری و تولید کردند. یک زمانی جنگ بود و درهای کشور بسته شد و بعد تحریم ها اعمال شد. پس از اعمال محدودیت ها گروهی برای تولید و سرمایه گذاری پا پیش گذاشتند تا جایی که امروز 200 کارخانه اجاق گاز و 100 کارخانه یخچال ساز و 150 کارخانه بخاری و کولر در کشور داریم بدون اینکه صادراتی صورت بگیرد.متاسفانه نه تنها در حوزه لوازم خانگی بلکه در بسیاری از بخش ها بدون برنامه مجوز ایجاد کارخانه داده شده است.به طور مثال میزان تولید و کارخانه های فعال سیمان در کشور نسبت به کشوری همچون آلمان بیشتر است اما بخش زیادی از سیمان در انبار تولید کنندگان دپو شده است و آلمان به صادرات سیمان اقدام می کند و در بخش ساختمان سازی نمونه است  و تعدادی از ساختمانهای وزارتخانه ها و بیمارستان ها در کشورمان هم توسط آلمان ها ساخته شده است.متاسفانه همانطور که گفتم مجوزهای بدون حساب و کتاب است که الان یقه تولید را گرفته است.

آیا اعطای کارت اعتباری خرید کالای ایرانی با حداکثر قدرت خرید 10 میلیون می تواند از میزان رکود حاکم بر بازار کم کند؟

*وام اعطایی دولت برای خالی شدن انبار ها یک مسکن است و در درازمدت به بهبود اوضاع نمی انجامد.ما راهی نداریم جز اینکه بخشی از تولیداتمان را تعطیل کنیم و به نظرم خود تولید کنندگان مجبور به این کار خواهند شد. البته در این میان نه دولت مقصر است نه تولیدکننده و مقصر اصلی کسی است که در ابتدا بدون برنامه مجوز داده و به متقاضی نگفته که به جای یخچال یا اجاق ،قطعه سازی کن.

آیا رکود حاکم تنها ناشی از دادن مجوزهای بی حساب و کتاب است یا عوامل دیگری را هم دخیل می دانید؟

 50 درصد رکود فعلی ناشی از بی تدبیری سازمان امور مالیاتی است.واحد صنفی را می شناسم که 8سال است تعطیل شده وبرای صاحبش  که در ایران نبوده 4 میلیون و 600 هزار تومان مالیات وضع کردند .واحد صنفی دیگری را می شناسم که صاحبش جانباز 65 درصد است و از هیچ کارخانه ای خرید نداشته اما برایش 16 میلیون تومان مالیات وضع کردند از این رو می خواست واحدش را تعطیل کند اما من نگذاشتم.بنده حاضرم در یک مناظره زنده به همراه اسناد و مدارک ثابت کنم که خیلی ها فرار مالیاتی دارند اما سازمان مالیاتی توانایی دریافت مالیات از آنها را ندارند. متاسفانه همکاری سازمان مالیاتی با ما یک طرفه است و به ما می گوید لیست کسانی که فرار مالیاتی دارند را بدهید اما جایی که ما به آنها می گوییم از واحدی مالیات اضافه گرفته اند گوش نمی دهند.برخی مامورین مالیاتی هم در مواجهه با اعتراض واحدهای صنفی می گویند مغازه تان را بفروشید پولش را در بانک پس انداز کنید و سود بگیرید!

ارزیابی شما از عملکرد اقتصادی دولت و تاثیر بر بازار به نسبت دوره قبل چیست؟

* در دوره قبل هیچ چیزی سر جای خود نبود و 2*2 می شد 17 اما الان 2*2 می شود 4 . تحریم و جنگ تمام شده و بازار راه خودش را می رود.در دوره قبل خانه مردم انبار کالا بود چرا که مردم از افزایش هر روزه قیمت نگران بود و مجبور به دپوی کالا در منزلش بود اما الان این طور نیست. دولت یازدهم به گونه ای مدیریت کرد که دلال بازی از اقتصاد حذف شد. متاسفانه در سالهای 90-91 فروشنده مواد اولیه فروشنده پشیمانی بود، تولید کننده فروشنده پشیمان ،واردکننده فروشنده پشیمان و بنکدار فروشنده پشیمان و واحد صنفی تک فروش هم فروشنده پشیمان و خریدار هم خریدار پشیمانی بود اما امروز وضعیت به گونه ای شده است که فروشنده نفروخته پشیمان است چرا که بازار رقابتی شده است و فروشنده می داند که اگر ارزان نفروشد مشتری کالای خود را از واحد دیگری به قیمت ارزان تهیه خواهد کرد.

به وضعیت صادرات لوازم خانگی هم اشاره کنید و چشم انداز آن را چطور می بینید؟

*جز صادرات اندکی که به عراق و افغانستان داریم، صادرات لوازم خانگی نداریم که البته فکر می کنم اگر تولید کنندگان فکری به حال کیفیت کالاهای تولیدی شان نکنند بازار عراق و افغانستان را هم پس از آرامش در این کشورها از دست بدهیم همان طور که بازارمان را در آسیای میانه ازدست دادیم.

توصیه من این است که در شرایط فعلی تولید کنندگان با اروپا و آمریکا و ترکیه وارد سرمایه گذاری مشترک شوند، بوش با ساخت ایران صادر کنند، و از دانش و تکنولوژی آنها استفاده کنند و تعصب بی خود به خرج ندهند.درست است که در حوزه آبگرمکن و چرخ خیاطی پیشرفت داشتیم و به آلمان و ایتالیا صادر می کنیم یا کیفیت اجاق گازهای تولیدی بهتر شده است اما چرا کارخانه تلویزیون یا موبایل با دانش و تکنولوژی روز نداریم؟ اگر کیفیت کالای ایرانی به ادعای تولید کنندگان خوب است پس چرا صادر نمی کنند؟چرا تولید کننده ایرانی نباید با ترکیه که انرژی گرانتر از کشورمان اقدام به تولید می کند رقابت کند؟

 به نظر شما سیاست دولت در مقابل برداشتن تحریم ها و واردات کالا چیست؟

 *تولید کننده می گوید درهای کشور را ببندید تا مردم کالای ایرانی بخرند اما ما مخالف صددر صد بستن مرزها هستیم چرا که این اقدام خیانت به تولید و مردم است.آینده تولید با توجه به وضعیت تحریم ها صد درصد برای تولید کننده بد است چراکه کالای ایرانی نمی تواند با کالای مشابه خارجی رقابت کند.اگر دولت هزینه مازادی که از محل حمل و نقل و گشایش ال سی برای دورزدن تحریم ها پرداخت می کرد را از هزینه تولید کم کند تولید کننده می تواند حرفی برای گفتن داشته باشد.تولید کنندگان باید فکر 6 ماه بعد را بکنند چرا که دیگر بهانه ای ندارند و اگر فکری برای کیفیت و خدمات نکند از بازار حذف خواهند شد.

همانطور که می دانید بازار قاچاق در حوزه لوازم خانگی همچنان داغ است، چرا راهکاری برای آن پیشنهاد نمی کنید؟

همه ما در مقابله با قاچاق کالا مسئولیم، غیر از اینکه به تولید داخل ضربه می زند سرمایه ملی را هم هدر می دهد.ما در راستای کاهش ورود کالای قاچاق پیشنهادی تنظیم کردیم که در صورت تصویب تعهد خواهیم کرد ظرف دو سال بتوانیم ورود کالای قاچاق به کشور را نصف کنیم. یکی از راهها این است که به چاپخانه ها ابلاغ کنند که کارتهای گارانتی را با نامه اتحادیه و در کنار لوگوی اتحادیه بزنند و دیگر اینکه تولید کننده و واردکننده برای دریافت کارت گارانتی اول به اتحادیه مراجعه کند و فرم اتحادیه را پس از تکمیل به وزارتخانه ببرد.ما حاضریم زحمت پالایش تولیدکنندگان و واردکنندگان را برای دریافت کارت گارانتی تقبل کنیم به نحوی که میزان قاچاق ظرف دو سال به نصف کاهش یابد.

با بازار بانه چطور مقابله خواهید کرد؟

حدود 5 سال پیش بازار بانه را بررسی میدانی کردم و استنباط من در آن روز از آن بازار این بود که دولت اسلحه را از آنها گرفته و به آنها شغل داده تا امنیت برقرار شود.زمانی برای بانه از همه شهرها تور می گذاشتند.امروز اما این گونه نیست و ورود کالای با کیفیت توسط قاچاقچی با توجه به اینکه قیمت در سرزمین اصلی پایین است صرف نمی کند و در نتیجه کیفیت کالای وارداتی قاچاق افت می کند.

 

در آخر توصیه شما به مردم برای خرید کالا چیست؟

مردم  با خیال راحت خرید خودشان را بکنند چرا که فروشنده ها هم دست دست نمی کنند و عرضه بیش از تقاضاست.
/ایران اکونا/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟