اخبار لوازم خانگی

آغاز پرداخت وام خرید کالا+ جزییات دریافت وام

ال کا ایران : وام خرید کالای سرانجام پس از 63 روز تاخیر آن هم متفاوت از روزهای ابتدایی مطرح شدنش به بار نشست.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ستاد هماهنگی امور اقتصادی دولت متن کامل بسته خروج از رکود را درحالی اواخر مهر ماه رونمایی کرد که در بند سیاست های تحریک تقاضای اعتباری آن آمده بود “با توجه به مشکلی که امروز بنگاه ها در فروش محصولات خود با آن مواجه هستند لازم است تا بخشی از منابع بانکی در شرایط موجود برای تحریک تقاضا اختصاص یابد؛ بدین منظور سیاست های اعتباری زیر در نظر گرفته شد. ” که در این سیاست ها به  اعطای تسهیلات خرید کالای مصرفی بادوام (از جمله اتومبیل) با ابلاغ بانک مرکزی مبنی بر تخصیص  ۲۰ درصد از تسهیلات اعطایی برای خرید کالاهای ایرانی و تخفیف در نرخ تسهیلات بانکی خرید کالا در صورت تسویه پیش از موعد سخن گفته شده بود.

موضوعی که نهایتا در اطلاعیه مشترک بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص آغاز اجرای طرح خرید کالای ایرانی اینطور مطرح شد که کارت خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر شده و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده که متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال خواهد بود.

وامی که همگان منتظر بودند تا در روزهای ابتدایی مانند وام خرید خودرو به بار نشیند سرانجام پس از 63 روز تاخیر آن هم متفاوت از روزهای ابتدایی مطرح شدنش به بار نشست.

حکیمی مدیرکل فناوری اطلاعات در خصوص جزییات این طرح  گفت: زوج‌های جوانی که به تازگی ازدواح کرده‌اند می‌توانند با مراجعه به سامانه قرض‌الحسنه ازدواج و با دریافت کد رهگیری وارد سامانه شده و گزینه طرح خرید کالا را انتخاب کنند و سپس بعد از ثبت درخواست از طریق این سامانه پیامکی مبنی بر دریافت کارت اعتباری به آنها داده خواهد شد.

وی ادامه داد: کارمندان و مستمری‌بگیران نیز از طریق ثبت‌نام در حوزه منابع انسانی می‌توانند نسبت به دریافت طرح خرید کالا درخواست داشته باشند و سپس گواهی کسر از حقوق خود را برای بانک‌های عاملی که حقوقشان از آن طریق واریز می‌شود ارائه دهند و بعد از ثبت درخواست و مراجعه به بانک آنجا فرم قرارداد را امضا کنند.

حکیمی با اشاره به محدودیت ثبت‌نام برای این طرح اظهار داشت: با توجه به شرایطی که پیش‌بینی شده برای زوج‌های جوان و کارمندان و مستمری بگیرانی که حقوق دریافتی آنها یک میلیون و 500 هزار تومان است ثبت‌نام به صورت کامل انجام خوهند شد و هیچ محدودیتی برای آنها وجود ندارد.

مدیرکل فناوری اطلاعات در خصوص سایر اقشار جامعه برای استفاده از این طرح بیان کرد: در حال حاضر تنها افراد مشمول دریافت کارت می‌توانند ثبت‌نام داشته باشند منابع 200 میلیارد تومانی این طرح کفایت این دو گروه را می‌کند و حال اگر منابعی اضافی تخصیص داده شود در اطلاع‌رسانی‌های بعدی مردم را آگاه می‌کنیم.

***جزییات دریافت وام خرید کالا

براساس این گزارش بانک مرکزی نیز در اطلاعیه ای در خصوص مرحله اول صدور کارت‌هاي اعتباري خريد کالاي ايراني‌ اعلام کرده است در اجراي بخشنامه شماره 308075 مورخ 94.10.17 سازمان مديريت و برنامه‌ريزي کشور به منظور صدور کارت‌هاي اعتباري خريد کالاي ايراني، از تاريخ 94.10.19 بانک‌ها و موسسات اعتباري کشور حسب درخواست دستگاه‌ها، سازمان‌ها، موسسات دولتي و نهادهاي عمومي غير دولتي براي کارکنان و بازنشستگان حائز شرايط زير در چارچوب فصل (ح) دستورالعمل صدور کارت اعتباري مرابحه، کارت اعتباري خريد کالاي ايراني صادر مي‌کنند:

کارکنان رسمي و پيماني سازمان‌ها فوق که حداکثر حقوق و مزاياي تعهد نشده ماهانه آنها معادل پانزده ميليون ريال است.

بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگي کشوري که حداکثر مستمري تعهد نشده آنها ماهانه معادل پانزده ميليون ريال است.
سقف اعتبار اين کارت‌ها، حداکثر معادل چهار برابر حقوق و مزاياي تعهد نشده ماهانه (سقف گواهي کسر از حقوق) متقاضي بوده و تضمين بازپرداخت اقساط صرفاً از طريق گواهي کسر از حقوق و بدون نياز به تضامين و وثايق ديگر انجام می شود.

درخواست کارکنان و بازنشستگان سازمان‌ها توسط واحدهاي منابع انساني آنها گردآوري و در قالب فهرست رايانه‌اي به همراه نامه گواهي کسر از حقوق گروهي که به تاييد ذيحساب سازمان مربوطه رسيد است به بانک‌هايي که حقوق و مستمري کارکنان آن سازمان را پرداخت مي‌کنند ارسال مي‌شود.

بانک‌هاي عامل مکلفند بلافاصله پس از دريافت فهرست رايانه‌اي نسبت به اعتبارسنجي و صدور کارت اعتباري براي کارکنان و مستمري بگيران معرفي شده اقدام کرده و پس از صدور کارت، مراتب را به صورت پيامکي به متقاضيان اطلاع‌رساني کنند. متقاضيان پس از دريافت پيامک با مراجعه به شعبه يا واحد بانکي معرفي شده، ضمن امضاي قرارداد و ساير مدارک، کارت اعتباري خود را دريافت مي‌کنند. اين کارت‌ها از زمان تحويل، در تمام مراکز معرفي شده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت براي خريد کالاهاي فهرست شده توسط وزارتخانه مزبور، قابل استفاده هستند.

تمامي زوج‌هايي که مشمول تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و در در سامانه قرض‌الحسنه ازدواج ثبت‌نام نموده ليکن تا کنون موفق به دريافت تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج نشده‌اند، مي‌توانند علاوه بر تسهيلات مزبور، کارت اعتباري خريد کالاي ايراني نيز درخواست کنند. به اين منظور در چارچوب فصل (ح) دستورالعمل صدور کارت اعتباري مرابحه، حسب درخواست متقاضيان، براي هر يک از زوجين تا سقف پنجاه ميليون ريال، کارت اعتباري خريد کالاي ايراني صادر مي‌شود. ضوابط و مدارک لازم براي دريافت کارت اعتباري همانند تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج بوده و اين کارت‌ها در بانکي که توسط زوجين معين شده است، صادر و تحويل مي‌شوند.

درخواست کارت‌ اعتباري خريد کالاي ايراني از طريق تارنماي سامانه قرض‌الحسنه ازدواج بانک مرکزي و با در دست داشتن کد رهگيري مربوط به درخواست تسهيلات ازدواج از تاريخ 94.10.19 امکان‌پذير است. مجدداً تاکيد مي‌شود که درخواست و دريافت کارت اعتباري خريد کالاي ايراني به هيچ عنوان موجب تاخير يا محروميت از تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج نبوده و اين تسهيلات مطابق با روال گذشته و با تامين منابع توسط بانک عامل تخصيص خواهد يافت.

لازم به ذکر است که  مدت زمان بازپرداخت تسهیلات خرید کالا از 18 ماه به 12 ماه کاهش یافته است که با این شرایط، امکان پرداخت اقساط برای اکثر مردم با قدرت خرید پایین وجود نخواهد داشت چراکه  با کاهش اقساط پرداخت تسهیلات خرید کالا، برای وام ده میلیون تومانی باید ماهانه یک میلیون تومان قسط پرداخت شود که با قدرت خرید بسیاری از مردم مغایرت دارد.

نظر شما چیست؟