اخبار لوازم خانگی

صنعت لوازم خانگی تشنه ورود فناوری های جدید

ال کا ایران : صنعت لوازم خانگی در ایران سابقه ای چندین ساله دارد، اما در ۱۰ سال گذشته به دلایل گوناگون و ازجمله سرعت رشد این صنعت درجهان، تولیدکنندگان داخلی تقریبا عرصه رقابت چه در منطقه و چه حتی درکشور را به واردکنندگان واگذار کرده اند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، صنعت لوازم خانگی در ایران سابقه ای چندین ساله دارد، اما در ۱۰ سال گذشته به دلایل گوناگون و ازجمله سرعت رشد این صنعت درجهان، تولیدکنندگان داخلی تقریبا عرصه رقابت چه در منطقه و چه حتی درکشور را به واردکنندگان واگذار کرده اند.

صنعتی که به گفته کارشناسان دومین صنعت اشتغال زا در کشور پس از صنایع خودروسازی است، این روزها حال و روزخوشی ندارد؛ بررسی وضعیت کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی و میزان ساخت داخلی یا مونتاژ بودن این محصولات همچنان بحث اصلی منتقدان است و رکود حاکم بر بازار هم بر بحران های این صنعت افزوده است.

از یک سو سهم مواد اولیه و قطعات وارداتی در تولید لوازم خانگی داخلی بسیار بالاست و از سوی دیگر به رغم پیشرفتهای به دست آمده در تولید این محصولات، آگاهان معتقدند هنوزهم تولید کنندگان داخلی با فناوری روز دنیا در تولید این محصولات فاصله دارند.

تولیدکنندگان داخلی، واردات بی‌رویه محصولات خارجی طی چند سال اخیر را مهمترین غامل رسیدن این صنعت به بحران فعلی می دانند و این امر را دلیل این اتفاق می دانند که برندهای موفق تولید داخلی لوازم خانگی به تدریج درحال افول هستند و باقی ماندگان در این صنعت با حدود نصف ظرفیت خود درحال فعالیتند.

آنها معتقدند: تولیدکنندگان داخلی با مشقت و مشکلات فراوان به تولید می‌پردازند و واردکنندگان بدون هیچ دردسری تنها با مونتاژ قطعات، لوازم خانگی خارجی را وارد بازار کشورمان می‌کنند، به نحوی که این واردات بی‌رویه کمر تولید داخلی را شکسته است.

اما با کمی کنکاش می توان دریافت بحث واردات بی رویه که مورد نظر صنعتگران کشور است هیچ ارتباطی به ورود شرکتهای بزرگ دنیا درحوزه لوازم خانگی ندارد و همه مشکلات به زعم آنان به همان انتقاد معروف برمی گردد که : «از حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بازار لوازم خانگی، حدود ۱۴ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان آن وارداتی است که ۱۱ هزار میلیارد آن را فقط دو شرکت وارد می‌کنند!»

این انتقاد البته درمقاطعی که به اوج خود رسید سبب شد دو شرکت مذبور که موج انتقادها به سوی آنان بود با اعلام راه اندازی خط تولید در ایران، برندهای جهانی خود را به نام تولیدداخل! معرفی کنند که البته این موضوع هم به تعبیر فعالین این صنعت راه اندازی خطوط مونتاژ بود تا خطوط تولید.

البته موضع مورد انتقاد صنعتگران ایرانی به امر واردات در این حوزه از یک سو به بی رویه بودن و حجم بالای آن برمی گردد و از سوی دیگر که اتفاقا اهمیت بیشتری نیز دارد به این موضوع ارتباط پیدا می کند که مونتاژکاری در این صنعت هیچ کمکی به ورود دانش فنی و جبران عقب ماندگی های تکنولوژی در این حوزه نکرده است.

برهمین اساس نیز به نظر می رسد ورود شرکتهای مهم جهانی در این حوزه که حاضر به بومی سازی این صنعت در کشور باشند نه تنها با مخالفت دولتمردان و فعالین این حوزه روبرو نخواهد شد که حتی به دلیل بحث انتقال دانش فنی به ایران با استقبال آنان مواجه می شود.

درهمین رابطه چندی است خبرهایی مبنی بر ورود یکی از بزرگترین شرکتهای جهان در حوزه لوازم خانگی به گوش می رسد.

بوش، کمپانی معروف آلمانی که سالهاست محصولات با کیفیتی در بازار ایران و منطقه عرضه کرده است،قرار است این بار و در دوره پساتحریم با نگرشی جدید دوباره به ایران برگردد.

صاحبان این غول آلمانی که علاوه بر صنعت لوازم خانگی در صنایع بسیاری صاحب تکنولوژی هستند و به نوعی خود را عرضه کننده جهانی فناوری و خدمات نام نهاده اند در گام اول قرار است با تاسیس شرکتی موسوم به شرکت محلی بوش تجارت پارس فعالیت خود را به زودی درکشورمان آغاز کنند.

حال باید منتظر ماند و دید که  ورود فناوری های نوین به عرصه صنعت لوازم خانگی ایران تا چه حد در پیشرفت این صنعت قدیمی و البته اشتغالزا می تواند موثر باشد./جهان اقتصاد/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟