اخبار لوازم خانگی

آیا تعطیلی کارخانه “ارج” واقعیت دارد/ راهکار دولت برای حمایت از تولید کالای ایرانی چیست؟

ال کا ایران : در روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی درباره تعطیلی اولین تولیدکننده لوازم خانگی کشور بر روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت، حال باید دید این اخبار چقدر واقعیت دارد!

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در طول روزهای گذشته اخبار ضد و نقیضی از تعطیلی اولین تولیدکننده لوازم خانگی کشور “ارج” روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت که با واکنشهای مختلفی از سوی کارشناسان و مسئولان امر همراه شد.


بر این اساس، برخی از رسانه‌ها مدعی شدند که کارخانه ارج با قدمت حدود 80 سال که یکی از نمادهای تولید داخلی و برندسازی موفق ایرانی است به دلایل تشدید مشکلات تولیدی تعطیل و ماشین‌آلات کهنه این کارخانه به فروش گذاشته شده تا پایان عمر اولین کارخانه تولید کننده لوازم خانگی کشور این‌گونه رقم بخورد.


ارج و دولت////


بعد از انتشار گسترده این خبر، فرهاد حنیفی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی ضمن تکذیب تعطیلی کارخانه ارج، انتشار گسترده این خبر کذب را فضاسازی رسانه ای علیه دولت دانست و گفت: هفت شرکت داخلی و خارجی متقاضی خرید این کارخانه هستند که بعد از بررسی نهایی، واگذاری انجام می‌شود. به گفته وی اين واحد توليدی در دو سال گذشته نزديك به ١٥ هزار كولر و بخاری توليد كرده و انبارهای اين شركت يك هزار دستگاه كولر و بخاری آماده فروش دارد.

از سوی دیگر محمدرضا حسینی مدیرعامل کارخانه تولیدکننده لوازم خانگی ارج، نیز با بداخلاقی خواندن برخی اطلاع‌رسانی‌ها درباره وضعیت این واحد تولیدی تاکید می‌کند کمتر از یک ماه پیش، این واحد تولیدی در مدار تعمیرات و بازسازی دوره‌ای قرار گرفته است است. وی چنین عنوان کرده که همه واحدهای تولیدی یک بازه زمانی برای تعمیرات و بازسازی و تجهیز دستگاه‌های جدید را اختصاص می‌دهند؛ تعمیرات در ارج هم آغاز شده و منتظر اعلام مهندسی برای فعالیت دوباره است.

مدیرعامل کارخانه ارج با بیان اینکه حدود 200 پرسنل در این واحد تولیدی فعال‌اند، خاطرنشان می‌کند وقتی تعمیرات و بازسازی به پایان رسید و تولید شروع شد، دوباره نیروهای جدیدی براساس ظرفیت تولیدی برنامه‌ریزی شده، جذب می‌کنیم. مثلا ظرفیت تولید در سال گذشته 13 هزار کالا بود و براساس آن نیرو جذب شد. اکنون نیز برنامه‌ریزی‌ها برای خرید مواد اولیه و جذب نیرو در حال انجام است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که برخی از شواهد حکایت از آن دارد که ارج این روزها حال و روز خوشی را ندارد، بنابراین چه این کارخانه تعطیل شده باشد و چه در حال فعالیت باشد، شاهدان می‌گویند فعالیت این کارخانه کم شده و ارج سالهاست که در مسیر نزول و پسرفت قرار گرفته است.

به حامدی مدیرعامل سابق ارج مشکلات این کارخانه از سال 78 تا 82 شروع شد و در این دوره یک بدهی 23 میلیارد تومانی اتفاق افتاد و سبب تعطیلی مقطعی این کارخانه شد. به گفته وی، ارج برای مقطعی توقف تولید را تجربه و این وقفه بدهی‌های گسترده‌ای را برای شرکت به وجود آورد، به‌نحوی که در نهایت به‌دلیل بدهی‌های زیاد به وزارت صنعت، بانک صنعت و معدن و سپس به بانک ملی واگذار شد، واگذاری این کارخانه به یک بانک هم سبب شد تا نگاه سودآوری صرف جایگزین نگاه صنعتی شود و این موضوع سبب شد که احتمال سودآوری این شرکت برای سهام داران آن به صفر نزدیک شود.

در عین حال محمد طحان‌پور رییس اتحادیه لوازم خانگی نیز در این رابطه خاطرنشان می‌کند اتفاقی که برای کارخانه بزرگ ارج افتاده از قبل قابل پیش‌بینی بود زیرا در حال حاضر مردم کالایی را می‌خرند که از نظر کیفیت، خدمات پس از فروش و قیمت، مناسب و درجه یک باشد.


به گفته وی، مردم دیگر محصول کارخانه‌هایی که بی‌کیفیت و با تکنولوژی‌های قدیمی باشد را نمی‌خرند؛ این کارخانه‌ها روز به روز پسرفت خواهند کرد و در رقابت عقب می‌ماند که عاقبتشان تعطیلی و ورشکستگی می‌شود و در مقابل آن دسته از شرکت‌هایی که هماهنگ با استاندارد‌های دنیا و با قیمت و کیفیت مناسب محصول خود را عرضه می‌کنند پیشرفت روز افزون خواهند داشت.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی براین باور است که تعطیلی و ورشکستگی برای آن دسته کارخانجاتی که کالای بی‌کیفیت تولید می کنند دور از انتظار نیست، چرا که مردم از این قبیل کالا‌ها استقبال نمی‌کنند و به دنبال محصولات با دوام و با مصرف انرژی کم هستند.


ارج و دولت////


حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی نیز در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران کارخانه ارج اگر از مدیریت بخش خصوصی خارج نمی‌شد قطعا این اتفاقات رخ نمی‌داد.

وی بر این باور است هنگامی که نقدینگی نباشد، نوسازی ماشین آلات، انجام فعالیت‌های تحقیقی و توسعه‌ای (R&D)  و بهره‌مندی از فناوری متناسب با استاندارد های جهانی صورت نمی‌گیرد که این امر به تدریج واحد تولیدی را از چرخه رقابت خارج می کند.

غزنوی همچنین با اشاره به هجوم شرکت‌های خارجی به بازار لوازم خانگی می‌افزاید: در حال حاضر 70 درصد بازار لوازم خانگی در اختیار شرکت‌های خارجی است  و ما با ضعف مدیریتی نتواستیم کارخانه‌ای نظیر ارج را که در بحران دوره جنگ جهانی دوم و شرایط نابسامان اقتصاد جهانی فعالیت می‌کرد، حمایت و حفظ کنیم.

وی ابراز امیدواری می‌کند که حداقل پس از فروش کارخانه،  این برند حفظ شود و تحت پوشش یک کارخانه دیگر فعالیت کند یا مجددا عملیات نوسازی صورت بگیرد و به صورت مستقل ادامه حیات دهد.


ارج و دولت////


به هرحال، در سالی که به نام “اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل” مزین شده، به نظر می‌رسد که دولت تدبیر و امید باید با دقت بیشتری به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبادرت ورزد و به فرموده مقام معظم رهبری که تاکید کردند “مسئولان باید از تولید ملّی حمایت کنند، چرا که تولید ملّی، اساس و حلقه‌ی اساسی پیشرفت اقتصاد است” جامه‌ی عمل بپوشاند. 

علاوه بر آن کشوری در جهان امروز قدرتمند به شمار می‌رود که صادرات آن بیشتر از وارداتش باشد، پس انتظار می‌رود که دولتمردان با استفاده فرصت های به‌دست آمده از برجام، ضمن تجهیز و به روز رسانی تکنولوژی‌های کارخانجات داخلی و ممانعت از ورود بی‌رویه محصولات خارجی به کشورمان، به حمایت از تولید کالای ایرانی بپردازند و از به گل نشستن صنایع سابقه‌دار و قدیمی کشور همچون “ارج ” جلوگیری کنند. /باشگاه خبرنگاران/

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟