اخبار لوازم خانگی

بايد از ارج درس گرفت و اميدوار بود

ال کا ایران : اميد است تا وزارت صنعت، معدن وتجارت حاصل تحقيقات خود را در مورد كارخانه ارج در اختيار صنايع لوازم خانگي قرار دهد تا مشكلات وارد شده بر اين كارخانه در صنعت لوازم خانگي اشاعه و عموميت نيابد.

admin | 8 سال قبل

محسن خليلي

مشكلات دامنگير كارخانه « ارج » كه ظاهرا به توقف يا به گفته مسئولان محترم به نزول فعاليتهاي اين بنگاه صنعتي منجر شده است را همه در جرايد خوانديم. يعني صداي اين واحد كهن صنعتي گرفتار را كه يقينا سالها و سالها در جلسات مختلف تصميم گيري و سياست گذاري مطرح شده و بعضا در جمعهاي خاص صنعتگران نيز تاحدودي از آن صحبت شده است، از طريق رسانه ها و با تبديل شدن آن به فرياد شنيديم و به خود آمديم. فريادي كه البته شايد چون « فرياد » است كمتر از دلايل و علل بروز واقعه را مي توان در آن جست.

براين اساس شايد يكي از توقعات صنعت لوازم خانگي از وزارت صنعت، معدن و تجارت اين باشد كه مشكلات كارخانه ارج را به لحاظ عوامل موثر بر توليد و فروش و بطور كلي بقا بررسي نموده و از بروز اتفاقات مشابه در اين صنعت خدمتگزار كه مايحتاج لوازم خانگي كشور را تامين مي نمايد جلوگيري نمايد. آنچه به رسم مشكل در صنعت لوازم خانگي ملاحظه مي گردد از جمله عبارتست از: ركود و تقليل قدرت خريد داخلي، قاچاق، ورود رسمي و شبه رسمي گسترده لوازم خانگي خارجي، مشكلات نقدينگي، بالا بودن سود تسهيلات بانكي، عوارض ناشي  از تحريم ها در ورود بعضي از قطعات خارجي كه هنوز اثر برجام بر آن ظاهر نشده است، تمايل قشر زيادي از مصرف كنندگان در خريد اجناس خارجي و عدم وجود بازار گسترده صادراتي به سبب سطح كيفيت و قيمت محصولات خانگي.

در شرايط حاضر اكثر سازندگان داخلي لوازم خانگي از پرشدن انبارهاي خود از كالاهاي ساخته شده به سبب دلايل بالا شكايت دارند.آنچه مسلم است مشكلات واحدهاي سازنده لوازم خانگي ربط مستقيم با كيفيت محصولات آنها دارد. برندهاي داخلي كه از كيفيت بالا و به روز برخوردارند و محصولات شان طي سالهاي متمادي آزمايش شده است و با رضايت عمومي روبروست با مشكلات كمتري مواجه اند، البته نه آنكه عاري از مشكل باشند. به عبارتي طرحهايي كه از نظام تحقيق و توسعه و عنايت به مرغوبيت برخوردارند با مشكلات كمتري روبرو هستند ولي آنچه مسلم است مشكل فروش و ركود در كالاهاي لوازم خانگي بهرحال ملموس و محسوس است.

اقتصاددانان كشور عزيزمان بدون ترديد مشكل ركود را يكي از بارزترين معضلات پيش پاي صنايع كشور بخصوص صنعت لوازم خانگي مي دانند. مشكلات كارخانه « ارج » اين برند خوشنام قديمي هرچه باشد بررسي آن حائز اهميت است چرا كه تحقيق و بررسي موردي در خصوص كارخانه ارج مي تواند وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دريافت هاي ملموس و محسوسي برساند كه رعايت آن ها شايد از تسري اتفاق حادث به ساير بنگاههاي توليدكننده لوازم خانگي جلوگيري نمايد.

ولي آنچه از محسوسات شخصي اينجانب مي باشد آن است كه مشكلات واحدهاي صاحب نظام تحقيق و  توسعه و  توليدكنندگان مجهز به دانش روز، كمتر از معدل مشكلات حاكم بر بازار ميباشد. لذا قبل از هرگونه رسيدگي بنيادين از سوي وزارت صمت به نظر اينجانب به طور مشخص به رغم تحمل تمامي مشكلات، اگر واحدها به تحقيق در زمينه مرغوبيت كالا و قيمت تمام شده و به روز بودن توليدات خود بپردازند مستقل از مشكل زدايي هاي دولت محبوب و محترم ميتوانند بسياري از موانع را از سر راه  توليد محصولات خود بردارند.

اميد است تا وزارت صنعت، معدن وتجارت حاصل تحقيقات خود را در مورد كارخانه ارج در اختيار صنايع لوازم خانگي قرار دهد تا مشكلات وارد شده بر اين كارخانه در صنعت لوازم خانگي اشاعه و عموميت نيابد. ضمن آنكه شايد بتوان از اين وزارت معظم و ساير نهادهاي پژوهشي و تحقيقي ديگر در قواي حكومتي درخواست نمود كه وضعيت ساير بنگاهها در حوزه هاي ديگر صنعتي را نيز مورد بررسي و شناسايي قرار دهند كه اخبار ناخوشايند و ناگواري از موارد بحراني در ساير صنايع نيز به گوش مي رسد. آخرين آنها شايد وضعيت وخيم و مشكلات واحدهاي توليدكننده سيمان كشور است كه به گفته مسئول عزيز و فرهيخته اين حوزه در بخش خصوصي در جلسه اين هفته كميسيون صنعت  و معدن اتاق، تعطيلي 20 تا 50 درصد از كارخانه هاي سيمان را تا آخر امسال در صورت عدم تمهيدات لازم رقم خواهد زد. هشداري كه اگر خداي ناخواسته فكري براي آن نشود ابعادي بس بزرگتر و فاجعه آميزتر در مقايسه با كارخانه « ارج » را گريبانگير صنعت كشور خواهد كرد. اميد است كه مشكلات كارخانه « ارج » همه ما را نسبت به آينده صنعت و توسعه صنعتي كشور حساس تر نمايد. انشاء الله.

منبع: هفته نامه صدا

جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟