اخبار لوازم خانگی

برخلاف سياه‌نمايي‌ها حال صنايع لوازم‌خانگي خوب است

ال کا ایران : حمله به دولت روحاني پيچيده‌تر و متنوع‌تر شده است. از رو كردن فيش‌هاي حقوقي گرفته تا پرداختن عجيب و بي‌سابقه به تعطيلي كارخانه‌هاي داخلي. هرچند خود دولتي‌ها مرگ يك كارخانه را بخشي عادي از روند حيات يك مجموعه بدانند، مخالفان آن را دستمايه‌اي ب

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمله به دولت روحاني پيچيده‌تر و متنوع‌تر شده است. از رو كردن فيش‌هاي حقوقي گرفته تا پرداختن عجيب و بي‌سابقه به تعطيلي كارخانه‌هاي داخلي. هرچند خود دولتي‌ها مرگ يك كارخانه را بخشي عادي از روند حيات يك مجموعه بدانند، مخالفان آن را دستمايه‌اي براي انتقاد به دولت مي‌كنند.

«ارج» و «پارس الكتريك» نمونه مجموعه‌هايي بودند كه همين هفته‌هاي گذشته به نوعي پاشنه آشيلي براي دولت شدند. اين موضوع تا جايي پيش رفت كه برخي خبري شدن ركود اين دو كارخانه را طراحي‌شده و براي فشار به دولت خواندند. رسانه‌هاي نزديك به اصولگرايان بي‌توجه به اينكه پيش از اين، از سال 1384 به اين‌سو چه بر صنايع كشور رفته است، دولت روحاني را متهم كردند.

جالب است كه نقش هدفمندي يارانه‌ها، تحريم‌هايي كه در دولت پيش دامن اقتصاد كشور را گرفت و تورم بي‌سابقه‌اي كه همان دوران تجربه شد اصلا ديده نشد. با هدفمند شدن يارانه‌ها هرچند قيمت انرژي براي صنايع گران شد اما هرگز كمك هدفمندي كه قرار بود به بنگاه‌هاي توليدي شود، رخ نداد.

همان دوران بود كه ركود بر اين‌ صنايع سايه انداخت و بخش بزرگي از ظرفيت‌هاي توليدي بنگاه‌ها غيرفعال شد. از سوي ديگر تورم و افزايش مداوم سطح عمومي قيمت‌ها بنگاه‌هاي توليدي توان خريد تكنولوژي، مواد اوليه، ماشين‌آلات و بازپرداخت وام‌ها، پرداخت ماليات‌ها و نوسازي بدنه و زيرساخت واحدهاي خود را از دست دادند. آنها كم‌كم رقابت‌پذيري خود را از دست دادند و در چنين شرايطي تحريم‌ها هم ضربه نهايي را بر پيكر آنها زد. همه اينها در دولت محمود احمدي‌نژاد رخ داد؛ موضوعي كه هم آن روز و هم حالا از چشم رسانه‌هاي اصولگرا دور مانده است.

به هر روي درست در همين حال و اوضاع بانك جهاني در تازه‌ترين گزارش خود با عنوان «دورنماي اقتصاد جهاني» پيش‌بيني كرده كه رشد اقتصادي ايران در شش ماه آينده به 4/4 درصد خواهد رسيد؛ معاون اول رييس‌جمهوري هم گفته كه از سه واحد بزرگ صنعتي در يكي از بزرگ‌ترين شهرك‌هاي صنعتي كشور بازديد كردم كه توليد خوب، بهره‌وري بالا و بازار پرطرفدارشان نشان مي‌دهد اوضاع آنگونه كه برخي‌ها مي‌خواهند سياه‌نمايي كنند، نيست.

اسحاق جهانگيري كه خود در دو دوره دولت اصلاحات وزير صنايع و فلزات و صنايع و معادن بوده است، حالا به سر زدن به واحدهاي توليدي علاقه نشان مي‌دهد و با توليدكننده‌ها، صنعتگران و فعالان توليدي نشست‌هاي به‌نسبت منظمي برگزار مي‌كند.

وضع واحدهاي توليدي لوازم خانگی خوب است
او گفته كه نبايد وضعيت صنايع كشور را با نگاه به وضع برخي واحدهاي مشكل‌دار سنجيد، بلكه بايد با نگاه كلي به وضع توليد همه واحدهاي صنعتي درباره رونق و نشاط در اين بخش اظهارنظر كرد.

اسحاق جهانگيري روز سه‌شنبه پس از بازديد از چند واحد صنعتي گفت: وي با بيان اينكه دو واحد از كارخانجاتي كه از آنها بازديد كرده در بخش لوازم خانگي فعال هستند اظهار داشت: در روزهاي اخير با توجه به مسائلي كه براي يك نام تجاري در حوزه لوازم خانگي پيش آمد برخي تلاش كردند اين‌گونه نشان دهند كه واحدهاي صنعتي كشور با مشكل روبه‌رو است اما در اين بازديد مشخص شد كه واحدهاي توليد‌كننده لوازم خانگي با وجود واردات و قاچاق وضعيت خوبي دارند.

معاون اول رييس‌جمهور با تاكيد براينكه مهم‌ترين نكته در اداره واحدها مساله مديريت است تصريح كرد: مدير آگاه به مسائل بين‌المللي، بازار و زمان كه داراي تجزيه و تحليل است مي‌تواند در اين شرايط واحد خود را خوب و بانشاط اداره كند. جهانگيري ادامه داد: البته برخي مشكلات هم وجود دارد كه نيازمند حمايت دولت از اين واحدهاست تا ظرفيت توليد داخلي حفظ شود. خوشبختانه هر كدام از اين سه واحدي كه مورد بازديد قرار گرفت 400 تا 700 نفر نيروي فعال دارند و توليد خود را با قوت ادامه مي‌دهند.

وي با اشاره به اينكه بيش از هزار واحد صنعتي در منطقه پاكدشت واقع شده است هدف اصلي خود از اين سفر را قرار گرفتن در جريان وضعيت واحدهاي صنعتي دانست. معاون اول رييس‌جمهور در پاسخ به سوال ديگري در مورد كمبود نقدينگي و نبود سرمايه در گردش گفت: در سال 1393، 340 هزار ميليارد تومان و در سال 1394، 417 هزار ميليارد تومان از راه سيستم بانكي سرمايه در گردش به مديريت واحدهاي مختلف اختصاص يافته كه 30 درصد آن در بخش صنعت بوده است.

جهانگيري با تاكيد براينكه اين سياست ادامه خواهد يافت و بانك‌ها بايد سرمايه در گردش واحدهاي توليدي را تامين كنند، گفت: تلاش مي‌كنيم تا همه واحدهاي بالاي 60 تا 80 درصد تكميل شوند و در برنامه‌ريزي‌هاي مربوط به اقتصاد مقاومتي حمايت‌هاي ويژه‌اي از واحدهايي كه نياز به سرمايه در گردش دارند يا نيازمند حمايت هستند و حتي واحدهايي كه توليد خوبي دارند انجام شده است.

پيش از اين معاون هماهنگي و نظارت جهانگيري به «اعتماد» گفته بود: اينكه در بخش صنعت و حتي بخش تجارت هر روز تعدادي شركت متولد شوند و تعدادي هم دوره عمرشان گذشته باشد و از رده خارج شوند، موضوعي كاملا طبيعي است. همه جوامع صنعتي چنين رخدادهايي را تجربه مي‌كنند.

اين موضوع هم مانند زنده بودن و مرگ خود انسان‌ها است. اگر بپذيريم كه يك واحد صنعتي مانند موجودي زنده است و شريان آنكه شامل مواد اوليه، پول، نيروي انساني، تكنولوژي و… است با توجه به فضاي رقابتي در سطح بين‌المللي تغيير مي‌كند و روزانه و حتي ساعتي شرايط عوض مي‌شود، ممكن است ديگر نتواند رقابت كند. زماني كه يك شركت نتواند رقابت كند، اينگونه نيست كه سخت‌افزارها و زيرساخت‌هاي آن از بين برود.

در حقيقت مي‌توان گفت كه هر شركتي يا به خاطر نوع مديريت، يا به‌دليل شرايط تكنولوژي، رقبا و… نمي‌تواند ادامه حيات دهد؛ پس ورشكست مي‌شود، در عوض همان تجهيزات و زيرساخت‌ها را خريداري مي‌كند و به يك واحد توليدي ديگري تبديل مي‌كند. براي نمونه اگر كارخانه ارج تعطيل شود، دارايي‌ها كه از بين نمي‌رود، مدير و سرمايه‌گذاري ديگر اينها را خريداري مي‌كند و واحد توليدي تازه‌اي متولد مي‌شود. به گفته رضا ويسه اين واحد توليدي از سوي فرد ديگري احيا مي‌شود و دوباره نيروي جديدي آنجا مي‌آيد. در همين جاده كرج ده‌ها مورد وجود دارد كه بارها ورشكست شده‌اند و فرد جديدي آمده تا كار جديد، حيات جديد و… ايجاد شود.

اين موضوعي است كه در يك جامعه صنعتي كاملا طبيعي است و نبايد اين را بزرگ كرد. واقعيت اين است كه من هيچ اعتقادي ندارم كه اين موضوع، فشاري طراحي شده براي فشار به دولت باشد. به زودي فردي اين واحد را مي‌خرد و احيا مي‌كند. ده‌ها واحد پس از انقلاب تعطيل و بار ديگر از سوي افرادي ديگر احيا شده‌اند.


جهت آگاهی و دریافت آخرین اخبار صنایع لوازم خانگی ایران و جهان و نیز جدیدترین قیمت ها و بازار لوازم خانگی از طریق تلگرام به کانال اختصاصی ال کا ایران (https://telegram.me/lkirancom ) بپیوندید. برای دریافت آخرین نسخه از نرم افزار تلگرام اینجا را کلیک کنید.

نظر شما چیست؟