اخبار لوازم خانگی

تیر خلاصی به نام قاچاق بر بدن تولید

ال کا ایران : کارشناسان معتقدند که یکی از اصلی ترین موانع پیش روی تولید ملی ،کالای قاچاق در کشور است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، عبدالله مهاجر، رئیس اتاق مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران،گفت: رفع مشکلات تولید ملی در 16 بند اقتصاد مقاومتی درج شده و یکی از اصلی ترین موانع پیش روی تولید ملی ،کالای قاچاق در کشور است.

وی با اشاره به ورود 20 میلیارد دلار کالای قاچاق از مبادی قانونی یا غیر قانونی، تصریح کرد : ظرفیت قاچاق به معنای ناتوانایی کشور در تولید نیست، بلکه ورود غیر قانونی کالا مانع تولید و در نتیجه بیکاری فرا گیر در جامعه است.

وی با بیان اینکه رکود فزاینده ، مانع بعدی پیش روی تولید ملی است ، گفت : هم اکنون با وجود تورم زیر ده درصد، رکود موجب شده تا جیب مردم از نقدینگی خالی بماند و تولیدات داخلی در انبارها دپو شود.

مهاجر در ادامه افزود: بانک ها از دیگر موانع اصلی پیش روی تولید ملی هستند که با وجود تورم زیر ده درصد و رکود مطلق، سود بانکی به طور میانگین 30 درصد محاسبه می شود .

رئیس اتاق مازندران با اشاره به اینکه موانع تولیدات ملی، بیمار شدن این بخش مهم اقتصادی را به همراه داشته ، تصریح کرد: دولت با وجود شناخت این مسائل و عزم جدی برای بر طرف نمودن آن، به دلیل بدهی 150 هزار میلیارد تومانی به بانک ها و همچنین بدهی های بزرگ دیگر به بخش های خصوصی ،توانایی مقابله با این مشکلات را به صورت کامل ندارد.

مهاجر تاکید کرد: بعد از رفع تحریم ها دولت به دنبال برطرف کردن مسائل پیش روی تولید است ،اما به دلیل کندی رفع مشکلات زیر بنایی ، باید با عزم ملی و تصمیم همگانی به جنگ قاچاق و درمان تمام بیماری های بدنه اقتصادی کشور برویم.

وی در پایان اظهار داشت: مبارزه با قاچاق کالا یکی از بخش های اصلی اقتصاد مقاومتی است و به طور قطع ورود کالاهای قاچاق با کانتینرها و کشتی های حمل بار انجام می شود که این امر ضرورت توجه هر چه بیشتر به مسئله مبارزه با قاچاق را پر رنگ تر می کند.

** ضربه مهلک قاچاق به تولید ملی

 محمد بیاتیان نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: طی چند سال گذشته مبارزه با قاچاق کالا در دستور کار قرار گرفته و همواره یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است ، چرا که حجم بالای قاچاق یکی از عوامل مخرب تولید ملی و از بین رفتن اشتغال به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه قاچاق قانون کافی وجود دارد، افزود: مشکل اصلی تنها در اجرای قانون است و نبود ساماندهی در واردات یکی از دلایل اصلی قاچاق به کشور محسوب می شود.

بیاتیان با بیان اینکه اقتصاد کشور بر مبنای دلالی است، گفت: بخش زیادی از واردات قاچاق کالا مربوط به کالاهای مشابه داخل است که از مبادی قانونی و غیر قانونی به کشور وارد می شود.

وی در ادامه گفت: قدیمی بودن سیستم های نظارتی  و کنترل توسط افراد در گمرک ، موجب واردات کالاهای قاچاق از مبادی رسمی شده است.

نماینده دوره نهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به  اقدامات اساسی در خصوص مبارزه با قاچاق کالا در سال اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در راستای اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید ملی لازم است دستگاه های نظارتی نسبت به معدوم سازی کالاهای قاچاق اقدام نمایند چرا که ضبط و فروش آن از طریق مزایده موجب خرید مجدد کالاهای قاچاق توسط قاچاقچیان شده است.

گفتنی است که حوزه مبارزه با قاچاق کالا را باید از مرزها شروع کرد تا قاچاق بی رویه کالا به ضرر تولید ملی ختم نشود.

نظر شما چیست؟