اخبار لوازم خانگی

سایه قاچاق از بازار لوازم خانگی برداشته می شود؟

ال کا ایران : در راستای مبارزه با قاچاق کالا طرحی از ابتدای مهرماه به اجرا درآمده که به موجب آن بازرسی‌ از واحدهای صنفی سراسر کشور انجام و متخلفان جریمه خواهند شد.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سایه واردات بی رویه چند سالی است که بر حوزه های مختلف اقتصاد و تولیدی کشور سنگینی می کند، در کنار آن نیز پدیده شوم قاچاق نفس تولیدات داخلی را به شماره انداخته است؛ صنعت لوازم خانگی یکی از بخش هایی است که همواره از این معضل متضرر شده، به گونه ای که هجمه کالاهای وارداتی و عمدتا قاچاق سبب کاهش تولید داخلی و حتی تعطیلی  برخی کارخانه های صاحب نام شده است.


بر این اساس طی مقاطع مختلف زمانی راهکارهایی به منظور ساماندهی این صنعت به اجرا درآمد که کارت خرید کالای ایرانی و پرداخت وام کم بهره  یکی از این روش ها بود، همچنین در راستای مبارزه با قاچاق کالا نیز طرحی از ابتدای مهرماه به اجرا درآمده که به موجب آن بازرسی‌ از واحدهای صنفی سراسر کشور انجام و به فروشندگانی که اقدام به فروش کالاهای قاچاق کرده باشند ابتدا تذکر داده و درصورت تکرار  جریمه خواهند شد.

در همین رابطه علیرضا جمشیدی رییس سازمان تعزیرات حکومتی بابیان اینکه جلوگیری از عرضه لوازم خانگی قاچاق ممکن است، افزایش 10 درصد قیمت ها را به همراه داشته باشد،گفت: اجرای این طرح به طور قطع گامی موثر در جهت حمایت از تولید ملی و پاکسازی بازار از محصولات قاچاق محسوب می شود  اما در این میان ممکن است بازار را با نوساناتی همراه کند که در نهایت افزایش قیمت را به دنبال داشته باشد.

البته  محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی نیز بر این باور بود که اجرای این طرح هیچ گونه تغییری در قیمت لوازم خانگی نخواهد داشت، چراکه پیش از این مردم کالاهای قاچاق را بدون مشخصات و گارانتی خریداری می‌کردندکه با جمع‌آوری آنها خریداران می‌توانند کالاهای شناسنامه‌دار و اصل را با قیمت مناسب و خدمات پس از فروش واقعی تهیه کنند و این امر نوسانی در قیمت ها ایجاد نمی کند.


ثبات قیمت لوازم خانگی به شرط نظارت دقیق

محمد بیاتیان کارشناس صنعت اظهار داشت: امروزه در کشور جایگاه و مرجع مشخصی در بحث مبارزه با قاچاق نداریم و بیشتر اقداماتی که در جهت مبارزه با این پدیده دیده می شود در حد کلام و حرف درمانی باقی می ماند. برای مبازره با قاچاق به خصوص قاچاق لوازم خانگی باید منشا اصلی را شناسایی کرد.

این کارشناس صنعت با اشاره به مبادی ورود کالای قاچاق در کشور عنوان کرد: نظارت دقیق و برنامه ریزی شده ای بر  ورود کالاهای قاچاق به کشور وجود ندارد تا جایی که حتی در برخی مواقع ورود این کالاها از طریق مبادی رسمی انجام می شود.

وی گفت: اجرای این طرح به شرط مدیریت و نظارت دقیق می تواند موجب ثبات قیمت لوازم خانگی در بازار شود.

هیچ راهکار منفردی به تنهایی جوابگو نیست  

در این میان علیرضا دقیقی اصل کارشناس اقتصادی در خصوص راهکارهای مبارزه با قاچاق کالا عنوان کرد: هیچ راهکار منفردی جهت مقابله با قاچاق کالا جوابگو نیست و و ریشه حل این معضل را باید در طیف سیاست های کلان جست و جو شود.

وی در ادامه با بیان اینکه کنترل قاچاق باید به صورت جدی تری انجام شود، گفت: تنها اکتفا به کنترل مبادی رسمی نباید در دستور کار قرار گیرد بلکه باید آن را ریشه یابی نمود و انتهای این زنجیره نیز مورد کنکاش قرار گیرد.

دقیقی اصل در خصوص واردات قاچاق لوازم خانگی عنوان کرد: برخی معتقدند که در صورت تخطی با متخلفین، در صورت کمبود عرضه با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد که در این خصوص نیز باید تدابیری اتخاذ شود تا شاهد اینگونه هرج و مرج ها نباشیم. 

این کارشناس گفت: باید کلیه واحدهای صنفی مورد بررسی قرار گیرد تا بدین طریق کالای قاچاق شناسایی و تفکیک شده و در صورت وجود هر گونه تخطی، برخوردهای جدی انجام شود. /باشگاه خبرنگاران/

نظر شما چیست؟