اخبار لوازم خانگی

کارت اعتباری خرید فقط ۱۲ روز دوام آورد/کارت‌های عام کمکی به تولید نمی کند

ال کا ایران : سخنگوی انجمن لوازم خانگی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بعد از وعده‌های بسیار در نهایت فقط ۱۲ روز امکان فروش محصولات خود را در قالب کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی را پیدا کردند، گفت: کره ای ها برای شراکت قابل اعتماد نیستند.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمیدرضا غزنویی در نشستی خبری با اشاره به اینکه دولت در اواخر مهرماه سال گذشته در قالب بسته خروج از رکود، از سیاست کارت‌های اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی رونمایی کرد، اظهارداشت: یک ماه بعد از اعلام این سیاست، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی دستور العمل اجرای این طرح را ابلاغ کرد اما بانک مرکزی بعد از سه ماه تأخیر دستور العمل کارت های اعتباری را با سود 12 درصدی و اقساط 12 ماهه به میزان 6 میلیون تومان به سیستم بانکی ابلاغ کرد در حالی که در پیشنهادات اولیه سقف 10 میلیونی برای این کارتها، آنهم برای تمام کارکنان دولت عنوان شده بود.

وی با بیان اینکه در آن مقطع آموزش و پرورش فروش کالاهای لوزام خانگی آنهم با اقساط 24 ماهه برای کارکنان خود انجام می‌داد، افزود: بعد از تعاملات بسیار در نهایت 23 اسفند ماه سال گذشته با موافقت سازمان مدیریت، بانک مرکزی و وزارت صنعت، اقساط بازپرداخت کارت‌های اعتباری به 24 ماه افزایش پیدا کرد اما بانک ها و سازمان های مربوطه همچنان توجهی به اجرایی شدن طرح کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی نداشتند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی اضافه کرد: عدم اجرایی نشدن این کارت‌های اعتباری تولیدکنندگان را با مشکلات متعددی روبه رو ساخت و مردم هم دست از خرید برداشته و منتظر اجرایی شدن آن بودند. همین موضوع بر تشدید رکود بازار اضافه کرد تا در نهایت 19 تیرماه امسال کارکنان سه سازمان دیگر هم به مشمولین کارت اعتباری اضافه و سقف درآمد هم برداشته شد وهمچنین سقف کارت ها به 10 میلیون تومان افزایش یافت.

*فقط 12 روز امکان فروش محصولات در قالب کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی ایجاد شد

غزنوی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان بعد از وعده‌های بسیار در نهایت فقط 12 روز امکان فروش محصولات خود را در قالب کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی پیدا کردند، تصریح کرد: اعتبار اجرای کارت‌های اعتباری در 31 تیرماه امسال به اتمام رسید و بعد از آن امکان صدور آنها به وجود نیامد.

وی با بیان اینکه در جلسه شهریورماه امسال قرار شد اعتبار کارت‌های خرید کالای با دوام ایرانی تا 3 ماه دیگر تمدید شود، گفت: متأسفانه هنوز بانک مرکزی این موضوع را به سیستم بانکی ابلاغ نکرده و مردم امکان تهیه این کارت‌ها را ندارند حتی اعتبار کارت‌های قبلی هم به دلیل عدم ابلاغ بخشنامه به سیستم بانکی از بین رفته است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به آغاز عرضه کارت‌های اعتباری 10 ، 30 و 50 میلیون تومانی بانک مرکزی، اظهارداشت: بانک مرکزی با اجرایی شدن این کارت‌ها صدای تولیدکنندگان را نشنید و به نوعی فقط منت گذاشت و به نفع کالاهای خارجی اقدام به عرضه کارت های عام کرده است. اینجا این سوال مطرح می‌شود اگر برای اجرای کارت اعتباری کالای ایرانی بودجه ای نبود و مسؤلین بانکی آن را تورم زا می دانستند چرا این کارت های عام بدون هیچ مشکلی اجرایی می شود؟!

وی با بیان اینکه شاید دستی در سازمان مدیریت و برنامه ریزی و بانک مرکزی مانع اجرای کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی است، اضافه کرد: در حال حاضر فقط یک درصد از منابع کارت اعتباری خرید کالای با دوام ایرانی محقق شده به نحوی که از 4 هزار و 200 میلیارد تومان فقط 42 میلیارد تومان منابع جذب شده است.

غزنوی تصریح کرد: کارت‌های عام بانکی در حالی عرضه می‌شود که تولید در شرایط رکود بوده و هیچ کمکی به تولیدکننده داخلی نخواهد کرد. امروز تولیدکنندگان لوازم خانگی یک چهارم تولید سال 91 خود را دارند که این امر اصلاً مناسب نیست. 

*کره ای ها برای شراکت اصلاً قابل اعتماد نیستند

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی در ادامه صحبت‌های خود به تولید محصولات لوازم خانگی با برند خارجی در کشور، گفت: تلاش برای تولید لوازم خانگی خارجی در ایران اقدام مثبتی است اما باید در نظر داشت که مسئولین در کنار حمایت از تولید برند خارجی اقدامات لازم را برای احیاء و حمایت از برند داخلی نیز انجام دهند.

وی با اعلام اینکه کره ای ها در شراکت اصلاً قابل اعتماد نیستند، افزود: در زمان تحریم کشور کره ایران را به صورت داوطلبانه تحریم کرد حتی آنها بلبرینک و وروق فولادی هم در اختیار تولیدکنندگان ایرانی قرار نمی دادند با توجه به این سابقه نباید به آنها زیاد اعتماد کرده و به فکر حمایت و تولید از برند آنها در کشور باشیم .

غزنوی اضافه کرد: در حال کشور کره تعمیرات اساسی تولیدات خود را در ایران انجام داده و به متخصصین ایرانی واگذار نمی کند حتی مواد اولیه را هم با قیمتی گران تر به تولیدکننده ایرانی می فروشد.

نظر شما چیست؟