اخبار لوازم خانگی

کشف محموله ۲۱۰میلیاردی قاچاق در منطقه آزاد ارس/ خروج ۱۰۰۰تن کالا از درب‌های نامرئی

ال کا ایران : محموله بزرگ ۱۰۰۰تنی کالای قاچاق به‌ارزش ۲۱۰میلیارد ریال در منطقه آزاد ارس کشف شد که یکی از بزرگترین محموله‌های قاچاق کالا در مناطق آزاد است. گفته شده این حجم کالا از دربهای مخفی این منطقه آزاد خارج شده است.

admin | 8 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مقدار 1000 تن کالای قاچاق از دل منطقه آزاد ارس کشف شد. بر اساس اطلاعات دریافتی این محموله بزرگ قاچاق شامل البسه، یراق‌آلات، پارچه و مواد غذایی از جمله برنج و ارزش این محموله بیش از 210 میلیارد ریال بوده است.

بر اساس بررسی‌های به‌عمل آمده این محموله کاملاً اتفاقی و در بازرسی از انبارهای یکی از شرکت‌های فعال در این منطقه کشف و ضبط شده است که صاحب کالا این میزان کالا را به انبار خود در منطقه آزاد ارس وارد کرده و پس از چند ماه هنگامی که انبار او بازرسی می‌شود مأموران متوجه می‌شوند که حتی یک قلم از این کالا در انبار موجود نیست و در بررسی‌های بعدی مشخص می‌گردد که هیچ گونه حقوق و عوارض گمرکی برای این کالاها پرداخت نشده و کل محموله در مقاطع مختلف از درب‌های پشتی این منطقه خارج شده است.

طبق بررسی‌های میدانی پیش‌بینی می‌شود ارقام قاچاق از مناطق آزاد به بیش از میلیاردها تومان برسد که بدون پرداخت عوارض گمرکی حقوق دولتی پایمال شده است. این بزرگترین محموله قاچاق کشف‌شده از مناطق آزاد به شمار می‌رود که بر اساس صورت‌جلسه کسری انبار صاحب کالا متهم به قاچاق کالا شده است. متهم این پرونده شرکتی به‌نام “م.ا.” است که عمدتاً در منطقه آزاد ارس فعالیت داشته است. پرونده قاچاق این شرکت به محاکم قضایی ارسال و به پرداخت بیش از 844 میلیارد ریال جریمه در دادگاه بدوی محکوم شده است.

به گزارش تسنیم، همچنین در این رابطه یک مقام مطلع به خبرنگار تسنیم گفت: موضوع کشف قاچاق اجناس در انبار مذکور به اواخر سال 94 بازمی‌گردد که با توجه به گزارشهای مردمی و اطلاعات سامانه گمرکی این مورد کشف می‌شود.

وی افزود، در هنگام بازرسی اولیه از این انبار علاوه بر گمرک نیروهایی از منطقه آزاد و چند نهاد نظارتی نیز حاضر بودند و صورت‌جلسه قاچاق توسط گمرک و منطقه آزاد به‌صورت مشترک امضا شده است.

این مقام مطلع که نخواست نامش منتشر شود تأکید کرد، برای خروج برخی از این اجناس می‌بایست علاوه بر مجوز خروج گمرک و منطقه آزاد مجوز استاندارد و بهداشت نیز وجود داشته باشد که در این مورد هیچ کدام از این اسناد موجود نبود.

پیگیری‌های خبرنگار ما در خصوص گزارش‌های کسری انبارهای مناطق آزاد و اینکه کدام نهاد متولی نظارت بر عملکرد و موجودی انبارهای مناطق آزاد است بی‌پاسخ ماند. پس از مراجعه به سایت گمرک مشخص شد که آمار مناطق آزاد از سال 93 به‌روزرسانی نشده است  و تماس‌های بعدی با گمرک در خصوص ارایه و به‌روزرسانی آمار عملکرد مناطق آزاد هم به جایی نرسید.

اکنون پرسش‌های بسیار مطرح است، ازجمله اینکه چه‌تعداد شرکت شبیه م.ا. در مناطق آزاد فعالند و با سوء استفاده از مقررات قاچاق رسمی می‌کنند؟

پیگیری‌های خبرنگار ما نشان داد که قاچاق کالا ابعاد وسیع‌تری در مناطق آزاد دارد و بسیار راحت‌تر از تصورات صورت می‌گیرد و سوء استفاده از تسهیلات در این مناطق برای قاچاق کالا بسیار عجیب است.

نظر شما چیست؟