اخبار لوازم خانگی

بهانه بانک‌ها برای صدور کارت اعتباری خرید کالای ایرانی

طرح کارت‌ اعتباری خرید کالا به عنوان یکی از نقشه‌های اصلی خروج از رکود، خودش دچار رکود در عرضه و تقاضا شده است. سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی علت آن را عدم ابلاغ درست این طرح به بانک‌ها و بی تمایلی مسئولان به گسترش مخاطبان و هجوم تقاضا می‌داند.

admin | 7 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، حمیدرضا غزنوی، با بیان این که برخی بانک‌ها به بهانه عدم تمدید قرارداد تمدید اعتبار مربوط به کارت های اعتباری با بانک مرکزی از صدور کارت اعتباری خرید کالای داخلی خودداری می‌کردند، گفت: حدود دو هفته است که بانک مرکزی به بانک ها موضوع تمدید اعتباری کارت‌های اعتباری خرید کالای داخلی را ابلاغ کرده است ولی که قراردادی که بین بانک مرکزی و بانک های عامل وجود دارد تا چندی پیش هنوز توسط بانک صادرات امضا نشده بود اما دو بانک دیگر قراردادها را امضا کردند و تحویل دادند.

وی در ادامه بعد از ابلاغ، بانک مرکزی امضای قراردادها را به صدور کارت‌های اعتباری بی ربط دانست و تصریح کرد: این ابلاغیه بین بانک مرکزی، شعب بانک ها به درستی انجام نشده است و این قراردادهای تمدیدی ربطی به صدور کارت‌های اعتباری ندارد اما خیلی از بانک ها به بهانه عدم امضای قرارداد با بانک مرکزی اقدام به صدور کارت های اعتباری نمی کنند.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: خیلی از مردم به بانک ها مراجعه می‌کنند و از بانک‌ها می‌شنوند که تمدید این طرح به ما ابلاغ نشده است و مردم را به سمت کارت‌های ۱۰، ۳۰ و ۵۰ میلیونی تومانی عام سوق می‌دهند که ماهیت این کارت ها با کارت های اعتباری خرید کالای داخلی متفاوت است و کمک چندانی به تولید نمی کند.

غزنوی طرح کارت های اعتباری را بهترین راه خروج از رکود دانست و اظهار کرد: موضوع کارت اعتباری خرید کالای داخلی از اهمیت افتاده است، در حالی که کارت های اعتباری به اعتقاد تولیدکنندگان و کارشناسان بهترین شیوه حمایتی از تولید کنندگان با تحریک تقاضای موثر مولد است که ناموفق جلوه داده شد.

وی در ادامه با تشریح تفاوت کارت های عام و کارت های خرید کالای داخلی گفت:  کارت های عام تحریک تقاضا خواهند داشت اما تحریک تقاضای آنها مولد نیست و به رشد تولیدات ملی که رشد اقتصادی را در پی خواهد داشت کمکی نخواهد کرد، در حالی که فقط پول کشور را خارج خواهد کرد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ضمن بیان این که با برخی حمایت ها می شود این طرح را احیا کرد و نمی‌توان گفت مختومه شده است، موضوع عدم استقبال از کارت ها را لزوما مربوط به بانک ها ندانست و گفت: موضوع کم اقبالی مربوط به بانک‌ها نیست، بلکه این طرح آنقدر تکرار و گفته شده که از حساسیت افتاده است و رسانه ها هم حساسیت  خود را نسبت به این طرح از دست داده اند، در صورتی که این طرح ایمن ترین و بهترن روش برای خروج از رکود است.

وی ادامه داد: همه کشورهای دنیا این روش را تجربه کردند که در دوران رکود با تحریک تقاضا اوضاع را بهبود ببخشند؛ به عنوان مثال دولت چین در دوران رکود با قیمت بیشتر کالای تولید کننده را می خرید و با قیمتی پایین تر به مردم با شش سال قسط می‌فروخت.

غزنوی، تولیدکنندگان را نسبت به این طرح مشتاق دانست و در موانع پیش روی آن گفت: تولیدکنندگان هنوز از شرکت در این طرح استقبال می‌کنند، فقط این طرح دو مشکل دارد؛ اول این که باید ابلاغ آن به درستی از سوی بانک مرکزی اتفاق بیفتد و دیگر اینکه دامنه شمول این طرح محدودیت غیر منطقی دارد و تا زمانی که این محدودیت ادامه داشته باشد این بساط هم ادامه دارد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تاکید بر لزوم افزایش گستره دامنه مخاطبان افزود: اگر اعتبار ۴۲۰۰ میلیارد تومانی با میانگین چهار میلیون تومان بخواهد وام داده شود، یک میلیون و ۵۰ هزار نفر باید کارت اعتباری دریافت کنند، در حالی که کل مخاطبی که برای کارت های اعتباری در نظر گرفته شده حدود ۱۰۰ نفر هستند که شرایط دریافت آن را دارند.

وی افزود: علت این مخاطب اندک موضوع بازگشت پول و تضمین های بانکی نبوده بلکه امروز برخی مسئولان که از جوابگو  بودن می ترسند و نمی خواهند هجومی که در مورد وام ۲۵ میلیون تومانی خودرو به وجود آمد را تجربه کنند و این روش را ترجیح دادند؛ به طوری که با وجود این که می بینند فقط حدود یک درصد بیشتر اقبال نشان نداند اما حاضر به تغییر این رویکرد نیستند.

نظر شما چیست؟