اخبار لوازم خانگی

صدور ۱۸۰ میلیون دلار فرش دستباف

معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش ایران از صدور ۱۸۰ میلیون دلاری فرش دستباف در هفت ماه امسال در کشور خبر داد.

admin | 6 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، محمد مهدی فرشچی با بیان اینکه با تلاش های تجار و بازرگانان، مرکز ملی فرش و سازمان توسعه تجارت صادرات فرش دستباف ایران در مسیر صعودی قرار دارد، گفت: ارزش صادرات فرش دستباف کشور در سال ۱۳۹۴ برابر ۲۹۰ میلیون دلار بود که پارسال به ۳۵۹ میلیون دلار افزایش یافت.صادرات فرش دستباف سال ۹۵ به نسبت سال ۹۴ از حیث وزنی ۱۳ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۳ درصد رشد نشان می دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه این کالای سنتی از شهرت جهانی بسیار زیادی برخوردار است، افزود: هنر ایرانی در بسیاری از کشورها بافرش دستباف معرفی شده است.تولید فرش نسبت به دیگر صنایع برغم ارزش افزوده بالایی که دارد سرمایه کمتری را طلب می کند.

این مقام مسوول  در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در بحث استراتژی های حوزه بازاریابی برپایه سند راهبردی فرش دستبافت شش محور اساسی از قبیل نفوذ در بازارهای خارجی جدید فرش دستباف، تسهیل تبادل اطلاعات بازار در زنجیره ارزش فرش دستباف، توسعه نام و نشان تجاری ملی پرشین کارپت، تقویت و توسعه تقاضای بازار داخلی، حفظ و توسعه بازارهای خارجی موجود فرش دستباف و تبلیغ و ترویج ویژگی های متمایز هنری، فرهنگی و تاریخی فرش دستباف دنبال می شود.

معاون اقتصادی و بازرگانی مرکز ملی فرش با اشاره به اینکه هنر صنعت فرش دستباف ایران قدمت سه هزار ساله دارد، افزود: این کالا به لحاظ اقتصادی ویژگی های منحصر بفردی دارد که در اقتصاد مقاومتی بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که برای ایجاد یک شغل در بخش خدمات ۸۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان، در بخش صنعت ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان و در صنعت پتروشیمی ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است. این میزان سرمایه گذاری برای ایجاد یک شغل در هنر صنعت فرش دستباف بسیار پایین است.

نظر شما چیست؟