اخبار لوازم خانگی

دست خریداران لوازم خانگی زیر ساطور گرانفروشان/ کدام نهاد مسئول نظارت بازار است؟

بازار لوازم خانگی کشور گرچه پس از افزایش قیمت های چند باره با آرامش نسبی، البته برای تولیدکنندگان داخلی مواجه شد، اما خریداران واقعی را از این بازار دور کرده است.

admin | 5 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، خبرها از گوشه و کنار بازار لوازم خانگی کشور به گوش می رسد که برخی علاوه بر افزایش قیمتی که در چند ماهه گذشته داشته اند، بازهم دست به افزایش قیمت زده اند چنانکه در چند هفته گذشته یک برند خارجی افزایش قیمت نجومی را در لیست قیمت های جدید خود درج کرده بود که برخورد اتحادیه لوازم خانگی، لیست قیمت خودرا از سایت شرکت حذف کرد.

نکته قابل تامل این روزهای بازار کشور، رشد قیمت انواع محصولات و کالاهای موجود در بازار است که در خلاء های نظارتی صورت می گیرد چنانکه می بینیم با اینگونه افزایش قیمت ها معمولا برخورد خاصی از سوی نهادها و سازمان‌های مربوطه صورت نمی‌گیرد و هرکسی آنطور که بخواهد دست به افزایش قیمت می زنند و نگران پاسخگویی به هیچ نهاد و سازمانی هم نیست.
در شرایطی که افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی تا حد زیادی بی قائده و قانون است، خلاء نظارتی نیز مزید بر علت شده تا برخی از شرکت ها به واسطه مجوزهای غیر علنی دست به گرانفروشی بزنند. 
نکته جالب ماجرا اینجاست که در چنین وضعیتی نهادهای نظارتی مربوطه تنها به جمله ” هر گونه افزایش قیمت بدون مجوز قانونی و رسمی تخلف است” بسنده می کنند که به نظر می رسد به دلیل عدم توانایی در کنترل بازار لوازم خانگی، تسلیم وضعیت موجود شده اند. از همین رو طی ماه های گذشته شاهد افزایش قیمت افسار گسیخته بیشتر کالاهای تولید داخل بوده ایم.
نبود کالا در بازار نیز یکی از اصلی ترین دلایل گرانی در بازار بود که در برهم خوردن وضعیت بازار نقش اساسی ایفا کرد.
از یاد نبریم که بسیاری از همین تولیدکنندگان داخلی در حوزه لوازم خانگی که در زمان باز بودن واردات به شدت به مسئولان حوزه صنعت انتقاد می کردند که چرا به واسطه واردات کمر تولید ملی را می شکنید، تا به امروز نتوانستند بازار را تامین کنند. البته در مواقعی این نتوانستند بر اساس “نخواستن”  بوده و عملا با عدم عرضه کالا به بازار و احتکار، کمر مصرف کننده را شکستند.
بازار لوازم خانگی نیازمند نظارت بیشتر است چنانکه با نزدیک شدن به پایان سال حجم تقاضا برای خرید افزایش خواهد یافت. گرچه این حجم تقاضا مانند سال های قبل نبوده چراکه با کاهش قدرت خرید مردم، میزان توانایی خرید در اینچنین بازار آشفته ای بسیار کم خواهد بود اما با این حال نباید از این بازار غافل شد. 
نهادهای نظارتی و البته سازمان های مربوط در نظارت عرضه کالا به بازار باید سایه نظارتی خودرا در بازار لوازم خانگی نگه داشته تا شب عید خریداران جهزیه به مانند شب های بلند زمستان، سرد و تاریک نشود.
انتهای پیام/

نظر شما چیست؟