اخبار لوازم خانگی

۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف فارس جنبه صادراتی دارد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد تولیدات فرش ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید بر اینکه ۸۰ درصد تولیدات فرش دستباف فارس جنبه صادراتی دارد گفت: استان پهناور فارس با 167 هزار بافنده و تولید سالانه بیش از یک میلیون مترمربع فرش دستباف ظرفیت بزرگی در حوزه فرش دستباف دارد.

 حمیدرضا ایزدی با بیان این مطلب، افزود: تقویت تشکل های بخش خصوصی و آموزش نیرو‌های متخصص زمینه ساز افزایش اشتغال ، ارتقای توان تولید و توسعه صادرات این هنر است.

وی با اشاره به اینکه تعاونی های قالی بافی فیروزآباد به عنوان مرکز هنری فرش دستباف و قشقایی فعالیت می‌کنند اضافه کرد: در این شهرستان تعداد 50 تعاونی با سه هزار و 200 بافنده فرش مشغول فعالیت هستند که از این تعداد 700 نفر تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دارند .

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در خصوص مشاغل خانگی گفت: تعداد دارندگان مجوز مشاغل خانگی استان فارس بیش از 35 هزار نفر است و تا کنون برای یکصد و بیست و چهار هزار و 533 نفر کارت قالی بافی صادر شده است.

ایزدی اضافه کرد: این سازمان در سال 97 به 47 طرح مبلغ 240 میلیارد ریال تسهیلات در قالب اشتغال پایدار روستایی و به 1165 متقاضی، بیش از 7 میلیارد ریال در قالب مشاغل خانگی تسهیلات اعطاء کرده است.

وی بیان کرد : هم اینک حدود 35 هزار قالیباف در این استان تحت پوشش بیمه قالیبافی هستند و بیشترین تعداد بیمه شدگان در این بخش با 7 هزار نفر مربوط به شهرستان شیراز است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با یاد آوری اینکه استان فارس در سال گذشته 15 درصد از سهم صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داد گزارش داد : درسال گذشته (1397)، بیش از 46 میلیون دلار فرش دستباف به کشورهای چین، پاکستان، گرجستان، آذربایجان، آلمان، استرالیا، انگلستان، اندونزی، ایتالیا، ترکیه، یونان و سایر کشورها صادر کرده است.

ایزدی به اهمیت آموزشهای تخصصی در فرش اشاره کرد و گفت: کلاس‌های آموزشی، ارتقای مهارت قالی بافان، مهارت رفوگران و مرمت کاران و بازاریابان فروش فرش دستباف به حفظ، احیا و ارتقای جنبه‌های هنری و فرهنگی فرش دستباف و آشنایی بافندگان این هنر صنعت با نیاز‌های آموزشی روز بازار‌های داخلی و خارجی توجه می شود.

وی تصریح کرد : حفظ ، احیا و رونق بخشیدن به هنر صنعت چند هزار ساله فارس به عنوان میراث فرهنگی ماندگار این استان در طرح ها و نقش ها و رنگهای متفاوت ترکی، لری، عربی و تاجیک از جمله اهداف خانه فرش قشقایی در شهرستان فیروزآباد است.

گفتنی است ، خانه فرش دستباف قشقایی با حمایت مرکز ملی فرش در شهریور ماه سال گذشته راه اندازی شد، همچنین فرش قشقایی و گبه فارس در پایان سال 1395 به ثبت جهانی سازمان جهانی مالکیت معنوی (WIPO) رسیدند. فیروز آباد در 90 کیلومتری جنوب شیراز است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟