اخبار لوازم خانگی

شهرک خصوصی یا شهر نمایشگاهی مبل و منبت؟

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شهر ملی منبت در سومین سال تولدش آنچنان به رشد و بالندگی رسیده است که فروشگاه‌ها، ...

بهنام وحیدی | 5 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، شهر ملی منبت در سومین سال تولدش آنچنان به رشد و بالندگی رسیده است که فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ریز و درشت سطح این شهر دیگر کفاف بازدیدکنندگان و خریداران این هنر صنعت را نمی‌دهد و دست‌اندرکارانش ایجاد یک شهرک یا نمایشگاه دائمی را در سر می‌پرورانند.

در گام نخست فرماندار ملایر پس از ورود به شهر ملی منبت در ماه های گذشته، ایجاد یک شهر نمایشگاهی ویژه مبل و منبت را پیشنهاد و بدون درنگ مقدمات کار را مورد پیگیری قرار داد.

در اینکه شهر نمایشگاهی مبل و منبت باشد یا شهرک خصوصی مبل و منبت؟ هنوز تصمیم خاصی اتخاذ نشده است، نیت کار ایجاد مکانی مجزا همراه با تمامی امکانات رفاهی، اقامتی، تفریحی و فروش مبل و منبت است که در سریعترین زمان ممکن قابل اجرا باشد.

گردش مالی افزون بر چهار هزار میلیارد ریال از صنعت مبل و منبت در نخستین جشنواره شهر ملی منبت و افزایش ۱۰ درصدی همین میزان گردش مالی در سال بعد و در عین حال وجود بیش از پنج هزار کارگاه، ۵۰۰ نمایشگاه در سطح شهر، فعالیت افزون بر ۹ هزار استادکار و ایجاد شغل برای بیش از ۲۰ هزار هنرمند از جمله مزیت های شهر ملی منبت است که به دنبال آن ایجاد یک شهر نمایشگاهی یا شهرک خصوصی را می طلبد.

همزمان با برگزاری جشنواره ملی مبل و منبت در ایام مختلف سال افزون بر یکصد هزار مسافر و گردشگر وارد این شهر می شوند که امسال این رقم به ۱۵۰ هزار خریدار و گردشگر رسید، رقمی که می تواند گردش مالی بالایی را نصیب شهر و فعالان صنعت مبل و منبت کند.

حال ایجاد شهر نمایشگاهی یا شهرک خصوصی ویژه مبل و منبت به طور قطع می تواند در چندین برابر شدن این گردش مالی کمک کند، افزایشی که فعالان این هنر صنعت تخمین زدند امسال رقم گردش مالی در جشنواره سوم به حدود ۶ هزار میلیارد ریال رسیده باشد.

در همین راستا معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر پیشتر ایجاد شهر نمایشگاهی مبل و منبت را پیشنهاد و تاکید کرد: از ظرفیت چهار دستگاه اجرایی شهرداری برای اخذ مجوز، اوقاف و امور خیریه برای اختصاص زمین، صندوق کارآفرینی امید برای اعطای تسهیلات با بهره کم و شرکت شهرک های صنعتی برای اخذ مجوزهای مورد نیاز باید استفاده کنیم.

قدرت الله ولدی بخش پنجم این اقدام مهم را ورود بخش خصوصی در حوزه صنعت مبل و منبت با پنج تشکل فعال در این هنر صنعت دانست که به عنوان سهامدار در این شهر نمایشگاهی می توانند سرمایه گذاری کنند.

وی البته از کمک های ویژه دولت در کنار بخش خصوصی برای ایجاد این شهر نمایشگاهی سخن به میان آورد و افزود: ایجاد مغازه ها و فروشگاه ها در شهر نمایشگاهی باید طبق چارچوب مشخص و با نظر مشاور و طراحی های مناسب باشد.

به گفته فرماندار ویژه ملایر فعالان این صنعت در ملایر، شهر جوکار و روستای دهنو می توانند در ایجاد این شهر نمایشگاهی سرمایه گذاری کنند و هم سهامدار و هم مغازه دار باشند.

ایجاد هتل، محل اقامت، رستوران، کافی شاپ، شهر بازی و سایر امکانات مورد نیاز برای خریداران و مسافران در شهر نمایشگاهی از جمله بخش هایی است که فرماندار ویژه ملایر پیش بینی کرد، با هدف ماندگاری بیشتر مسافران و گردشگران و اینکه ملایر از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود.

ولدی البته تاکید کرد: نمایشگاه ها و فروشگاه های مبل و منبت به قوت خود در سطح شهر باقی است، اما می خواهیم در هر فصل و زمانی از سال که خریداران به این ملایر آمدند، با خیال راحت در شهر نمایشگاهی خرید کنند و یک بازار دائمی مبل و منبت با تمامی امکانات داشته باشیم.

شهر ملی منبت بسیار خوش شانس بود که پس از طرح این پیشنهاد، اواخر مرداد امسال میزبان وزیر صنعت، معدن و تجارت باشد و با خیال راحت و چهره به چهره با تکیه بر هنر دست منبت کاران ملایری، جواب قطعی و دستور پیگیری را برای ایجاد این شهر نمایشگاهی بگیرد.

رضا رحمانی در این سفر و بازدید از چند واحد نمایشگاهی مبل و منبت گفت: با راه اندازی شهرک خصوصی چوب و مبل و منبت در این منطقه موافق هستم و شرکت های مدیریت صادرات، اعتبارات اشتغال روستایی و تبصره ۱۸ می توانند به سمت صنعت مبل و منبت بیایند.

این خبر خوشحال کننده ای برای اهالی شهر ملی منبت بود تا گامهایشان را محکم تر بردارند و برای ایجاد شهر نمایشگاهی مصمم تر شوند.

طبق پیشنهاد فرماندار ویژه ملایر حدود ۲۰ هکتار زمین در مجموعه تفریحی و توریستی بام ملایر واقع در جاده سلامت مناسب برای شهر نمایشگاهی مبل و منبت در نظر گرفته شد که نیاز به اخذ مجوزهای لازم دارد تا بتواند از معافیت ها استفاده کند.

از آنجا که زمین در نظر گرفته در اراضی موقوفه ملایر واقع شده است، در گام نخست شهرداری و اداره اوقاف و امور خیریه ملایر موظف به پیگیری امور و تعیین شرکت مشاور برای تهیه طرح مورد نظر و تملک زمین برای شهر نمایشگاهی شدند.

در همین چارچوب معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر اظهار داشت: زمین مد نظر اوقافی است و در جلسه ای با اداره اوقاف و امور خیریه و شهرداری ملایر قرار شد برای تملک زمین اقدامات لازم انجام شود.

لیلا غفاری ادامه داد: پیرو این جلسه یک هفته آینده باید جلسه دیگری برای تعیین تکلیف زمین و شرکت مشاور برای تهیه طرح در فرمانداری تشکیل شود تا هر چه سریعتر بتوانیم اقدامات اجرایی را پیش ببریم.

شهردار ملایر نیز در این باره گفت: در حال رایزنی برای انتخاب مشاور هستیم تا در کنار اداره اوقاف و امور خیریه بتوانیم طرح مورد نظر را ارائه دهیم.

حسین بابایی افزود: محل مورد نظر یکسری مشکلات حقوقی با مسکن و شهرسازی دارد و چون مسکونی است، برای ایجاد شهر نمایشگاهی باید تغییر کاربری دهد.

وی با بیان اینکه ایجاد هتل، رستوران و تمامی امکانات رفاهی و تفریحی در کنار نمایشگاه های تجاری مبل و منبت در این مجموعه پیش بینی شده است ادامه داد: ایجاد شهر نمایشگاهی شدنی است، اما زمان بر است.

شهردار ملایر بیان کرد: هزینه آماده سازی و اجرای این شهر نمایشگاهی بالا است و در مرحله نخست شرکت مشاور باید طراحی ها و قیمت های مد نظر برای اجرا را ارائه دهد.

بابایی یادآور شد: موقعیت طرح بسیار مناسب است و امیدواریم پس از تهیه طرح، به سرعت بتوانیم عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز اظهار داشت: پس از پیشنهاد این طرح از ماه گذشته و تشکیل یک جلسه در فرمانداری، به زودی قرار است در جلسه بعدی طرح توسط شهرداری تهیه و جانمایی صورت گیرد.

پژمان جعفری گفت: مشکلی برای تحویل زمین نداریم و اداره اوقاف و امور خیریه خود به عنوان سرمایه گذار در این طرح سرمایه گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه طرح باید توجیه داشته باشد ادامه داد: اوقاف و امور خیریه در این طرح مشارکت می کند و با ساخت مغازه های تجاری، آنها را به عموم مردم و یا فعالان مبل و منبت اجاره می دهد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر گفت: در مراحل نخست با شهرداری ملایر در حال انجام اقدامات اولیه هستیم و پس از تهیه و تایید طرح در مورد این شهر نمایشگاهی بحث و بررسی می‌شود.

رئیس شرکت شهرک های صنعتی ملایر نیز گفت: تصمیمگیری های بعدی در مورد شهر نمایشگاهی منوط به اقدامات شهرداری و اوقاف و امور خیریه است.

فرشاد فرجی بیان کرد: زمینی که برای این شهر نمایشگاهی پیش بینی شده، اوقافی است و شهرداری نیز باید مشاور تعیین و طرح تهیه کند، سپس تصمیمهای لازم برای اقدامات بعدی اتخاذ می‌شود.

وی تاکید کرد: پس از تایید طرح و تملک زمین، شرکت شهرکهای صنعتی همکاری لازم را برای اخذ مجوزهای لازم و سایر اقدامات مرتبط دارد.

با این اوصاف شهر نمایشگاهی مبل و منبت با این عنوان قوت گرفته، نه شهرک تخصصی؛ و تا زمان تهیه طرح و تعیین تکلیف زمین، هیچ اقدام عمرانی و یا رقم اعطای تسهیلات برای این شهر نمایشگاهی انجام نشده است./ایرنا

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟