طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه
اخبار لوازم خانگی

زیرساخت های لازم برای طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه وجود ندارد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه هنوز زیرساخت‌های ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه هنوز زیرساخت‌های لازم را ندارد.

محمود بنانژاد در خصوص اجرای طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه از 15 آبان ماه بیان کرد: شناسه‌ها مطالبه اصناف نیز هست، برگ سبز کالا باید از واردکننده گرفته شود که کار سختی است و ما به دنبال این بودیم که این مشکل حل شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: یکی از طرح‌های اجرایی در این راستا، طرح منع فروش لوازم خانگی فاقد شناسه است که طرح خوبی است و در صورت اجرایی شدن مشکل کمتری خواهیم داشت، اما احساس می‌شود که زیرساخت لازمی‌که برای این امر باید وجود داشته باشد وجود ندارد، چرا که در بحث شناسه کالا فرقی نمی‌کند کالا خارجی باشد یا ایرانی باید این شناسه را در هردو صورت داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه تجربه مشابه این طرح را در طرح بارکدهای شبنم داشتیم، افزود: این طرح بدین صورت بود که هرکالایی که برچسب شبنم را داشت مشخص می‌شد که از مبادی قانونی وارد شده و این طرح نیز در راستای شناسایی لوازم خانگی قاچاق از غیرقاچاق بود؛ اما طرح ناموفقی بود و مشکلاتی چون جعل بارکد را داشت و پیش‌بینی می‌شد که این طرح نیز زیرساخت های لازم را نداشته باشد و نیاز است تا این زیرساخت‌ها دیده و فراهم شود تا مانند طرح ایران کد یا شبنم پس از صرف میلیاردها تومان هزینه شکست خورده مجددا با این مشکل مواجه نشویم.

به گزارش ایسنا، رئیس اتاق اصناف تشریح کرد: نیاز است تا کالا از ثبت سفارش تا وارد شدن و توزیع به صورت اینترنتی ثبت شود و پنجره واحدی وجود داشته باشد تا کالایی که از مبادی قانونی وارد می‌شود از همان ابتدا در یک بانک اطلاعات ثبت ‌شود و در هرجایی پلیس یا هر دستگاه کاشف دیگری به راحتی از روی شماره سریال کالا آن را شناسایی کند و در صورت وجود این روش الکترونیکی نیازی به وجود برگ سبزی همراه با کالا نیست که البته این از تکالیف وزارت صنعت و معدن بوده که بخشی از آن انجام شده و بخشی از آن هنوز باقی مانده است.

بنانژاد در خصوص وضعیت کالاهای فاقد شناسه پس از شناسایی اظهار کرد: کالا اگر قاچاق شناسایی شود، ضبط شده و به حوزه قضایی فرستاده می‌شود، قرار است تا برخی کالاهای قاچاق و فاقد شناسه، شناسایی شده و مجددا برای آنها شناسه صادر شود، برخی کالاها همچون کالاهای خوراکی نیز امحا می‌شوند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟