فناوری سامسونگ QD-OLED
اخبار لوازم خانگی

فناوری QD-OLED سامسونگ چیست؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فناوری QD-OLED سامسونگ به منظور عقب نماندن ازسایر رقبا نظیر ال جی معرفی شده ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فناوری QD-OLED سامسونگ به منظور عقب نماندن ازسایر رقبا نظیر ال جی معرفی شده است و این شرکت قصد سرمایه گذاری در این بخش و تولید تلویزیون هایی با صفحه نمایشگر مجهز به فناوری QD-OLED دارد.

 سامسونگ مبلغی در حدود 11 میلیون دلار برای تحقیق و توسعه فناوری QD-OLED سامسونگ در نظر گرفته است.  اولین خط تولید آن در سال 2021 شروع به کار خواهد نمود؛ اما این فناوری چه خصوصیاتی دارد و چرا سامسونگ چنین مبلغی برای آن هزینه کرده است؟

فناوری QD-OLED

 امروزه دو تکنولوژی پایه در ساخت تلویزیون های موجود در بازار به کار می رود. LCD و OLED. تلویزیون های ساخته شده با فناوری ال سی دی بسیار متداول هستند و قیمت بسیار کمتری دارند زیرا ساخت آن ها آسان تر است. کمپانی های سازنده تلویزیون برای بهبود تصاویر ال سی دی ها از فناوری های مختلفی استفاده کرده اند از جمله کوانتوم دات Quantum dot.

سامسونگ ال سی دی ها مجهز به فناوری کوانتوم دات را با برند کیولد QLED به بازار عرضه می کند. در تست هایی که توسط کارشناسان مختلف صورت گرفت افزایش کیفیت تصاویر با کمک کوانتوم دات کاملاً محسوس شد اما پیش بینی می‌شد کیفیت بالای اولد های OLED ساخت ال جی، سامسونگ را مجبور به سرمایه گذاری اساسی روی یک فناوری جدید کند.

درواقع سامسونگ قصد دارد با ترکیب مزایای کوانتوم دات و نسبت کنتراست بالای اولد تلویزیون های هیبریدی جدیدی را ارائه کند که کیفیت تصویری فراتر از تلویزیون های امروزی داشته باشد.

کیو دی اولد QD-OLED سامسونگ چگونه کار می کند؟

QD-OLED سامسونگ چگونه کار می کند

نحوه‌ی نمایش تمام نمایشگرهای دنیا بر تولید نور به سه رنگ قرمز، آبی و سبز استوار است. تلویزیون های LED LCD که کوانتوم دات هستند، مانند تلویزیون های کیولد سامسونگ از ال ای دی آبی رنگ و لایه ی کوانتوم دات برای تبدیل بخشی از آن رنگ آبی به قرمز و سبز استفاده می‌کند. در نسخه های امروزی اولد ابزارهای زرد و آبی نور سفید تولید می کنند. در هر دو صورت، فیلتر های رنگ فقط به رنگی که برای پیکسل مشخص لازم است اجازه عبور می دهند.

سامسونگ QD-OLED

ایده ی QD-OLED سامسونگ  بر آن است تا به سادگی این دو فناوری را ترکیب کند بدین شکل که با استفاده از اولد رنگ آبی تولید کند و از یک لایه کوانتوم دات برای تبدیل بخشی از رنگ آبی به قرمز و سبز استفاده کند.

با استفاده از این فناوری مزایای بسیاری از جمله کاهش قیمت ساخت حاصل می شود زیرا با این روش سامسونگ تنها از یک ابزار اولد استفاده می کند در عوض ال جی از دو ابزار آبی و زرد اولد برای هر پیکسل استفاده می کند.

فیلتر های نور، رنگ سبز و قرمز را می سازد. کوانتوم دات ها تأثیر تقریباً 100 درصدی دارند و به نظر از فیلتر های نوری بهتر عمل خواهند کرد و تلویزیون های آینده شفاف تر خواهند بود. به علاوه احتمال وجود گستره‌ی رنگی بیشتری در تمام سطوح روشنایی نیز وجود دارد.

چون هر پیکسل توان خاموش شدن دارد درنتیجه تلویزیون های هیبریدی نسبت کنتراست بالاتری از تلویزیون های اولد خواهند داشت.

ازآنجایی که رنگ آبی در اولد زودتر از قرمز و سبز فرسوده می شود می توان انتظار داشت که استفاده از یک پنل تک‌رنگ به معنای عدم تغییر کیفیت رنگ در طی مدت استفاده است.

نانو سل آخرین تکنولوژی شرکت ال جی و رقابت آن با کوانتوم دات سامسونگ

QD-OLED سامسونگ و نانوسل

همان‌طور که شرکت سامسونگ از فناوری کوانتوم دات برای افزایش کیفیت تصاویر استفاده می‌کند رقیب دیرینه این شرکت از فناوری نانو سل NanoCell استفاده می کند تا بدین‌وسیله طیف وسیع‌تر رنگ و کنتراست بالاتری را به نمایش بگذارد همچنین از سایر فناوری ها برای کمک به دیده شدن تصاویر از زوایای نزدیک به 60 درجه کمک می گیرد. این فناوری در تلویزیون هایی بسیار باریک‌تر از نسل های قبل ارائه می شود. محبوبیت و فراگیر شدن اولد های ساخت شرکت ال جی باعث شد شرکت سامسونگ دست به یک اتحاد استراتژیک با دو شرکت تی سی ال TCL و هایسنس Hisense بزند و طبق این اتحاد این دو شرکت نیز تلویزیون هایی با فناوری کوانتوم دات ارائه می کنند. هرچند برای به دست آوردن رهبری بازار نمایشگرها توسط سامسونگ قطعاً باید تا سال 2021 و ارائه شدن نمایشگرهایی با فناوری QD-OLED سامسونگ صبر کنیم.

فناوری سامسونگ و ال جی

هرچند خط تولید جدید سامسونگ بر روی نمایشگرهای سایز تلویزیون تمرکز دارد اما ممکن است شاهد این تکنولوژی در نمایشگرهای سایز تلفن‌های همراه نیز باشیم؛ اما ازآنجایی که سامسونگ در حال ساخت اولد های سایز کوچک بسیار عالی است و برندهای بزرگی از جمله اپل مشتری های وی هستند، احتمال اینکه به این زودی ها دست از این بازار بکشد بسیار کم است. می‌توانیم احتمال دهیم بدون هیچ عجله ای بعد از استفاده کامل از رهبریش در ساخت نمایشگرهای تلفن همراه به تدریج به سمت فناوری های جدیدتر برود.

هرچند شرکت ال جی هنوز خبری از ارائه تلویزیون های هیبریدی با فناوری جدید ارائه نکرده است اما ورود ال جی برای استفاده از QD-OLED چندان دور از انتظار نیست.

اما غیر از تلویزیون های هیبریدی فناوری های دیگری هم هستند که ممکن است به تدریج و پس از تحقیق و توسعه وارد بازار شوند. به عنوان مثال تکمیل ELQD و یا MicroLED چندان دور از ذهن نیست. میکرو ال ای دی ها همان مزایای هیبریدی های QD-OLED را دارند ولی ارگانیسم های مزاحم آن را ندارند و آن ها هم از کوانتوم دات استفاده خواهند کرد.

تکنولوژی QD-OLED سادگی ساخت و هزینه های کمتر تلویزیون ها و مانیتورهایی بر پایه اولد را تضمین کرده است و در کنار آن گستره ی بالاتر رنگ‌ها را به ارمغان می‌آورد. این حداقل چیزی است که از تلویزیون های نسل آینده انتظار می رود. پنل های OLED امروزی دارای 22 لایه است، در حالی که یک صفحه QD-OLED ممکن است تعداد را به 13 لایه کاهش دهد، این بدان معناست که هزینه مواد کمتر و تولید و همچنین تولید بهتری صورت خواهد گرفت.

در مارس 2019 TCL که یک شرکت مستقر در چین است از تکنولوژی تلویزیون های هیبریدی خود رونمایی کرد. تی سی ال این فناوری را H-QLED می‌نامد و احتمالاً در محصولات پرچم دار خود از آن استفاده خواهد کرد.

سؤالی که شاید برای شما پیش بیاید این است که چگونه می شود پیش بینی کرد که فناوری های آینده از جمله QD-OLED سامسونگ  را چه شرکتی رقم خواهد زد؟ با توجه به تعدد بازیگران تأثیرگذار در این مورد به بررسی چند شرکت تأثیرگذار این صنعت می‌پردازیم.

بهترین سازندگان پنل های LCD دنیا کدام شرکت‌ها هستند؟

اگر بخواهیم شرکت‌های سازنده و تأمین‌کننده قطعات برای برندهای معروف را حذف کنیم شاید دیگر هیچ وسیله‌ای توسط این برندها تولید نشود. امروزه اکثر برندها به دنبال تخصصی تر کردن کارها هستند و کمتر شرکتی توان فنی و سرمایه لازم برای پیشرو شدن در تمام فناوری ها دارد. در نتیجه با برون سپاری بعضی کارهای تخصصی یا بعضاً بسیار پیش پا افتاده، سعی در تمرکز روی مشتریان و ارضای نیازهای آنان می کنند. در این میان ممکن است بعد از مدتی برند های معروف این تأمین‌کنندگان حرفه‌ای را خریداری کنند و آن ها را به بخشی از شرکت خود تبدیل کنند.

در اینجا به معرفی برخی شرکت های موفق در تولید پنل های LCD در دنیا می پردازیم.

1.LG Display

فناوری QD OLED سامسونگ و ال جی

این جزو بهترین تولیدکنندگان پنل ال سی دی در جهان است که در واقع وابسته به گروه ال جی است. شرکت های بزرگی همچون Dell، Sony، HP، توشیبا، فیلیپس، Lenovo، Acer، برخی مدل های اپل جزو مشتریان این شرکت هستند.

2.سامسونگ دیسپلی

سامسونگ+فناوری

سامسونگ الکترونیک بزرگ‌ترین شرکت صنعت الکترونیک کره و بزرگ‌ترین شرکت تابعه گروه سامسونگ است. این شرکت از سیاست رهبری فناوری استفاده می کند و همواره فناوری های نوینی را به بازار عرضه می کند و نیازهای جدیدی برای مصرف کنندگان تعریف می کند.

3- Innolux

فناوری QD-OLED

اینولوکس یک شرکت حرفه ای تولید پنل های TFT-LCD است که در سال 2003 توسط Foxconn تأسیس شد. این شرکت تیمی بسیار قوی برای تحقیق و توسعه فناوری های نمایشگرها دارد و می‌تواند تأثیر زیادی روی آینده بازار نمایشگرهای فلت داشته باشد.

4.AUO

این شرکت در گذشته با نام Daxie شناخته می شد و از سال 2001 با نام جدید خود یعنی AUO مطرح شد. این شرکت خط تولید کاملی از سایزهای بزرگ، متوسط و کوچک ال سی دی دارد. این شرکت موفق شده است که پلتفرم مدیریت انرژی را معرفی نماید و اولین شرکتی است که توانسته است گواهی ISO14045 را به دست آورد.

5. BOE

شرکت BOE بزرگ‌ترین شرکت تولید کننده پنل نمایشگر در چین است و ارائه دهنده تکنولوژی، محصولات و خدمات اینترنت اشیا است.

علاوه بر دستگاه های نمایشگر، محصولات هوشمند و محصولات حوزه سلامت را نیز شامل می شود.

BOE به طور گسترده در صنعت نوت بوک، مانیتور، تلویزیون، وسایل نقلیه، گجت های پوشیدنی فعال است.

6-شارپ Sharp

سامسونگ+شارپ+تلویزیون

شارپ به عنوان پدر پنل های LCD شناخته می شود. از زمان تأسیس در سال 1912، شارپ اولین ماشین‌حساب و نمایشگر کریستال مایع در جهان را توسعه داده است.

7. CPT

این شرکت از 1971 در این صنعت فعال است. CPT با فعالیت های تحقیقاتی خود به دنبال ارتقا سطح استانداردهای این حوزه و سایر حوزه های مرتبط می باشد.

8.توشیبا TOSHIBA

فناوری QD OLED و توشیبا

Tianma فن آوری های پیشرو خود را دارد از جمله LTPS-TFT، AMOLED، صفحه نمایش انعطاف پذیر، Oxide-TFT، صفحه نمایش سه بعدی، صفحه نمایش شفاف و لمس یکپارچه IN-CELL / ON-CELL.

10- شرکت Kyocera

در قسمت های مختلفی از صنایع الکترونیکی فعال است.

با توجه به تعدد بازیگران بازار تلویزیون تحولات آینده تلویزیون ها به سختی قابل پیگیری و پیش بینی است اما همچنان می توانیم به انتظار نسل جدید QD-OLED سامسونگ باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟