آموزش سرویس کولر گازی
آموزش

آموزش سرویس کولر گازی در خانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان یکی از موضوعات مورد بحث هر خانه ای آموزش ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با نزدیک شدن به فصل گرما و تابستان یکی از موضوعات مورد بحث هر خانه ای آموزش سرویس کولر گازی بوده و آشنایی با عملکرد کولر گازی مراحل سرویس آن برای کاربران ضروری است.

کولر های گازی با توجه به عملکرد بالا در خنک نگهداشتن محیط طی سال های گذشته مورد توجه قرار گرفته اند و از طرفی دیگر در برخی از مناطق کشورمان از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و به همین دلیل در ادامه قصد داریم تا نکاتی پیرامون این محصول برودتی و  آموزش سرویس کولر گازی در خانه ارائه دهیم.

تنوع کولر های گازی در بازار بسیار بالا بوده و شاهد پیشرفت روز افزون تکنولوژی های آن هستیم و همانند سایر محصولات خانگی نیاز به سرویس دارند که پیش از رسیدن فصل گرما بهتر است برای سرویس آن اقدام کنید. پیش از پرداختن به آموزش سرویس کولر گازی توصیه می شود که با نحوه عملکرد و راهنمای خرید آن آشنا شوید.

نحوه عملکرد کولر گازی

آموزش سرویس کولر گازی و نحوه عملکرد کولر گازی

کولر های گازی مجهز به اواپراتور، کندانسور و گاز مبرد هستند و نحوه عملکرد کولر گازی بدین گونه است که گاز مبرد جمع شده در کمپرسور با فشار به سمت کندانسور حرکت می کند و در آن جا با از دست دادن گرمای خود به مایع تبدیل می شود. سپس از کندانسور خارج شده و از لوله مویی و یا شیر انبساط عبور می کند که در نهایت دچار افت فشار شدید می شود و حالت دو فازی جامد و گاز به خود می گیرد و به سمت ورودی اواپراتور هدایت می شود. در اواپراتور سرمای خود را از دست داده و به گاز تبدیل می شود.

نحوه عملکرد کولر گازی در حالت سرمایش به این شکل است که هوای اتاق با چرخش فن ایندور از یک سمت یونیت درونی وارد شده و بعد از عبور از لوله های اواپراتور سرد شده و وارد اتاق می شود. مبرد تبخیر شده در اواپراتور به کمپرسور مکش شده و دوباره فرآیند تکرار می شود.

مبرد تبخیر شده در اواپراتور به کمپرسور مکش شده و دوباره فرآیند تکرار می شود. اطلاع از نحوه عملکرد کولر گازی پیش از پرداختن به آموزش سرویس کولر گازی الزامی بوده و می تواند بسیار کمک کننده باشد.

بیشتر بخوانید:
بررسی کولر گازی اجنرال 18000 اینورتر مدل AOGR18RTA

پیش از خرید کولر گازی به این نکات توجه کنید!

در این بخش به ذکر نکاتی پرداخته شده که پیش از خرید کولر گازی باید آن ها را در نظر گرفت.

اگرچه اکثر فروشندگان در هنگام خرید کولر گازی راهنمایی های لازم را ارائه می کنند اما دانستن نکات ذیل نیز خالی از لطف نیست.

  • تعداد پنجره
  • تعداد ساکنین خانه
  • متراژ خانه
  • میزان استفاده از کولر

مراحل سرویس کولر گازی

در این بخش مراحل سرویس کولر گازی به ترتیب گردآوری شده که می توان تمامی امور را در خانه انجام داد اگرچه سرویس کولر گازی یک کار تخصصی بوده و می توان آن را به کارشناس و تکنسین آن سپرد.

1.پیش از شروع کار کولر گازی را از برق بکشید و برای اطمینان بیشتر فیوز مربوط به کولر گازی را در داخل جعبه فیوز تعبیه شده در کولر گازی قطع کنید.

2. دومین مرحله از آموزش سرویس کولر گازی مربوط به تمیز کردن فیلتر ها می شود که در ابتدا باید پنل جلویی را با احتیاط باز کنید و باید به طريقه باز كردن پنل كولر اسپيلت توجه کرد.

آموزش سرویس کولر گازی و تمیز کردن فیلتر

طريقه باز كردن پنل كولر اسپيلت بدین گونه است که باید انگشت خود را داخل شکاف‌های سمت راست و چپ دریچه قرار دهید وبه آرامی بیرون بکشید. با استفاده از آب و مواد شوینده می توان فیلتر ها را از گرد و غبار تمیز کرد.

3. بعد از فیلتر ها حالا نوبت به تمیز کردن سنسور کولر گازی رسیده که در پشت فیلتر قرار گرفته است و با فشار دست می توان آن را جدا کرده و سپس با یک پارچه تمیز و خشک از گرد و  غبار پاک کنید. تمیز کردن این سنسور رابطه مستقیم با عملکرد و میزان مصرف انرژی دارد که کثیف بودن آن به معنای اختلال در کار کردن و دستور روشن شدن اسپلیت است.

 آموزش سرویس و تمیز کردن کولر گازی در خانه

4. کویل کولر گازی و یا صفحات رادیات شکل وظیفه اصلی خنک کردن و تهویه هوا را بر عهده دارند و به همین دلیل همیشه چرب هستند و از این روز تمیز کردن آن ها بسیار حائز اهمیت است.

برای شستشوی کویل کولر گازی می توان از اسپری چربی زدای و یا مایع گاز پاکن استفاده کرد که یک ساعت پیش از تمیز کردن روی کویل‌ها بپاشید تا کف کند و در نهایت  با یک آب‌پاش و برس نرم  گرد و خاک را از روی آن تمیز کنید.

آموزش سرویس کولر گازی

5. آخرین مرحله از آموزش سرویس کولر گازی و اسپلیت به تمیز کردن پنل خارجی کولر گازی مربوط می شود که برای این کار باید به آرامی قسمت پشتی کندانسور را از دستگاه جدا کرده و سپس با یک وسیله دمنده هوا، مایع شستشو و یا فشار آب و یا وسیله مخصوص شستن و سرویس پنل اسپیلت داخل آن را تمیز کنید. امکان تمیز کردن کندانسور و یا پنل خارجی اسپلیت نیز وجود دارد و با استفاده از یک دستمال نم دار می توان فن و دریچه را تمیز کرد. قسمت های انتهای دستگاه ضد آب بوده و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. بعد از پایان کار از محکم بودن پیچ ها مطمئن شده و می توان پره ها را روغن کاری کرد و بعد از خشک شدن کامل از دستگاه بهره برد.

 مراحل سرویس کولر گازی باید به ترتیب انجام شود و حین کار به نکاتی مانند پوشاندن قسمت برقی با پلاستیک، استفاده از پارچه های مخصوص و فرچه های نرم، اطمینان از خشک بودن دستگاه، خودداری از انجام حرکات غیر ضروری و بررسی مسیر تخلیه لوله آب کولر و اسپلیت توجه شود.

هزینه سرویس کولر گازی

هزینه سرویس کولر گازی و آموزش سرویس کولر گازی

همان طور که در بالا ذکر شد، افراد می توانند با خواندن مطلب آموزش سرویس کولر گازی این کار را در خانه انجام دهند که در نتیجه نیاز به پرداخت هزینه سرویس کولر گازی نیست اما برخی از افراد به منظور اطمینان بیشتر و یا نداشتن وقت ترجیح می دهند که به متخصصین این حوزه مراجعه کنید.

هزینه سرویس کولر گازی و اسپلیت متغیر است اما قیمت حدودی آن در سال 99 در ادامه گرداوری شده است که بهتر است پیش از تماس با کارشناسان و مراکز خدماتی مطالعه شود.

هزینه سرویس کامل کولر گازی: از 120 الی 220 هزار تومان

تعویض روغن کمپرسور: از 150 الی 300 هزار تومان

تعویض شیر و مهره رفت یا برگشت: 70 الی 130 هزار تومان

تعویض لوله مویی: از 170 الی 250 هزار تومان

تعویض سنسور کولر گازی: 65 الی 110 هزار تومان

تعویض برد الکترونیکی: 100 الی 170 هزار تومان

شستشوی کامل مدار: 150 الی 200 هزار تومان

شارژ گازکامل (با هزینه گاز): 250 الی 500 هزار تومان

تعویض فیلتر درایر: 60 الی 80 هزار تومان

شارژ گاز تکمیلی (با هزینه گاز): 150 الی 250 هزار تومان

رفع لرزش یونیت داخلی و خارجی: 95 الی 200 هزار تومان

نصب پایه دیواری: 60 الی 130 هزار تومان

نصب پایه زمینی: 45 الی 65 هزار تومان

دات کشی: 3 الی 5 هزار تومان

رفع نشتی گاز و وکیوم کامل: 120 الی 240 هزار تومان

تعویض بلوور یونیت داخلی: 120 الی 180 هزار تومان

نصب فیوز مینیاتوری: 45 الی 70 هزار تومان

در همین رابطه بیشتر بخوانید:
آموزش سرویس کولر آبی با ذکر چند نکته ساده/قیمت کولر در بازار چه قدر است؟

کویل کولر گازی چیست و مشکلات رایج آن!

کویل کولر گازی و آموزش سرویس کولر گازی

 کار کویل کولر گازی و مشکلات پیرامون آن از جمله مواردی است که بارها برای بسیاری از افراد مورد سوال بوده و به همین دلیل در این بخش قصد داریم تا در مطلب آموزش سرویس کولر گازی به این سوالات پاسخ دهیم.

همان طور که در بالا ذکر شد، کویل کولر گازی وظیفه اصلی خنک کردن و تهویه هوا را بر عهده دارد و به همین دلیل در طول زمان کثیف می شود و در صورت تمیز نکردن یا عدم سرویس دوره ای با مشکلاتی مواجه خواهید شد که از جمله می توان به مصرف برق زیاد، از کار افتادن ناگهانی کولر گازی و عدم تولید گرما و یا سرما به اندازه کافی اشاره کرد.

اسپلیت معمولا دو نوع کویل تبخیر در یونیت داخلی و کویل کندانسور در یونیت بیرونی دارد که باید نظافت آن ها به موقع انجام شود و برای تمیز کردن کویل کولر گازی می توانید به مورد چهارم مراحل سرویس کولر گازی مراجعه کنید.

نحوه تمیز کردن پنل داخلی کولر اسپلیت

آموزش سرویس کولر گازی و تمیز کردن پنل داخلی

در بخش مراحل سرویس کولر گازی به نحوه تمیز کردن پنل داخلی کولر اسپلیت اشاره شد که با قرار دادن انگشتان در شکاف ها به راحتی می توان آن را جدا کرده و با آب و مواد شوینده تمیز کرد اما گاهی شرایط برای نظافت پنل داخلی در جای خود هموار نیست و باید آن را جدا کرد.

توصیه می شود که در این صورت تمیز کردن پنل داخلی کولر اسپلیت را به متخصص این کار بسپارید زیرا باید پنل را از لوله های مسی و کابل های برق جدا کرد. نحوه تمیز کردن کندانسور یا پنل خارجی کولر گازی در بالا ذکر شده است.

وسیله مخصوص شستن و سرویس پنل اسپیلت در منزل

آموزش سرویس کولر گازی و وسیله تمیز کردن

پیش از آغاز کار در منزل حتما وسیله مخصوص شستن و سرویس پنل اسپیلت را تهیه کنید تا در هنگام سرویس آن به دستگاه آسیب نرسد و با دقت لازم انجام شود.

وسیله مخصوص شستن و سرویس پنل اسپیلت شامل کاور شستشو، اسپری شستشوی اسپلیت و برس نرم می شود که البته برخی از افراد ترجیح می دهند تا کارواش شستشوی کولر گازی را خریداری کنند که در این صورت در مصرف آب صرفه جویی شده و در کمترین زمان ممکن به بهترین نتیجه مطلوب خواهند رسید.

آموزش سرویس کولر گازی و کاور شستشوی کولر گازی

آموزش جابجایی کولر گازی

آموزش سرویس کولر گازی و جابجایی کولر گازی

ذکر نکات آموزش جابجایی کولر گازی در کنار آموزش سرویس کولر گازی الزامی بوده و در ادامه توضیحاتی در این خصوص ارائه شده است.

افراد گاهی اوقات به دلیل خرابی و یا تغییر مکان کولر گازی خود اقدام به جمع کردن دستگاه خود می کنند که در صورت رعایت نکردن موارد و نکات آموزش جابجایی کولر گازی امکان هدر رفتن گاز درون سیکل وجود دارد و باید هزینه اضافی برای شارژ گاز تکمیلی پرداخت کرد.

مراحل آموزش جابجایی کولر گازی

جابجایی کولر گازی و آموزش سرویس کولر گازی

جمع کردن گاز درون لوله ها یا به اصطلاح پمپ دان کردن در هنگام جابجایی کولر گازی انجام می شود و باید توجه داشته داشته باشید که کولر در حال کار کردن بوده و شیر سرویس های دوراهه و سه راهه کاملا باز است.

  • در پوش شیر سرویس ها را باز کنید.
  • اطمینان از باز بودن شیر برگشت توسط آچار الن
  • کولر باید حتما روشن بوده و در صورت خاموش بودن آن را روشن کرده و اجازه دهید 10 الی 15 دقیقه کار کند.
  • اتصال شیلنگ گیج فشار پایین  به شیر سوزنی و یا شیر سرویس سه راهه
  • بستن شیر دوراهه توسط آچار آلن
  • بستن شیر برگشت پس از رسیدن عقربه گیج فشار به زیر صفر
  • خاموش کردن کولر گازی و جدا کردن شیلنگ گیج از شیر سرویس
  • جدا کردن لوله های دستگاه از یونیت و در نهایت جابجایی کولر گازی

سخن آخر

آموزش سرویس کولر گازی

سرویس کولر گازی به منظور افزایش راندمان و کاهش مصرف برق باید به طور مرتب انجام شود که امکان انجام آن در خانه وجود دارد و البته باید  نکات ذکر شده  را مد نظر قرار داد و حتما دفترچه راهنمای کولر گازی را مطالعه کرد و در صورتی که آشنا به کارهای فنی نیستید کار سرویس کولر گازی را به متخصصین و سرویس کاران بسپارید. از رعایت نکاتی ایمنی مانند اطمینان از قطعی برق دستگاه و  یا آب نریختن بر روی قسمت های برقی و فیوز غافل نشوید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟