نگهداری از مبلمان
آموزش

نگهداری از مبلمان و هر آنچه که باید بدانید!

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مبلمان یکی از وسایل اصلی و پر کاربرد هر خانه و یا اداره ای تلقی می شود و به ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، مبلمان یکی از وسایل اصلی و پر کاربرد هر خانه و یا اداره ای تلقی می شود و به همین دلیل نگهداری از مبلمان باید جدی گرفته شود و با دانستن برخی از نکات و استفاده صحیح از مبلمان دیگر نیاز به تعویض و تعمیر این وسیله خانگی نیست.

همان طور که گفته شد، نگهداری از مبلمان با رعایت برخی از نکات می تواند منجر به افزایش طول عمر آن شود. با توجه به این که مبل یکی از ارکان اصلی دکوراسیون منزل است و حرف اول را در چیدمان پذیرایی می زند و از طرفی دیگر فضایی برای گردهمایی خانواده ایجاد می کند، باید در نگهداری و تمیز کردن آن دقت کافی داشت.

نگهداری از مبلمان و دکور

مبل در انواع مختلف چوبی، چرمی، پارچه ای و… روانه بازار می شود که روش های نگهداری از هر کدام متفاوت بوده و در این قسمت تلاش شده تا تمامی نکات نگهداری از مبلمان ذکر شود و اطلاعات کاملی از نوع و استفاده صحیح از مبلمان در اختیار مخاطبان قرار بگیرد. همان طور که اشاره شد مبلمان با تنوع بالایی روانه بازار می شود که برخی از روش های نگهداری در تمامی آن ها یکسان بوده و به همین دلیل در ابتدا اصول کلی برای محافظت آن ها ذکر شده و سپس به بررسی انواع مبل و شیوه صحیح نگهداری از آن ها می پردازیم.

در همین رابطه بیشتر بدانید:

نگهداری از لوازم خانگی و نکاتی که باید بدانید

 

اصول نگهداری از مبلمان

  • نخستین اصول نگهداری از مبلمان گردگیری مرتب آن است که بیشتر با کمک جاروبرقی انجام می شود. البته می توان از یک دستمال خشک نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن گرد و خاک مبلمان از دستمال مرطوب بهره نبرید زیرا منجر به لک شدن بیشتر مبل می شود. حداقل هفته ای یک بار گرد و خاک مبل خود را تمیز کنید.

نگهداری از مبلمان

  • یکی از نکاتی که افراد معمولا به آن توجه نمی کنند، محل قرار گیری مبلمان در خانه و یا اداره است. تابش مستقیم نور خورشید برای انواع مبلمان مضر بوده و به همین دلیل توصیه می شود از نگهداری مبلمان در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید. سرما و گرمای زیاد می تواند به انواع مبل آسیب بزند و به همین دلیل از قرار دادن آن در کنار وسایل گرمایشی نظیر شوفاژ و بخاری جلوگیری کرده تا به مبلمان چرمی و یا چوب مبل ضرری وارد نشود.
  • نحوه شستشوی درست و لکه گیری مبل از جمله مواردی است که نباید نادیده گرفته شود و اگر قصد دارید این کار را در خانه انجام دهید باید حتما پیش از شروع کار در مورد آن مطالعه کنید. در ابتدا باید کوسن های مبل را بشویید که حتما با دست شسته و از قرار دادن آن در داخل لباسشویی خودداری کنید. بر روی برخی از مبل ها برچسبی وجود دارد که نحوه شستشو در آن مشخص شده است. بهتر است که لکه گیری مبل با مواد طبیعی مانند جوش شیرین و سرکه انجام شود و از آب و صابون می توان کمک گرفت. بعد از شستشوی کامل مبل خود را در برابر نور خورشید قرار داده تا کاملا خشک شود زیرا رطوبت باعث پوسیدگی می شود. برخی از افراد برای شستشوی مبلمان خود به قالیشویی مراجعه می کند.

نگهداری از مبلمان

  • جابه جایی مبلمان نیز باید با دقت انجام شود و این نکته بیشتر برای مستاجرها کاربرد دارد. توجه داشته باشید که از کشیدن مبل بر روی زمین خودداری کنید زیرا این کار باعث خراب شدن پایه های مبل می شود. هنگام جابه جایی و یا تمیز کردن حتما مبل را بلند کنید.

نگهداری از مبلمان

  • براق بودن مبلمان به مروز زمان کم می شود و بهتر است که هرشش ماه و یا سالی یک بار از مواد جلادهنده و براق کننده کمک گرفت. استفاده بیش از حد از مواد جلا دهنده می تواند منجر به آسیب مبل شود.
  •  افرادی که مبل روشن دارند معمولا برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار بر روی مبل از کاور استفاده می کنند. اگرچه برخی از کاورهای پلاستیکی خود به مبل آسیب می زند پس حتما از کاور استاندارد استفاده کنید.
  • یکی از مشکلاتی  که معمولا افراد با آن مواجه می شوند، شکستگی دسته مبل است که برای جلوگیری از آن باید از نشستن بر روی دسته مبل خودداری کرد. هیچ گاه اجسام سنگین و تیز را بر روی مبل قرار ندهید و حتما سطحی که مبل را می گذارید، صاف باشد. میز جلو مبلی تنها برای قرار دادن سینی و اشیا است و نشستن بر روی آن منجر به شکستگی و یا لق شدن پایه ها می شود.

نگهداری از مبلمان چوبی

  • نحوه صحیح نشستن روی مبلمان برای سلامتی و ستون فقرات افراد و همچنین جلوگیری از خراب شدن مبل بسیار حائز اهمیت است. بازی کودکان و یا پریدن بر روی مبل منجر به شکسته شدن آن می شود.

نگهداری از مبل چرمی

نگهداری از مبلمان چرمی

پس از دانستن یک سری نکات کلی حالا بهتر است که به طور دقیق تر نگاهی به ترفندهای نگهداری از مبل چرمی بیندازیم.  این مدل یکی از پرطرفدارترین مبلمان در بازار بوده که ظاهری لوکس به خانه و یا محل کار می بخشد. اما به مروز زمان این نوع زیبایی خود را از دست می دهند. با رعایت اصول نگهداری از مبلمان می توان تا حدودی از خراب شدن آن ها طی مدت طولانی جلوگیری کرد. در ادامه با ما همراه شوید تا با روش های افزایش طول عمر مبل چرمی و را ههای جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم آشنا شوید.

1. گردگیری مبلمان یکی از اصول کلی نگهداری از مبلمان است که باید پارچه خشک انجام شود اما در صورت پاک نشدن لکه می توان از پارچه کمی نم دار استفاده کرد. از تماس مستقیم آب با مبل چرمی خودداری کرده زیرا باعث آسیب جدی به آن می شود.

2. از تمیز کردن گرد و غبار زیر کوسن ها و درزهای مبل غافل نشوید اما حتما این کار را با برس نرم جاروبرقی انجام دهید.

نگهداری از مبلمان چرمی

3. درصورت ریختن ماده ای بر روی مبل چرمی حدالامکان از پاک کردن لکه با دستمال نم دار اجتناب کنید و تنها پارچه خشک را بر روی لکه قرار داده و بگذارید مایع را جذب کنید. توجه داشته باشید که به منظور جلوگیری از پخش شدن لکه، پارچه را بر روی مبل نکشید. برای لکه گیری مبل می توان از صابون به مقدار خیلی کم و آب گرم استفاده کرد اگرچه استفاده زیاد منجر به ترک خوردن چرم می شود و برای لکه های عمیق حتما از متخصص و یا راهنمای مبل کمک بگیرید.

4.تهویه مطبوع مناسب در حفظ نرمی و انعطاف مبل چرمی نقش مهمی دارد زیرا گرمای زیاد باعث ترک خوردگی پارچه مبل می شود. یکی از راه های جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم قرار ندادن آن در کنار شوفاز و یا وسیله گرمایشی است.

5. برای براق شدن و درخشش بیشتر و جلوگیری از ترک خوردن مبل چرم حتما از اسپری مخصوص مبل چرمی بهره ببرید.برای این کار ابتدا گرد و غبار مبل را پا کرده و سپس براق کننده را بر روی پارچه اسپری کرده و سپس به مبل بزنید.

ترک خوردن مبل چرم و نگهداری از مبل چرم

6. پر کردن کوسن هایی که دچار فرورفتگی شده اند، اهمیت زیادی در زیبایی مبل چرمی دارد و نباید از آن غافل شد.

7. استفاده صحیح از مبلمان و انتخاب شوینده مناسب با طول عمر آن رابطه مستقیم دارد . هیچ گاه از تمیزکننده‌های قوی مانند آمونیاک برای تمیز کردن مبل چرم استفاده نکنید.

8.بهتر است از واکس مبل چرم مصنوعی و واکس مخصوص مبل چرم استفاده کنید.

نگهداری از مبل پارچه ای

نگهداری از مبلمان پارچه ای

1. مبلمان پارچه ای انواع مختلفی دارد و به همین دلیل در لیست پرطرفدارترین مبلمان موجود در بازار ایران قرار می گیرد. با توجه به نوع پارچه باید شوینده مناسب را انتخاب کرد. پیش از خرید در مورد جنس پارچه و روکش حتما از فروشنده سوال بپرسید.

2. استفاده از بخار شور با بخار زیاد و رطوبت آن باعث شود تا مبل تغییر ظاهر دهد. به همین دلیل در هنگام شستشو دقت کافی را داشته باشید.

3.برای از بین بردن بوی بد پارچه مبل می توان جوش شیرین بر روی آن بپاشید و شب تا صبح صبر کرده و سپس با جاروبرقی تمیز کنید.

نگهداری از مبلمان پارچه ای

4.پارچه های مخملی نیز از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بهتر است در بازه های زمانی کوتاه به کمک پارچه نرم تمیز شود. پارچه های مخملی نیز انواع مختلفی دارد که نوع کتان و پلی استر نسبت به ریون و ابریشم مقاومت بیشتری دارد و برای تمیز کردن ریون و ابریشم بهتر است که از متخصصین این حوزه کمک گرفت.

نگهداری از مبلمان چوبی

نگهداری از مبلمان چوبی

نگهداری از مبلمان چوبی و در واقع میز جلو مبلی و دسته های به اندازه پارچه اهمیت دارد و با مطالعه زیر با استفاده صحیح از مبلمان چوبی آشنا خواهید شد.

1.انبساط و انقباض باعث ترک خوردن چوب می شود و به همین دلیل حتما به دمای محیط توجه داشته باشید.

2. در صورت از بین رفتن روکش چوب از مرطوب کردن آن بپرهیزید زیرا باعث باد کردن چوب می شود.

3.از گذاشتن لوازم داغ نظیر ظرف غذای داغ بر روی میز جلو مبلی چوبی پرهیز کنید چون  ایجاد لک نموده و ممکن است رنگ روی کار را آب کند.

نگهداری از مبلمان چوبی

4.از گذاشتن وسایل خیس بر روی صندلی و مبل چوبی خودداری کنید زیرا باعث ایجاد لکه های سفید می شود.

5. برای ماندگاری رنگ بر روی لوازم چوبی تان هر چند وقت یک بار بر روی آنها واکس بمالید.

6.وجود خرده چوب در زیر مبلمان به معنای حمله موریانه است. در صورت امکان محصولی که موریانه به آن حمله ور شده است تعویض کنید چون به وسایل چوبی دیگر شما صدمه خواهد زد.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما چیست؟