بازار لوازم خانگی در شیراز
اخبار لوازم خانگی

افزایش قیمت لوازم خانگی یا کاهش ارزش پول ملی؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قیمت ها در بازار لوازم خانگی روز به روز در حال افزایش بوده و تا این لحظه ...

بهنام وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، قیمت ها در بازار لوازم خانگی روز به روز در حال افزایش بوده و تا این لحظه تمامی نسخه های پیچیده شده برای این بازار بی جواب مانده است. حال این پرسش مطرح است که  چه اتفاقی افتاده؟ افزایش قیمت لوازم خانگی یا کاهش ارزش پول ملی ، مساله این است!!!

در حال حاضر اگر بخواهیم خوش‌بینانه به وضعیت بازار لوازم خانگی ایران نگاه کنیم و نگوییم که این بازار در رکود است، حداقل می توان گفت که تقاضا نیز در بازار وجود ندارد. میزان تولید فعلی جوابگوی نیاز کم مشتریان بوده و حجم تقاضای زیادی در بازار نیست. با این حال طی چند ماه گذشته بارها و بارها شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی بودیم و هر نسخه ای هم که برای جلوگیری از آن پیچیده شده، دوای درد این بازار آشفته نبوده است.

در همین رابطه بخوانید:

گرانی 30 درصدی محصولات لوازم خانگی در بازار

علم اقتصاد می گوید که عرضه و تقاضا دو رکن اساسی تعیین قیمت در بازار است. بماند که حداقل طی چند ماه گذشته بازار لوازم خانگی در عرضه کالا نیز نمره قبولی نگرفته اما با این حال با همان وضعیت ترافیک نیمه سنگین، جاده لوازم خانگی ایران روان بوده است. چگونه می توان در شرایطی که تقاضای عجیب و غریبی برای بازار وجود نداشته، این افزایش قیمت را توجیح کرد؟ باز هم دلال بازی؟ باز هم شبکه توزیع؟ عدم عرضه کارخانه های تولیدی و یا تخلف واحد های صنفی؟ به راستی واقعیت گرانی لوازم خانگی و یا بهتر بگوییم تمامی کالاهای موجود در بازار از هر خانواده و گروه کالایی چه علتی دارد؟

فروشگاه لوازم خانگی

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود : «کاهش ارزش پول ملی ناشی از افزایش نرخ تورم و دیگر شاخص‌های مهم اقتصادی کشور است و در شرایط فعلی با افزایش انتظارات تورمی احتمالا در آینده نزدیک قیمتها همچنان افزایشی باشند. به دلیل حجم بالای نقدینگی در کشور و تورم بیش از ۴۰ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده و رشد منفی بیش از پنج درصد اقتصادی بیانگر کاهش ارزش واقعی پول ملی است. در مقابل این کاهش ارزش هر کالا، خدمات و ارزی گران‌تر می‌شود و این طبیعی است.»

همتی بانک مرکزی

البته اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی نیز در این رابطه خواندنی است. رئیس کل بانک مرکزی نیز در اردیبهشت ماه سال جاری گفته بود : «کاهش کارایی پول ملی نتیجه تورم مزمن و انباشته شده در پنج دهه اخیر است که سبب شده پول ما در جامعه کاربردی نداشته باشد.»

افزایش قیمت یا با اصطلاح گرانی زمانی تعریف پیدا می کند که چند کالای خاص به دلایلی در بازار با رشد قیمت مواجه شوند. آیا این تعریف برای بازار لوازم خانگی صدق می کند؟ قطعا خیر چراکه تمامی اقتصاد و بازارهای اقتصادی ایران با افزایش قیمت دست و پنجه نرم می کنند. به عقیده بسیاری از کارشناسان آنچه که در حال حاضر بر اتمسفر اقتصاد ایران حاکم شده، نه گرانی بلکه کاهش و یا اگر بخواهیم صادقانه بگوییم سقوط ارزش پول ملی است. کاهش قدرت خرید مردم، درآمدهای کم، کوچک شدن سفره ها و در نهایت گرانی کالا در بازار همه و همه ناشی از کاهش ارزش پول ملی است.

نمونه آن در بازار خودرو که هر نسخه ای برای آن پیچیده شد، به جواب نرسید. آخرین مدل ابداعی آن که باید در گینس ثبت شود، پیش فروش خودرو در مراسم قرعه کشی بود. در نهایت التهاب بازار آرام نشد و افسار خودرو نیز مانند سایر بخش ها از دست وزارت صنعت خارج شد.

در همین رابطه سید غنی نظری؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه مورخ 15 تیر ماه سال 1399،  بعد از ارائه گزارش سرپرست وزارت صنعت  گفت: «بازار لوازم خانگی عملا از کنترل وزارت صنعت خارج شده و عملاً معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت در کما به سر می‌برد. متاسفانه به دلیل ضعف برنامه‌ریزی دو وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت و خارجه به سمت وابستگی به بیگانگان در حال حرکت هستیم، قیمت‌ها ساعت به ساعت بالا می‌رود و شما هم مثل ما تماشاگر هستید.»

فروشگاه لوازم خانگی ایرانی

واقعیت ماجرا اینجاست که هیچ نسخه ای دوای درد بازار لوازم خانگی ایران نیست. هرچه بر طبل نظارت بکوبیم و ابداعات عجیب و غریب خلق کنیم، بازار لوازم خانگی آرام نخواهد شد. راهکارهای منطقی در بازاری مبتنی بر منطق عملکرد مد نظر را خواهد داشت نه در بازاری که نفس تولید کننده به نفس دلار بسته است و از طرفی قیمت دلار روزانه که هیچ، به صورت ساعتی در حال تغییر است. تامین ارز تولیدکنندگان با ارز نیمایی که به سرانجام نرسیده و هنوز مطالبات سال گذشته تولیدکنندگان لوازم خانگی در صف انتظار است.

آخرین نسخه وزارت صمت و سازمان حمایت نیز برای قیمت گذاری دستوری لوازم خانگی به نتیجه نرسیده است. به طور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، فرایند قیمت گذاری و ثبت در سامانه 124 به اینگونه است که قیمت ها از سمت تولیدکنندگان لوازم خانگی با مستندات به سازمان حمایت اعلام شده و سازمان حمایت پس از بررسی اقدام به تایید و یا رد قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان خواهد کرد.

ترافیک کاری ایجاد شده برای سازمان حمایت که از سوی ستاد تنظیم بازار به این بخش تحمیل شد باعث شده تا فرایند بررسی قیمت ها با تاخیر فراوان مواجه شود. علاوه بر بازار لوازم خانگی، نظارت بر قیمت بازار خودرو و بسیاری از کالاهای اساسی دیگر بر عهده این سازمان گذاشته شده و در نهایت خواهیم دید که عملکرد سامانه 124 نیز آنطور که انظار می رفت نخواهد بود.

در همین رابطه مسئول رسانه ای انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفته است : «در این شرایط تولیدکننده با نوسانات قیمت بالایی روبه‌روست و نمی‌تواند منتظر رای سازمان حمایت بماند به همین دلیل گاهی خارج از چارچوب دولت، قیمت‌ها را تغییر می‌دهد.»

به واقع آنچه که در حال رخ دادن است افزایش قیمت های مکرر در بازار لوازم خانگی ایران، دستور وزارت صمت برای پیگیری و نظارت به سازمان حمایت و در نهایت ابلاغ دستور به ظاهر نظارتی اما در واقعیت، قانونی کردن گرانی ها در بازار است. به عنوان مثال در اواخر اردیبهشت بازار لوازم خانگی باز هم دچار افزایش قیمت 30 درصدی شده بود. پس از انتشار این خبر، رئیس جمهور به سرپرست وزارت صمت دستور رسیدگی داد. رسیدگی وزارت صمت به سازمان حمایت و درج قیمت ها در سامانه 124 رسید و در نهایت مجوز قانونی 20 تا 25 درصدی افزایش قیمت لوازم خانگی صادر شد. در حقیقت آنچه که پیش تر اتفاق افتاده بود با مصوبه ستاد تنظیم بازار و ابلاغ به سازمان حمایت شکل قانونی به خود گرفت.

در همین رابطه بخوانید:

تلویزیون ۲۰ درصد، ماشین لباسشویی یخچال و وسایل گازسوز ۲۵ درصد افزایش قیمت خواهند داشت

به گزارش خبرنگار ال کا ایران، باید با مردم کشور صادق باشیم. واقعیت ماجرا اینجاست که نوسانات ارزی، افزایش دستمزد کارگران، افزایش هزینه های تولید، ورود کالای قاچاق، احتکار، تامین ارز مورد نیاز تولیدکنندگان، تامین مواد اولیه، بورس کالا و تامین ورق های فولادی و تمام آنچه که این روزها در اتمسفر اقتصادی ایران، به طور خاص در صنعت لوازم خانگی کشور مطرح می شود تنها  بخش کوچکی از مشکلات به وجود آمده قیمتی دز بازار لوازم خانگی ایران است. یک کلام ختم کلام، ارزش پول ملی را برگردانید، بسیاری از مشکلات به خودی خود حل خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟