پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد
دکوراسیون منزل

کاربرد پاراوان چیست؟/تفاوت پاراوان و پارتیشن

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گاهی اوقات برای جدا کردن بخشی از محیط می توانید از پاراوان که همانند ...

نهال وحیدی | 4 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، گاهی اوقات برای جدا کردن بخشی از محیط می توانید از پاراوان که همانند پارتیشن است، استفاده کنید و بدون نیاز به هزینه های زیاد برای ساخت دیوار، فضاهای مختلف را از یکدیگر جدا کنید. در ایران معمولا پاراوان را با نام پارتیشن چوبی نیز می شناسند که اصلی ترین کاربرد پاراوان حفظ حریم شخصی و جدا کردن فضا است زیرا حفظ حریم شخصی همواره مهم ترین بخش زندگی هر شخصی تلقی می شود و از این رو در بسیاری از محیط ها، فراهم آوردن این امکان وجود ندارد اما با وجود پاراوان این موضوع به راحتی قابل اجرا شده است.

پاراوان ها در واقع یک نوع پارتیشن هستند که متحرک اند و به راحتی جا به جا می شود. کاربرد پاراوان معمولا در مکان هایی که کوچک تر هستند استفاده از این وسیله بسیار کاربردی تر بوده تا حریم بخش های مختلف را مشخص کند. در معماری سنتی ایرانی در ورودی خانه ها فضایی به نام هشتی وجود داشت که برای حفظ حریم شخصی بوده و این فضا با هشت ضلع ساخته می شد که امروزه به کمک پاراوان ها این موضوع تکرار می شود.

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

انواع مختلفی از این محصول وجود دارد که در ابتدا از جنس چوبی در بازار عرضه می شد اما امروزه با بالا رفتن قیمت چوب از جنس های دیگری برای ساخت این محصول استفاده می شود که البته مقرون به صرفه تر هستند. دو مدل ام دی اف و پی وی سی از بهترین نوع پاراوان ها هستند زیرا هم تنوع ظاهری بیشتری دارند و هم به نسبت سایر مدل ها از استحکام بالایی برخوردار هستند.

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

معمولا اندازه استاندارد این محصول دکوراتیو و کاربردی بین عرض 45 الی 60 و ارتفاع 185 سانتی متر است. برای نظافت پاراوان ها نیاز به شست و شوی آن ها نیست و باید یک پارچه نرم  را که نخ و یا مو پس ندهد، کمی خیس کرده و به آرامی روی پاراوان را تمیز کنید.

برای انتخاب پاراوان مناسب به چه نکاتی باید توجه کرد؟

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

شاید این سوال در ذهن خیلی از افراد وجود داشته باشد که برای انتخاب یک پاراوان کدام نکات را در نظر بگیرند تا به خوبی با دکور محیط مورد نظر هماهنگ شود. ابتدا برای انتخاب پاراوان باید به رنگ و نوع کفپوش، رنگ دیوار، مدل پرده و اجزای محیط دقت کنید تا از بخش دکوراتیو این محصول نیز بتوانید بهره ببرید.

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

 جالب است بدانید که تاریخچه این محصول از چین نشات می گیرد. مردم این کشور معمولا این شی را برای درب های ورودی در نظر می گرفتند و روی پاراوان نقش های متفاوتی را طراحی می کردند تا هنگامی که درب اصلی خانه را باز می کردند، اطراف خانه قابل رویت نباشد. بعد از آن کشور های دیگری مانند ژاپن وکره نیز از این محصول استفاده کردند و امروزه در بسیاری از مکان ها به عنوان یک عنصر دکوراتیو و کاربردی از آن بهره می برند.

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

معمولا کاربرد پاراوان ها به محدود سازی فضا ختم نمی شود و قابلیت های دیگری مانند تفکیک فضای نشیمن و پذیرایی، نهان سازی قناسی های دیوار و یا منزل، ایجاد حریم شخصی برای شرکت ها و یا فضا های کوچک باز به چندین اتاق، را دارند و هم چنین در اتاق خواب های بزرگ و یا آرایشگاه و مزون ها به عنوان مکانی برای تعویض لباس می توان استفاده کرد.

تفاوت پاراوان و پارتیشن

پاراوان چیست و چه کاربرد هایی دارد

یکی از اصلی ترین تفاوت پاراوان و پارتیشن در متحرک بودن آن ها است. در واقع به پارتیشن متحرک پاراوان نیز می گویند و اگر این قابلیت در پارتیشن شما موجود نیست پس دیگر یک پاراوان نخواهد بود. معمولا کاربرد پاراوان ها بسیار بیشتر است زیرا به دلیل متحرک بودن می توانید در فضا های مختلف و در هر قسمتی که می خواهید از آن ها استفاده کنید.

پاراوان پزشکی

پاراوان پزشکی

یکی از انواع این وسیله در بیمارستان و مطب ها برای حفظ حریم شخصی بیمار استفاده می شود. شاید این سوال پیش بیاید که تفاوت پاراوان ساده با پاراوان پزشکی چیست؟ یکی از تفاوت های این دو مدل در نوع طراحی آن است و معمولا  آن دسته ای که در مطب ها و بیمارستان ها کاربرد دارند، با رنگ سفید و طرح پارچه ای موجود است. از این نوع پاراوان هنگام تزریق و یا معاینه بیمار استفاده می شود.

پاراوان سربی چیست ؟

یکی از پاراوان هایی که معمولا در بخش رادیولوژی استفاده می شود و کاربرد پزشکی دارد پاراوان سربی است. این محصول که به دیوارک سربی نیز معروف است در صنایع پزشکی بسیار پر کاربرد بوده و قابلیت های دیگری نیز دارد. این مدل از پاراوان ها معمولا برای محافظت در برابر پرتو های ایجاد شده از دستگاه های مختلف در طب پزشکی طراحی شده است.

برای خرید پاراوان حتما به جنس و طراحی آن دقت کنید تا از هر دو جنبه آن یعنی کاربردی و زیبایی بتوانید بهره مند شوید و دکوراسیون محیط مورد نظرتان را با تغییری اساسی مواجه کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • سقف کاذب | 27 شهریور 1401 در 9:32 ب.ظ

    سلام خسته نباشیدعالی و خوب بود