اخبار لوازم خانگی

سرمایه‌گذاری در حوزه تولید لوازم خانگی را توصیه نمی‌کنم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به این که شرایط ...

نفیسه رحیمی | 4 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اسماعیل بازارچی، دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به این که شرایط بازار چندان مناسب نیست، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری در حوزه تولید لوازم خانگی را توصیه نمی‌کنم.

تولیدکنندگان لوازم خانگی در وضعیت نبرد برای بقا به سر می‌برند. اسماعیل بازارچی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: «شرایط چندان مناسب نیست. سرمایه‌گذاری در حوزه تولید لوازم خانگی را به چند دلیل توصیه نمی‌کنم. اول اینکه در کشور ما بخش عمده‌ای از تولید برای مصرف داخلی انجام می‌شود. مقدار صادرات زیاد نیست.

در حال حاضر محصولات تولیدی به آن درجه از کیفیت نرسیده‌اند که بتوانند به راحتی، روانه بازارهای صادراتی شوند. هزینه و قیمت تمام شده تولید بالاست و با توجه به نرخ کنونی ارز، شرایط برای صادرات فراهم نیست. لازمه حضور موفق در صادرات آن است که تولیدکنندگان به فناوری روز و پیشرفته مجهز شوند اما فعلا چنین نشده است.

بدون تجهیز به فناوری روز نمی‌توان با امثال سامسونگ و ال‌جی رقابت کرد. وجود رقیب باعث پویایی بازار و پیشرفت تولیدکنندگان داخلی می‌شود. به عنوان یک قاعده کلی، رقابت است که باعث ارتقای دانش و فناوری تولید می‌شود. با این همه و در مجموع، رفتن شرکت‌های خارجی از بازار تولید لوازم خانگی اتفاق مثبتی بود اما چه خوب است که از اطلاعات و دانش آنها استفاده شود. بخشی از موفقیت ما در تامین جای خالی خارجی‌ها به فناوری و بخش دیگر به کیفیت مواد اولیه بستگی دارد. از طرف دیگر موفقیت تولیدکننده به قوت بخش تحقیق و پژوهش شرکت و هزینه‌ای که برای این بخش از کار می‌شود بستگی دارد.

صدور بیش از حد پروانه

سرمایه‌گذاری در حوزه تولید لوازم خانگی

به گزارش گسترش نیوز، اسماعیل بازارچی در تشریح بیشتر این موضوع گفت: بازار داخلی کوچک نیست ولی وقتی دو برابر ظرفیت، پروانه و مجوز تولید صادر می‌شود بازار به اشباع می‌رسد و هیچ جایی برای فعالیت واحدهای جدید باقی نمی‌ماند. وقتی مجموع این ملاحظات را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می‌رسم که سرمایه‌گذاری در زمینه تولید لوازم خانگی، حداقل در شرایط کنونی، به صرفه نیست. نمی‌توان گفت که تاسیس یا کارخانه تولید جاروبرقی یا ماشین لباسشویی چقدر هزینه دارد. تولید لوازم خانگی هزینه‌های بسیاری دارد. سرمایه نهایی به خط تولید محدود نمی‌شود و سرمایه‌گذار باید به عنوان مثال مبلغ زیادی را صرف راه‌اندازی و تجهیز واحد آزمایشگاه کند.

پیشنهادی برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری

پیشنهاد من برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری آن است که با تولیدکنندگان لوازم خانگی همکاری داشته باشند. در حال حاضر بیشتر تولیدکنندگان با ظرفیت کامل کار نمی‌کنند. سرمایه‌گذاری که واقعا به فعالیت در این حوزه علاقه دارد می‌تواند از چند واحد بازدید کند و یکی از آنها را انتخاب کند. به عبارت دیگر او می‌تواند با تکیه بر توانایی آن تولیدکننده، کالای مدنظر را با اسم تجاری خود روانه بازار کند. به این ترتیب برای شروع می‌تواند ابتدا بخشی از نیاز بازار را تامین کند و اگر شرایط را مساعد دید شخصاً وارد تولید شود. این کار منطقی‌تر است. نباید فکر کرد که بدون داشتن سهمی از بازار می‌توان اقدام به تاسیس کارگاه و کارخانه کرد. بعضی تولیدکنندگان تصور می‌کنند ابتدا باید تولید را آغاز کرد و بعد از طریق بازاریابی، درصدی از بازار را به خود اختصاص دهند اما این رویه، زمان‌بر است و چه‌بسا غیرممکن باشد چون هرروز برندی اضافه می‌شود و بخشی از بازار را به خود اختصاص می‌‌دهد. بهترین راه سرمایه‌گذاری، همکاری کردن با یکی از واحدهاست.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟