واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش
اخبار لوازم خانگی

توضیحات سازمان اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف 420 کانتینر لوازم خانگی 

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف 420 کانتینر لوازم خانگی موجود در ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در خصوص تعیین تکلیف 420 کانتینر لوازم خانگی موجود در گمرکات توضیحاتی را ارائه داد.

معینی فر، معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در پاسخ به حواشی مطرح شده در خصوص تعیین تکلیف 420 کانتینر لوازم خانگی موجود در گمرکات کشور، با اشاره به شکل‌گیری و ماهیت سازمان اموال تملیکی اظهار کرد: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی در سال 1371 بر اساس قانون تشکیل شد، این سازمان مکلف است کلیه کالاهایی را که به هر نحوی به تملک دولت در آمده‌اند، رصد و در نهایت به دو صورت فروش و یا انهدام تعیین تکلیف کند.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به مورد خبرهای منتشر شده پیرامون کانتینرهای لوازم خانگی در روزهای اخیر تصریح کرد: برابر قانون وقتی گمرک جمهوری اسلامی ایران کالاها را احصا می‌کند و تشخیص می‌دهد که این کالاها متروکه هستند و طبق قانون اظهار نامه متروکه برای آن صادر می‌کند این کالاها برای تعیین تکلیف باید به سازمان اموال تملیکی ارجاع داده شوند.

به گفته معاون رئیس سازمان اموال تملیکی تاکنون برای چهارصد کانتینر لوازم خانگی اعلام شده اظهارنامه متروکه‌ای صادر نشده است.
معینی‌فر تصریح کرد: بر اساس قانون هر کالایی که وارد گمرکات کشور شود یا مجوزهای لازم را اخذ می‌کند که از گمرک ترخیص شود تا در نهایت وارد بازار شود و یا مجوزهای لازم را نمی‌تواند کسب کند و بعد از سه ماه کالا متروکه اعلام می‌شود و در نهایت به سازمان جمع‌آوری اموال و فروش تملیکی تحویل داده می‌شود.

مبلغ حاصل از فروش کدام اموال تملیکی به صاحبانشان برمی‌گردد؟

۴۲۰ کانتینر لوازم خانگی برند بوش

این مقام مسئول در ادامه شرایط کالاهای متروکه را این گونه شرح داد: کالای متروکه کالایی است که تمام مراحل قانونی آن طی شده و ثبت سفارش شده و ورود آن به کشور مجاز است. پس زمانی که این کالا را متروکه اعلام می‌کنند سازمان اموال تملیکی بعد از اینکه این کالاها را تعیین تکلیف کرد مبلغ حاصل از فروش را به صاحب کالا پس از کسر کلیه کسورات شامل هزینه‌های نگهداری، حقوق عوارض گمرکی، حقوق ورودی و سایر هزینه‌های باربری و حمل که در ماده 34 به عنوان ماده الف، ب و ج درج شده، عودت می‌دهد.

معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در مورد فرایند پس از تملک و نحوه عرضه این کالاها به بازار توضیح داد: بر اساس قانون، سازمان اموال تملیکی مکلف است کالاها را تعیین تکلیف کند بنابراین کالاهایی انهدامی، منهدم می‌شوند و کالاهایی که مجوزهای لازم را دریافت نمی‌کنند باز هم منهدم می‌شوند. کالاهایی هم که براساس بند الف ماده 3 آیین نامه اجرایی مواد 55 و 56 وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا سایر وزارتخانه‌ها مربوطه اعلام می‌کنند که نیاز داخلی دارند براساس دستورالعمل این آیین نامه اجرایی به شرط مصرف داخلی به فروش می‌رود‌.

او افزود: اما گروهی از کالاها که تولید داخلی دارند، و براساس دستورالعمل سازمان صنعت و معدن و تجارت به تولیدات داخلی لطمه نمی‌زنند توسط سازمان به شرط صادرات به فروش می‌رسند.

بیشتر بخوانید:

آخرین جزئیات واردات لوازم خانگی بوش و اظهارنظرهای ضد و نقیض

به گفته معینی‌فر این کالاها به شرط صادرات فروخته می‌شوند یعنی سه برابر ارزش کالا وثیقه گذاشته می‌شود و برایشان قبض انبار گمرکی صادر می‌شود و به کشور ثالث صادر می‌شوند.

در ادامه این مقام مسئول در مورد رسوبی و یا ضبطی اعلام شدن کانتیرهای لوزام خانگی موجود در گمرکات بیان کرد: واحد تصمیم‌گیرنده در این خصوص گمرک جمهوری اسلامی ایران است. تاریخ ورود کالا، تاریخ ثبت سفارش و تمام تاریخ‌های موجود در مانیفست‌ها باید بررسی ‌شود تا در نهایت اعلام ‌شود کالاها متروکه و یا ضبطی هستند.

ورود سازمان اموال تملیکی به ماجرای کانتینرهای لوازم خانگی پس از اعلام گمرک

واردات کالاهای بوش

او گفت: سازمان اموال تملیکی پس از اعلام گمرک به این ماجرا ورود پیدا می‌کند، ما در مورد نوع کالا و چگونگی برخورد با آن تصمیمی نداریم‌، چرا که ما تنها تعیین تکلیف کننده کالا هستیم و لاغیر.

به گفته معینی‌فر سازمان اموال تملیکی براساس ماده 2 قانون تاسیسات خود پس از کسب اجازه از مراجع قضایی می‌تواند به این دست موضوعات ورود پیدا کند و این‌ها را تعیین تکلیف کند، بفروشد و پول آن را به خزانه دولت واریز کند.

معاون رئیس سازمان اموال تملیکی گفت: اما اگر کالایی مجوزهای لازم را اخذ نکند یا جزو کالاهای ممنوعه باشد یا مجوز مشروط داشته باشد و امکان ورود به کشور را نداشته باشند این کالاهای ممنوعه، مجاز مشروط باشند که نتوانند کالاها را وارد کشور کنند و حقوق و عوارض آن را بپردازند و وارد کشور کنند، این کالاهای ممنوعه، مجاز مشروط به تشخیص گمرک به عنوان کالای ضبطی و طبق ماده 35 قانون امور گمرکی به سازمان اموال تملیکی اعلامی‌شوند که ماحصل فروش آن در مجموع به حساب خزانه دولت واریز می‌شود.

به گفته این مقام مسئول حاصل فروش کالاهای متروکه پس از کسر کلیه کسورات قانونی به صاحب کالا عودت داده می‌شود.
او افزود: اما در مورد لوازم خانگی موجود در گمرکات احتمالا چنانچه ثبت سفارش نشده باشند این‌ها به عنوان کالای ضبطی به ما اعلام می‌شوند ولی اگر ثبت سفارش شده باشند و گمرک تایید کند به عنوان کالای متروکه به ما اعلام خواهند شد.

معینی فر در ادامه گفت: اگر پس از استعلام از سازمان صنعت، معدن و تجارت مشخص شود که به این کالاها در داخل نیاز است، ما اجازه فروش داخلی داریم، اما اگر نیاز داخلی نداشته باشد ما مکلف هستیم این‌ها را به شرط صادرات واگذار کنیم.

به گفته معاون رئیس سازمان اموال تملیکی تا کنون نه اظهار نامه‌ای به ما رسیده و نه متروکه و یا ضبطی بودن آن‌ها اعلام شده است، اما به محض اینکه به ما اعلام شود، ما فرایند قانونی خود را در قبال تعیین تکلیف قانونی اجرا خواهیم کرد.

معینی‌فر در پاسخ به سوالی در رابطه با تعداد پرونده‌های ارجاع داده شده به سازمان اموال تملیکی در 8 ماه گذشته امسال اظهار کرد: با توجه به متغییر بودن آمارها نمی‌توان آمار دقیقی اعلام کرد، اما در سال 98، 51 هزار پرونده قاچاق، ضبطی و متروکه به ما اعلام شده که از این میان با توجه به ورودی‌های سنوات گذشته که داشته‌ایم، در مجموع 56 هزار پرونده را تعیین تکلیف کرده‌ایم.

به گفته این مقام مسئول امسال تاکنون در حدود 27 هزار پرونده به سازمان اموال تملیکی اعلام شده و در مجموع 28 هزار پرونده هم تعیین تکلیف شده است.

ارزش ریالی کالاهای ارجاع داده شده به سازمان اموال تملیکی

واردات 420 کانتینر لوازم خانگی بوش

به گزارش باشگاه خبرنگاران، معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در خصوص شیوه ارزش گذاری و ارزش ریالی کالاهای اعلامی به این سازمان تصریح کرد: ارزش گذاری رسمی این کالا توسط کارشناس رسمی دادگستری انجام می‌شود، خیلی از کالا پیش از تعیین تکلیف کردن، یا ارجاع می‌شود به گمرک و مجدد رویه گمرک را طی می‌کند و یا کالاها استرداد به افرادی می‌شوند که محکوم شده بودند و از قاچاق تبرئه شدند، براین اساس ارزش ریالی را نمی‌توانیم اعلام کنیم.

به گفته معینی‌فر در سال98، ارزش ریالی کالاها بیش از 2 هزار میلیارد تومان بوده که نزدیک به 13 هزار و 500 میلیارد ریال به صاحبان کالاها استرداد شده است.

او افزود: مبلغ کالاهایی که ما به گمرک برگرداندیم نیز 600 میلیارد تومان بوده که فرایند گمرکی آن اجرا شده است. در این میان در حدود 120 میلیارد تومان هم کالا منهدم شده است.

معاون رئیس سازمان اموال تملیکی در پایان بیان کرد: یک هزار و 100 میلیارد تومان هم فروش اموال منقول و غیر منقول سازمان در سال 98 بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟