پنج نکته‌ای که هنگام تمیز کردن گوشی باید به آن توجه کنید
آموزش

پنج نکته‌ای که هنگام تمیز و ضدعفونی کردن گوشی باید به آن توجه کنید

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تمیز و ضدعفونی کردن گوشی ‌‌های تلفن همراه پس از هر بار ورود به خانه و محل کار حالا ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، تمیز و ضدعفونی کردن گوشی ‌‌های تلفن همراه پس از هر بار ورود به خانه و محل کار حالا دیگر به یک عادت تبدیل شده است. عادتی که مثل شستن دست‌ها حتی پس از رفع همه‌گیری بیماری و بازگشت به شرایط سابق هم می‌بایست ادامه پیدا کند تا از ابتلا به بیماری پیشگیری شود. واقعیت این است که صفحه نمایش گوشی‌های هوشمند محل تجمع باکتری‌ها و ویروس‌های زیادی است و می‌تواند باعث بیماری‌های خطرناکی شود.

براساس تحقیقاتی که در بخش پیشگیری و کنترل عفونت مرکز پزشکی سامسونگ انجام شده، ویروس‌ها می‌توانند در سطوح پلاستیکی یا فلزی 2 یا 3 روز زنده بمانند. به همین دلیل تمیز و ضدعفونی کردن گوشی ‌های هوشمند برای حفظ سلامتی کاربران ضروری و حیاتی است.

تمیز کردن گوشی‌های هوشمند اما حساسیت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی دارد که چنانچه به شیوه اصولی و درست انجام نشود، آسیب‌ها و صدمات زیادی را به اجزای گوشی وارد می‌کند. در ادامه پنج نکته‌ای که در زمان تمیز کردن گوشی باید به آن توجه شود را معرفی کرده‌ایم.

دست‌ها را بشویید

پیش از شروع ضدعفونی کردن گوشی، لازم است تا از تمیز بودن دست‌ها مطمئن شوید. فراموش کردن شستن دست‌ها اتفاقی است که احتمالا برای بسیاری پیش ‌می‌آید. برای جلوگیری از وقوع مجدد آن می‌توان از راهکارهای جدید استفاده کرد. مثلا اپلیکیشن Hand Wash سامسونگ که شستشوی مرتب و زمان‌بندی شده دست‌ها در طول روز را به کاربران یادآوری می‌کند. اپلیکیشن Hand Wash با هدف ترغیب همگان به شستشوی مرتب دست‌ها برای دستگاه‌های پوشیدنی سامسونگ عرضه شده است.

این اپلیکیشن یک بخش هشدار دارد که کاربر می‎ تواند یادآوری زمان شستشوی دست‌ها را در آن انتخاب کند. مثلا، می‎توان برای هر دو ساعت یکبار شستن دست‌ها، هشدار مشخص کرد. تعداد هشدارهایی که کاربر تعیین می‎ کند تبدیل به عدد هدف در داشبورد اپلیکیشن می‌شود.

الکل را روی گوشی اسپری نکنید

پنج نکته‌ای که هنگام تمیز کردن گوشی باید به آن توجه کنید

اولین نکته‌ای که در زمان تمیز کردن گوشی هوشمند باید به آن توجه کنید، جلوگیری از تماس مستقیم صفحه نمایش گوشی با الکل یا محلول ضد‌عفونی کننده است. استفاده از پاک‌کننده‌ها و محلول‌های مخصوص سطوح، آن هم به شکل پاشیدن مستقیم روی گوشی، احتمال صدمه زدن به گوشی را افزایش می‌دهد.

یکی از اولین صدمات احتمالی از بین رفتن لایه اولئوفوبیک (Oleophobic) گوشی است. لایه اولئوفوبیک از جذب اثرانگشت و چربی به بدنه و صفحه نمایش گوشی جلوگیری می‌کند. این لایه حساسیت بالایی نسبت به الکل‌ و پاک‌کننده‌ها دارد و در اثر تماس تدریجی و زیاد با این محلول‌ها بی‌اثر می‌شود.

علاوه بر این استفاده مستقیم از الکل یا سایر پاک‌کننده‌ها می‌تواند به اسپیکرها و درگاه‌های آن آسیب وارد کند.

یکی دیگر از ریسک‌های ناشی از اسپری کردن مستقیم الکل و مواد ضدعفونی برروی گوشی، خطر بروز آتش سوزی بر اثر تماس مواد قابل اشتعال با بدنه گوشی است که که ممکن است در اثر شارژ یا مصرف بیش از حد باتری داغ شده ایجاد شود.

از پارچه میکروفایبر استفاده کنید

تماس گوشی با سطوح آلوده باعث تجمع ویروس‌ها و باکتری روی بدنه و به خصوص صفحه نمایش گوشی می‌شود. در چنین مواقعی لازم است تا به جای اسپری کردن الکل بر روی نمایشگر از شیوه غیرمستقیم برای ضدعفونی کردن گوشی کمک گرفت. برای این کار از یک دستمال میکروفایبر استفاده کنید. با پاشیدن مقدار کمی آب مقطر یا الکل (حاوی ۷۰ درصد اتانول یا ایزوپروپیل الکل) بر روی دستمال میکروفایبر می‌توانید به شیوه‌ای ایمن و بهداشتی گوشی را تمیز و ضدعفونی کنید.

همچنین برای جلوگیری از ایجاد خط و خش بر روی صفحه نمایش گوشی، بهتر است از پارچه تمیز کننده عینک یا نمایشگر تلفن همراه که به ماده پاک کننده مخصوص صفحه نمایش آغشته شده استفاده کنید.

شرکت سامسونگ ایران از ابتدای مهر ماه طرحی را برای بروزرسانی رایگان گوشی‌های تلفن همراه آغاز کرده که در این طرح علاوه بر به‌روزرسانی سیستم عامل گوشی، بسته‌های بهداشتی شامل محلول ضدعفونی کننده، محلول مخصوص تمیزکردن صفحه نمایش موبایل، پارچه ویژه تمیز کردن نمایشگر، دستکش‌ و ماسک سه لایه به مراجعه‌کنندگان اهدا می‌شود.

لوازم جانبی را فراموش نکنید

لوازم جانبی گوشی‌ مثل قاب، هدفو‌ن‌، شارژر و… به همان میزان گوشی، در جذب ویروس و باکتری‌ها مستعد است و تمیز کردن آنها هم ضرورت دارد. برخی از کاربران ممکن است پس از تمیز کردن گوشی، این نکته را از یاد ببرند و لوازم جانبی را به حال خود رها کنند که همین موضوع می‌تواند احتمال ابتلا را بالا ببرد. برای همین در هر بار تمیز کردن گوشی، سایر لوازم جانبی مثل قاب و هدفون و… را هم به کمک الکل تمیز کنید.

پنج نکته‌ای که هنگام تمیز کردن گوشی باید به آن توجه کنید

اگر از ساعت‌های هوشمند استفاده می‌کنید با همان روش استفاده از دستمال میکروفایبر نمایشگر ساعت را ضدعفونی کنید.

ریسک ابتلا به بیماری را کاهش دهید

استفاده از گوشی‌های هوشمند به یک عادت تبدیل شده و در خیلی از مواقع به شکل ناخودآگاه از جیب‌مان بیرون می‌آوریم و مشغول کار با برنامه‌ها و بازی‌های آنها می‌شویم. این اتفاق حتی در مکان‌های عمومی یا غیربهداشتی که پر از ویروس و باکتری است، رخ می‌دهد. برای اینکه ریسک ابتلا به بیماری را تا حد ممکن کاهش دهیم بهتر است تا این عادت را ترک کنیم و تنها پس از شستن دست‌ها با آب و صابون از گوشی‌ هوشمند خود استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟