خانم ها بخوانند!

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع عید نوروز و سال جدید یکی از مهم ترین کار ها چیدمان و تهیه ی اجزای ...

نهال وحیدی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، با شروع عید نوروز و سال جدید یکی از مهم ترین کار ها چیدمان و تهیه ی اجزای سفره هفت سین است که همه مردم‌ با ایده های متفاوت شروع به چیدمان آن می کنند. همانطور که از نام آن پیدا است سفره هفت سین با تشکیل شده از هفت جز( سرکه، سیب، سمنو، سنجد، سیر، سبزه ، سکه و سنبل) است و یکی از اصلی ترین جز های هفت سین سبزه است. بسیاری از افراد علاقه به سبزه های تازه و با نشاط دارند و به همین دلیل وجود یک یا چند عدد از آن را در سفره هفت سین ضروری می دانند. انواع سبزه عید می تواند در سفره هفت سین شما زیبایی بیشتری را به ارمغان بیاورد پس چه بهتر است تا خودتان با کاشت سبزه عید در منزل از هر نوع بذری که به آن علاقه دارید زیبایی سفره تان را چندین برابر کرده و با نگهداری درست از آن تا ۱۳ فروردین و یا حتی بیشتر از آن لذت ببرید.

مراحل کاشت سبزه عید

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

همانطور که می دانید کمتر از یک ماه به سال جدید مانده و کم کم زمان آماده سازی اجزای سفره هفت سین فرا رسیده. خیلی از خانم ها به این موضوع که خودشان برای هفت سین انواع بذر سبزه عید را بکارند علاقه دارند و اصلا به فکر خرید آن از بازار یا هر جای دیگری نیستند. کاشت سبزه عید می تواند از ۱۲ روز قبل از سال جدید انجام شود البته این زمان بستگی به دانه هایی دارد که شما قصد کاشتن آن ها را دارید و نسبت به هر بذر متنوع است. ممکن است این سوال پیش بیاید که به جز کاشت سبزه عید با گندم از چه بذر های دیگری می توان استفاده کرد؟! کاشت سبزه عدس  و کاشت سبزه نارنج هم چنین دانه های ماش، خرفه و شاهی، شنبلیله و ارزن و… نیز می‌ تواند برای سبزه مناسب باشد.

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

همانطور که می دانید یکی از مرسوم ترین سبزه هایی که در سفره هفت سین هر خانه ای معمولا مشاهده می شود کاشت سبزه گندم است زیرا این سبزه بسیار سریع تر از سایر دانه ها سبز می شود و کاشت آن بسیار راحت تر بوده. هر سین در سفره هفت سین دارای نماد و معنی متفاوتی است حضور سبزه نیز در سفره هفت سین به معنی شادابی و خرمی در طول سال جدید است در واقع وجود سبزه نشان از تولد دوباره و زایش است هم چنین رنگ یک‌ آرامش خاصی را در درون خود دارد به همین دلیل می تواند گزینه خوبی برای دوری از اضطراب و استرس و رفع آن ها باشد. همانطور که گفته شد هر بذر نیاز به زمان مشخص دارد تا برای سفره هفت سین آماده شود که در ادامه زمان کاشت سبزه عید را برای هر دانه به شما خواهیم‌ گفت.

گندم : 2۰ اسفند

عدس : 15 اسفند

ماش : 18 اسفند

خرفه و شاهی : 22 اسفند

شنبلیله و ارزن : 16 اسفند

دانه هایی که باید ۸ ساعت خیس بخورند:

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

یونجه ( مدت جوانه زدن : ۶الی۵ روز )

شنبلیله ( مدت جوانه زدن :۳الی۴ روز )

تربچه ( مدت جوانه زدن : ۵الی۴ روز )

کنجد ( مدت جوانه زدن :۲الی۱ روز )

دانه هایی که باید ۱۸ ساعت خیس بخورند:

نخود ( مدت جوانه زدن : ۴الی۳ روز )

عدس ( مدت جوانه زدن : ۵الی۳ روز )

ماش ( مدت جوانه زدن : ۵الی۳روز )

 آموزش کاشت سبزه عید در خانه

سویا ( مدت جوانه زدن : ۵الی۳ روز )

آفتاب گردان ( مدت جوانه زدن : ۲الی۱ روز )

گندم ( مدت جوانه زدن : ۳الی۲ روز )

ارزن ( مدت جوانه زدن :۳الی ۴ روز)

روش کاشت بذر ها به طور کلی بسیار ساده است ابتدا مقداری بذر را برداشته و در یک کاسه به خوبی بشویید سپس با توجه به زمان گفته شده مخصوص هر بذر با مقدار آب لا به لای دانه ها بگذارید خیس بخورد سپس از آبکش کنید و آب آن را به طور کامل بگیرید حال وقت آن است که یک پارچه را کاملا خیس کرده و سپس آب آن‌ بچلانید سپس بذر ها را درون پارچه ریخته و گره بزنید و به مدت ۲ یا ۳ روز به همان حالت بگذارید در این چند روز چک کنید که پارچه حتما نم داشته باشد در آخر درون ظرف سفالی ( ظرف دلخواه) ریخته و دیگر منتظر بلند شدن آن باشید. بعد از آن روزی دو بار به سبزه آب بدهید و در طول شب مدتی را کنار پنجره و یا فضای باز بگذارید تا سبزه ی شما همیشه سر حال و با طراوت باشد.

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

می توانید از ظروفی با اشکال مختلف نیز استفاده کنید تا سبزه شما متفاوت باشد هم چنین با کاشت سبزه داخل گلدان نیز ایده ی دیگری برای زیبا تر شدن میز هفت سین شما خواهد بود به طور مثال کاشت سبزه عدس در گلدان یکی از زیبا ترین گلدان های شما روی هفت سین خواهد شد.

تزیین سبزه عید

آموزش کاشت سبزه عید در خانه

برای تزیین سبزه عید روش های مختلفی وجود دارد شما می توانید از انواع روبان، ریسه ال ای دی و لوازم تزیینی دیگر نیز استفاده کنید هم چنین ظرفی که انتخاب می کنید تاثیر فراوانی در دیزاین‌ سبزه شما خواهد داشت. شما می توانید از انواع مروارید های زینتی برای دور سبزه و یا ظرف آن استفاده کنید و از خلاقیت خود برای زیبا تر شدن سفره هفت سین امسالتان بهره ببرد

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟