علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ / آموزش رفع سر و صدای کولر
آموزش

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ / آموزش رفع سر و صدای کولر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سوالاتی مانند علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ با آغاز فصل تابستان و راه اندازی ...

نفیسه رحیمی | 3 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، سوالاتی مانند علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ با آغاز فصل تابستان و راه اندازی کولر ها بیشتر از سوی مخاطبان مطرح می شود و به همین دلیل در این بخش قصد داریم تا با پرداختن به موضوعاتی مانند علت صدای زیاد موتور کولر و علت سفت شدن پروانه کولر آبی یا میزان صدای کولر آبی و همچنین علت صدای پمپ کولر آبی به این سوال پاسخ دهیم و در نهایت بعد از بررسی دلایل اصلی صدای تق تق کولر آبی به سراغ آموزش رفع سر و صدای کولر برویم.

علت صدای زیاد کولر آبی و نحوه برطرف کردن آن

علت صدای زیاد کولر آبی

پیش از این که بتوان در خصوص آموزش رفع سر و صدای کولر اطلاعاتی ارائه داد در ابتدا باید به بررسی علت صدای زیاد کولر آبی بپردازیم که البته به عوامل زیادی بستگی دارد. زمانی که متوجه شدید میزان صدای کولر آبی شما زیاد شده و یا به اصطلاح صدای جیر جیر کولر آبی آزار دهنده است باید به سراغ حل مشکل رفت که از شایع ترین آن ها می توان از خرابی یاتاق آن ها نام برد که به سرعت برای تعویض یاتاقان کولر آبی اقدام کرد. در این بخش قصد داریم به طور تخصصی تر مواردی مانند علت صدای زیاد موتور کولر ، علت سفت شدن پروانه کولر آبی ، علت صدای موتور کولر در دور کند و صدای پمپ کولر آبی یا علت صدای کانال کولر را مورد بررسی قرار دهیم و حتی سوالاتی مانند صدای کولر آبی چند دسیبل است پاسخ داده شود.

در جدول تهیه شده به طور خلاصه دلایل صدای زیاد کولر آبی و آموزش رفع سر و صدای کولر ذکر شده و در ادامه به طور کامل به بررسی هر مورد می پردازیم و در نهایت به موضوعاتی که ذهن اکثر کاربران را درگیر کرده است مانند علت صدای زیاد موتور کولر ، علت سفت شدن پروانه کولر آبی ، علت صدای موتور کولر در دور کند یا صدای پمپ کولر آبی و صدای کولر آبی چند دسیبل است اشاره خواهیم کرد.

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟

علت

راه حل

خشک شدن یاتاقان های کولر

روغن کاری یاتاق ها

شل شدن پولی

تعویض و یا سفت کردن پولی ها

تاب برداشتن پروانه کولر

تعویض پروانه

خوردگی بوشن

تعویض بوشن موتور

خرابی یاتاق

تعویض یاتاقان کولر آبی

شل شدن قطعات و مهره ها

سفت کردن قطعات و مهره

خرابی تسمه

تعویض تسمه پروانه

آموزش رفع سر و صدای کولر

این بخش شامل بررسی علت صدای زیاد کولر آبی یا علت صدای زیاد موتور کولر می شود  که بعد از ذکر علت آموزش رفع سر و صدای کولر نیز ارائه شده است. اگر به دنبال علت صدای موتور کولر در دور کند یا علت سفت شدن پروانه کولر آبی هستید یا در خصوص میزان صدای کولر آبی و همچنین صدای پمپ کولر آبی سوال دارید بهتر است در ادامه با همراه شوید.

 

علت صدای زیاد کولر آبی

  • علت : خشک شدن یاتاقان های کولر

  • راه حل: روغن کاری یاتاق ها

خشک شدن یاتاقان های کولر نخستین مشکلی است که در پاسخ به سوال علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟ مطرح می شود. یاتاق های در محل اتصال پروانه های کولر قرار گرفته و پایه ها درون آن قرار دارند که در نتیجه عدم روغن کاری بلبرینگ های آن می تواند علت صدای زیاد موتور کولر باشد.

 

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟

  • علت: شل شدن پولی

  • راه حل: تعویض و یا سفت کردن پولی ها

کولرهای آبی دارای دو پولی با نام های پولی موتور و پولی پروانه هستند که وظیفه نگه داشتن تسمه را برعهده دارند و طبیعی است که علت صدای زیاد موتور کولر به شل شدن پولی مرتبط باشد. در مطلب آموزش رفع سر و صدای کولر راه حلی برای این مشکل نیز معرفی شده است. برای برطرف کردن صدای جیر جیر کولر آبی در ابتدا باید تسمه را خارج کرده و بعد از سفت کردن پیچ ها تسمه را در جای خود قرار دهید.

توجه داشته باشید در صورتی که پولی گشاد شده باشد باید برای تعویض آن اقدام کنید که باز کردن پولی موتور راحت تر بوده و  با کمک  پیچ به شافت موتور وصل شد است و به آسانی باز می شود اما برای  باز کردن پولی پروانه در ابتدا باید یاتاقان‌ ها را باز کنید و سپس پولی را بیرون بیاورید.

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟

  • علت : تاب برداشتن پروانه کولر

  • راه حل: تعویض پروانه

تاب برداشتن پروانه کولر می تواند علت صدای موتور کولر در دور کند و یا به طور کلی علت صدای زیاد کولر آبی باشد که تنها راه حل این مشکل خرید و تعویض پروانه است و توصیه می شود که به سراغ تعمیر آن نروید.

 

علت صدای زیاد کولر آبی چیست؟

 

  • علت: خوردگی بوشن

  • راه حل : تعویض بوشن موتور

اگر تمامی موارد را بررسی کردید اما همچنان با صدای موتور کولر در دور کند مواجه هستید باید گفت که مشکل در خوردگی بوشن است که البته خود این خوردگی از سفت شدن پروانه کولر آبی، رطوبت بالا، ضعیف شدن موتور و … ناشی می شود که در ادامه به بررسی علت سفت شدن پروانه کولر آبی می پردازیم. تعویض بوشن موتور می تواند راه حلی برای این مشکل باشد اگرچه پیشنهاد می شود که توسط متخصص این کار صورت بگیرد و در صورت عدم دسترسی باید موتور را باز کرده و به تعمیرکار کولر نشان دهید.

 آموزش رفع سر و صدای کولر

  • علت: خرابی یاتاق

  • راه حل: تعویض یاتاقان کولر آبی

صدای جیر جیر کولر آبی می توان به علت خرابی یاتاق ها نیز باشد که دیگر با روغن کاری نمی توان این مشکل را برطرف کرد و باید هرچه سریع تر برای تعویض یاتاقان کولر آبی اقدام کرد.

سفت شدن تسمه کولر و خرابی پولی، در سفت شدن پروانه کولر آبی تاثیر دارد. تعویض پروانه کولر آبی در این مواقع از جمله موارد تاثیرگذار در بهبود عملکرد کولر آبی است. عواملی مانند فرسودگی و یا ضربه شدید می تواند منجر به خرابی این قطعات شود.

برای تعویض یاتاقان کولر آبی بهتر است که از یک تعمیرکار کمک بگیرید اما در صورتی که خودتان قصد انجام این کار را دارید و با مسائل فنی آشنا هستید توجه داشته باشید که یاتاق ها در اندازه های مختلف موجود بوده و باید متناسب با حجم کولر انتخاب شود.

آموزش رفع سر و صدای کولر

  • علت : شل شدن قطعات و مهره ها

  • راه حل : سفت کردن قطعات و مهره

در صورت شل شدن قطعات و مهره ها لازم است مهره ها و اتصالات مربوطه را سفت کنید و در صورت ادامه پیدا کردن صدا می توان مطمئن شد که پارچه برزنتی لرزه گیر پاره شده و باید برای تعویض آن اقدام کرد.

 

آموزش رفع سر و صدای کولر

  • علت : خرابی تسمه

  • راه حل: تعویض تسمه پروانه

خرابی تسمه و یا پوسیدن شدن تسمه کولر می تواند مشکل صدای موتور کولر در دور کند را ایجاد کنید که در بخش آموزش رفع سر و صدای کولر به شما خواهیم گفت که چگونه این مشکل را برطرف کنید.ساده ترین و مطمئن ترین راه حل تعویض تسمه کولر است که در بعضی مواقع بعد از تعویض تسمه مجدد با صدای زیاد مواجه خواهید شد که می توان به علت سفت شدن پروانه کولر آبی یا شل شدن آن باشد.

برای تعویض تسمه کولر در ابتدا باید کولر را خاموش کرده و از قطع بودن جریان برق مطمئن شوید و سپس بعد از باز کردن دریچه تسمه را بررسی کنید که در صورت خرابی یا پوسیده شدن تسمه نو را جایگزین کرده و روی پولی ها قرار دهید. برای باز کردن تسمه در ابتدا با دو انگشت خود تسمه را به سمت بیرون کشیده و یک دور آن را بچرخانید که در نهایت تسمه از پولی پروانه خارج و بیرون می آید.

برای قرار دادن تسمه جدید باید از سمت پولی موتور شروع کنید و برای جا افتادن بهتر یک قسمت تسمه را روی پولی پروانه قرار دهید و آن را بچرخانید که به راحتی تسمه جا می افتد.

علت سفت شدن پروانه کولر آبی

یکی از مواردی که می تواند منجر به ایجاد صدای تق تق کولر آبی شود و آرامش افراد را بر هم بزند  مشکل در پروانه یا تسمه کولر است و به همین دلیل حتما باید علت سفت شدن پروانه کولر آبی را بررسی کنید. سفت شدن تسمه کولر، خرابی پولی از جمله مواردی است که می تواند این مشکل را ایجاد کند.

پس از این که علت سفت شدن پروانه کولر آبی را متوجه شدید بهتر است به سراغ تعویض پروانه و برطرف کردن آن بروید. توصیه می شود که این کار حتما توسط متخصص انجام شود در صورت عدم دسترسی و اگر آشنا به مسائل فنی هستید در ابتدا برق را قطع کرده و سپس با کمک آچار مناسب این کار پیچ های هر دو محور را باز کنید و بعد از خارج کردن پولی و روغن کاری پروانه جدید را جایگزین کنید.

علت صدای پمپ آب کولر

علت صدای زیاد کولر آبی

کولر آبی برخلاف تصور اکثر افراد نباید صدای زیادی داشته باشد و اگر با صدای نا به هنجار و یا صدای تق تق کولر آبی مواجه شدید بهتر است یکی از موارد بالا را بررسی کنید و یا با تعمیرکار این حوزه تماس بگیرید. یکی از موارد شایع که نیاز به بررسی بیشتر دارد علت صدای پمپ آب کولر است که به احتمال زیاد مشکل در بوش یا شافت و در نخستین قدم باید روغن کاری شود که در صورت عدم حل مشکل باید به سراغ تعویض آن رفت.

علت صدای زیاد کولر آبی

برای تعمیر پمپ کولر آبی بهتر است که به یک تعمیرکار مراجعه کنید اما بعد از مشخص شدن علت صدای پمپ کولر آبی در ادامه نحوه روغن کاری را آموزش داده ایم. به طور کلی دو نوع پمپ در بازار وجود دارد که عبارتند از:

  • پمپ کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین
  • پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتک

 

نحوه روغن کاری پمپ کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور تک بوبین

  1. قطع برق از ترمینال فیوز
  2. جدا کردن پمپ آب از بدنه کولر با باز کردن پیچ های نگهدارنده
  3. جدا کردن سیم های برق از ترمینال کولر و علامت زدن با استفاده از ماژیک
  4. باز کردن بست شلنگ متصل به پمپ آب کولر و بیرون آوردن شلنگ
  5. جمع کردن سیم برق پمپ
  6. باز کردن کلاهک با کمک آچار
  7. برای باز کردن پروانه یا فن پمپ آب باید با استفاده از یک پیچ گوشتی تخت خیلی آرام به پشت آن  در جهت‌ های مختلف فشار وارد کنید.
  8. باز کردن درپوش موتور و روغن کاری با کمک روغن های مخصوص و مقاوم در برابر رطوبت
  9. جدا کردن استاتور تک بوبین پمپ از موتور و باز کردن سر سیم های کابل از ترمینال با کمک دم باریک
  10. بیرون آوردن پروانه پمپ از محور موتور و سپس جدا کردن محور موتور از بوش درپوش پایین موتور
  11. گرفتن رسوب محور موتور و باز کردن مهره پیچ نگهدارنده پایه پمپ
  12. جدا کردن درپوش پایینی را به همراه قاب پلاستیکی از پایه و  بوشن روی درپوش
  13. روغن کاری بوش با روغن مخصوص و تمیز کردن و رسوب زدایی قطعات پمپ آب کولر  به غیر از  قسمت‌های سیم پیچی شده
  14. در نتیجه باید دو بوشن بالا و پایین محور و خود محور را روغن کاری کنید.

نحوه روغن کاری پمپ آب کولر با موتور قطب چاکدار و استاتور دو بالشتک

  1. قطع کامل برق و باز کردن سیم‌ های برق از ترمینال برق کولر
  2. بیرون آوردن پمپ و باز کردن سیم های برق از ترمینال و  علامت گذاری
  3.  باز کردن مهره‌ های روی نگهدارنده قاب با کمک آچار تخت و جدا کردن کلاهک
  4. باز کردن درپوش موتور با کمک آچار تخت که برای جدا کردن این درپوش‌ های دو تکه و برای اینکه قسمت بالایی را از پایینی جدا کنید باید چند ضربه خیلی آرام به درپوش بالایی بزنید تا رها شود.
  5. باز کردن سیم رابط و بیرون آوردن استاتور با چند ضربه آرام
  6. بیرون کشیدن کفی پلاستیکی پمپ و پروانه از محور موتور
  7. پایه را از جای خود در بیاورید و باز کردن مهره ها نگهدارنده درپوش موتور
  8. در صورت عدم بیرون نیامدن بوش از محور باید با سمباده نرم رسوب را از بین ببرید
  9. روغن کاری محل تماس محور و بوش درپوش با روغن ضدآب و باز کردن محور موتور با احتیاط کامل
  10. در نتیجه باید  بوشن ها و محور و محل تلاقی محور و بوش را روغن کاری کنید.

در بالا روش های روغن کاری پمپ کولر آبی شرح داده شد که درصورت عدم آشنایی به مسائل فنی و بروز مشکلاتی مانند صدای پمپ کولر آبی بهتر است از تعمیرکار کمک بگیرید و حتما پیش از اقدام به هر کاری از قطع بودن برق اطمینان حاصل کنید.

علت صدای کانال کولر

علت صدای کانال کولر

بعد از این که تمامی موارد بالا را بررسی کردید اما هنوز نمی دانید که علت صدای تق تق کولر آبی چیست باید گفت که گاهی عدم درستی در مراحل طراحی و اجرا تقسیم بندی می تواند علت صدای کانال کولر باشد که برای این کار حتما باید به متخصص مجرب مراجعه کنید.

نکاتی که باید برای نصب کانال کولر بدانید

  • توجه به طراحی ساختمان و انتخاب بهترین موقعیت برای دریچه
  • باید تمام استانداردهای کانال کشی را به دقت انجام دهید.
  • عایق کردن کانال را فراموش نکنید.
  • طراحی بر اساس سرعت  جریان باد

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • خیراله سلیمی | 13 خرداد 1402 در 7:46 ق.ظ

    سلام عیب یابی کولر آبی بیشتر بنویسید.