لاندری روم
دکوراسیون منزل

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوعاتی مانند لاندری چیست یا واکینگ کلوزت چیست و لاندری در هتل چیست بارها ...

نهال وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، موضوعاتی مانند لاندری چیست یا واکینگ کلوزت چیست و لاندری در هتل چیست بارها از سوی مخاطبان مطرح شده و در دنیای امروز معماری جایگاه ویژه ای دارد که در این بخش قصد داریم ضمن پاسخ به این سوالات به موضوعات دیگری مانند ابعاد استاندارد لاندری روم یا طراحی لاندری روم کوچک و وظایف لاندری در هتل بپردازیم.در زمان های گذشته در بیشتر خانه ها بخشی برای شست و شوی لباس ها وجود داشت که معمولا در انبار یا زیر زمین خانه انجام می شد. اما امروزه این مکان در خانه های لوکس و یا هتل ها قابل رویت بوده و معمولا لاندری روم در آپارتمان های کوچک تعبیه نمی شود.

در این مقاله موارد ذیل بررسی می شود:

  • لاندری چیست
  • واکینگ کلوزت چیست
  • مستر روم چیست
  • لاندری در هتل چیست
  • وظایف لاندری در هتل
  • لاندری بیمارستان چیست؟
  • معنی لاندری به فارسی یا لاندری روم به چه معناست ؟
  • طراحی لاندری روم در آپارتمان
  • ابعاد استاندارد لاندری روم
  • انواع مدل لاندری روم
  • طراحی لاندری روم کوچک
  • پلان لاندری روم
  • لاندری یا اتاق لباسشویی چه کاربردی دارد؟
  • مید روم چیست

معنی لاندری به فارسی

 

در پاسخ به سوال لاندری چیست ؟ یا لاندری یعنی چی می توان گفت لاندری به معنای خشکشویی و لاندری روم (Laundry Room) به معنای مکانی برای شست و شو یا همان رخت شور خانه است که با عنوان اتاق لباسشویی نیز  شناخته می شود. همانطور که گفته شد در خانه های قدیمی اکثرا یک فضای این چنینی داشتند و معمولا هم از زیر زمین برای این کار استفاده می کردند. در گذشته این مکان ها در خانه محل شست و شوی لباس چرک ها و یا پارچه های مختلف مانند پرده ها بود اگرچه اتاق لباسشویی تنها محدود به خانه نمی شود و تمامی هتل ها و یا بیمارستان دارای این فضا هستند و جستجوی مطالبی با عنوان های لاندری بیمارستان چیست؟ و وظایف لاندری در هتل یا لاندری در هتل چیست جای تعجب ندارد.

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

در زمان های قدیم معمولا فقط یک ماشین لباس شویی در این اتاق ها قرار داشت و به تدریج بعد از گذشت چند سال ماشین خشک کن هم به این اتاق افزوده شد و خبری از طراحی و دکوراسیون های مدرن نبود اما امروزی مفاهیمی مانند انواع مدل لاندری روم ، ابعاد استاندارد لاندری روم ، طراحی لاندری روم کوچک با توجه به گسترش زندگی شهر نشینی و استفاده بیشتر از لاندری روم در آپارتمان اهمیت بالایی دارد.

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

یکی از نکات مهم در این مکان ها دیزاین آن است. این که با توجه به فضایی که در اختیار دارید چگونه اجزای اصلی را جایگذاری کنید. علاوه بر آن، خواستار زیبایی و کاربردی بودن دکوراسیون هستید. اجزای اصلی که در هر اتاق لباسشویی باید باشد عبارتند از: ماشین های لباس شویی و خشک کن، میز اتو و اتو. پیش از این که بخواهیم در مورد اجزای ابن اتاق صحبت کنیم بهتر است در ابتدا  ابعاد استاندارد لاندری روم را مشخص کنیم.

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

ابعاد استاندارد لاندری روم

لاندری روم

ابعاد استاندارد لاندری روم به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال ابعاد این اتاق در فضاهایی مانند هتل و آپارتمان متفاوت است و باید با توجه به فضای مورد نظر تصمیم گیری کنید.  حداقل فضای 1.5 در 1.5 متر باید برای آن در نظر گرفته شود که البته بهتر است بزرگتر باشد.

در هر خانه ای که اتاقی را برای این کار اختصاص می دهند باید ابعاد آن تقریبا بزرگ باشد و فضای کافی برای قرار دادن وسایلی همچون ماشین های خشک کن و لباس شویی وجود داشته باشد. اما در صورتی که پس از چیدمان لاندری دیگر جایی برای اجزاهای دیگر نداشت و با کمبود جا مواجه هستید ما به شما چند راه حل پیشنهاد می کنیم که بیشتر برای لاندری روم در آپارتمان کاربرد دارد و برای طراحی لاندری روم کوچک و جمع و جور می توانید مفید باشد.

استفاده از کشو و کمد تاشو

لاندری روم

یکی از مواردی که برای طراحی لاندری روم کوچک بسیار مناسب است اجزای انعطافی یا همان تا شو هستند به طور مثال اگرفضای کافی برای قرار دادن میز اتو را ندارید از میز های تاشو استفاده کنید زیرا این میز ها هم جای کمتری را اشغال کرده و هم راحت تر مرتب می شوند. هم چنین برای خرده وسایل هایی مانند انواع شوینده ها و یا حوله ها هم می توانید از سبد هایی که تا می شوند استفاده کنید.

از فضاهای خالی دیوار غافل نشوید!

لاندری روم

یکی از نکات مهم در دیزاین لاندری روم های کوچک غافل نشدن از فضای خالی روی دیوار ها است. با نصب آویز های دیواری می توانید بخشی از وسایل های کوچک را روی آن ها آویزان کرده تا فضای کمتری را اشغال کنند. مواردی مانند حوله ها و هم چنین لباس ها را روی آن ها قرار دهید هم چنین می توانید تمام شوینده ها را در پلاستیک یا ساک گذاشته و روی آن ها آویزان کنید.

شلف ها را فراموش نکنید!

لاندری روم

فرقی ندارد فضای شما بزرگ یا کوچک است در هر دو مورد استفاده از شلف ها به شدت توصیه می شوند زیرا علاوه بر زیبایی که به محیط منتقل می کنند بسیار کاربردی هستند و شما می توانید هم وسایل دکوری و یا اجزای تزئینی را روی ان ها قرار دهید.

در بعضی از این اتاق های لباسشویی سینک های ظرفشویی قرار دارد و دلیل ان هم این است که برخی از پارچه هایی که جنسشان حساس هست و نمی توان در ماشین ان ها را شست در این سینک ها با دست شسته می شوند.

لاندری روم

نکته دیگر که بهتر است در این مکان ها رعایت شود استفاده از چهارچوب هایی برای ماشین لباسشویی  و خشک کن است. این کار علاوه بر زیبایی، حد وسایل را مشخص کرده و اتاق را منظم تر جلوه می دهد.

تجهیزات لازم در اتاق لباسشویی

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

افراد به منظور جداسازی فضای شستشو لباس اقدام به طراحی اتاق لباسشویی می کنند. لیست تجهیزات لازم در این فضا شامل

 

لیست وسایل لاندری روم

مواد شویندهکمد و شلفماشین لباسشویی
اتو و میز اتوسبد لباس و رخت اویزخشک کن

 

می شود که در صورت امکان بهتر است که یک کانتر و فضایی برای قرار دادن مواد شوینده در این مکان قرار دهید تا روند شستشو و اتو و تا کردن لباس به راحتی انجام شود.

نکاتی که باید در هنگام  طراحی لاندری روم در آپارتمان بدانید!

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

  •  تا حد امکان اتاق لباسشویی را دور از اتاق خواب قرار دهید تا صدای خشک کن شما را اذیت نکند.
  • در صورت کمبود جا می توانید از بالکن به عنوان رخت شور خانه استفاده کنید اگرچه باید طراحی به صورتی باشد که نمای ساختمان را زشت نکند.
  • قرار دادن اتاق لباسشویی نزدیک حمام می تواند به راحت منتقل شدن لباس های کثیف به داخل لباسشویی کمک کند.
  • برای طراحی لاندری روم کوچک و در صورت کمبود فضا می توانید از دیوار کمک بگیرید و با نصب شلف بهره بیشتری از فضا ببرید.
  • در صورت نبود جا در داخل آپارتمان، پارکینگ، انباری و اتاق های زیرشیروانی و زیرزمینی می تواند گزینه مناسبی باشد.
  • دسترسی به شیر آب و چاه فاضلاب اهمیت زیادی دارد نباید از این نکته غافل شد.
  • استفاده از از سینک ظرفشویی را در لاندری روم جدی بگیرید.
  • بهره بردن از نور مناسب یکی دیگر از نکاتی است که نباید نادیده گرفته شود.
  • بهتر است از کفپوش های ضد آب بهره ببرید و به سراغ موکت و فرش نروید.
  • در اتاق های لباسشویی حتما از پرده استفاده کنید. در بعضی مواقع می توان پرده ها را کنار زد تا اتاق ضدعفونی شود اگرچه تابش مستقیم می تواند به لباسشویی آسیب بزند.

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

لاندری در هتل چیست

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

پاسخ دو سوال لاندری چیست و لاندری در هتل چیست مشترک بوده اما وظایف لاندری در هتل فرق می کند. در هتل ها به علت وسعت و شلوغی، لاندری آن ها متفاوت تر از لاندری روم در خانه است به طور مثال در هتل یک اتاق بزرگ که تعداد زیادی از انواع ماشین لباسشویی و خشک کن تا سینک های بسیار بزرگ و انواع اتو و بخار ها وجود دارد.

در این مکان لباس های خدمه و پرسنل، انواع رو تختی ها، حوله ها، لباس هایی که از کسانی که در هتل اقامت دارند، نگهداری می شود. هم چنین در این بخش یک انباری مخصوص شوینده ها نیز وجود دارد. در اتاق های هتل ها معمولا یک کیسه  مخصوص لباس هایی که قصد شست و شوی آن ها را دارند به همراه یک فرم که مشخصات فرد و نوع لباس  و شماره اتاق را پر کرده و این فرم ها را خدمه هتل به سمت لاندری روم می برند. بعد از آشنایی با لاندری در هتل چیست به سراغ پاسخ سوال لاندری بیمارستان چیست؟ می رویم.

شرح وظایف لاندری در هتل

  1. شستشو: ملحفه ها در ابتدا توسط خدمه هتل از اتاق ها جمع آوری می شوند و بعد از مرتب شدن کنار گذاشته می شوند تا مورد شستشو قرار بگیرند. دستگاه های مورد استفاده در هتل ها به نسبت مدل های خانگی چهار برابر آب و انرژی کمتری را برای شستن ملحفه ها مصرف می کنند.
  2. خشک کردن: اتاق های لباسشویی هتل ها دارای دستگاه های خشک کن بسیار پیشرفته هستند که به لطف سنسورهایی در خود دارند از خشک کردن بیش از حد و آسیب زدن به بافت ملحفه ها جلوگیری می کنند.
  3. اتو کردن: بعد از شستشو و خشک کردن نوبت به اتو کردن می رسد. در این مرحله ملحفه ها به صورت دستی داخل اتوهای بسیار بزرگی گذاشته می شوند. این اتوها هم ملحفه ها را خشک می کنند و هم کار صاف کردن آنها را بر عهده دارند
  4. تا کردن: در این بخش لباس ها یا ملحفه در داخل دستگاه هایی قرار می گیرند که کار تا کردن، مرتب کردن و جمع کردن آنها روی یکدیگر را انجام می دهد.

لاندری بیمارستان چیست؟

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

کارکرد لاندری بیمارستان بسیار وسیع و متنوع بوده و اهمیت بالایی دارد. بهداشت در بیمارستان حرف اول را می زند و سنگینی این بار بیشتر بر روی رخت شورخانه بیمارستان است.

وظایف لاندری بیمارستان به شرح ذیل است:

  • جمع آوری لباس ها و ملحفه هاي کثیف
  • تفکیک لباس ها و ملحفه
  • روشهای اجرایی خاص برای جابجایی لباس ها و ملحفه های  آغشته به مواد آلوده، خطرناک یا مایعات بدن و رعایت موازین کنترل عفونت در حين کار با لباس ها و ملحفه های آلوده
  • کاربرد صحیح مواد شوینده و گندزدا دررختشویخانه
  • شستن، خشک کردن، دوخت و رفوي لباس ها و ملحفه ها
  • برنامه کنترل کیفیت شامل اندازه گیری درجه حرارت آب
  • ذخیره، توزیع و تحویل لباس ها و ملحفه هاي تمیز
  • تامین مواد شوینده
  • برنامه سرویس و خدمات  نگهداری ماشین های رختشویی وخشک کن های موجود شامل  قطعات مورد معاینه در طی سرویس و خدمات دوره ای دستگاهها
  • کنترل رعایت الزامات و استانداردهای بخش

واکینگ کلوزت چیست ؟

واکینگ کلوزت چیست ؟

برخی از افراد فرق میان دو سوال کلوزت و لاندری چیست را نمی دانند اما باید گفت که پاسخ این دو سوال کاملا متفاوت است. واکینگ کلوزت در واقع اتاقی دارای کمد و قفسه، آینه و یک مبل است که به منظور قرار دادن راحت لباس ها در خانه های مجلل و بزرگ تعبیه می شود.نورپردازی مناسب،  ابعاد کلوزت و … باید در هنگام طراحی مورد توجه قرار بگیرد و از المان های اصلی دکوراسیون این اتاق تلقی می شود.

مدیا روم یا مید روم چیست ؟

مدیا روم یا مید روم چیست ؟

برخی از کاربران به اشتباه مید روم چیست در اینترنت جستجو کرده اند که عبارت درست آن مدیا روم چیست بوده و در این بخش ما به معرفی این واژه های تازه راه یافته به دکوراسیون و خانه های ایرانی می پردازیم.

مدیا روم یا مید روم چیست ؟

همان طور که از نام آن مشخص است مدیا روم فضایی در خانه است که تمامی وسایل صوتی و تصویری از جمله تلویزیون در آن قرار می گیرد. این اتاقی فضایی برای دورهم نشینی و لذت بردن از اوقات فراغت است که اجزای اصلی آن را می تواند تلویزیون، ویدیو پروژکتور، اسپیکر و .. تشکیل دهد که البته نورپردازی و استفاده از مبلمان راحت نیز اهمیت بالایی برخوردار است رسانه های مورد استفاده در مدیا روم به دو بخش آنلاین و آفلاین تقسیم می شوند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

رسانه‌های آفلاین

  • انواع سی‌دی‌ها
  • انواع دی‌وی‌دی‌ها و ویدئو دیسک‌ها
  • انواع دیسک‌های بلوری
  • فایل‌های صوتی با کیفیت با فورمت‌های Flac و DSD
  • فایل‌های MKV X264 / X265

رسانه‌های آنلاین

  • فیلیمو و نماوا
  • آپارات و تماشا
  • تلویبیون و آنتن
  • و مرجع‌های مختلف فیلم‌ و سریال‌

مستر روم چیست

مستر روم چیست

مستر روم یا اتاق خواب مستر در مقایسه با سایر اتاق های یک خانه امکانات بیشتری دارد و به همین دلیل نام مستر (رئیس) را برای آن انتخاب کرده اند. دکوراسیون زیبا و مجلل و وجود سرویس بهداشتی و حمام از ویژگی های اصلی این اتاق به حساب می آیند. این اتاق خواب از پدیده های جدید دنیای معماری تلقی می شود که طی سال های گذشته در خانه های ایرانی نیز جا پیدا کرده و اکثر افرادی که دارای خانه های ویلایی و بزرگ هستند تمایل به طراحی چنین اتاقی برای منزل خود هستند.

مستر روم چیست

بعد از پاسخ به سوال مستر روم چیست بد نیست با ویژگی های این اتاق در ادامه آشنا شوید:

  • دکوراسیون باشکوه
  • وجود بالکن و تراس
  • دارای سرویس بهداشتی و حمام یا وان
  • پنجره های بزرگ
  • ابعاد بزرگ
  • رختکن
  • ویو و منظره جذاب

انواع مدل لاندری روم

دست طراحان برای ساخت یک لاندری روم یا اتاق لباسشویی باز است و برای ایده گرفتن می توانید از تصاویر و انواع مدل لاندری روم کمک بگیرید.

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

لاندری روم چیست و چگونه چیده می شود؟

لاندری روم چیست

سخن پایانی

در ابتدای مطلب به تعریف لاندری و لاندری روم پرداختم و با انواع مدل و کارایی آن آشنا شدید. اگر قصد  دارید تا فضای این چنینی در خانه خود طراحی کنید پیشنهاد می شود که حتما به نکات اشاره شده توجه کنید و از یک متخصص کمک بگیرید. مطمئنا قرارگیری ماشین لباسشویی در آشپزخانه و مواجه شدن با منظره لباس‌های کثیف هنگام صرف صبحانه برای اکثر افراد خوشایند نیست و از طرفی تمامی مراحل شستشوی لباس و خشک کردن و اتو در یک فضا انجام می شود و دیگر نیاز نیست تا لباس ها را برای خشک کردن یا اتوکشی به فضای دیگری منتقل کنید. مشورت با یک متخصص می تواند به شما کمک کند تا بهترین فضا را در منزل خود برای ایجاد چنین اتاقی پیدا کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • اصغر | 29 تیر 1401 در 3:41 ب.ظ

    خوب

  • اصغر | 29 تیر 1401 در 3:42 ب.ظ

    خوب استفاده کردیم عالی