آموزش

بهترین محل نصب کولر گازی کجاست/ نکات مهم در نصب کولر گازی به همراه فیلم

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نصب کولر گازی و اسپلیت در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا افزایش پیدا می کند ...

بهنام وحیدی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، نصب کولر گازی و اسپلیت در فصل تابستان به دلیل گرم شدن هوا افزایش پیدا می کند و بیشتر افراد برای نصب کولر گازی از نصاب های ماهر و حرفه ای کمک می گیرند و برخی از افراد به تنهایی اقدام به نصب کولر گازی می کنند اما آیا نکات مهم در نصب کولر گازی را می دانند و یا با صفر تا صد نصب کولر گازی آشنایی دارند؟  یکی از نکات مهم در نصب کولر گازی، پیدا کردن بهترین محل برای نصب کولر گازی است. البته اخیرا طراحان  و معماران هنگام طراحی ساختمان محل مشخصی را برای نصب کولر گازی انتخاب می نمایند و کولر گازی را در همان جا نصب می کنند.

در این متن موارد زیر بررسی شده و در صورت نیاز به صورت کامل شرح خواهیم داد.

  • نصب کولر گازی بالای تلویزیون
  • نصب کولر گازی در بالکن
  • نصب کولر گازی در حیاط خلوت
  • محل نصب کولر گازی پنجره ای
  • نصب پنل کولر گازی
  • نصب کولر گازی در پشت بام
  • طریقه نصب کولر گازی هایسنس
  • آموزش نصب کولر گازی سامسونگ
  • برای نصب کولر گازی چه چیز هایی لازم است
  • بهترین محل نصب کولر گازی در خانه
  • آموزش صفر تا صد نصب کولرگازی
  • نصب کولر گازی ایوولی
  • نصب کولر گازی در نمای ساختمان
  • محل مناسب نصب کندانسور کولر گازی
  • نصب کولر گازی دو پنل
  • نحوه نصب پنل کولر گازی جنرال
  • نصب کولر گازی توکار
  • طریقه نصب پایه زمینی کولر گازی
  • نصب کولر گازی جنرال مکس

محل نصب کولر گازی پنجره ای

انتخاب هوشمندانه محل نصب کولر گازی می تواند بر عملکرد آن بسیار تاثیر گذار باشد. محل انتخاب شده باید مناسب و استاندارد باشد زیرا بازده ای آن به مراتب بیشتر می شود. برای داشتن آگاهی کافی در رابطه با بهترین محل نصب کولر گازی با ما همراه باشید. در این متن منظور از کولر گازی، اسپیلت و کولر هایی است که به دیوار نصب می شود، مدل های دیگر همچون کولر گازی پنجره ای، پرتابل و یا داکت اسپلیت نیز در بازار موجود هستند اما در این متن به نحوه نصب آن ها پرداخته نمی شود. پس در این متن به محل نصب کولر گازی پنجره ای آشنا نمی شوید اما در یک مطلب دیگر حتما به این موضوع خواهیم پرداخت.

نصب کولر گازی

برخی از افراد زمانی تصمیم میگیرند که کولر گازی را برای تهویه خانه خود انتخاب کنند که هنوز ساختمان لوله کشی لازم را ندارد و یا محلی برای نصب دستگاه تعبیه نشده است. در این شرایط به راحتی می توان بهترین محل نصب کولر گازی را در نظر گرفت و لوله کشی و سیم کشی را انجام داد. اما قبل از آن باید با این مکان ها آشنا شوید به همین خاطر ما این مقاله را آماده کرده ایم تا با استفاده از آن بتوانند بازدهی بیشتری از کولرگازی خود داشته باشید.

همانطور که می دانید کولر گازی دارای دو پنل داخلی و بیرونی است که هر کدام باید در محل مناسبی نصب شوند تا نتیجه عملکرد عالی دستگاه مشهود باشد.

مناسب ترین محل نصب کولر گازی در خانه

نصب کولر گازی

مناسب ترین محل نصب کولر گازی در خانه در این بخش به طور کامل معرفی خواهد شد. وظیفه پنل داخلی، پخش و هدایت باد در سالن و اتاق ها است. بعد از مکانیسم هایی که در این پنل اتفاق می افتد، باد در فضای منزل رها می شود. برخی از کولر گازی ها دارای یک ترموستات هستند که با اندازه گرفتن دمای محیط و گزارش آن به برد دستگاه، میزان دمای باد خروجی را تنظیم می کنند. حالت های متفاوتی برای نحو خروج باد از دستگاه وجود دارد که وابسته به مدل کولر گازی شما است اما این  در اکثر کولر گازی ها مشترک است.

خیلی از کاربران این سوال برایشان پیش آمده است که کولر گازی را در کجای اتاق نصب می کنند و چرا؟ در این بند به بررسی پاسخ این سوال می پردازیم. برد پرتاب باد 5 تا 10 متر است که بسته به مدل و نوع کولر گازی متغیر است. بنابراین پنل باید در مکانی نصب شود که تمام محیط مورد نظر را پوشش دهد و مانعی بر سر راه باد نباشد. البته توجه داشته باشید که هر کولر گازی توان خنک کردن محیط محدودی را دارد که باید در هنگام نصب و خرید دستگاه به آن توجه کرد.

نصب کولر گازی

برای خرید کولرگازی مناسب بهتر است با نکات زیر بیشتر آشنا شوید؛ زمانی که قصد خرید کولر گازی را دارید حتما تعداد پنجره، تعداد ساکنین خانه، متراژ خانه و میزان استفاده از کولر را برای خرید آگاهانه مد نظر خود داشته باشید. البته بیشتر فروشندگان لوازم خانگی در هنگام خرید راهنمایی و نکات مهم را به شما ارائه می دهند.

فروشگاه ها و مراکز خرید سقف بلندی دارند به همین دلیل جریان و عبور هوا در این مراکز بیشتر رخ می دهد. با در نظر گرفتن اینکه هوای گرم در اطراف سقف تجمع پیدا می کند و سقف این ساختمان ها بلند است، به این موضوع پی می بریم که فشردگی هوا گرم  در مراکز خرید و تجاری بسیار کم تر است. به همین خاطر می توان برای نصب کولر گازی در فروشگاه ها ارتفاع بیشتری را در نظر گرفت. البته همچنان باید به نحوه پرتاب هوا و توزیع آن توجه داشت.

 

بیشتر بخوانید:

با انواع کولر گازی آشنا شوید

تراز بودن محل نصب کولر گازی

تراز بودن محل نصب کولر گازی بسیار اهمیت دارد زیرا کولر گازی ها حتما باید در یک مکان صاف و تراز نصب شوند تا آب تقطیر شده از قسمت های دیگر نچکد و به درستی تخلیه شود، البته در توزیع صحیح گاز مبرد در کویل کولر گازی تاثیر بسزایی دارد. هنگام نصب کولر گازی حتما به فاصله بین زمین و دستگاه توجه داشته باشید و ارتفاع استاندارد نصب پنل کولر گازی را بیابید زیرا ممکن است تولید و پخش هوای سرد به درستی انجام نشود و اگر این فاصله رعایت شود عمل سرمایش و گرمایش هوا بطور صحیح صورت می گیرد. البته پنل داخلی نیز باید با کمی فاصله از سقف اتاق نصب شود چرا که هوای گرم در زیر سقف تجمع پیدا می کند.

 

نکته مهم در نصب پنل داخلی کولر گازی

نصب کولر گازی

هرگز پنل داخلی کولر گازی را نزدیک سیستم های گرمایشی و سرمایشی دیگر مانند کولر آبی، شوفاژ و بخاری نصب نکنید. در هنگام نصب دستگاه در آشپزخانه توجه داشته باشید که محل نصب کولر گازی در مجاورت اجاق گاز و یا سایر لوازم آشپزخانه پر خطر نباشد. پنل های داخلی و بیرونی هر چند وقت یکبار به سرویس دوره ای احتیاج دارند، پس آن ها را در محلی نصب کنید که این امکان فراهم شده و دسترسی به آن راحت باشد. قبل از نصب دقت کنید که پایه پنل کولر گازی در جای خود به درستی قرار گرفته باشد.

 

محل مناسب نصب کندانسور  کولر گازی

نصب کولر گازی

تامین هوا و تولید هوای خنک از وظایف کندانسور کولر گازی محسوب می شود. بیرون از فضای خانه بهترین گزینه برای نصب پنل بیرونی کولر گازی است اما برای نصب حتما مکانی را در نظر بگیرید که کمتر در معرض نور خورشید باشد و یا آن را زیر یک سایبان قرار دهید. بهترین انتخاب برای آپارتمان ها، نصب کولر گازی در بالکن است. با تابش مستقیم نور خورشید به پنل بیرونی کولر گازی، سرمای تولیدی دستگاه کاهش پیدا می کند و باعث فرسایش کندانسور نیز می شود. اما نصب  پنل در سایه و یا استفاده از طاق یا سایبان این موضوع را حل کرده است. با این روش ها، مصرف برق کولرگازی کاهش می یابد و همچنین تبادل گرما و دما باد کولر بهتر انجام می شود.

کندانسور کولر گازی باید در محیطی نصب شود که فضای آزاد و باز در اطراف آن به میزان کافی وجود داشته باشد یا به عبارت دیگر اشیاء، دیوار و یا هر شئ مزاحم دیگری در مجاورت آن قرار نگرفته باشد. این موضوع باعث کاهش راندمان سیستم کولر گازی و خروج هوای گرم تر می شود. اگر پنل بیرونی کولر گازی نتواند به خوبی تبادل هوا را انجام دهد، مصرف برق دستگاه افزایش پیدا می کند، همچنین طول عمر کولر گازی کمتر می شود.

نصب کولر گازی

محیط های بسته برای نصب کندانسور کولر گازی به هیچ وجه مناسب نیست، معمولا پنل های بیرونی را در تراس، پشت بام و یا حیاط خانه نصب می کنند.

در نتیجه نصب کولر گازی در بالکن ، نصب کولر گازی در حیاط ، نصب کولر گازی در پشت بام ، نصب کولر گازی در نمای ساختمان و نصب کولر در نور گیر به صورت کلی مشکلی ندارد اما بهتر است نصب کولر گازی در حیاط خلوت را فراموش کنید.

دسترسی آسان به پنل بیرونی کولر گازی

نصب کولر گازی

اگر در آپارتمان زندگی می کنید، در انتخاب محل نصب کولر گازی دقت بیشتری داشته باشید تا در آینده دچار مشکل نشوید. محل نصب پنل بیرونی کولر گازی باید به صورتی باشد که در هنگام سرویس به راحتی به آن دسترسی داشته باشید. محل نصب کولر گازی باید دور از اتاق خواب و محل استراحت باشد زیرا هوای گرم خروجی و سر و صدا و لرزش بخش خارجی کولر گازی باعث اذیت و آزار و آلودگی صوتی می شود.

اهمیت انتخاب بهترین محل برای نصب پنل بیرونی کولر گازی

انتخاب مکانی برای نصب پنل بیرونی کولر گازی اهمیت زیادی دارد زیرا باعث می شود هواگیری بهتر صورت بگیرد و هوای خنک تری تولید شود. در هنگام نصب سایبان دقت نمایید تا این سایبان در گردش و تهویه هوا اختلال ایجاد نکند.

علاوه بر نور خورشید، کندانسور باید در محلی نصب شود که به دور از رطوبت و نم، تابلو برق باشد و همچنین نباید در مسیر رفت و آمد سیم برق و لوله آب و گاز قرار بگیرد.

یکی از نکات مهمی که در هنگام نصب پنل بیرونی کولر گازی اهمیت دارد، این است که اگر پنل را روی لبه پنجره یا اسکلتی فلزی قرار می دهید برای حفظ ایمنی بیشتر حتما از بهترین پایه کولر گازی و لرزه گیر مناسب استفاده کنید.

نصب کولر گازی

در هنگام انتخاب محل نصب کولر گازی باید مکانی را انتخاب کنید که ضمن داشتن شرایط فوق از دودکش ها، هود آشپزخانه، فن های اگزاست و محیط های آلوده به دور باشد زیرا نه تنها باعث می شود بو و مقداری آلاینده به داخل اتاق هدایت شود بلکه خیلی زود کثیف و خراب می شوند.

زمانی که از چند پنل در یک فضا استفاده می کنید، آن ها را در فاصله 1 متری از یکدیگر قرار دهید و در آخر از تراز بودن پنل ها اطمینان حاصل کنید.

 

کاهش مصرف کولر گازی

نصب کولر گازی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که امروزه زندگی همه افراد در جهان را تحت تاثیر قرار داده، مصرف بیش از اندازه انرژِی است. به همین خاطر چند راهکار برای کاهش مصرف کولر گازی به شما پیشنهاد می دهیم تا بتوانید در هزینه های خود صرفه جویی کنید.

زمانی که محل نصب کولر گازی خود را انتخاب کردید، دقت کنید تا گرد و غبار وارد لوله های دستگاه نشود زیرا با ورود گرد و غبار به کمپرسور از طریق لوله ها، احتمال دارد کمپرسور آسیب ببیند. سعی کنید همیشه دمای دستگاه را تنظیم کنید تا از استهلاک زودرس جلوگیری کند. بعد از نصب پنل داخلی کولر گازی اطمینان حاصل کنید که صفحه نگهدارنده و پنل محکم در جای خود قرار گرفته باشند.

عایق بندی لوله های مبرد باعث افزایش ظرفیت دستگاه و ایجاد فشار طبیعی می شود پس سعی کنید در هنگام نصب کولر گازی، یک عایق در بین لوله مایع و گاز قرار دهید. اگر سیم های برق به درستی متصل نشده باشند، دستگاه ولتاژ مورد نظر خود را دریافت نمی کند و برد الکتریکی دستگاه  دچار اختلال می شود.

 

راه اندازی مجدد کولر گازی

راه اندازی مجدد کولر گازی یا سرویس کولر گازی مربوط به زمانی بوده که شما کولر گازی خود را نصب کرده اید و بعد از چندین ماه قصد استفاده دوباره از دستگاه را دارید، در این شرایط برخی از قسمت های دستگاه باید مورد بررسی قرار گیرد و در صورت نیاز نیز تعویض گردد.

مهم ترین بخش سرویس کولر گازی شامل تمیز کردن فیلتر ها، تمیز کردن سنسور دما، تمیز کردن سیم پیچ های اواپراتور کولر گازی، تمیز کردن بخش تخلیه آب، تمیز کردن فن کندانسور، بررسی میزان گاز مبرد و تمیز کردن لوله ها می شود.

دانستن نکات مهم درباره تعمیر و سرویس لوازم خانگی و آشپزخانه، روش پیدا کردن عیب و ایرادات آن ها و در نهایت رفع مشکل دستگاه می تواند به شما در پرداخت هزینه های گزاف به تعمیرگاه ها کمک کند. اگر قصد دارید کولر گازی منزلتان را به تنهایی نصب کنید، علاوه بر دانستن  بهترین محل نصب کولر گازی به اطلاعاتی درباره نصب آن نیز احتیاج دارید. در ادامه سعی داریم تا به شما روش نصب کولر گازی را بطور خلاصه و کاربردی ارائه دهیم تا به راحتی کولرگازی خود را نصب کنید.

برای نصب کولر گازی چه چیز هایی لازم است

نصب کولر گازی

 زمانی که تصمیم می گیرید به تنهای و بدون نصاب کولر گازی را نصب کنید اولین سوالی که برایتان پیش می آید این است که برای نصب کولر گازی چه چیز هایی لازم است. جهت نصب کولر گازی به ابزار آلاتی همچون پمپ وکیوم، مولتی متر، آمپر متر، گیج منیفولد برای R410A، ترمومتر، سری ابزار فلر، کپسول R410A، پیچ گوشتی و آچار فرانسه، متر و کاتر، انبردست و سیم چین، آچار آلن، دریل، نوار وینیل و نردبان احتیاج دارید.

آموزش صفر تا صد نصب کولر گازی

نصب کولر گازی

آموزش صفر تا صد نصب کولر گازی کمک می کند تا هر کولر گازی را در خانه نصب کنید بدون نیاز به نصاب البته اگر مهارت کافی ندارند بهتر است به تنهایی این کار انجام ندهید زیرا ممکن است آسیب جانی و مالی به دنبال داشته باشد. در راستای این که بسیاری از افراد درباره طریقه نصب کولر گازی هایسنس ، آموزش نصب کولر گازی سامسونگ ، نصب کولر گازی و اسپلیت ، طریقه نصب پایه دیواری کولر گازی و نحوه نصب پنل کولر گازی جنرال هستند ویدیویی تهیه کردیم تا بطور کامل با طریقه نصب این دستگاه آشنا شوید. توجه داشته باشید که روش نصب کولر گازی در هر برند تفاوت چندانی ندارد و نقشه نصب کولر گازی داخل دفترچه راهنما ذکر شده است.

 

مراحل نصب کولر گازی به ترتیب در ادامه متن ذکر شده است:

انتخاب محل نصب کولرگازی

لوله کشی

سیم کشی

عایق بندی

کارکرد آزمایشی

خطرات نصب کولر گازی

درباره بهترین محل نصب کولر گازی در ابتدای متن  بطور کامل توضیح داده ایم و در اینجا فقط چند نکته درباره خطرات نصب کولر گازی ذکر می شود.

از آنجایی که خطرات نصب کولر گازی ممکن است شما را تهدید کند چند نکته ایمنی و احتیاطی وجود دارد که باید در انتخاب محل نصب کولر گازی به آن ها توجه کرد بطور مثال، از اینکه دستگاه و اسپلیت در جای خود صحیح و استوار هستند، مطمئن شوید زیرا در هنگام کار ممکن است دستگاه از روی پایه خود بیفتد. زمانی که طوفان و یا زمین لرزه رخ می دهد احتمال سقوط پنل بیرونی کولر گازی وجود دارد به همین خاطر دستگاه و پایه آن را به وسیله یک سیم  به هم محکم متصل کنید.

نصب کولر گازی

 

 نحوه نصب لوله های کولر گازی

نصب کولر گازی

نحوه نصب لوله های کولر گازی به این شکل است که باید قبل از هر کاری برای لوله کشی کولر گازی با دریل یک سوراخ به قطر 70 سانتی متر ایجاد کنید، این قطر بسته به مدل کولر گازی متغیر است. سوراخ ها باید کمی به سمت بیرون مایل باشند زیرا این سوراخ ها برای لوله است و باید طوری ایجاد شوند که آب در داخل لوله جمع نشود. هنگام لوله کشی، گوشه لوله را بگیرد و کمی فشار دهید. برای جلوگیری از خرابی لوله و یا گرفتگی آن، سعی کنید آن را به آرامی خم کنید. حتما در زمان خم کردن لوله برای اتصال از بست لوله استفاده کنید.

هرگز از لوله های مسی قدیمی و کهنه در لوله کشی کولر گازی استفاده نکنید زیرا ممکن است باعث گرفتگی شیر انبساط شود. اگر ضخامت لوله های مسی کم تر از 0.8 میلی متر باشد، زمان انجام فلر کاری لوله خراب می شود.

صفر تا صد سیم کشی کولر گازی

نصب کولر گازی

صفر تا صد سیم کشی کولر گازی را می توانید در ویدیو بخش بالا مشاهده کنید اما باید نکاتی را برای آن رعایت کنید. هیچ وقت برای ورودی برق کولر گازی از سیم سیار استفاده نکنید زیرا باعث اتصالی کردن دستگاه و آتش سوزی می شود. هنگام اتصال دستگاه به برق حتما سیم آن را حلقه کنید در غیر این صورت احتمال دارد آتش سوزی رخ بدهد.

برای اتصال پنل بیرونی به داخلی به رنگ سیم ها و شماره ترمینال آن ها دقت نمایید چرا که اگر اشتباهی رخ دهد، ارتباط دچار خطا و  شوک الکتریکی می شود. در هنگام سیم کشی برای حفظ ایمنی بیشتر و کاهش مقاومت تماسی از روکش حرارتی برای سیم ها استفاده کنید. لازم  به ذکر است که سیم کشی کولر گازی اینونتذ هنگام نصب تفاوت چندانی با کور گازی معمولی ندارد.

عایق بندی

قبل از شروع عایق بندی حتما آزمایش نشتی را انجام دهید، اگر نشتی وجود داشت لوله را با نوار وینیل و یا شلنگ درین بپیچید. قسمت اتصال میان شلنگ درین داخلی و شلنگ بلند را به طور کامل عایق کنید در غیر این صورت تغییرات دمایی سبب بر  تبخیر آب نشت شده، می شود.

 

کارکرد آزمایشی

نصب کولر گازی

کارکرد آزمایشی کولر گازی به این صورت است که صرف نظر از دمای محیط، دستگاه در مدت 18 الی 19 دقیقه در حالت های مختلف کار کند تا اگر مشکلی وجود داشته باشد سریع تر رفع شود. این حالت ها شامل حالت سرمایش، کارکرد فن داخلی با سرعت بالا، کمپرسور روشن، جریان خودکار باد در محیط به وسیله پره های عمودی و در نهایت کارکرد کمپرسور با فرکانس ثابت است.

در هر حالت دما را اندازه گیری کنید تا مبادا اختلاف دمایی وجود داشته باشد. فشار گاز شیر سرویس بررسی شود و همچنین نشتی آب در لوله ها را نیز چک کنید. علاوه بر این، لرزش پایه کولر گازی و اتصال کابل های برق را زیر نظر داشته باشید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟