روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ
فناوری

روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آبان ماه سال گذشته برای نخستین بار One UI 4 معرفی شد تا گلکسی‌های سامسونگ به ...

نفیسه رحیمی | 2 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، آبان ماه سال گذشته برای نخستین بار One UI 4 معرفی شد تا گلکسی‌های سامسونگ به رابط کاربری جدید با قابلیت‌ شخصی‌سازی پیشرفته مجهز شوند.

سامسونگ، One UI 4 را با هویت یکپارچه و منسجمی طراحی کرد که می‌تواند با هر کدام از دستگاه‌های تبلت و موبایل، لوازم پوشیدنی، لپ‌تاپ و…  هماهنگ شود. عناصر ظریف و در عین حال منعطف رابط کاربری به کاربران کمک می‌کند تا شخصیت خود را آزادانه بیان کنند و در عین حال ابزارهای پیشرفته‌ای برای راحت‌تر و ایمن‌تر کردن زندگی روزمره داشته باشند. One UI 4 به لطف امکانات گسترده‌اش، در هر شرایطی سبک زندگی کاربران را به سطحی جدید و تازه ارتقا می‌دهد.

یوجین هانگ، سرپرست تیم تجربه کاربری بخش موبایل سامسونگ در مورد طراحی One UI 4 می‌گوید: «جامعه و محیطی که در آن زندگی می‌کنیم همواه در حال تغییر است. با این تغییرات، کاربران به تجربیات پیچیده‌تر و متنوع‌تری نیاز دارند. رابط کاربری One UI سامسونگ در راستای هماهنگی با این تغییرات مداوم، همواره براساس نیازها و درخواست‌های کاربران بهینه‌سازی می‌شود تا رشد توقف‌ناپذیری داشته باشد و کابران‌ محصولات گلکسی سامسونگ لحظات راحت و دلپذیری را در زندگی روزمره‌شان تجربه کنند».

در ادامه مروری داشته‌ایم بر مهم‌ترین چالش‌ها و اولویت‌هایی که طراحان بخش موبایل سامسونگ در زمان طراحی One UI 4 با آن سروکار داشته‌اند.

مینیمال و کارآمد

 روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ

وقتی آیتم‌های غیرضروری از صفحه حذف می‌شود، متمرکز شدن بر روی نکات مهم هم راحت‌تر می‌شود. اولویت‌‌بندی عناصر بصری One UI 4 به گونه‌ای صورت گرفته که چشم شما را در یک نگاه به مهم‌ترین عنصر در هر صفحه هدایت می‌کند. One UI 4 رنگ‌ها و متن‌ها را به صورتی مرتب می‌کند که کاربران بتوانند اطلاعات را به سرعت درک کنند. این رابط کاربری، با ساده و بهینه‌سازی سیستم رنگ و تنظیم مجدد اندازه و ضخامت فونت متن‌ها، تجربه بصری واضح‌تر و منسجم‌تری را ارائه می‌دهد. با حذف عناصر پرت کننده حواس و طبقه‌بندی داده‌ها در لایه‌های مختلف، کاربران اکنون می‌توانند به راحتی در طول صفحات گوشی یا دستگاه خود اسکرول کنند و به سادگی موارد مورد نیازشان را بیابند.

سازماندهی مجدد سیستم رنگ

 روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ

مهم‌ترین کار در بخش سازماندهی مجدد سیستم رنگی رابط کاربری One UI 4 به عمل تصفیه یا پاکیزه‌سازی آن اختصاص داشت. طراحان سامسونگ در این قسمت تلاش کرده‌اند تا اطلاعات مهم و اولویت‌دار کاربران را به رنگ‌های شاخص و برجسته درآورند و سایر بخش‌ها را با رنگ‌هایی یکنواخت طراحی کنند. رنگ‌های کاربردی با معانی مشابه، مانند قرمز و سبز، نیز یکدست شده‌اند.

قرمز معمولاً با معانی مثل توقف، حذف، رد یا کاهش همراه است. تا پیش از One UI 4، رنگ قابلیت‌ها و ویژگی‌ها تفاوت کمی با یکدیگر داشتند. در رابط کاربری جدید اما، با استفاده از یک رنگ قرمز، تم و زمینه عناصر یکپارچه شده تا کاربران بتوانند به وضوح معنای هر عملکرد را درک کنند. همچنین به منظور افزایش قابلیت تشخیص عناصر، کمی روشنایی و اشباع رنگ‌ها را افزایش دادیم و در عین حال همه رنگ‌های قرمز و سبز مختلف را در یک رنگ ترکیب کردیم.

تغییرات برنامه‌ها و ویجت‌ها

 روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ

  • Weather : اطلاعات مهم از نظر کاربران مختلف شامل چیزهای متفاوتی است. برای مثال، برای برخی از مردم آب و هوای لحظه‌ای مهم است و برای دیگران تغییرات آب و هوایی در طول روز. قبلا ترکیبی از این اطلاعات در قسمت بالای صفحه اصلی نمایش داده می‌شد ولی در One UI 4 آب و هوای لحظه‌ای و آب‌ و هوای امروز به صورت جداگانه نمایش داده می‌شود. آیکون‌های اطلاعات اساسی، دمای فعلی، مکان و آب و هوا به سبک چشم‌نوازی بازطراحی شده و بالای صفحه قرار گرفته‌اند تا خواناتر باشد.
  • Calendar : براساس اطلاعات ما، بیشتر کاربران بین یک تا ۳ رویداد را در روز در تقویم خود ثبت می‌کنند. ما صفحه نمایشی طراحی کردیم که حتی بدون وجود هیچ رویدادی همچنان یکپارچه بنظر برسد. همچنین به کاربران امکان دادیم توجه بیشتری به اطلاعات کلیدی مثل روز و ماه کرده و زمان ثبت رویداد، پس‌زمینه خاکستری را به سفید تغییر دهند.
  • Samsung Health : اپلیکیشن Samsung Health اطلاعات را به سه روش بیان می‌کند. ما از یک نمودار میله‌ای ساده برای توصیف هر محدوده، پیشرفت یا اطلاعات وضعیت، مانند تعداد قدم‌ها، ضربان قلب، استرس یا سطح قند خون استفاده کردیم. ما از نمادها برای نمایش اطلاعاتی مانند میزان غذای مصرفی، وضعیت خواب یا مصرف آب استفاده کردیم زیرا داده‌های تجمعی در این دسته مهم‌تر از پیشرفت هستند. در نهایت، بخشی را هم صرفا به متن و ارقام اختصاص دادیم چرا که گاهی اوقات اعداد بدون نیاز به نمودار هم گویا هستند.

استفاده راحت و ایمن

 روایت طراحان One UI 4 از رابط کاربری جدید گلکسی‌های سامسونگ

هرچه زمان بیشتری صرف دستگاه‌های هوشمند می‌شود، مواردی مثل امنیت و سلامت مهم‌تر می‌شود. طراحان رابط کاربری One UI 4 نیز توجه‌ ویژه‌ای به این دو موضوع داشته‌اند و برای اینکه خیال کاربران از حفظ اطلاعات و حریم خصوصی خود راحت باشد، قابلیت‌های مختلفی را خلق کرده‌اند.

براین اساس در صفحه اصلی گوشی آیکونی طراحی شده که کاربران به کمک آن می‌توانند هر لحظه روشن یا خاموش بودن میکروفون گوشی خود را بررسی و کنترل کنند.

همچنین در بخش permission هر اپلیکیشن نیز علاوه بر مجوز دسترسی به دوربین، میکروفون، مکان‌یاب و… درخواست‌هایی که برنامه‌های مختلف برای دسترسی به داده‌های شخصی داشته‌اند نیز به اطلاع کاربر می‌رسد.

برای زمان‌هایی که کاربران، نمایشگر گوشی را بر روی حالت تاریک (Dark mode) می‌گذارند، تلاش‌های زیادی صورت گرفته تا سطح مناسبی از تاریکی بدون به خطر انداختن زیبایی‌شناسی و ویژگی‌های چشمگیر آیکون هر برنامه ایجاد شود. در نتیجه، سطح تاریکی فعلی را انتخاب کردیم که به طور طبیعی و یکنواخت رنگ آیکون‌های برنامه‌ها را کاهش می‌دهد، از تابش خیره کننده فضای سفید جلوگیری می‌کند و تعادل بصری بین عناصر صفحه اصلی را حفظ می‌کند.

خودتان را بیان کنید

برای کاربران امروزی، دستگاه‌های هوشمند به ابزاری برای بیان احساسات و شخصیت افراد تبدیل شده‌اند.  One UI 4 دامنه انتخاب‌ها و ویژگی‌های قابل تنظیم را برای مطابقت با سبک زندگی و سلیقه منحصر‌به‌فرد هر کاربر گسترش می‌دهد.

از شخصی‌سازی دستگاه‌های خود با تصاویر پس‌زمینه مختلف گرفته تا استفاده از عملکرد پالت رنگ برای تغییر تم بصری هر دستگاه، کاربران می‌توانند فردیت و سلیقه خود را تا حد امکان منعکس کنند.

سفارشی‌سازی و بیان خود تا قبل از One UI 4 هرگز به این اندازه آسان و لذت‌بخش نبوده است. کاربران اکنون می‌توانند دو ایموجی را در یکی ترکیب کنند یا از AR Emoji برای نشان دادن ظاهر مجازی خود استفاده کنند. One UI 4 به کمک گزینه‌های متنوع و جدید خود، تجربه گسترده‌ای را در اختیار کاربر می‌گذارد تا هر شخصی بتواند گوشی یا ساعت هوشمندش را مطابق با سلیقه‌اش شخصی‌سازی کند.

Emoji Pair که دو ایموجی متفاوت را در انیمیشن‌های مختلف نمایش می‌دهد، مفهومی جدید و سرگرم کننده است. ایموجی‌هایی که احساسات پیچیده ای مانند خنده‌ی غمگین و خندیدن اما نخندیدن را بیان می‌کنند، قبلاً وجود نداشتند. نیاز به این احساسات پیچیده از طریق مصاحبه با کاربران تایید شد. بنابراین Emoji Pair متولد شد.

این ایموجی‌ها از احساسات دوگانه به احساسات پیچیده گسترش پیدا کردند. اولین مفهومی‌که روی آن کار کردیم دوگانگی بود و بعد از آن تصمیم گرفتیم که وضعیت ترکیب ایموجی‌ها با احساسات مشابهی که تضاد ندارند را نیز در نظر بگیریم، زیرا نمی‌توانستیم کاربران را به ایجاد ایموجی‌های ترکیبی مجبور کنیم.

همچنین حرکات پیچیده و زیرکانه AR Emojis بسیار زیبا و چشم نوازتر شده است. استیکرهای AR Emoji براساس رای‌گیری در چهار کشور کره جنوبی، برزیل، ایالات متحده و بریتانیا تولید شدند. براساس این نظرسنجی افراد بیست و چند ساله نسبت به افراد 30 ساله بیشتر کاریکاتور و استیکرهای اغراق‌آمیز را ترجیح می‌دهند. بیشتر کاربران می‌خواستند هنگام استفاده از استیکرها حس بامزه و دلپذیری از خود به جای بگذارند و جدی نباشند.

مجموع این قابلیت‌ها کمک کرده تا One UI 4 زبان بصری واحدی را برای محصولات مختلف گلکسی از جمله گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و رایانه‌های شخصی اعمال کند. برای همین در صورت تغییر دستگاه هم کاربران به راحتی می‌توانند با محصولات گلکسی کار کنند چرا که عناصر بصری یکپارچه‌ای شامل آیکون‌ها، طرح‌بندی‌ و سبک‌های مشابه‌ای در همه دستگاه‌ها به وجود آمده است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟