لوازم خانگی کهنه به اسم نو
اخبار لوازم خانگی

لوازم خانگی کهنه به اسم نو به فروش می رسد

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فروش لوازم خانگی کهنه به اسم نو، این روزها در بازار لوازم خانگی رواج پیدا کرده است. ...

یاسمن داودیان | 2 سال قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فروش لوازم خانگی کهنه به اسم نو، این روزها در بازار لوازم خانگی رواج پیدا کرده است. جریان از این قرار است که برخی از فروشندگان لوازم خانگی در کارگاه، انبار یا پشت مغازه خود لوازم خانگی دست دوم را تعمیر و رنگ می‌کنند و به اسم نو یا حتی قاچاق با قیمت‌های پایین‌تر و با گارانتی به مردم می‌فروشند.

طی 20 روز گذشته، برخی از خریداران لوازم خانگی اظهار کردند کالاهای فروخته شده به آنها دست دوم بوده است؛ از همین رو سازمان حمایت و تعزیرات بررسی‌های خود را آغاز کردند و مشخص شد  برخی از فروشندگان، لوازم خانگی دست دوم را به روش‌های مختلف خریداری می‌کنند و پس از رفع ایرادهای فنی، آن کالا را رنگ‌آمیزی کرده و لوازم خانگی کهنه به اسم نو به مردم می‌فروشند.

بیشترین کالایی که با چنین معضل و سوء‌استفاده‌ای مواجه شده در حوزه برودتی «یخچال ساید‌بای‌ساید، انواع یخچال و فریزرها»، لباسشویی و مایکروویو است.

این افراد به اشکال مختلف لوازم خانگی دست دوم را خریداری می‌کنند که از جمله این روش‌‌ها سایت‌هایی چون دیوار، شیپور و…  و همچنین تعمیرگاه‌های سطح شهر، فضای مجازی و… است. در این میان سودجویان بیشتر خریدار لوازم خانگی خارجی از برندهای ال‌جی، سامسونگ و بوش هستند. زمانی که لوازم خانگی خریداری شد در کارگاه‌ها نسبت به نوسازی آن اقدام می‌شود. در کنار این موضوع و برای آنکه فروش این شبکه متخلف تضمین شود، آنها کارت گارانتی محصول به مشتری ارائه می‌کنند. در حقیقت این افراد با برخی از تعمیرگاه‌های سطح شهر قرارداد منعقد کرد‌ه‌اند که تعمیر اینگونه لوازم خانگی را پوشش دهند که البته این نوع گارانتی هیچ زمان رایگان نیست و همواره تعمیرکار می‌گوید خرابی دستگاه مشمول گارانتی نخواهد شد.

اما چرا اینگونه لوازم خانگی به راحتی به فروش می‌رسد؟ فروشندگانی که لوازم خانگی دست دوم را به اسم نو می‌فروشند، به مشتری می‌گویند کالا قاچاق بوده و از آنجا که تعرفه واردات شامل آن نشده، قیمت آن بین 7 تا 15 میلیون تومان ارزانتر است و همین قیمت پایین‌تر، خیلی از مشتریان را به سمت خرید چنین کالاهایی سوق می‌دهد.

نکته دیگر آنکه ممنوعیت واردات لوازم خانگی و کمبود لوازم خانگی برودتی در بازار و سلیقه‌ای عمل کردن تولیدکنندگان داخلی باعث چنین سوء‌استفاده‌هایی در بازار شده است. تولیدکنندگان داخلی، لوازم خانگی برودتی را به مغازه‌ها عرضه نمی‌کنند و بیشتر محصولات خود را به نمایندگی‌ها می‌دهند از همین رو برخی از فروشگاه‌ها که کالا برای عرضه به مردم ندارند، اقدام به تخلف‌هایی که به آن اشاره شد، می‌کنند.

ممنوعیت واردات هم دلیل دیگری برای سودجویی شده است. از آنجا که خیلی از مردم خواهان لوازم خانگی خارجی هستند و حاضرند برای آن قیمت بالاتری پرداخت کنند، عملاً فرصت خوبی برای سودجویان فراهم شده است تا به قول معروف گنجشک را رنگ کنند و جای قناری بفروشند.

 ۹ کامیون لوازم خانگی کشف شد

در همین ارتباط محمد‌مهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: فقط در یک فقره بازرسی از یک انبار، ۹ کامیون لوازم خانگی کشف شد که کالاهای دست دوم را رنگ می‌کرد و به‌عنوان کالای نو به مشتری می‌فروخت.

او تصریح کرد: بازرسی‌ها به‌ صورت گسترده آغاز شده تا بازار از کالاهایی که دست دوم است و به اسم نو فروخته می‌شود، پاکسازی شود.

یکی از فروشندگان خیابان امین حضور درباره اینکه برخی از فروشندگان، لوازم خانگی دست دوم را به اسم نو می‌فروشند و این سودجویی از چه زمانی آغاز شده است به «ایران» گفت: از سال‌ها پیش برخی از فروشندگان لوازم خانگی چنین کاری را انجام می‌دادند اما خیلی محدود و انگشت‌شمار بود اما از اواخر سال 99 به واسطه افزایش قیمت لوازم خانگی، کاهش قدرت خرید مردم و عدم توزیع لوازم خانگی از سوی تولیدکنندگان به مغازه‌داران، تعداد بیشتری از فروشندگان به این سمت رفته‌اند. مهدی محسن‌نژاد با بیان اینکه اگر جلوی این اتفاق گرفته نشود مردم دیگر جرأت خرید لوازم خانگی از بازار را نخواهند داشت، تصریح کرد: امیدواریم دولت و نهادهای نظارتی ریشه این اتفاق را خشک کنند و اجازه ندهند فروش لوازم خانگی دست دوم به اسم نو برای برخی‌ها باعث درآمدزایی شود./ایران جیب

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟