تلویزیون هوشمند چیست
آموزش

تلویزیون هوشمند چیست ؟ /تفاوت تلویزیون اسمارت با اندروید

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در دنیای امروز که همه چی به سمت هوشمند شدن می‌رود، تلویزیون ها نیز دیگر یک ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، در دنیای امروز که همه چی به سمت هوشمند شدن می‌رود، تلویزیون ها نیز دیگر یک صفحه با چند کانال نیستند و علاوه بر آن کارایی های دیگری نیز دارند. پس اگر به دنبال یک تلویزیون با کارایی کامپیوتر هستید پیشنهاد میکنم با واژه ی تلویزیون هوشمند یا اسمارت تی وی بیشتر آشنا شوید. در این مطلب قصد داریم به سوال تلویزیون هوشمند چیست پاسخ دهیم تا بتوانید بیشتر با این محصولات آشنا شوید. هم چنین اگر قصد خرید این تلویزیون ها را دارید، در این مطلب با نوع عملکرد آن آشنایی بیشتری خواهید یافت.

بیشتر بخوانید:

پرفروش ترین تلویزیون های بازار ایران از نگاه کاربران

در این بخش میخوانیم:

  • تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k
  • تفاوت تلویزیون اسمارت با اندروید
  • از کجا بفهمیم تلویزیون هوشمند است
  • تلویزیون هوشمند چیست و چه کارایی هایی دارد؟
  • تلویزیون هوشمند بخریم یا نه
  • قیمت تلویزیون هوشمند

تعریف تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند چیست

اگر شما جزو علاقه مندان تکنولوژی هستید و پیگیر موضوعات مرتبط با آن باشید قطعا نام تلویزیون هوشمند را شنیده اید اما تا به حال این سوال برایتان پیش آمده  که تلویزیون هوشمند چیست و می تواند چه چیز هایی را در اختیار مصرف کننده قرار دهد؟!

تلویزیون هوشمند چیست

در پاسخ به سوال بالا می توان گفت که تلویزیون هوشمند علاوه بر نقش یک تلویزیون می تواند کارایی یک کامپیوتر را برای مصرف کننده داشته باشد به دلیل آن که نسبت به گذشته طریقه پخش فیلم ها تغییر کرده و از سوی دیگر با آمدن اینترنت و استفاده از آن در برخی تلویزیون ها دیگر یکی از واجبات هر خانه ای داشتن یک تلویزیون هوشمند است.

تلویزیون‌های قدیمی فقط می‌توانند محتوای آنتن HDTV، کابل یا منبع A / V دیگری را نمایش دهند اما تلویزیون های هوشمند از قابلیت های دیگری نیز بهره مند هستند.

کارایی تلویزیون هوشمند

تلویزیون هوشمند چیست

همانطور که گفتیم تلویزیون های هوشمند یا همان اسمارت شباهت زیادی به یک کامپیوتر یا تبلت دارند و قابلیت های آن ها تفاوت زیادی با سیستم های کامپیوتری ندارد. هم چنین این تلویزیون ها به طور کامل از اینترنت پشتیبانی می کنند و طیف وسیعی از برنامه ها را ارائه می دهند.

کارایی هایی که تلویزیون های هوشمند شامل ایجاد سرگرمی و گشت و گذار در اینترنت و یا حتی بازی می شود. هم چنین علاوه بر آن می توانند برنامه کنترل از راه دور در خانه نیز باشد.

تلویزیون هوشمند چیست

تلویزیون های هوشمند از الکسا و برنامه های دیگر نیز پشتیبانی کرده و شما می توانید به کمک آن ها برای تغییر کانال و یا کارای دیگر استفاده کنید. در مجموع برای پاسخ به سوال تلویزیون هوشمند چیست می توان گفت که اسمارت تی وی ها از طریق یک پلتفرم و یا سیستم عامل به شما امکان را می دهند که بدون نیاز به هرگونه دستگاه اضافی اتصال آنلاین داشته باشید و از کارایی های دیگر آن نیز بهره مند شوید.

تلویزیون هوشمند بخریم یا نه؟

اگر بعد از توضیحات داده شده هنوز بابت خرید این نسل از تلویزیون ها دو دل هستید و میپرسید که آیا تلویزیون هوشمند بخریم یا نه ما به شما جوابی نمیدهیم و فقط چند ویژگی تلویزیون های هوشمند را به شما خواهیم گفت و قضاوتتلویزیون هوشمند چیست با خودتان است از ویژگی های این تلویزیون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان نصب نرم افزار
  • امکان مشاهده ویدیو و تصاویر آنلاین
  • امکان بازدید صفحات وب
  • امکان اجرای بازی
  • امکان اتصال به کانال های اینترنتی IPTV
  • امکان استفاده از قابلیت Time Shifting
  • امکان اتصال به شبکه های اجتماعی و سرویس های اشتراک گذاری
  • پشتیبانی از استاندارد DLNA
  • کنترل تلویزیون با دستورات صوتی و حتی ژست‌های حرکتی
  • قابلیت اتصال به وبکم
  • امکان اجرای نرم افزار SKYPE
  • گزارش و پیش بینی وضعیت آب و هوا امکان
  • دسترسی به رادیوهای اینترنتی

تفاوت تلویزیون های هوشمند با سایر تلویزیون ها

تلویزیون هوشمند چیست

در این قسمت سعی داریم تا درباره دو مدل از تلویزیون ها و تفاوت آن ها صحبت کنیم. اولین موضوع تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k  و تفاوت تلویزیون اسمارت با اندروید است. همانطور که گفتیم منظور از تلویزیون های هوشمند نوعی از تلویزیون هایی است که قابلیت اتصال به اینترنت و web2  را داشته باشند.

تلویزیون هوشمند چیست

در ابتدا برای اولین بار شرکت سامسونگ این نسل از تلویزیون ها را وارد بازار کرد و بعد از آن به ترتیب برند های ال جی و فیلیپس بودند که اسمارت تی وی ها را ساختند.

این تلویزیون ها همانند گوشی و سایر گجت ها امکان اتصال به به طیف گسترده ای از برنامه ها و محتوا دنیای وب را به شما می بخشند.

تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k

تلویزیون اسمارت با 4k

اگر به دنبال تفاوت تلویزیون اسمارت با 4k هستید باید بگوییم که یکی از تفاوت های این دو در وضوح تصویر است. در واقع تلویزیون های هوشمند وضوح تصویر خوبی دارند اما به پای تلویزیون های۴ کا نمی رسند.

در واقع اگر بخواهیم رزولوشن تلویزیون های 4k را تشریح کنیم باید گفت که تلویزیون ۴ کا یک تلویزیون با وضوح فورکی است که این بدان معنی است که دارای ۳۸۴۰ پیکسل افقی و ۲۱۶۰ پیکسل عمودی است و در  کل حدود ۸.۳ میلیون پیکسل در تلویزیون های ۴ کا قرار گرفته است.

تلویزیون هوشمند چیست

خوب است بدانید رزولوشن به منظور تعداد پیکسل های یک تصویر است و هر چه تعداد پیکسل های یک تصویر بیشتر باشد کیفیت بهتری خواهد داشت. تفاوت بعدی این تلویزیون با اسمارت تی وی ها در میزان صدا است که اگر در محیطی مانند جلسات و… از تلویزیون های ۴ کا استفاده کنید، کیفیت صدای بهتری خواهید داشت.

از مزایای تلویزیون های فورکی نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای کیفیت بالای تصویر
  • تکنولوژی آن امکان نمایش تصاویر با کیفیت کمتر
  • قیمت کم آن نسبت به روزهای اول بدو ورود به بازار
  • محتوای بسیار سازگار ان با تکنولوژی

تفاوت تلویزیون اسمارت با اندروید

تلویزیون هوشمند چیست

حال در ادامه به تفاوت تلویزیون اسمارت با اندروید خواهیم پرداخت قطعا تا اینجای مطلب متوجه این که تلویزیون هوشمند ( اسمارت) چیست شده اید ولی جالب است بدانید سیستم تمام تلویزیون های هوشمند یکسان نیست و با توجه به برند سازنده متفاوت هستند.

به طور مثال سیستم عامل تلویزیون های ال جی WebOS است و اما برند سامسونگ دارای یک Smart Hub است و برندهایی نظیر سونی و فیلیپس از جمله شرکت هایی هستند که از سیستم عامل اندروید استفاده می کنند.

حال اگر بخواهیم تفاوت این دو تلویزیون را بگوییم می توان گفت همه ی تلویزیون های دارای سیستم عامل اندروید با استفاده از یک تی وی باکس به تلویزیون هوشمند تبدیل می شوند.

 تلویزیون هوشمند چیست

اندروید تی وی باکس یک دستگاه است که با نصب روی تلویزیون های اندروید به هوشمند تبدیل می شوند. یکی از تفاوت های این دو می تواند قیمت پایین تر تلویزیون های اندروید باشد. هم چنین اندروید ها قابلیت نصب اپ‌های فراوانی را دارند اما اسمارت تی وی ها فقط از یک سری برنامه های مخصوص خودشان پشتیبانی می کنند.

در انتهای این قسمت شاید این سوال پیش بیاید که از کجا بفهمیم تلویزیون هوشمند است یا نه در پاسخ می توان گفت اولین نکته برای فهمیدن این موضوع اتصال به اینترنت است. هم چنین شما می توانید با بررسی کنترل از راه دور و فهرست‌ برنامه‌های موجود در منوی تلویزیون ببینید که آیا برنامه‌هایی مثل Netflix، Hulu یا Amazon Prime Video در اسمارت تی وی ها شما هست یا نه.

برای برنامه هایی نظیر آن ها با پرداخت هزینه های جزئی مانند نتفلیکس برای تماشا ی فیلم و سریال می توانید آن هارا فعال کنید. البته در خیلی از تلویزیون های هوشمند بسیاری از برنامه ها قبلا نصب شده اند و شما با فعال کردن شبکه های اینترنت به راحتی از تمام امکانات تلویزیون هوشمند تان می توانید استفاده کنید.

چگونه تلویزیون معمولی را به یک تلویزیون هوشمند تبدیل کنیم؟!

اگر‌شما یک تلویزیون معمولی دارید و بنا به هر دلیلی قصد خرید تلویزیون های هوشمند را ندارید می توانید با  استفاده از گجت‌های اندروید امکانات یک تلویزیون اسمارت را در آن فعال کنید. مدیا هاب های مبتنی بر سیستم عامل اندروید دستگاه‌هایی هستند که می‌توانید آن‌ها را به تلویزیون خود متصل کرده و شبیه به یک تلفن همراه اندروید از آن استفاده کنید و هزینه های زیادی را صرف خرید تلویزیون های هوشمند نکنید.

در کلام آخر اگر قصد تعویض تلویزیون خانه تان را دارید پیشنهاد می کنیم از تلویزیون های هوشمند (اسمارت) غافل نشوید هم چنین بزای دانستن قیمت تلویزیون هوشمند می توانید به سایت های رسمی و یا فروشگاه های سراسر کشور سر بزنید تا بتوانید با توجه به بودجه مورد نظرتان یک تلویزیون جدید تهیه کنید هم چنین در این مطلب به شما گفتیم که چگونه تلویزیون های معمولی خود را به یک اسمارت تی وی تبدیل کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟

نظرات ثبت شده

  • حسین | 13 مهر 1402 در 6:10 ب.ظ

    اولین تلوزیون هوشمند با سیستم عامل NET CAST که اولین تلوزیون دارای کنترل جادوئی (کنترل هوشمند ) دنیا نیز به شمار میرود تلوزیون ال حی مدل LM57100 ( در ایران مونتاژ شرکت گلدایران ) و LM5710 در سایر کشورها بود که در سال 2011 میلادی به بازار عرضه شد کنترل جادوئی این مدل و همچنین سری های 2012 و 2013 میلادی یا سی های LM و LA فقط در محیط تلوزیون هوشمند کارائی داشتند و در کارتن تلوزیون های ال جی کنترل های معمولی نیز عرضه می شد از زمان عرضه مدلهای LB کنترل های هوشمند برای تمام عملیات های تلوزیون کارائی و کنترل معمولی از کارتن محصول حذف اما کماکان تمام تلوزیون های هوشمند ال جی با کنترل های قدیمی کار می کنند از سال 2014 میلادی سامسونگ و ال جی سیستم عامل های انخصاری خود را در تلوزیونهای تولیدی خود بکار گرفتند سامسونگ سیستم عامل تایزن و ال جی سیستم عامل WEBOS که امتیاز آن را از شزکت هیولت پاکارت (در ایران با نام HP شناخته و انواع چاپگر لیزری و جوهر افشان و انواع سرورهای آن پر فروش ترین در ایران می باشند ) بدلیل اینکه انخصاری بودن سیستم عامل انگیزه ای برای تولید انواع بازیها و برنامه های کاربردی بدلیل محدودیت استفاده بوجود نمی اورد از سال 2020 میلادی ال جی سیستم عامل WEBOS را از حالت انحصاری خارج و در حال حاضر بیش از 30 تولید کننده دیگر از این سیستم عامل در برخی مدلهای خود استفاده می کنند محیط کاربر پسندانه و سرعت اجرای بالا باعث شده تمایل به استفاده از WEBOS روز بروز بیشتر شود در کنار ان حق امتیاز ارزان در مقابل سیستم عامل اندروید تی وی نیز از مهمترین دلایل توسعه سریع این سیستم عامل استاما کماکان اکثر تلوزیونهای هوشمند دنیا و تقریبا تمامی تلوزیونهای هوشمند ایرانی از سیستم عامل محبوب اندروید استفاده می کنند .