اخبار لوازم خانگی

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه در بازار سرمایه شاهد طلوع و افول شرکت ها و به تبع آن ها برندهای ...

حسین محمدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، امروزه در بازار سرمایه شاهد طلوع و افول شرکت ها و به تبع آن ها برندهای زیادی هستیم. بسیاری از برندها در طول چند دهه گذشته بطور کلی از صحنه روزگار حذف شده اند، برخی مانند aiwa با غیبت بیش از یک دهه با ملیت و کارفرمایان جدید به صحنه رقابت برگشته اند و برخی دیگر از برندها چند بار بین شرکت هایی از ملیت های مختلف دست به دست شده اند و در جریان این جابجایی مالکیت با انتقال فناوری زمینه رشد برندهای جدید را فراهم کرده است و برخی در جریان این تغییر مالکیت و تغییر ملیت ها زمینه فعالیت و تولیدات آن ها دگرگون شده است. در این مقاله صرفا به سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی پرداخته ایم که در نیم قرن اخیر از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و در گذشته در لیست بهترین برند لوازم خانگی در ایران قرار می گرفتند. تولیدات این برند ها در تیراژ بسیار بالا وارد بازار ایران شده و یا با تولید کنندگان ایرانی همکاری وسیعی داشته اند و محصولات آن ها برای چند دهه در ایران با برند اصلی و یا برندهای ایرانی تولید و روانه بازار شده است. قطعا برخی از تولیدات این برندها در منزل شما و یا خانه ی پدری موجود است و با آن ها خاطره دارید.

بیشتر بخوانید:

بهترین برندهای لوازم خانگی ایرانی را بیشتر بشناسید + ویدیو و قیمت

 

برندهایی که در بازار لوازم خانگی ایران محبوب بودند!

قطعا در مورد سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی ایرانی مطالب زیادی منتشر شده است، برندهایی مانند ارج و آزمایش، RTI  و …. اما سرنوشت بسیاری از برندهای جهانی نیز با نشیب و فرازهای زیادی روبرو بوده و سعی ما بر این است که در این مقاله شما را در جریان وضعیت کنونی برندهای مشهور جهانی قرار دهیم که حداقل برای نسل قبل در ایران شناخته شده تر هستند.  البته برندهایی که به علت بحران های مالی ورشکسته شده اند و تحت مالکیت شرکتهای دیگر و عمدتا چینی و هندی درآمده اند.

زمانی که برندهای مشهور جهانی در زمینه تولید خودرو مانند ولوو، اسکانیای سوئد، جگوار و لندرور انگلیس تحت مالکیت هندی ها قرار دارند، جای تعجب ندارد بسیاری از برندهای لوازم خانگی و صوت و تصویر دنیا در اختیار مالکین چینی، کره ای، هندی و ترکیه ای باشند.

وارد شدن به شاخه جدید تولید و یا عقب ماندن در نوآوری در زمینه های طراحی و فناوری و از همه مهمتر وجود رقبای تازه نفس که محصولات مشابه را با قیمت نازل و با طراحی و امکانات مورد انتظار مشریان جهانی عرضه می کردند، دلیل افول این برندهای پیشکسوت جهانی است.

سانیو (SANYO)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

برند سانیو با عرضه ماشین های لباسشویی های کوچک مینی واش در دهه 50 خورشیدی شناخته شد. وسیله ای که برای شستن لباس زیر کودکان کاربرد داشت و قبل از رواج استفاده از پوشک پرطرفدار بود.  خیلی زود تولید کنندگان ایرانی اقدام به مشابه سازی آن نمودند.

انواع لوازم صوتی و تصویری، گوشی تلفن ثابت و لباسشویی های دوقلو از محصولات پرفروش این برند در ایران بود. در دهه 60 تلویزیون 20 اینچ سانیو با قاب جلو نقره ای و بدنه چوبی با سیستم پال سکام در کارخانجات پیام ( بلموند سابق ) با برند پیام تولید شد.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

این برند توسط برادر خانم بنیانگذار شرکت ماتسوشیتای ژاپن که از مهندسین کارخانه ماتسوشیتا( صاحب برندهای تجاری کوماتسو در ماشین آلات راهسازی، پاناسونیک در صوت و تصویر و تجهیزات مخابراتی و لوازم خانگی یا ناسیونال سابق، لومیکس در صنعت دوربین های عکاسی، تکنیکس در بخش لوازم صوتی حرفه ای ) پایه گذاری گردید. برند سانیو پس از ورشکستگی توسط ماتسوشیتاخریداری و در حال حاضر در مالکیت این شرکت به فعالیت خود ادامه می دهد.

آر سی ای (RCA)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

قدمت این مارک لوازم خانگی امریکایی حدود 103 سال است و اولین استاندارد پخش رنگی آنالوگ NTSC3.58، اولین استاندارد پخش رنگی دیجیتال ATSC،  تولید انبوه اولین تلویزیون رنگی دنیا در 7 دهه قبل، نخستین پخش تلویزیونی ماهواره ای و استفاده از تجهیزات این شرکت جهت پخش مستقیم، فرود آپولو 11 و قدم گذاشتن انسان بر روی ماه از افتخارات غیر قابل انکار این برند می باشد.

ضمنا اولین تجهیزات استودیویی و فرستنده های تلویزیونی برای پخش برنامه های تلویزیونی تهران و آبادان در سال 1337 از این شرکت خریداری شد. اولین تلویزیون ایرانی با برند RTI  وارد شد که در سالهای 1340تا 1342 تنها برند تلوزیونی در دسترس ایران بود و تولید آن تا سال 1358 با مشارکت فنی این شرکت در ایران تداوم یافت.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

این برند بعد از بروز مشکلات مالی توسط شرکت TCL چین خریداری و سهم عمده ای در موفقیت این برند چینی داشت. برند آر سی ای توسط تی سی ال به شرکت چینی اون فروخته و در نهایت توسط هلدینگ کورتیس کانادا خریداری شد.

در حال حاضر محصولات آن در کشور چین تولید و در قاره اروپا و قاره آمریکا عرضه می شوند . تلویزیون های تولید شده برای کشورهای اروپایی این برند با استاندارهای برق و پخش تلویزیونی در ایران سازگارند. در دهه 50 مدل های 14 اینچ این برند توسط شرکت رادیو تلوزیون ایران به صورت کامل از آمریکا واردشد اما نتوانست مانند مدل های 24 اینچ ترانزیستوری RTI  که با مشارکت RCA تولید و سهم عمده بازار را در اختیار داشت، با اقبال مواجه شود. دلیل آن هم وجود تلویزیون های ارزان قیمت 14 اینچ با بدنه پلاستیک رنگی توشیبا تولید پارس الکتریک و ناسیونال تولید شرکت کوفرد در بازار ایران بود.

تامسون (Thompson)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

این شرکت فرانسوی بیش از 120 سال قدمت دارد و فرستنده ها و تجهیزات پخش رنگی تلوزیون ایران در سال 1355 از این شرکت خریداری شده است.

شرکت تکتا تولید کننده تجهیزات فرستنده های رادیویی و تلوبزبونی در ایران با مشارکت 50 درصدی این شرکت در ابتدا تاسیس شد. این شرکت حدود یک دهه قبل در مالکیت شرکت TCL (دومین تولید کننده بزرگ تلویزیون در دنیا بعد از سامسونگ) بود و کارخانه اصلی آن در کشور هند قرار داد که به تولید انواع تلویزبون و لوازم خانگی های بزرگ و کوچک و انواع دستگاه های تهویه هوا می پردازد.

این برند سومین برند پر فروش تلویزیون در دنیا است و در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسیایی فروش خوبی دارد.  مدل های تولید سال های 2015 تا 2017  این برند شباهت زیادی به تلویزیون های TCL  تولید شده در شرکت شهاب دارد. تلویزیون های این برند به صورت محدود در اواخر دهه 80 خورشیدی وارد بازار ایران شدند که در مقابل برندهای محبوب آن دوره با استقبال مواجه نشدند. این شرکت هم مانند RCA  توسط TCL  به هلدینگ کورتیس کانادا فروخته و در حال حاضر در مالکیت این هلدینگ قرار دارد.

زنیت (ZENITH)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

برند زنیت در ایران با دوربین های عکاسی آنالوگ مدل های 122 ، 312 و 412 ساخت روسیه شناخته می شود، اما این برند یک برند پیشگام در صنعت الکترونیک در آمریکا است که در زمینه پخش دیجیتال تلویزیونی همکاری نزدیکی با RCA داشته و حاصل این همکاری سیستم پخش دیجیتال ATSC  مورد استفاده در قاره آمریکا است.

مهمترین نوآوری این شرکت در صنعت تلویزیون اختراع نخستین دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون آن هم در زمانی که گیرنده های امواج تلویزیونی مکانیکی(در ایران معروف به کانال های گردان ) بودند.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

اندازه کنترل اولیه بسیار بزرگ بود و فقط قابلیت روشن و خاموش کردن، کم و زیاد کردن و تعویض کانال را به صورت رفتن یک کانال به جلو تا کانال 12 و دوباره از اول را داشت. در فیلم های موجود دقیقا صدای تعویض کانال و چرخیدن ولوم سرکانال قابل رویت است.

این کمپانی در سال 1995 میلادی به مالکیت شرکت ال جی درآمد و ال جی در یک دوره چند ساله به تولید مدل های خود با لوگوی زنیت در آمریکا ادامه داد و به مرور زمان با قراردادن لوگوی ال جی در کنار زنیت، یکی بودن این دو برند را جا انداخت و بعد کلا نام و لوگوی زنیت را حذف کرد.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

قطعا پیشرفت چشمگیر ال جی در سه دهه اخیر را میتوان در خرید شرکت زنیت و استفاده از فناوی آن و همچنین تاسیس کارخانه مشترک تولید صفحه نمایش با شرکت فیلیپس با نام LG Phillips  و سپس خرید سهام شرکت فیلیپس و تغییر نام شرکت بنام LG Display دانست.

توشیبا (TOSHIBA)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

برند توشیبا متعلق به هلدینگ شیبورای ژاپن بود که بیش از 70 سال سابقه حضور در بازار ایران را دارد. برای اولین بار پنکه های این برند توسط تجارت خانه حاج محمد تقی برخوردار وارد شد.

در سال 1343 تلویزیون های مبله 23 اینچ توشیبا در شرکت پارس الکتریک تولید و به بازار وارد شد. در سال 1347 شرکت پارس توشیبا ( پارس خزر فعلی ) در شهر صنعتی رشت با تولید انواع پنکه و آبمیوه گیری، پلوپز و در کنار آن کارخانجات لامپ پارس با تولید انواع لامپ مهتابی و رشته ای با برند توشیبا شروع به کار کردند.

جالب اینجاست که با گذشت بیش از نیم قرن هنوز برخی از تولیدات آن با همان شکل و یا تغییرات اندک در حال تولید هستند. در سال 1352 مدل های 12 اینچ تمام ترانزیستوری توشیبا به تعداد محدود در شرکت پارس الکتریک تولید و در اواخر همان سال تلویزیون های 14 اینچ با بدنه پلاستیک به رنگ های سفید، قرمز و زرد با قاب طلقی محافظ و تیونر VHF و UHF وارد بازار شدند. بدنه این تلویزیون در کارخانجات پلاستیران و لامپ تصویر آن در شرکت لامپ تصویر ایران تولید می شد.

در اواخر دهه 50 تیونر UHF و طلق محافظ حذف شد و با لوگو پارس تولید آن استمرار یافت. در دهه 60 ( تابستان 1362) به دلیل تقاضای بسیار بالا و کمبود تلویزیون در بازار، شرکت پارس الکتریک تصمیم گرفت این مدل و برخی مدل های دیگر را از طریق قرعه کشی به مردم واگذار و اسامی برندگان در تابستان آن سال منتشر شد. در این سال پارس الکتریک به تنهایی بیش از 70 درصد بازار تلویزیون ایران را در اختیار داشت و بالاترین آمار تولید مربوط به این مدل بود

در نهایت، پارس الکتریک اعلام کرد که توانسته به تمام متقاضیان این مدل تلویزیون تحویل دهد. تولید این مدل در دهه 70 به دلیل تعطیلی شرکت لامپ تصویر ایران متوقف شد و شرکت پارس الکتریک تولیدات خود را با مشارکت گروندیک و سامسونگ ادامه داد.

در دهه 80 خورشیدی شرکت پارس الرمس نمایندگی انحصاری تلویزیون های توشیبا را در ایران به دست آورد و اقدام به واردات تلویزیون های توشیبا از لهستان و شرکت وستل ترکیه نمود که نمونه های ساخت ترکیه از زبان فارسی پشتیبانی می نمود.

بعد از قطع همکاری پارس الرمس، تعدادی از مدل های توشیبا توسط شرکت های متفرقه از ترکیه وارد شد. با سرمایه گذاری سنگین توشیبا و خرید بخش تولید الکتریسیته شرکت جنرال الکتریک آمریکا، این شرکت دچار بحران مالی و در نهایت توسط شرکت هایسنس چین خریداری گردید. هم اکنون تلویزیون های توشیبا در شرکت وستل ترکیه در حال تولید و به تمام نقاط دنیا به ویژه قاره اروپا صادر می گردد.

کندی (CANDY)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

قدمت برند کندی به سال 1945 میلادی باز می گردد و در لیست بهترین برندهای لوازم خانگی ایتالیایی قرار می گرفت. این برند نخستین تولید کننده ماشین لباسشوئی در ایتالیا می باشد.

بیشتر بخوانید:

لوازم خانگی کندی ساخت کجاست ؟ ویدیو و مشخصات

از دهه 50 خورشیدی در بازار ایران حضور داشته است البته در ایران این برند با ماشین لباسشویی شناخته شده تر است. در حالی که هم اکنون علاوه بر لباسشویی، یخچال و فریزر و جاروبرقی این برند در بازار وجود دارد.

این برند هم اکنون در مالکیت شرکت Haier چین قرار دارد و زیر نظر شاخه اروپایی شرکت Haier اداره می گردد و در ایران محصولات این برند تحت لیسانس هایر در شرکت پاکشوما در استان قم تولید می گردد.

شرکت پاکشوما فعالیت خود را تحت امتیاز برند لیدی واش در زمینه تولید ماشین های لباسشویی کوچک آغاز کرد و در ادامه با همکاری شرکت های فیلیپس و  ال جی کره جنوبی، فعالیت های خود را توسعه داد و در اوایل دهه 90 توانست 50 درصد سهم بازار ماشین لباسشویی ایران را با تولیدات مشترک با ال جی تصاحب نماید.

علاوه بر کندی برند زیرووات ایتالیا نیز در زیر مجموعه شاخه اروپایی هایر چین قرار دارد و شرکت پاکشوما محصولات زیرووات را نیز در ایران تولید و عرضه می نماید. از دیگر برندهای تحت پوشش شاخه اروپایی هایر، برند هوور آمریکا می باشد که در دهه 40 و 50 جاروبرقی های این برند در محل سابق کارخانه فیلکو هوور ( فیلور کنونی ) واقع در خیابان پیروزی، جنب ایستگاه مترو نبرد فعلی تولید می شد و برای نسل قدیم خانواده های ایرانی شناخته شده است.

تولید یخچال های فیلکو ( برند آمریکایی ) و جاروبرقی هوور در این کارخانه در اوایل دهه 60 متوقف شد و این کارخانه نام فیلوور را برای محصولات خود انتخاب کرد. کارخانه پیروزی شرکت فیلور تخریب و در حال ساخت پارکینگ طبقاتی و پاساژ می باشد و فعالیت تولیدی آن به جاده ساوه منتقل گردیده است.

اگر به کاتالوگ جدید سال 2022 میلادی برندهای کندی، زیرووات و پاکشوما که همگی در کارخانه پاکشوما تولید شده و با ضمانت پاک سرویس عرضه می شوند، نگاهی بیندازیم. در برخی از تولیدات مانند یخچال و فریزر و جاروبرقی شباهت زیادی بین محصولات در حال تولید و محصولاتی که با عبارت coming Soon یا به زودی به بازار عرضه می شوند، وجود دارد.

گروندیک(GURONDIC )

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

ورود گروندیک به بازار ایران به تابستان سال 1353 همزمان با برگزاری چهارمین دوره بازیهای آسیایی در تهران برمی گردد. زمانی که برای اولین بار و به صورت محدود پخش رنگی این مسابقات در ایران انجام شد.

در این زمان تلویزیون های 27 اینچ LOEWE OPTA با قابلیت دریافت سیستم های پال آلمان و سکام فرانسه ساخت آلمان غربی و همچنین تلویزیون های 26 اینچ گروندیک آلمان با قابلیت دریافت سیستم پال به تعداد محدود وارد کشور شد و با تبلیغات تلویزیونی به فروش رسیدند.

شرکت پارس الکتریک در همین سال تلویزیون های 20 اینچ سیاه و سفید گروندیک را در ایران تولید کرد و این آغاز همکاری گروندیک با شرکت پارس الکتریک بود که تا دهه 80 خورشیدی تداوم یافت.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

در این ایام شرکت گروندیک ورشکسته شد و شرکت پارس با سرمایه گذاری قابل توجه خط تولید تلویزیون های شارپ را راه اندازی کرد. شرکت گروندیک به مزایده بین المللی گذاشته و شرکت پارس نیز در خرید آن پیشقدم شد، اما در نهایت به دلیل عدم امکان تامین نقدینگی این شرکت به گروه هلدینگ آرچلیک ترکیه فروخته شد.

چند سال بعد یک شرکت خصوصی نمایندگی انحصاری این برند را در ایران بدست آورد و تعدادی تلویزیون 42 اینچ ال سی دی گروندیک را از ترکیه وارد کرد، اما در این زمان برندهای ال جی و سامسونگ کره سهم عمده بازار ایران را در اختیار گرفته و این بازگشت دوباره برند گروندیک موفقیت آمیز نبود. این برند در حال حاضر به مالکیت آرچیک ترکیه قرار دارد.

 فریجیدر (Frigidaire)

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

تا حدود یک دهه قبل شاهد حضور پر رنگ  این مارک لوازم خانگی امریکایی در بازار ایران بودیم، به استثنای یک مدل از لباسشویی این برند که ساخت اروپا بود. اغلب تولیدات این برند در بازار ایران مونتاژ سایر کشورها از جمله مکزیک بود و هنوز هم بسیاری از لوازم خانگی های این برند در منازل ایرانیان در حال کار است.

سرنوشت برندهای مشهور لوازم خانگی خارجی

این برند نیز در حال حاضر در مالکیت هلدینگ کورتیس کانادا قرار دارد و تمرکز فعالیت آن در حوزه لوازم خانگی کوچک آشپزخانه، یخچال های هتلی و یخچالهای فروشگاهی فروش نوشابه است و دیگر در زمینه تولیدات بزرگ آشپزخانه مانند انواع یخچال و فریزر، ساید بای ساید و ماشین های لباسشویی فعالیتی ندارد .

 سیلوانیا

برند سیلوانیا در ایران به دلیل عرضه انواع فلاش های یکبار مصرف مورد استفاده در دوربین های عکاسی فوری پولاروید و انواع دوربین های عکاسی که از فیلم های 110، 126 و 135 پشتیانی می کرد، شناخته شد.

برخی از فلاش ها مانند سری های مورد استفاده با دوربین های 2000، 3000 و SX70  پولاروید صرفا برای مدل هایی که فیلم در زیر کاغذ قرار داشت و پس از خروج از زیر دوربین نیاز به برداشتن پوسته فیلم از روی عکس نبود، تولید می شد. کماکان این نوع فیلم ها در حال تولید است و در دوربین های جدید دیجیتال پولاروید مورد استفاده قرار می گیرد.  اما تولید نوع مکعبی آن که دارای 4 لامپ یکبار مصرف بود، سال هاست متوقف شده است.

علاوه بر آن، انواع فیوز و استارت مهتابی، لامپ مهتابی و دیگر لوازم الکتریکی این برند در بازار ایران به وفور موجود بود . این برند در حال حاضر در زمینه تولید انواع رادیو و پخش کننده سی دی، انواع تلویزیون فعالیت می کند و تحت مالکیت هلدینگ کورتیس کانادا قرار دارد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟