آموزش تمیز کردن ظروف مسی
آموزش

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ظرف ها از آن دسته لوازمی هستند که اگر به خوبی شسته و خشک شوند، تاثیر زیادی ...

نهال وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، ظرف ها از آن دسته لوازمی هستند که اگر به خوبی شسته و خشک شوند، تاثیر زیادی در پذیرایی بهتر از مهمان ها و یا زیبایی دکور در منزل را داشته باشند. قطعا می دانید که ظروف انواع مختلفی مانند چینی، سرامیک، برنج، مسی، استیل، نقره و… دارند و تمیز کردن هر کدام نیاز به یک روش مخصوص جنس آن ظرف است و ما در این مطلب قصد داریم تا درباره آموزش تمیز کردن ظروف مسی صحبت کنیم.

بیشتر بخوانید:

قیمت پرفروش ترین ماشین ظرفشویی های بازار ایران + جدول و ویدیو

هم چنین در ادامه این مطلب می خوانید:

  • داخل قابلمه مسی را چگونه سفید کنیم
  • تميز كردن ظروف مسي با رب
  • مس را چگونه براق کنیم

نکاتی که برای تمیز کردن ظروف مسی باید رعایت کنید

اگر تا به حال از ظروف مسی استفاده کرده باشید، پس از مدتی متوجه یک سری تغییرات ظاهری در آن می شوید، معمولا این ظروف پس از مدتی استفاده سیاه و کدر می شوند و به همین دلیل نیاز به این دارند تا به خوبی تمیز شوند و مامند روز اول برق بزنند. پس سفید کردن ظروف مسی در منزل کار دشواری نخواهد بود و ما در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل آموزش تمیز کردن ظروف مسی را به شما بگوییم تا دیگر از شر کثیفی و کدر شدن این ظروف پس از چند بار استفاده خلاص شوید.

خیلی از ما ها از این ظروف به عنوان بخشی از تزئینات در خانه استفاده می کنیم اما با این که در معرض هیچگونه شوینده و یا آب نیستند باز هم سیاه و یا کدر می شوند، پس باید با این ظرف ها چه کار کرد و یا چگونه ظرف مسی که سیاه شده را مانند روز اول تمیز کرد؟!  خوب است بدانید که مس یک فلز نرم است که سطوح ان به راحتی خراشیده می شود و زمانی که با رطوبت و اکسیژن واکنش شیمیایی نشان می دهد، کربنات مس با رنگ های سبز تیره روی مس ایجاد می شوند که به آن پتینه نیز می گویند.

نکته مهم در این موضوع این است که در واقع این لایه نوعی محافظ مس محسوب شده و به هیچ عنوان سبب خوردگی و یا آسیب به ظرف یا هر شی مسی نمی شود.

قبل از این که به آموزش تمیز کردن ظروف مسی بپردازیم خوب است چند نکته را رعایت کنید و بعد شروع به روش هایی که در ادامه برای تمیز کردن خواهیم گفت انجام دهید. ابتدا بهتر است که شی یا ظرف مورد نظر را به کمک یک اسفنج نرم آغشته به صابون بشویید و برای آبکشی از آب گرم استفاده کنید، به این نکته توجه کنید که اسکاچ های ضخیم و یا سیم ظرفشویی آسیب زیادی به ظرف مسی شما وارد می کنند پس حتما از اسفنج های نرم استفاده کنید.

اگر می خواهید ظرف شما خراشیده نشود بهتر است هر ۶ ماه یک بار از یک روش برای جلا دادن و تمیز کردن استفاده کنید و برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف مسی به فکر شستشوی این ظرف ها با ماشین ظرفشویی نباشید، نکته بعدی این است که هر نوع سفید کننده و شوینده های قوی برای ظروف مسی اصلا گزینه مناسبی نمی باشند.

هم چنین قرار دادن ظروف مسی خشک روی حرارت نیز می تواند پوشش مسی روی ظرف را از بین ببرد پس اگر قصد دارید تا با این ظروف پخت و پز انجام دهید از شعله پخش کن و شعله کم اجاق گاز استفاده کنید.

۴ روش تمیز کردن ظروف مسی

۴ روش تمیز کردن ظروف مسی در ادامه با استفاده از مواد ارزان گفته شده است.

آبلیمو و جوش شیرین

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

یکی از ترکیباتی که می تواند برای جلا دادن به ظروف مسی موثر باشد، ترکیب آبلیمو و جوش شیرین است شما به کمک این ترکیب می توانید ظرف مسی خود را جلا دهید و برق بیاندازید. برای این کار ابتدا یک کاسه بردارید و مقداری جوش شیری و آب لیمو ترش را با هم ترکیب کنید، سپس به کمک یک پارچه نرم مقداری از مواد را به صورت چرخش دورانی روی ظرف بکشید و بعد از این که تمام ظرف را به این ترکیب آغشته کردید، بشویید و خشک کنید.

سس کچاپ

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

قطعا در هر خانه سس کچاپ پیدا می شود زیرا طرفداران زیادی دارد اما آیا می دانستید که ترکیبات موجود در این سس می تواند علاوه بر خوش مزه کردن غذا ها، ظروف مسی شما را نیز برق بیاندازد! برای براق کردن ظروف مسی به کمک سس کچاپ ابتدا سس را روی ظرف ریخته و به کمک دستتان به خوبی روی همه جای ظرف پخش کنید و بعد از گذشت ۲ دقیقه آن را بشویید و خشک کنید‌، توجه داشته باشید که برای شستشو از آب گرم استفاده کنید تا چربی سس را از روی ظرف پاک کند.

لیمو ترش و نمک

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

قطعا می دانید که لیمو ترش یک ماده اسیدی است و ترکیب آن با نمک می تواند یک ترکیب عالی و قوی برای از بین بردن سیاهی های روی ظروف مسی باشد برای انجام این کار ابتدا لیمو را از وسط برش دهید و سپس روی آن را نمک بپاشید و سپس به آرامی روی قسمت های سیاه شده ظرف مسی بکشید تا تمام آن ها از بین برود. فقط توجه داشته باشید که این کار را باید خیلی نرم انجام دهید و با وارد نکردن فشار زیاد از خش افتادن ظرف جلوگیری کنید.

سرکه و نمک

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

ترکیب خمیری سرکه و نمک نیز یک ترکیب خانگی و عالی برای تمیز شدن ظروف مسی است. برای این کار مقداری سرکه را با نمک ترکیب کنید تا حالتی خمیری ایجاد شود توجه کنید که مقدار نمک بیشتر از سرکه باشد تا این حالت خمیری از بین نرود. سپس با یک اسفنج یا پارچه نرم روی ظرف را به خوبی به این ترکیب آغشته کنید و در نهایت با آب گرم آن را بشویید و خشک کنید.

مس را چگونه براق کنیم؟

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

قطعا این سوال برای شما هم پیش آمده که مس را چگونه براق کنیم و یا از چه موادی برای جلا دادن ظروف مسی در خانه استفاده کنیم؟ در قسمت بالا به یک سری ترکیباتی که می تواند ظروف مسی شما را به خوبی تمیز کند، اشاره کردیم.

ترکیباتی مانند نمک، سرکه، جوش شیرین، لیمو ترش و سس کچاپ از آن دسته ماده هایی بودند که ظروف مسی شما را تمیز می کردند اما تمیز کردن به تنهایی کافی نیست و اگر می خواهید ظرف مس شما براق باشد باید چه کارهایی انجام دهید و از چه ترکیباتی استفاده کنید؟!

آموزش تمیز کردن ظروف مسی

در جواب به این سوال که ظروف مسی را چگونه براق کنید باید بگوییم که چند روش مختلف وجود دارد یکی از این روش ها استفاده از یک ماده دست ساز خانگی است که با ساده ترین مواد در هر خانه ای می توان آن را آماده کرد.

برای شروع مقداری مساوی از آرد، نمک، پودر لباسشویی، سرکه سفید، لیمو ترش و آب را با هم مخلوط کنید. به شکلی که کامل یک دست شود، سپس روی ظرف مورد نظر با یک پارچه یا اسفنج بکشید و بعد بشویید. این ترکیب یک جلا دهنده عالی برای ظروف مسی است.

 

روش دیگری که برای جلا دادن ظروف مسی می توانید استفاده کنید تميز كردن ظروف مسي با رب است. ب

رای این کار مقداری از رب گوجه فرنگی را روی کل ظرف آغشته کنید و به مدت یک ساعت در همان حال بگذارید بماند. سپس به کمک اسفنج مواد را از روی ظرف پاک کنید و در نهایت بشویید و خشک کنید.

خواهید دید که نتیجه کار چقدر عالی خواهد بود اما روش بعدی از ساده ترین روش ها است و آن هم استفاده از ترکیب آب جوش، نمک و سرکه سفید است، تمام این مواد را درون یک قابلمه بزرگ روی اجاق گاز قرار دهید و ظروف را داخل این ترکیب به مدت ۲ تا ۵ دقیقه بجوشانید سپس آن ها را در آورده و خشک کنید تا کاملا براق شوند.

جلوگیری از کدر شدن ظروف مسی

پس از این که هر یک از روش های بالا را برای تمیز و براق شدن ظروف مسی در خانه انجام دادید، می توانید به فکر جلوگیری از کدر شدن دوباره آن باشید و برای این کار لازم نیست به دنبال یک روش عجیب و غریب و یا یک ماده دست نیافتنی باشید، زیرا همانطور که تمیز کردن این ظروف دشوار نبود پس قطعا جلوگیری از کدر شدن آن نیز کار سختی نیست،  برای این کار  مقداری روغن بچه را روی ظرف های مورد نظر به کمک یک پارچه پخش کنید. این کار سبب جلوگیری از ورود هوا به لایه اولیه مس شده و باعث جلوگیری از کدر شدن ظرف شما می شود.

داخل قابلمه مسی را چگونه سفید کنیم

قطعا شما هم می خواهید خودتان قابلمه های مسی را تمیز و سفید کنید اما برای پاسخ به این که داخل قابلمه مسی را چگونه سفید کنیم باید بگوییم که ۲ روش در اختیار دارید، یا از لیمو ترش و یا از ترکیب سرکه و نمک استفاده کنید و روی قسمت مورد نظر به مدت چند دقیقه بمالید و در نهایت با یک اسکاچ تقریبا زبر به صورت آرام قابلمه مسی را سفید و تمیز‌ کنید. سپس با آب گرم آبکشی کنید و در نهایت خشک کنید. به همین‌ راحتی با این روش می توانید قابلمه را تمیز کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟