غلبه سود و فروش بر عرق ملی
اخبار لوازم خانگی

توقف فروش لوازم خانگی در برخی از نمایندگی‌ها/ فروشگاه مقصر است یا سیاست گذار؟ + ویدیو

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، افزایش بی سابقه نرخ ارز تمامی معادلات بخش صنایع کشور را بهم ریخته تا جایی ...

بهنام وحیدی | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، افزایش بی سابقه نرخ ارز تمامی معادلات بخش صنایع کشور را بهم ریخته تا جایی که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی ایرانی معتقد بودند که در همین شرایط اگر بخواهند ضرر نکنند، باید قیمت لوازم خانگی تا 40 درصد افزایش پیدا کند. در همین رابطه خبرهای غیر رسمی از بازار لوازم خانگی از توقف فروش محصولات خبر می‌داد و «ال کا ایران» طی گزارشی با عنوان “تولیدکنندگان لوازم خانگی در محاصره دلار” به این موضوع اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

تولیدکنندگان لوازم خانگی در محاصره دلار/ چرا مواد اولیه ارزان به دست تولیدکننده نمی‎رسد؟

حال بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «ال کا ایران» از بازار امین حضور مشخص شده که برخی از نمایندگی های رسمی شرکت های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی از فروش محصولات به مشتریان خودداری کرده و یا در بهترین حالت تا حد امکان از فروش امتناع می‌کنند.

نکته جالب ماجرا اینجاست که یکی از نمایندگی های رسمی یک شرکت بزرگ لوازم خانگی که سهم خوبی از بازار لوازم خانگی کشور را نیز در اختیار دارد به خبرنگار ما که به عنوان خریدار به فروشگاه رفته بود گفت : کجا آقا؟ فروش نداریم. تا اردیبهشت سال 1402 نخواهیم فروخت تا تکلیف قیمت دلار مشخص شود.

 

البته توقف فروش نمایندگی ها به خیابان امین حضور ختم نمی‌شود. طی تماس تلفنی مخاطبان با تحریریه «ال کا ایران» مشخص شده که برخی از نمایندگی های فروش محصولات لوازم خانگی در خیابان شریعتی نیز از فروش محصولات خودداری می‌کنند.

مشخص نیست اینکه نماینده محصولات دو شرکت بزرگ لوازم خانگی توقف فروش داشته یا حداقل در آن روز به دلیل افزایش قیمت دلار فروش را متوقف کرده‌اند، دستور شرکت مادر بوده یا خیر، اما اینکه فروشگاه و یا حتی تولیدکننده لوازم خانگی را در این شرایط مقصر ماجرا بدانیم قطعا دور از انصاف بوده و عوام فریبی است.

قطار سیاست گذاری در صنعت لوازم خانگی از ریل خارج شده است؟

کارخانه لوازم خانگی پاکشوما

 

موضوع تولید لوازم خانگی و تامین مواد اولیه ارزان برای تولیدکنندگان این حوزه بارها و بارها از سوی رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است. بنا بر اعلام دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی و همچنین رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران بیش از 75 درصد از مواد اولیه تولید لوازم خانگی در کشور داخلی سازی شده است. اما پرسش اینجاست که با وجود این شرایط چرا مواد اولیه ارزان به دست تولیدکننده نمی‌رسد ؟

به عنوان مثال ورق های فولادی یکی از مهمترین مواد اولیه تولیدکنندگان لوازم خانگی است که در کشور تولید می‌شود. طی روزهای گذشته خبر ارتقاء رتبه جهانی ایران در تولید فولاد بر روی خروجی رسانه های داخلی کشور قرار گرفت. بر اساس این گزارش ایران با رشد تولید فولاد در کشور، از جایگاه دهم جهان به جایگاه نهم جهان صعود کرده است اما با این حال با افزایش نرخ ارز، نرخ فولاد در کشور نیز رشد کرده و با قیمت جهانی به دست تولیدکنندگان می‌رسد.

اگر قرار است مواد اولیه‌ای مانند فولاد که در کشور ما تولید شده و در بورس کالا با قیمت جهانی محاسبه می‌شود و با همان قیمت جهانی به دست تولیدکننده برسد، پس چگونه به تولیدکنندگان لوازم خانگی اجازه افزایش قیمت را نمی‌دهند؟

به گزارش خبرنگار «ال کا ایران» تا زمانی که مواد اولیه ارزان به دست تولیدکنندگان در صنایع مختلف نرسد، افزایش نرخ تورم مانع حرکت قطار پیشرفت آقای رئیس جمهور خواهد شد. حال که رئیس جمهور محترم و تیم اقتصادی ایشان اعتقاد راسخ به سرعت قطار پیشرفت دارند، باید از این موضوع هم مطلع شوند که صنایع تولیدی و بخش خصوصی واگن های همان قطار پیشرفت هستند. سنگین‌تر کردن این واگن‌ها با بار اضافی از سرعت پیشرفت این قطار می‌کاهد.

موضوع پیچیده ای نیست که درک کنیم بخش خصوصی و تولیدکنندگان لوازم خانگی یک بنگاه اقتصادی هستند که باید منافع خود، سهامداران و از همه مهمتر کارگران خود را مد نظر داشته باشند. سیاست گذاری درست در شرایط تحریم باید منافع بخش خصوصی و حاکمیت را باهم تامین کند در غیر این صورت آنچه که مردم در ظاهر امر مشاهده خواهند کرد توقف تولید لوازم خانگی و عرضه در سطح بازار است اما واقعیت ماجرا، سیاست گذاری غلط، سوء مدیریت و تحمیل ضررهای هنگفت مالی به بخش خصوصی است.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟