آموزش تعویض ولوم اجاق گاز
آموزش

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه به شمار می رود که هر گونه اختلال در ...

یاسمن داودیان | 1 سال قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، اجاق گاز یکی از اصلی ترین لوازم آشپزخانه به شمار می رود که هر گونه اختلال در عملکرد آن، پخت و پز را برایمان سخت می کند. در این محتوا قصد داریم به آموزش تعویض ولوم اجاق گاز و نکات مربوط به آن بپردازیم.

بیشتر بدانید:

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز چیست؟

علاوه بر اینکه در مطلب آموزش تعویض ولوم اجاق گاز به موضوعات زیر هم اشاره شده است:

  • علت خرابی ولوم اجاق گاز چیست
  • تعمیر ولوم شیر اجاق گاز
  • سفت شدن ولوم اجاق گاز

 علت خرابی ولوم اجاق گاز چیست

دلایل متعددی منجر به خرابی ولوم اجاق گاز می شود اما در پاسخ به سوال علت خرابی ولوم اجاق گاز چیست؟ می توانیم به داغ شدن بیش از حد آن اشاره کنیم. همچنین در صورتی که اجاق گاز توسط برند نامعتبر و بی کیفیت تولید شده باشد، عوامل زیادی مانند نزدیک بودن شعله به ولوم رخ می دهد.

بنابراین توصیه می کنیم هنگام خرید اجاق گاز به فاصله شعله تا ولوم دقت بیشتری داشته باشید. همچنین عوامل گوناگونی مانند افزایش شعله ها با هم باعث گرم شدن ولوم اجاق گاز می شود.

در بسیاری از مواقع دهانه مشعل اجاق گاز بر اثر رسوبات چربی، خاک و یا باقی مانده مواد غذایی دچار گرفتگی می شود. گرفتگی این ناحیه منجر به خرابی ولوم اجاق گاز می شود.

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

در صورت اتصال نادرست اجاق گاز به منبع گاز ولوم تحت تاثیر قرار می گیرد. در این مواقع لازم است از افراد متخصص در این حوزه کمک بگیرید.

یکی دیگر از مواردی که منجر به خرابی ولوم اجاق گاز می شود، آسیب دیدن مشعل و یا تنظیم نادرست آن است. همچنین اگر سیستم احتراق اجاق گاز به درستی کار نکند این مشل به وجود می اید.

برای جلوگیری از خراب شدن ولوم اجاق گاز، بلافاصله پس از هربار استفاده از اجاق گاز، آن را تمیز کنید. به منطور افزایش کیفیت شستشو می توانید از آب و سرکه برای از بین بردن چربی از سطح گاز کمک بگیرید.

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

در ادامه به آموزش تعویض شیر اجاق گاز می پردازیم که طبق مراحل زیر انجام می شود:

  1. قبل از انجام هر کاری ابتدا از بسته بودن شیر گاز و همچنین خنک بودن اجاق گاز مطمئن شوید.
  2. ولوم قدیمی را از اجاق گاز جدا کنید.
  3. با استفاده از انبردست و پیچ گوشتی واشری که در زیر ولوم دریچه قدیمی گاز قرار دارد را بردارید.
  4. واشر جدید را در زیر ولوم دریچه قدیمی گاز قرار داده و ولوم جدید را روی شفت سوپاپ فشار دهید.
  5. در این مرحله بررسی کنید که دستگیره ولوم جدید به درستی قرار گرفته باشد و به راحتی بچرخد.
  6. در نهایت شیر گاز را باز کرده و با روشن و خاموش کردن ولوم جدید، عملکرد درست آن را بررسی کنید.

تعمیر ولوم شیر اجاق گاز

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

جنس اکثریت ولوم ها از پلاستیک و فلز است و همین مسئله تعویض و تعمیر مداوم آن را به وجود می آورد. دلایلی مانند رعایت نکرnن فاصله استاندارد شعله از ولوم در هنگام تولید اجاق گاز و همچنین عدم کیفیت مناسب منجر به خراب شدن ولوم اجاق گاز می شود.

جهت جلوگیری از خراب شدن ولوم اجاق گاز، بر روی آنان محافظ قرار دهید. همچنین هنگام خرید اجاق گاز توصیه می شود مدل هایی که دارای ولوم استیل هستند را انتخاب کنید تا دوام بیشتری داشته باشند.

یکی دیگر از مواردی که منجر به خراب شدن ولوم اجاق گاز می شود، سر رفتن غذا مواد غذایی بر روی گاز است که نصب پلیت نسوز بر روی ولوم ها از این مشکل جلوگیری می کند.

آموزش تعویض ولوم اجاق گاز

عایق بندی نا مناسب موجب هدر رفتن دما می شود در مواقعی هدر رفتن دما منجر به آسیب به ولوم ها می شود.

درزگیر واشرها را بررسی کنید و در صورت مشاهده خرابی در آن قسمت اقدام به تعمیر و یا تعویض آن ها کنید.

یکی دیگر از مواردی که باعث آسیب به ولوم و دستگیره می شود، معیوب بودن فن خنک کننده می باشد. فن خنک کننده یکی از مهم ترین اجزای اجاق گاز است. در صورت مشاهده خرابی در این قسمت لازم است برای خنک کردن برد الکترونیکی و جلوگیری از صدمه نزدن به قطعات دیگر اجاق گاز وارد عمل شوید و به سرعت فن جدیدی را جایگزین کنید.

برای تعمیر ولوم شیر اجاق گاز توصیه می شود از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید تا تعمیر آن به صورت اصولی و درست انجام شود.

سفت شدن ولوم اجاق گاز

هنگام چرخاندن ولوم اجاق گاز، سیم جرقه زنی برق مورد نیاز را برای احتراق شمع تامین می کند و سپس شمع شروع به روشن شدن می کند. در کنار این فرایند، محور داخلی شیر نیز انرژی مورد نیاز را برای روشنایی آزاد می کند و شعله مشتعل می شود.

شل یا سفت بودن ولوم اجاق گاز از مشکلاتی است که می تواند ناشی از محور داخلی و یا اهرم مکانیکی آن باشد. همچنین گاهی اوقات فنر داخل شیر روی اجاق گاز بر اثر رطوبت و تماس با آب زنگ می زند و می پوسد که این پوسیدگی منجر به اختلال در چرخش لوله شیر گاز می شود.

پس از آموزش تعویض ولوم اجاق گاز، خوب است با علت سفت شدن ولوم اجاق گاز نیز اشنا شوید:

  1. وجود مشکل در درپوش شیر اجاق گاز
  2. خرابی در فنر شیر اجاق گاز
  3. گیر کردن شفت

وجود مشکل در درپوش شیر اجاق گاز

یکی از رایج ترین دلایل سفتی ولوم اجاق گاز گرفتگی کاور و یا همان درپوش شیر اجاق گاز است. علت اصلی این مشکل چرب شدن آن است.

در پوش را برداشته و میله داخلی را بررسی کنید. در صورتی که میله به آسانی می چرخد، مشکل اصلی درپوش شیر می باشد. بنابراین باید درب را به خوبی تمیز کنید.

برای برداشتن درپوش، آن را کمی به جلو فشار داده و سپس بیرون بکشید در بعضی از گازها دور درپوش شیر یک یراق پلاستیکی وجود دارد در این موارد باید یراق را خارج کرده سپس درپوش شیر را بیرون بکشید.

برای این کار می توانید از نوک چاقو استفاده کنید با قرار دادن نوک چاقو در زیر لبه درپوش آن را به آرامی بلند کرده و سپس بیرون بکشید.

خرابی در فنر شیر اجاق گاز

قطعات شیر گاز عموما از برنج و آلومینیوم ساخته شده اند به همین دلیل در صورت تماس با آب، زنگ زدگی رخ می دهد. بنابراین هنگام تمیز کردن مراقب آن ها باشید.

خوردگی فنرهای شیر اجاق گاز باعث عدم چرخش شیرهای گاز می شود بنابراین لازم است برای تعویض آنان اقدام کنید.

در صورتی که فنر کاملا سالم بوده و فقط زنگ زده است می توانید راه های مختلفی را برای تمیز کردن آن به کار ببرید.

گیر کردن شفت

یکی دیگر از شایع ترین دلایل سفت شدن ولوم اجاق گاز محور داخلی آن است. برای بررسی این موضوع ابتدا پوشش را برداشته سپس چوب را بچرخانید. اگر میله به درستی نمی چرخد و یا حرکت نمی کند، مشکل از میله و خود میله داخلی است. چرخش شفت توسط گریس و کثیفی آسیب می بیند.

رفع مشکل سفت شدن شیر اجاق گاز

در برخی از مواقع ممکن است با سفتی این قطعه هنگام باز کردن شیر مواجه شوید. یعنی مواقعی که شیر سفت شده و هرچه تلاش می کنید ولوم نمی چرخد.

در این مواقع از فشار آوردن به ولوم خودداری کنید زیرا نه تنها فایده ای ندارد بلکه امکان آسیب دیدن سایر قطعات را هم به وجود می آورد.

نتیجه گیری

در آموزش تعویض ولوم اجاق گاز علاوه بر ارائه نکاتی در خصوص آن به موارد دیگر هم اشاره کردیم تا اطلاعات مفیدی از این مطلب به دست آورید.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما چیست؟