روش خشک کردن میوه در ماکروفر
آموزش

روش خشک کردن میوه در مایکروفر

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از روش های نگهداری و مصرف میوه در طول سال، خشک کردن آن ها است قطعا شما می ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از روش های نگهداری و مصرف میوه در طول سال، خشک کردن آن ها است قطعا شما می توانید هر میوه ای را به صورت خشک از بیرون تهیه کنید اما چرا خودتان آن ها را خشک نکنید! پس در این مطلب همراه ما باشید تا روش خشک کردن میوه در مایکروفر را به شما آموزش دهیم.

بیشتر بدانید:

مایکروفر چند لیتری خوبه ؟/مشخصات یک مایکروفر خوب

همچنین در این مطلب میخوانید:

  • خشك كردن ميوه با مايكروويو ال جی
  • خشك كردن ميوه در مایكروفر سولاردام
  • دکمه خشک کن مایکروفر ال جی
  • خشك كردن ميوه در مایكروفر پاناسونيك
  • روش خشک‌ کردن میوه در مایکروفر چگونه است؟

گفتیم که خشک کردن میوه ها می تواند یکی از روش های مصرف هر میوه ای در طول سال باشد اما یک نکته ی جالب درباره میوه های خشک‌ شده وجود دارد و آن هم‌این است که کالری بیشتری نسبت به حالت قبل از خشک شدن دارند! پس اگر جزو افرادی هستید که مصرف کالری روزانه برایتان مهم است خوب است این نکته را در نظر بگیرید.

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

در ادامه قصد داریم‌ تا شما را با روش خشک‌ کردن میوه در مایکروفر آشنا کنیم تا خودتان در خانه بتوانید به راحتی این کار را انجام دهید البته روش هایی به جز استفاده از ماکروفر وجود دارد اما در این مطلب قصد داریم تا این روش را آموزش دهیم. به طور معمول اکثر میوه ها مانند انجیر، سیب، آلو، موز،هلو، خرما و… را می توانید به راحتی در ماکروفر خشک کنید و برای مدت طولانی مورد استفاده قرار دهید. همچنین این میوه های خشک شده برای پذیرایی نیز بسیار مناسب هستند.

  • انتخاب میوه مناسب

اولین نکته برای خشک کردن میوه در مایکروفر انتخاب میوه مناسب است یعنی میوه های تازه و سالم و بدون خرابی بهترین انتخاب هستند زیرا در صورتی که میوه خراب باشد بعد از خشک شدن مزه ی بدی خواهد گرفت.

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

  • شستشو ی اصولی برای خشک کردن

میوه ها باید به خوبی قبل از خشک کردن، شسته شوند پس ابتدا هر میوه را به خوبی بشویید و درون آبکش قرار دهید تا آب آن به طور کامل کشیده  شود.

  • برش میوه

قبل از این که به خشک کردن میوه بپردازید بهتر است آن را برش بزنید و در صورت وجود هسته، آن را خارج کنید همچنین میوه های بزرگ را به صورت ورقه های نازک برش بزنید.

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

☆ بهتر است پوست میوه هایی مانند نارنگی و پرتقال کاملا جدا شود.

  • جلوگیری از سیاه شدن میوه

میوه هایی مانند سیب و موز بعد از برش دادن خیلی زود سیاه می شوند پس برای جلوگیری از این مشکل می توانید از مقداری ترکیب آبلیمو و شکر استفاده کنید و به مدت چند دقیقه میوه ها را داخل آن قرار دهید و خارج کنید.

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

  • قرار دادن داخل مایکروفر

در این مرحله روی سینی مایکروفر یک کاغذ روغنی قرار دهید سپس میوه هایی که برش دادید را روی کاغذ روغنی داخل مایکروفر قرار دهید. سعی کنید فاصله بین آن ها را رعایت کنید.

  • تنظیم مایکروفر

در مرحله بعدی مایکروفر را روی درجه حرارت ۳۶۰ تنظیم کنید و به مدت ۵ دقیقه میوه ها را داخل آن قرار دهید. بعد از خاموش شدن و گذشتن این ۵ دقیقه میوه ها را چک کنید و این کار را چند بار انجام دهید تا میوه ها کاملا خشک شود.

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

☆ در طول این مدت می توانید میوه ها را جا به جا کنید تا از سوختن آن ها جلوگیری کنید و میوه ها یکدست خشک شوند.

  • دراوردن میوه از مایکروفر

زمانی که میوه ها حالت چروکیده پیدا کردند وقت مناسبی برای خارج کردن آن ها از مایکروفر است.

نکات مهم پس از خشک‌ شدن میوه در ماکروفر

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

  • بعد از این که مراحل خشک کردن را انجام دادید و میوه ها آماده شد بهتر است آن هارا ۱ تا ۲ ساعت در هوای آزاد قرار دهید تا به خوبی سرد شود و رطوبت موجود داخل آن کاملا خارج شود.
  • در هنگام استفاده از میوه ها می توانید برای مزه ی بهتر آن ها کمی از پودر دارچین یا هل استفاده کنید.
  • برای نگهداری طولانی از میوه های خشک بهتر است از ظرف های درب دار پلاستیکی استفاده کنید.
  • می توانید در کیسه پلاستیکی داخل فریزر نگه داری کنید.
  • اگر حس کردید برخی میوه ها هنوز رطوبت دارد داخل ظرف پلاستیکی بریزید و روی آن‌ را سلفون بکشید تا چند روز در یخچال نگه داری کنید.
  • به طور کلی میوه های خشک شده در ماکروفر به مدت ۹ تا ۱۲ ماه قابل مصرف هستند.
  • میوه هایی مانند زردالو، گلابی و… را می توانید در آب بخیسانید و استفاده کنید.

فواید میوه خشک شده!

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

شاید فکر کنید که میوه های خشک شده دیگر خاصیتی ندارند اما این تفکر اشتباه است زیرا همانطور که میوه های تازه خواص خود را دارند میوه های خشک‌ شده نیز فوایدی دارند که در ادامه به ان می پردازیم:

  • استفاده از میوه خشک در فصلی به جز فصل اصلی اش
  • نگهداری طولانی مدت نسبت به سایر میوه ها
  • جزو تنقلات و میان وعده های بدون ضرر برای کودکان یا ورزشکاران
  • داشتن درمان دارویی

سوالات رایج در مورد خشک کردن میوه

روش خشک کردن میوه در ماکروفر

برخی سوال ها درباره ی خشک کردن میوه ها وجود دارد که بیشتر آن ها را می شنویم یکی از آن ها این است که:

  • چه میوه هایی را می توان خشک کرد؟

در پاسخ باید گفت تقریبا همه ی میوه هاییکه قابل برش دادن هستند را می توان در ماکروفر خشک کرد.

  • آیا میوه در ماکروفر کاملا ترد میشود؟

خیر حدود ۹۰ درصد آب و رطوبت میوه خارج می شود.

  • رنگ میوه در مایکروفر تغییر نمی کند؟

خیر!

☆ میوه هایی مانند موز و سیب با این روش سیاه نمی شوند (یک لیوان آب + ۲ قاشق غذاخوری شکر + ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو)

خشك كردن ميوه در ماكروفر سولاردام

برای خشک کردن میوه در مایکروفر سولاردام ابتدا مراحل شستشو و برش میوه را انجام دهید سپس سولاردام را روی تنظیمات خشک کن میوه قرار دهید. اگر سولاردام شما این قابلیت را نداشت درجه حرارت را به ۱۳۵ درجه بگذارید و میوه را روی کاغذ روغنی داخل سینی بچینید معمولا زمان خشک شدن میوه ها با توجه به ضخامتشان متفاوت است!

خشك كردن ميوه با مايكروويو ال جی

به طور کلی برند ماکروفر تاثیری در فرایند خشک کردن میوه ندارد اما اگر می خواهید بدانید که خشک کردن میوه با مایکروویو ال جی چگونه است باید بگوییم که بنا به مدل آن ها دکمه خشک کن ماکروفر ال جی متفاوت است :

در مایکروویو های سولاردام ال جی مدل ms95 کافی است کلید GRILL TEMP را انتخاب کنید و سپس شماره ۳ را بزنید و در مراحل بعد دما و زمان مناسب را انتخاب و کلید استارت را فشار دهید.

در مدل ms97 نیز کلید FRY&DRY را بزنید و شماره ۵ را انتخاب کنید و کلید استارت را بزنید.

مایکروویو های ال جی مدل ۹۴،۹۳،۹۱ ابتدا گزینه مایکرو ۹۰۰ وات را انتخاب کنید و سپس تا جایی که رطوبت میوه گرفته شود زمان دهید و در نهایت مایکرو ۳۶۰ وات را انتخاب کنید  تا جایی که ترد شود زمان دهید.

همانطور که می دانید برند مایکروفر ارتباطی با خشک کردن میوه ها ندارد یعنی خشك كردن ميوه در مایكروفر پاناسونيك با برند ال جی یا سامسونگ و… همگی به یک کیفیت میوه را خشک می کنند و چیزی که در بهتر شدن کیفیت میوه خشک شده شما موثر است انتخاب میوه درست و بدون خرابی یا پوسیدگی است.

خشک کردن میوه در آفتاب

 

اگر زمان خشک شدن میوه برای شما مهم نیست و با نزدیک شدن به تابستان روز های گرم بهاریو تابستانی می توانید با کمترین هزینه و بدون نیاز به هیچ تجهیزاتی میوه ها را در آفتاب خشک کنید و برای این کتر بهتر است روز های گرم که دمای ۳۰ درجه به بالا باشد.

ابتدا میوه ها را انتخاب، شستشو و برش دهید سپس یک سینی توری، پارچه توری، مخلوط اب لیمو شکر تهیه کنید. در مرحله بعد میوه های برش داده شده را به مخلوط آب لیمو شکر آعشته کنید و روی سینی نوری قرار دهید و پارچه توری را روی آن به منظور جلوگیری از رفتن حشرات روی آن بگذارید و در مکان خیلی گرم‌که آفتاب خور باشد قرار دهید.

  • هر چند وقت یک بار میوه ها را پشت و رو کنید.
  • زیر سینی یک ظرف بگذارید تا میوه ها روی زمین‌ نریزد.
  • میوه ها را با فاصله بچینید تا هوا بین آن ها جریان داشته باشد.
  • دلیل استفاده از سینی توری مربوط به جریان هوا در پشت و روی میوه ها است.

سخن پایانی

در این مطلب علاوه بر روش خشک کردن میوه در مایکروفر، روش خشک کردن در آفتاب را نیز آموزش دادیم به طور کلی  خشک کردن میوه از بهترین و خوش طعم ترین راه های نگهداری طولانی مدت و مصرف آن در هر فصل سال است همچنین به جز استفاده از مایکروفر روش های دیگری برای خشک کردن میوه وجود دارد روش هایی مانند دستگاه مخصوص خشک کردن میوه، آفتاب و… که در اینجا ۲ روش مایکروفر و آفتاب را به شما آموزش دادیم‌تا بتوانید به راحتی در خانه میوه های خشک شده خوشمزه تهیه کنید. حال این دیگر به انتخاب خودتان بستگی دارد که از چه روشی برای خشک کردن میوه ها دوست دارید استفاده کنید.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟