اخبار لوازم خانگی

صادرات ۳۴۰ میلیون دلار لوازم خانگی/در وسایل گاز سوز به صد درصد عمق ساخت داخل رسیدیم

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: ۳۴۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادرات داشتیم که رشد آن به ...

نهال وحیدی | 12 ماه قبل

به گزارش پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، رئیس انجمن لوازم خانگی گفت: ۳۴۰ میلیون دلار لوازم خانگی صادرات داشتیم که رشد آن به تامین مواد اولیه مرتبط است.

امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تولید لوازم خانگی با حضور آقای هاشمی رئيس انجمن لوازم خانگی ایران، آقای قنبری صادر کننده لوازم خانگی و آقای تقی پور  عضو کمیسیون صنعت مجلس  پرداخت.

سوال:  اکنون وضعیت تولید در انجمن شما چگونه است؟

هاشمی رئيس انجمن لوازم خانگی ایران: انجمن ما بزرگترین انجمن ملی ایران و عضو اتاق بازرگانی ایران است و سیصد عضو در دو حیطه قطعه سازان و محصول سازان داریم. در بعضی از قطعات در کشور تولیدات ما کافی نبود مثل اتو و اسپلیت و کولر گازی که سرمایه گذاری های خوبی انجام شد. مثلا در ماشین ظرفشویی ما هفتاد و پنج درصد نیاز کشور را پوشش میدهیم. عمق ساخت داخل در هر کالایی متفاوت است.

به طور کلی ما در وسایل گاز سوز مثل بخاری گازی ما تقریبا به صد درصد عمق ساخت داخل رسیدیم.

در کالا های حجیم داخلی ما تقریبا به هفتاد درصد عمق ساخت داخل رسیدیم. کمپرسور به طور محدود در شیراز تولید می‌شود و عمدتا وارداتی است. ما حدود هفتاد واحد صنعتی فقط قطعه ساز داریم. تولید گروه کالایی های لوازم خانگی تقریبا نیاز کشور را برطرف میکنند.

سوال: در حوزه صادرات چه اقداماتی صورت گرفته است؟

هاشمی:  به طور متوسط تا کنون ما بین سیصد و چهل میلیون دلار لوازم خانگی صادرات داشتیم. رشد آن به تامین مواد اولیه بستگی دارد. پتانسیل صادرات بالایی وجود دارد. استمرار تامین مواد اولیه باید وجود داشته باشد.

سوال: چقدر این نمایشگاه اکسپو  برای شما مفید بود؟

قنبری صادر کننده لوازم خانگی: خوشبختانه بازدید کنندگان زیادی از کشور های همسایه مخصوصا کشور های هاب خلیج فارس داشتیم. بازدید کننده ها وقتی محصولات را مشاهده میکنند حتی ایرانی ها هم تعجب می‌کنند که کالا ایرانی هستند اما ما سعی کردیم کیفیت را بالا ببریم و بهترین محصول را به نمایشگاه بیاوریم.

ما واقعا آمادگی این را داریم که با محصولات خارجی رقابت کنیم. ما توانستیم بهترین محصول را عرضه کنیم. ما تا کنون با کشور هایی مثل پاکستان و افغانستان قرارداد داشتیم. ما قابلیت این را داریم که با کشور های همسایه همکاری کنیم اما حتما تولید کننده های ایرانی باید در بخش های مختلف حمایت شوند. شرایط اداری و مراحلی که انجام میدهیم باید از ما حمایت شود زیرا ما برای ارتقای کیفیت محصولات مان تلاش می کنیم. بعضی از ارگان ها متاسفانه همکاری نمیکنند.

سوال: مجلس شورای اسلامی چگونه به کمک صادرات خواهد آمد؟

تقی پور: در این چند سالی که از دوره مجلس یازدهم می‌گذرد ما همیشه بحث حمایت از صادرات یکی از موضوعات اصلی مان بوده است. صادر کننده فقط باید به کمیت و کیفیت تولید فکر کند و فارغ از کندی روند ها و مراحل اداری باشد.

من خودم شخصا امسال با مسئولین مختلف در ارتباط با گله ها صحبت کردیم  در اجرا مسؤلین بانک مرکزی باید همت به خرج دهند. نظر ما هم این است که سازوکار کامل نیست. عرضه کالا حتی با نرخ جهانی هم گفتند که با نرخ پنجاه هزار تومان صورت بگیرد که این اشتباه فاحشی است. کف عرضه ها باید مشخص شود. اکنون سه چهار ماه است که این طرح در مجلس با توقف روبرو شده است.

سوال : شما چقدر توانستید به حوزه صادرات خود کمک کنید؟

رزازی صادر کننده لوازم خانگی: مراجعات این دو روز از توقع من بیشتر بود. کالای ما جنسش صادراتی است و ما این قابلیت را داریم که با توجه به اینکه کالا به عنوان کالای صادراتی برتر شناخته شده صادرات انجام دهیم. ما با چند کشور توانستیم یک قرارداد نسبی منعقد کنیم که قرار است در مراجعات بعدی پروسه را پیش ببریم. ما اکنون حدود نوزده کشور را تا کنون در توسعه کارمان داشتیم و در حال اتمام صادرات هستیم. امروز ما با کویت  تفاهم  های اولیه را با داشتیم. ما با پاکستان به صورت جزیی کار میکردیم که با آنجا هم توافقات اولیه انجام شد.

سوال : چقدر باید بیشتر از این از صنعت لوزام خانگی حمایت شود؟

هاشمی: ما میتوانیم فروش های اعتباری را راه اندازی کنیم و برای طرف خارجی خرید اعتباری را داشته باشیم. ما اکنون یک گیری داریم که خودمان باید حلش کنیم. بانک مرکزی می‌گوید تخصیص ارز باید مشخص شود. به نظر من باید به بخش خصوصی اعتماد شود و به آن کار سپرده شود./باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟