چه مواد غذایی را نباید فریز کرد
آموزش

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد ؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فریز کردن در یخچال فریزر یکی از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی است و سبب ...

نهال وحیدی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، فریز کردن در یخچال فریزر یکی از بهترین روش های نگهداری مواد غذایی است و سبب صرفه جویی در زمان و هزینه نیز می شود. همچنین باعث شده تا برخی مواد خوراکی را در فصولی غیر از فصل خودش داشته باشید اما از سویی دیگر برخی از مواد خوراکی را به هیچ عنوان نباید فریز کنید زیرا کیفیت خود را از دست می دهند و همچنین ممکن است سبب بروز مشکلاتی در سلامتی افراد شوند. پس در این مطلب همراه ما باشید تا بدانید که چه مواد غذایی را نباید فریز کرد ؟

علت فریز نکردن برخی مواد غذایی چیست ؟

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

همانطور که گفتیم در این مطلب قصد داریم‌ تا بگوییم چه مواد غذایی را نباید فریز کرد ؟ و علت آن چیست! مواد غذایی از مهم ترین منابع برای دریافت انواع ویتامین های موجود برای بدن انسان هستند از این رو این مواد خوراکی منبع دریافت انواع پروتئین، مواد مغذی و… بوده پس دقت در نحوه نگهداری از این محصولات می تواند در سلامت ما نقش به سزایی داشته باشد.

در دنیای پر مشغله امروزی این اتفاق می افتد که هر فرد به دلیل کار زیاد و زمان کم ترجیح می دهد خیلی از خوراکی ها را از قبل آماده و درون فریزر قرار دهد اما همانطور که اشاره کردیم چند خوراکی را به هیچ عنوان نباید درون فریزر قرار دهید زیرا سبب از بین رفتن مواد مغذی داخل آن، فاسد شدن برخی خوراکی ها و نابودی آن ها می شوید که در ادامه به ۱۱ خوراکی که نباید در فریزر بگذارید اشاره خواهیم کرد:

تخم مرغ با پوست

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

قرار دادن تخم مرغ خام در فریزر باعث شکستن آن می شود و علت آن هم این است که مواد داخل تخم‌ مرغ خام مایع است و مایعات با قرار گرفتن در فریزر انجماد پیدا می کنند که این منجمد شدن سبب افزایش سایز تخم مرغ از داخل و در نتیجه شکستن یا ترک‌ خوردن پوسته آن می شود که ممکن است سبب بوی بعد در فریزر نیز شود.

سیب زمینی

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

سیب زمینی یکی از آن مواد خوراکی است که حاوی حجم زیادی از آب است و به همین علت در فریزر یخ زده و طعم‌اصلی اش را از دست می دهد همچنین سیب زمینی خام بعد از یخ زدن پلاسیده شده و دیگر طعم و مزه خوبی نخواهد داشت پس اگر می خواهید سیب زمینی را فریز کنید بهتر است آن را ابتدا بپزید و بعد فریز کنید.

پنیر

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

نگهداری پنیر در فریزر سبب یخ زدن آن و در نتیجه از بین رفتن طعم و مزه پنیر شده و همچنین یک‌حالت خمیری به آن می دهد معمولا نیازی به نگهداری پنیر درون فریزر ندارید زیرا ماندگاری آن داخل یخچال نیز طولانی است.

سبزیجات آب دار

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

اگر این سوال برای شما هم ابجاد شده که چه سبزیحاتی را نباید فریز کرد باید گفت که اکثر سبزیجات و علل خصوص آن هایی که آب بیشتری دارند زیرا در صورت فریز شدن پلاسیده شده و طعم و مزه اولیه را ندارند همچنین مواد مغذی و ویتامین های موجود داخل آن نیز از بین می رود. بهتر است سبزیجات را به صورت روزانه و تازه خریداری کنید و اگر قصد فریز کردن آن ها را دارید یا سرخ کنید و یا به خوبی با خشک‌ کن خشک کنید.

شیر

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

شیر پس از یخ زدن شفافیت خود را از دست داده و بریده می شود همچنین طعم و مزه اولش را ندارد پس بهتر است برای پخت غذا یا خوردن روزانه از شیر یخ زده استفاده نکنید.

☆ مدت زمان آب شدت یخ شیر در یخچال حدود ۱ روز طول می کشد.

مواد غذایی سرخ شده

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

هنگامی که مواد غذایی سرخ شده را داخل فریزر قرار می دهید، حالت خمیری پیدا کرده و دیگر ترد نیستند همچنین مواد سرخ شده پس از انجماد اگر دوباره درون روغن سرخ شود به هیچ عنوان برای سلامتی مفید نیست زیرا چرب تر می شود.

ماست

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

ماست هم مانند شیر در دمای پایین بریده می شود و طعم و مزه اش کاملا تغییر می کند پس اگر از روش نگهداری ماست در فریز مطمئن هستید باید بگوییم که این یک روش اشتباه است زیرا ماست یخ زده نه تنها برای آشپزی قابل استفاده نیست بلکه برای مصرف روزانه اصلا سالم نخواهد بود.

نوشیدنی های گاز دار

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

اغلب نوشیدنی های گاز دار از جنس آلومینیوم هستند و در دمای پایین منفجر شده و همه ی فریزر را کثیف می کند حتی ممکن است سبب خرابی فریزر نیز شوند پس به طور کلی نباید نوشیدنی ها گاز دار را درون فریزر قرار دهید.

میوه های آب دار

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

به طور کلی میوه های آب دار در دمای پایین فریزر یخ زده و نه تنها پلاسیده می شود بلکه طعم و مزه اش را نیز از دست می دهد پس از قرار دادن میوه هایی مانند هندوانه، طالبی، سیب، آناناس،پرتقال، لیمو و… خودداری کنید.

خامه ترش و خامه قنادی

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

در قسمت اول گفتیم قرار دادن تخم مرغ در فریزر ممنوع است و همانطور که می دانید خامه قنادی از سفیده تخم مرغ تهیه می شود و ممکن است در دمای فریزر فاسد شود از سوی دیگر خامه ترش هم در دمای پایین بریده شده و ممکن است خراب شود پس به طور کلی نگهداری خامه در فریزر را فراموش کنید.

گوشت یخ زده

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

گوشت را طوری در فریزر بچینید که هر بار با برداشتن یک پک، اندازه مصرفی تان باشد زیرا یخ زدن گوشت بیش از یک بار اصلا بهداشتی نیست و ممکن است سلامت گوارشی شما را تهدید کند زیرا باکتری ها را جذب می کند.

لیست مواد فریزری چیست؟

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

تا اینجا به سوال چه مواد غذایی را نباید فریز کرد پاسخ داده شد و حال در این قسمت به ایجاد یک لیست مواد فریزری که می توانید داخل فریزر از آن ها نگهداری کنید، اشاره خواهیم کرد مس با ما باشید:

در جواب به سوال چه مواد غذایی را می توان فریز کرد باید بگوییم که:

  • گوشت گوساله را به مدت چهار تا شش ماه و گوشت گوسفند را به مدت ۹ ماه می توانید در فریزر نگهداری کنید.
  • گوشت بوقلمون و مرغ تا ۱۲ ماه در فریزر قابل نگهداری هستند.
  • جگر، دل، قلوه تا چهار ماه در فریزر سالم می مانند‌.
  • انواع ماهی های کم چرب تا ۶ ناه و ماهی های پر چرب تا ۳ ماه باید در فریزر نگهداری شوند نه بیشتر از این زمان.
  • از میگو تا ۶ ماه درون‌فریزر نگهداری کنید.
  • از نان می توانید به مدت ۳ ماه در فریزر نگهداری کنید.
  • سبزیجات خام پس از خشک شدن تا ۱۲ ماه قابلیت نگهداری در فریزر را دارند.
  • تخم‌مرغ خام بدون پوسته را درون قالب ریخته و تا ۱ ماه داخل فریزر نگهداری کنید.
  • برنج پخته شده تا ۲ ماه در فریزر سالم می ماند.
  • سفیده تخم‌مرغ تا ۱۰ ماه در فریزر سالم می ماند.

نکاتی درباره ی مواد غذایی که میتوان فریز کرد

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

هیچ ماده ی غذایی را بیش از ۱ بار فریز نکنید زیرا طعم و مزه اش کاملا از بین رفته و برای سلامتی مضر است.

مواد حاوی سرکه نیازی به فریز یا منجمد کردن ندارند.

نگهداری سویا در فریزر اشتباه است.

نگهداری مواد غذایی داغ در فریزر ممنوع است زیرا هم سبب خرابی سایر خوراکی ها و هم آسیب به یخچال و فریزر می شود‌.

غذا های ادویه دار در دمای پایین تلخ می شوند.

☆ می توانید برای نگهداری بهتر مواد غذایی در فریزر روی برچسبی تاریخ مواد غذایی را بنویسید‌.

بسته بندی مواد غذایی باید با کیفیت و درست باشد.

از کیسه های خوب و با کیفیت برای دسته بندی مواد خوراکی استفاده کنید.

هوای کیسه را بگیرید‌ تا مواد خوراکی سالم‌ تر بمانند.

هر‌چند وقت یک بار فضای فریزر را تمیز و ضد عفونی کنید زیرا برخی از مواد غذایی یا سبزیجات مستعد باکتری هستند.

از پر کردن بیش از حد فریزر خودداری کنید تا جریان هوا به درستی به گردش در آید.

آیا میشود مواد کتلت را فریز کرد؟

چه مواد غذایی را نباید فریز کرد

همانطور که در این مطلب اشاره کردیم خوراکی های ادویه دار در فریزر کاملا تلخ می شوند و مزه اصلی شان را از دست می دهند از این رو در جواب به سوال آیا میشود کتلت را فریز کرد یا نه باید بگوییم که اگر بعد از تهیه مواد و ورز دادن آن ها هنوز ادویه به آن نزدید بله می توانید اما در صورتی که ادویه زده باشید کتلتی تلخ خواهید داشت همچنین مدت زمان نگهداری کتلت در فریزر تا دو هفته امکان پذیر است نه بیشتر‌.

جمع بندی

در پایان مطلب چه مواد غذایی را نباید فریز کرد باید بگوییم که نگهداری مواد خوراکی در فریزر اگر به درستی انجام شود امری بسیار مثبت و مفید است زیرا علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها می تواند در صرف زمان نیز تاثیر گذار باشد د برای خرید خیلی از خوراکی ها دیگر لازم نباشد وقت بگذارید از سدی دیگر فریز کردن خوراکی هایی که در فصل های مختلف وجود ندارند و دائمی نیستند این امکان‌ را به ما می دهند تا اگر هوس چیزی کردید که در فصلش نبودید را داشته باشید پس همانطور که اشاره کردیم از نایلون های با کیفیت استفاده کنید و هوای داخلش را بگیرید. برای این کار می توانید از یک نی استفاده کنید همچنین از خوراکی هایی که نباید در فریزر نگهداری شوند به صورت کم کم و روزانه تهیه کنید تا بتوانید تازه آن ها را میل کنید تا بدن شما بتواند از  ویتامین های موجود داخل آن استفاده کند.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟