آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟
اخبار لوازم خانگی

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از سوالاتی که ذهن کاربر را درگیر می کند این است که آیا آیا استفاده از ...

نهال وحیدی | 11 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»، یکی از سوالاتی که ذهن کاربر را درگیر می کند این است که آیا آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟ و یا تاثیرات پنکه در بهبود کیفیت هوا چقدر است؟! پس در این مطلب همراه ما باشید تا بتوانید با بررسی هر یک از موارد گفته شده توضیحات لازم را در این زمینه بدانید و از آن در زندگی روزمره خود علل خصوص در فصول گرم استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

راهنمای خرید پنکه / بهترین پنکه های بازار کدامند؟ + ویدیو و لیست قیمت

همچنین در این مطلب میخوانید:

  • پنکه چگونه کار میکند
  • عامل اصلی حرکت پره های پنکه باد است
  • عوارض باد پنکه
  • تاثیر پنکه بر کیفیت هوا

در پاسخ به آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود می توان گفت که خود به تنهایی نمی تواند بهبود قابل توجهی را در کیفیت هوا ایجاد کند اما در این راستا می توان از این وسیله برای تهویه هوای داخلی استفاده کرد زیرا در فضایی بسته حرکت هوا به تنهایی امکان پذیر نیست و به کمک پنکه جریان هوا اتفاق می افتد و منجر به کاهش دما و خنک شدن محیط می شود. اما اگر هوای داخل آلوده باشد استفاده از این وسیله باعث از بین رفتن آلودگی یا تصفیه هوا نمی شود، حتی ممکن است سبب انتشار آلودگی موجود در هوا شود. در نتیجه بهتر است برای بهبود کیفیت هوا در محیط های بسته از فیلتر هوایی و سیستم تهویه استفاده کنید.

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

☆باد پنکه برای گردش هوای محیط های داخلی است نه ایجاد سرما، پس تاثیری آن چنانی در خنک شدن محیط داخلی نخواهد داشت و برای این که باد خنک ایجاد شود باید نکاتی رعایت شود.

  • قرار دادن پنکه در مسیر باد خنک مانند کولر، پنجره، تهویه و..
  • قرار دادن ظرف بزرگ یخ جلو یا پشت پنکه

مزایای استفاده از پنکه

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

بعد از پاسخ به سوال آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود، به بررسی مزیت های پنکه پرداخته ایم:

باد ملایم و مطبوع

افرادی که از سرمای کولر یا اسپلیت ها فراری هستند، باد ملایم پنکه می تواند برای خنک کردن آن ها مفید باشد.

مصرف برق کم

همانطور که می دانید پنکه مصرف برق بسیار پایینی نسبت به سایر لوازم خنک کننده دارد و استفاده از آن در ساعات اوج مصرف برق ، سبب صرفه جویی بسیاری از هزینه های قبض برق می شود.

 

عدم حس خستگی یا سر درد

در برخی افراد باد های سرد کولر گازی یا آبی سبب بروز سردرد و یا احساس خستگی در آن ها می شود و این حالات برای افرادی که در معرض باد پنکه قرار می گیرند اتفاق نمی افتد.

بدون عوارض یا بیماری های تنفسی

Does using a fan affect air quality

همانطور که می دانید کولر ها نیاز به سرویس دوره ای دارند و اگر‌ این سرویس انجام‌ نشود سبب بروز مشکلات تنفسی در اعضای خانواده شده که دلیل آن هم وجود باکتری و قارچ هایی است که در فضای مرطوب کولر ها رشد می‌ کنند اما در پنکه ها نیاز به همچین سرویسی نیست و کافی است هر چند وقت یک بار پره ها را با یک پارچه نم دار تمیز کنید.

عدم حس درد های بدنی

شاید برای شما نیز پیش آمده که زمانی که در معرض باد کولر قرار گرفتید احساس بدن درد یا کوفتگی عضلانی داشتید که دلیل این موضوع هم رطوبت بالا در باد این دستگاه است اما هنگامی که از پنکه استفاده می کنید دچار مشکلات این چنینی نمی شوید.

☆ البته باد مستقیم و یک سره پنکه ممکن است سبب بدن درد مخصوصا در خواب شود.

عدم‌ انتقال آلودگی هوا

در واقع کولر ها باد بیرون را به داخل منتقل می کنند و ممکن است سبب انتقال آلودگی‌ هوای بیرون به داخل شوند اما پنکه فقط هوای داخل را به گردش در می آورد که این موضوع علت اصلی عدم‌ انتقال آلودگی هوا است.

کم صدا بودن

به طور کلی پنکه ها صدای کمتری نسبت به اسپلیت ها یا کولر ها دارند و سبب ایجاد آرامش در فضا می شود.

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود

جا به جایی راحت

وزن پنکه نسبت به انواع کولر ها بسیار کمتر است و در نتیجه جا به جایی راحت تری نسبت به آن ها دارن همچنین به علت نصب و استفاده ی آسان در محیط های مختلف به راحتی قابل حمل هستند.

سازگار با محیط زیست

یکی از لوازم تهویه ای که نسبت به سایرین کاملا با محیط زیست سازگار، پنکه ها هستند.

عوارض باد پنکه چیست؟

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

همانطور که هر وسیله ای اگر به درستی استفاده نشود عوارض هایی برای بدن دارد پنکه هم اگر در جهت و جای درست استفاده نشود می تواند عولرض زیر را به همراه داشته باشد:

گرفتگی بینی

بادی که از پنکه می وزد مخاط گلو و بینی و دهان را خشک می‌ کند بنا بر این بدن مخاط بیشتری ترشح کرده و این افزایش ترشح سبب گرفتگی بینی و گلو درد یا خرو پف می شود.

ایجاد آلرژی

گرد و غبار محیط با باد پنکه بیشتر در فضا پخش می شوند پس همانطور که از قبل هم اشاره کردیم در محیط هایی که آلودگی هوا وجود دارد نباید از پنکه استفاده کرد. این گرد و غبار سبب ایجاد علائم حساسیت مامند عطسه، سرفه، خارش یا آبریزش بینی  و… می شوند.

خشکی پوست

اگر باد پنکه شدید باشد و به طور مستقیم به طرف شما باشد سبب تبخیر رطوبت پوشت شده و پوست تان خشک می شود.

سوزش چشم

باد پنکه رطوبت چشم را نیز خشک کرده و سبب خارش یا سوزش چشم می شود.

Does using a fan affect air quality

درد عضلانی

همانطور که گفتیم اگر این باد به صورت مستقیم و در طولانی مدت به شما برخورد کند سبب درد های عضلانی یا سوزش در ماهیچه های شما می شود.

☆ اکثر عوارض های پنکه زمانی رخ می دهد که پنکه به طور مستقیم و در ساعات طولانی شما را باد بزند پس اگر در حالت چرخشی و چند ساعت در طول شبانه روز از پنکه استفاده کنید عوارضی نخواهد داشت.

آیا عامل اصلی حرکت پره های پنکه باد است؟!

حرکت پره های پنکه

در پاسخ به این که آیا عامل اصلی حرکت پره های پنکه باد است یا نه باید بگوییم که باد و پره ها دو عامل اصلی در ایجاد جریان هوا داخل محیط های بسته هستند پس زمانی که موتور پنکه سبب ایجاد حرکت پره ها می شود، از سوی دیگر این چرخش پره ها سبب جریان پیدا کردن باد در محیط های بسته شده همچنین از سوی دیگر بادی که در ادامه این چرخش پره های اتفاق می افتد مانند فرفره ها می تواند پره هارا بچرخاند.

پنکه چیست و پنکه چگونه کار میکند؟

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

پنکه یک وسیله تهویه هوا است که سبب به گردش درآمدن هوای داخل محیط می شود پس در نتیجه اگر این هوا، هوای گرم باشد پنکه باد گرم تولید می‌کند و بالعکس. به طور کلی در جواب این که پنکه چگونه کار میکند باید گفت که پنکه ها انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌ کنند در واقع این وسیله توسط موتور الکتریکی فعالیت اصلی را دارد. موتور الکتریکی از یک سیم پیچ یا آرمیچر تشکیل شده که جریان برق از آن عبور می کند و این سیم پیچ در میان قطب های آهنربا قرار دارد و زمانی که جریان برق از سیم پیچ می گذرد به دلیل خاصیت مغناطیسی جریان برق شروع به چرخش کرده و دو سر سیم پیچ ها به دو حلقه فلزی متصل است که روی هر یک از آن ها تیغه کربن وجود دارد که از طریق این تیغه های کربنی جریان الکتریسیته به سیم پیچ منتقل می شود. سیم‌ پیچ به یک محور فلزی وصل است که این محور از سوی دیگر به ۳ یا ۴ پره که از فلز سبک ساخته شدند وصل است و با چرخش موتور، پره ها نیز شروع به چرخیدن می‌ کنند.

آیا خوابیدن جلوی باد پنکه ضرر دارد؟!

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که پاسخ قطعی وجود ندارد و همه ی این موضوع در هر شخصی متفاوت است به طور مثال برخی افراد زمانی که زیر باد پنکه سقفی یا هر نوع پنکه ی دیگری می خوابند، در طول خواب گرمشان نمی شود و در نتیجه خواب راحت تری دارند اما در برخی دیگر این باد سبب درد های شدید بدنی و عضلانی شده که در نتیجه نه تنها خواب راحتی نخواهد داشت بلکه بعد از بیدار شدن از خواب با بدن درد شدیدی مواجه می شوند که می تواند در روند برنامه های روزانه شان نیز موثر باشد پس توصیه ما به شما این است که اگر قصد استفاده از پنکه را در طول زمانی که خواب هستید دارید روی دور ۱ و حالت چرخشی قرار دهید تا باد پنکه یک سره و مستقیما به شما برخورد نکند و جریان هوای اتاق را نیز به گردش در آورد تا بتوانید در صورت گرم‌ بودن هوا، اتاق را خنک کنید و خواب راحت تری داشته باشید.

آشنایی با انواع پنکه

آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود؟

به طور کلی پنکه های در چند نوع مختلف وجود دارند که هر کدام با توجه به کارایی یکسان، عملکرد مشابهی نیز دارند این موارد عبارتند از:

پنکه سقفی، پنکه رومیزی، پنکه دیواری، پنکه ایستاده

در مطلب آیا استفاده از پنکه باعث کیفیت هوا میشود قصد داشتیم تا شما را با این مسئله که آیا پنکه می تواند تاثیری مثبت در کیفیت هوا داشته باشد یا نه آشنا کنیم همچنین از مزایا و معایب پنکه نیز صحبت کردیم و چند راه حل کاربردی برای خنک‌ کردن باد پنکه به شما پیشنهاد دادیم امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟