لای فای
فناوری

لای فای LiFi چیست؟ / تفاوت وای فای با لای فای

انسان هر روزه در تلاش است که راه‌های ارتباطی را ساده‌تر و سریع‌تر کند سیستمی که سرعتی بسیار بیشتر از وای فای دارد لای فای است در ادامه متوجه می‌شوید که لای فای چیست و چه کاربردی دارد.

امیر علی وحیدی | 10 ماه قبل

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری لوازم خانگی ایران «ال کا ایران»،  این روزها همه‌ی افراد به دنبال داشتن یک اینترنت پرسرعت هستند،  شبکه‌ای که این چند روز مورد توجه قرار گرفته LiFi یا همان Light Fidelity، یک تکنولوژی شبکه بی سیم نوری است.

وای فای به یک بخش ضروری از زندگی ما تبدیل شده است زیرا براساس نظرسنجی که اخیرا توسط Direct Line انجام شده، وای فای چیزی است که مردم نمی توانند بدون آن زندگی کنند. با این حال، مسائل مربوط به اتصال اینترنت همچنان در سراسر جهان وجود دارد.

LiFi می تواند تا ۱۰۰ برابر سریع تر از وای فای باشد

تصور کنید فقط با روشن کردن یک سوئیچ نور، به اینترنتی با سرعت بالا متصل می‌شوید. LiFi یک فناوری شبکه بی سیم نوری است که از LED برای انتقال داده ها استفاده می‌کند. به طور اساسی، LiFi یک وای فای مبتنی بر نور است که برای انتقال اطلاعات از نور استفاده می‌کند. این رویکرد چندین مزیت را فراهم می‌کند و امکان کار در  مناطق آسیب پذیر در برابر تداخل الکترومغناطیس را فراهم کرده که از جمله می توان به بیمارستان‌ها و کابین‌های هواپیما، و نیز پهنای باند بالاتر اشاره کرد. بسیاری از سازمان‌ها در سراسر جهان در حال حاضر فناوری LiFi را توسعه می دهند.

 

لای فای در مقابل وای فای

 

مخفف Lifi چیست؟

Li مخفف Light و Fi مخفف Fidelity است که بر وزن “وای فای” انتخاب شده است. لای فای یک فناوری ارتباطات بی سیم است که از نور برای انتقال داده ها استفاده می‌کند. این فناوری در سال 2011 توسط Harald Haas؛ استاد دانشگاه ادینبرگ معرفی شد.

Li-Fi مشابه Wi-Fi کار می کند، با این تفاوت که به جای امواج رادیویی، از نور برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند. برای این منظور، از لامپ های LED بهره می برند که به سرعت، تغییر وضعیت می دهند، این تغییرات آنقدر سریع هستند که چشم انسان قادر به تشخیص آنها نیست. این تغییرات در یک محیط نوری می‌توانند به عنوان یک روش برای انتقال اطلاعات بین دستگاه‌های دیجیتال استفاده شوند.

با این حال، Li-Fi نیز چالش های خود را دارد. مثلا، از آنجا که نور قادر به عبور از دیوار نیست، دستگاه‌ Li-Fi باید در معرض دید هم باشد تا بتواند ارتباط برقرار کند. همچنین، نور محیطی و نور طبیعی می تواند ارتباط Li-Fi را مختل کند.

 

لای فای چیست؟

 

لای فای چگونه کار می‌کند؟

لایفای کوتاه شدهٔ Light Fidelity (راهکار با وفاداری به نور)، یک سیستم ارتباطات نوری است که اینترنت بی‌سیم را با سرعت بسیار بالاتر از وای فای انتقال می‌دهد. این تکنولوژی با استفاده از لامپ‌های LED به منظور ارسال پالس‌های نوری که برای چشم بشر غیر قابل رؤیت هستند، کار می‌کند. در همین پالس‌ها، داده‌ها به دریافت کننده انتقال می‌یابند و پس از دریافت توسط دریافت کننده جمع‌آوری و تفسیر می‌شوند. این فرایند شبیه به کد مورس است، با این تفاوت که با سرعتی بسیار بیشتر از آن اجرا شده و میلیون‌ها بار در ثانیه انجام می‌شود.

در لایفای، سرعت انتقال می‌تواند بیش از 100 گیگابیت بر ثانیه باشد که ۱۴ برابر سریع‌تر از WiGig که به عنوان سریع‌ترین فناوری WiFi دنیا شناخته می‌شود است. این پیشرفت در ارتباطات بی‌سیم می‌تواند روشی را برای دسترسی به اینترنت و استفاده بهینه‌تر از آن فراهم کند.

 

لای فای نور

 

برخلاف تکنولوژی وای‌فای که از امواج رادیویی برای انتقال داده استفاده می‌کند، لای فای با انتقال امواج از طریق نور قدم انقلابی در ارتباطات بی‌سیم برمی‌دارد. این رویکرد به لایفای این امکان را می‌دهد تا از ظرفیت پهنای باند بسیار بیشتری از طیف نور بهره برده و ارتباطات بی‌سیم سریع‌تر و امن‌تری را فراهم آورد.

لایفای یک روش جدید برای انتقال داده است. این فناوری از چراغ‌های LED استفاده می‌کند که در فرکانس‌های نوری خاصی چشمک می‌زنند. این چشمک‌زنی‌ها توسط دستگاه‌های متصل به لای فای شناسایی شده و به داده‌های الکترونیکی تبدیل می‌شوند.

این روش برای ارسال و دریافت داده‌ها در سرعت‌ بسیار بالا انجام می‌شود. برخلاف وای‌فای که از موج‌های رادیویی برای انتقال اطلاعات استفاده می‌کند، لایفای با استفاده از نور کار می‌کند. این ویژگی باعث می‌شود که امنیت لای فای بسیار بالا باشد زیرا نور نمی‌تواند از دیوارها یا اشیاء دیگر عبور کند. به این معنی است کسانی که در مسیر آن نیستند، نمی‌توانند به آن‌ دسترسی پیدا کنند.

ماژول لای فای

شرکت PureLiFi جدیدا ماژول 14.5 میلی‌متری به نام Light Antenna ONE تولید کرده است. این ماژول در تلفن‌های همراه، لب تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها وارد می‌شود.ابعاد و ظاهر این ماژول همانند ماژول آنتن 5G mmWave  است.

لای فای تک

مزایا لای فای

برخی از مزایای Li-Fi نسبت به Wi-Fi عبارتند از:

  • سرعت بالاتر: Li-Fi می تواند داده ها را با سرعتی بسیار بالاتر از Wi-Fi انتقال دهد. برخی از آزمایشات نشان داده‌اند که سرعت انتقال داده‌ها در Li-Fi می تواند به گیگابیت در ثانیه برسد.
  • امنیت بیشتر: از آنجا که نور قادر به عبور از دیوارها نیست، امکان دسترسی غیرمجاز به اطلاعات سخت تر است.
  • ازدحام کمتر: از آنجا که Li-Fi از باند فرکانس نوری استفاده می کند که بسیار بزرگتر از باند فرکانس رادیویی است، ازدحام کمتری وجود دارد.

تاریخچه لای فای

تکنولوژی لایفای یا فیدلیتی نوری توسط استاد هارالد هاس در سخنرانی TED Global 2011 معرفی شد. هاس که رئیس ارتباطات موبایل در دانشگاه ادینبورگ بود، با تأسیس شرکت pureLiFi که تولید کننده محصولات لای فای برای ادغام با سیستم‌های نورپردازی LED است، همکاری کرد.

در سال 2013، pureLiFi اولین تکنولوژی لای فای جهان را با نام Li-1st روانه بازار کرد. این یکی از مهم‌ترین دستاوردهای تکنولوژی ارتباطات بی‌سیم بود. دو سال بعد، pureLiFi با شرکت نورپردازی فرانسوی Lucibel همکاری کرد تا اولین راه‌حل لایفای صنعتی جهان را راه‌اندازی کند که در محل‌های مختلفی از جمله مقر پاریس یعنی شرکت مایکروسافت استقرار یافته است.

سیستم LiFi-XC که در سال 2017 منتشر شد، یک سیستم Plug-and-Play و سازگار با دستگاه‌های USB است که می‌تواند در لپ تاپ‌ها، تبلت‌ها و وسایل هوشمند دیگر استفاده شود. در ژوئن 2018، pureLiFi کیت‌های استارتر LiFi را به پژوهشگران دانشگاهی ارائه داد و برنامه کانالی برای فروشندگان IT به منظور اضافه کردن لایفای به پورتفولیو خود راه‌اندازی کرد.

تکنولوژی لایفای مزایای متعددی از جمله سرعت اینترنت بیشتر و افزایش امنیت، به‌ویژه در مناطقی که فرکانس‌های رادیویی ممکن است ناامن یا در دسترس نباشد، پیشینه‌ی خود دارد. با رشد و گسترش سریع، تکنولوژی لایفای به زودی به ارتباطات بی‌سیم انقلابی خواهد بخشید.

پیشینه تکنولوژی لایفای از زمان معرفی آن توسط استاد هاس در سال 2011 با مایل‌ستون‌های مختلفی همراه بوده است. از آن زمان به بعد، شرکت pureLiFi در صدر توسعه و تجاری‌سازی محصولات لایفای بوده است. بسیاری از شرکت‌های دیگر نیز در حال کار بر روی محصولات و راهکارهای لایفای هستند و بازار به سرعت در حال رشد است. طبق گزارش شرکت Research Nester، با نرخ رشد متوسط ترکیبی حدود ۶۵ درصدی، بازار لایفای جهانی تا سال ۲۰۳۵ به ۴.۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

 

لای فای وای فای

 

آیا لای فای جایگزین وای فای می‌شود؟

با اینکه لای فای سرعت و امنیت بیشتری نسبت به وای فای دارد اما جایگزین وای فای نخواهد شد در حقیقت در پاسخ به سوال آیا لای فای جایگزین وای فای می‌شود؟ باید گفت که به دنبال جایگزین نباشید بلکه می‌توانید از مزیت‌های لای فای استفاده کنید.سرعت شبکه لای فای به 224 گیگابایت در ثانیه می‌رسد لای فای برای انتقال دیتا بخشی از مادون قرمز را استفاده می‌کند.حال این سیستم معایبی هم دارد. یکی از این معایب این است که نور همیشه باید به طرف مناسب تابیده شود مانند کنترل تلویزیون عمل می‌کند، یعنی شما برای زیاد کردن صدای تلویزیون باید کنترل را به سمت تلویزیون گرفته و سپس دکمه‌ی مورد نظر را فشار دهید تا دستور را اجرا کند. این می‌تواند یکی از معایب بزرگ لای فای به شمار رود.

انتهای پیام/

نظر شما چیست؟